יום הילדה / הנערה הבינלאומי
בכל שבוע נביא לכאן חדשות פמיניסטיות מהעולם בסיכומה ועריכתה של ארנה רז. השבוע נספר על יום הנערה והילדה החל ב11.10. יום שמטרתו היא להעלות מודעות ולגייס תמיכה במטרות שישפרו את חייהן של ילדות ונערות ברחבי העולם.

מאת: ארנה רז

באוקטובר 2010 השתתפתי בכנס באוניברסיטת מדינת ניו יורק בקורטלנד, בשם "לדמיין את הילדות". היה זה כנס רב תחומי, בו נכחו רבות מהעוסקות בלימודי נערות. אחת מהדוברות הראשיות בכנס היתה קתרין אן ברטיני, בעברה מנהלת ארגון המזון העולמי של האו״ם. בפתח דבריה ומספר פעמים במהלך ההרצאה, הדגישה ברטיני את העובדה שילדות הן פלח האוכלוסיה המדוכא ביותר – והחלש ביותר. הן נטולות זכויות בעיתות שלום ונתונות לסכנות פיזיות ונפשיות מתמשכות בעיתות מלחמה.

שנה בדיוק לאחר הכנס, הכריז ארגון האומות המאוחדות על ה11 באוקטובר כיום הילדה / נערה הבינלאומי, על מנת להצליח לתת להן איזהשהו קול. הייתי רוצה להאמין שגם הכנס התיאורטי והאקטיביסטי בו נכחתי תרם למאמץ זה.

מטרת היום ומשימתו היא לנסות לגייס התלהבות ואקטיביזם למטרות שישפרו את חיי הילדות, ויתנו להן אפשרות להוכיח מנהיגות ולממש את הפוטנציאל שלהן. ביום הזה קבוצות אקטיביסטיות מתגייסות כולן למטרה זאת.

לפני שנתיים בחר ארגון הצדקה הבינלאומי, "Theirworld" להדגיש ביום זה את העבודה הרבה שניצבת בפנינו ולשים את הזרקור על הסיבות בגינן כ130 מיליון ילדות ברחבי העולם אינן זוכות להשכלה ולא הולכות לבית ספר. באתרם פורסם מאמר ובו 13 סיבות בגינן נערות וילדות אינן זוכות לחינוך:

1. נישואי נערות: 

ישנן חברות בעולם בהן ניתנת עדיפות לנישואין על פני חינוך. מאחר וחינוך נערות הוא לא ערך, האפשרויות שנותרות לאותן ילדות / נערות מאד מצומצמות.

על פי ההערכות, נישאות ברחבי העולם, בכל שנה, כ15 מיליון נערות לפני גיל 18. לאחר החתונה הן מפסיקות ללמוד ולמעשה, חייהן הופכים תלויים באחרים. המנהג של נישואי נערות קיים במקומות שונים ברחבי העולם, כולל אירופה וצפון אמריקה. אך אחוז הנערות הנישאות הגבוה ביותר הוא בניג'ר (76%), ברפובליקה המרכז אפריקאית ובצ'אד.

נישואי ילדים בפקיסטן. צילום: Mopaw Foundation Flickr

2. הריון: 

במקומות רבים בעולם נערות שנכנסות להריון, בלי קשר לנסיבות, מודרות מבית הספר. רובן לא חוזרות ללימודים לאחר הלידה מסיבות הקשורות בחוק, בסטיגמות, בחוסר בכסף לשכר לימוד, בהעדר פיתרון מתאים לתינוק ובעובדה שתוכניות חינוך נוקשות לא מאפשרות להן לחזור ולהשתלב. על פי ארגון הבריאות העולמי, בכל שנה יולדות כ16 מיליון נערות בנות 15 עד 19 וכמיליון נערות מתחת לגיל 15.

3. אלימות בבית הספר: 

אלימות בבית הספר היא לא רק הפרה של זכויות אדם, אלא אחת הבעיות הנפוצות שגורמות לנערות לנשור ממוסדות החינוך. ברחבי העולם, כ246 מיליון ילדות וילדים סובלים יום יום מהתעללות והצקות בבית הספר.

באפריקה, כמחצית מהילדים שנשאלו אמרו שסבלו מבריונות בבית הספר.

ברחבי העולם ישנן כ18 מיליון נערות בגילאים 15 עד 19 שהיו או עודן קורבן לאלימות מינית, שעלולה לגרום לנשירה מבית הספר ולנישואים בגיל צעיר מאד.

4. מחסור בכסף: 

חוסר כסף היא סיבה מרכזית בגינה נערות וילדות רבות אינן מגיעות לבית הספר. בארצות רבות, חינוך הנערות נמצא בתחתית סדר העדיפויות המשפחתי-כלכלי ולפעמים אף "מפחית מערכן ככלות" כיוון שחינוך עלול להוביא ל"אי ציות" לגבר: אח, אב, בעל.

5. העסקת ילדים: 

לעיתים קרובות ילדות נשארות בבית כדי לטפל באחיהם הצעירים ועליהן מוטל עול עבודות הבית. בעוד שלחינוך הבן מתייחסים כהשקעה בטוחה, חינוך הבת הוא בבחינת בזבוז זמן. ילדות רבות מתחילות לעבוד בגיל 5, בחקלאות או בעבודות בית. ילדות משרתות הן פגיעות במיוחד לאלימות מינית, סחר בבני אדם, עבודות כפיה, ובעיות בריאות שונות.

ישנם יותר מ168 מיליון ילדים עובדים. 11% מכל הילדים בעולם עובדים במקום ללמוד. באופן בולט יש ילדות רבות הרבה יותר שעובדות בתעשיות מתן שירותים.

6. הסכנה האורבת בדרך לבית הספר: 

מרבית ההורים לא מסכימים שבתן תצעד מרחקים ארוכים, ואולי גם מסוכנים, בדרכה לבית הספר. בתקופות של סכסוכים אלימים, ילדות מהוות מטרה מכוונת של קבוצות חמושות וכוחות ממשלה. לעיתים קרובות הן סובלות מאלימות מינית, חטיפה, הפחדה והטרדה. מחקר בהודו מצא שבשנת 2016 מחצית מהילדות שצעדו לבית הספר סבלו מהטרדה מינית, כולל צביטות ומישושים.

7. סניטציה גרועה בשירותים: 

במקומות רבים בעולם ילדות לא יכולות להצביע ולבקש ללכת לשרותים. נערות במחזור נשארות בבית כיון שאין בבית הספר שרותים או מתקנים המאפשרים להן פרטיות, ויש מחסור במים.

בחלקים באזור הסאב סהרה ובמקומות נוספים בעולם, נערות נעדרות מבית הספר לפחות 5 ימים בחודש בגלל מחסור במים ובמתקנים הגיינים. נערות רבות חוששות מהטרדה מינית בשרותים משותפים.

 8. מחסור במורות: 

בארצות מסוימות המחסור במורות הופך את בית הספר לחוויה מפחידה לילדות. נוכחות של יותר מורות יכולה לתת להן תחושת ביטחון והרגשה נוחה וידידותית יותר.

בארצות הברית, 75% מכלל המורים הן מורות, אך בליבריה וברפובליקה המרכז אפריקאית רק אחת מכל חמישה מורים היא אישה.

כמובן, הסיבות לכך נעוצות עובדה שנערות מעטות מצליחות להישאר בבית ספר ואף לסיים אותו ולהיהפך בעצמן למורות.

9. מגורים באיזור מלחמה:  

למציאות בה ילדים גדלים באזור מלחמה השפעות הרסניות וארוכות טווח על חייהם. על פי ארגון יוניסף, כ48.5 מליון ילדים בעולם לא מגיעים לבית הספר בגלל מלחמות וסכסוכי דמים. הסיכוי שנערות יאלצו לוותר על בית הספר גבוה ב90% באיזורי סכסוך מאשר באיזורי שלום.

התקפות אלימות על בתי ספר של בנות מייצרות פחד שמונע מהורים רבים לשלוח את בנותיהן לבית הספר.

חטיפת מעל 200 נערות בעיירה צ'יבוק בצפון ניגריה על ידי ארגון "בוקו חראם", 2014. צילום: רויטרס

 

10. מוגבלויות

 ילדות עם מוגבלויות סובלות גם מאפליה מגדרית וגם מאפליה הקשורה לנכות שלהן. כך הן הופכות לפלח אוכלוסיה שולי ביותר בקרב ילדים.

על פי מחקר של ארגון הבריאות העולמי, בשנים 2002-2004 רק 41.7% ממספר הילדות עם מוגבלויות סיימו בהצלחה בית ספר עממי, לעומת 52.9% מהילדות האחרות. במקומות רבים בעולם לא קיימות כלל תכניות המותאמות לילדים ולילדות עם מוגבלויות.

11. מדינות עניות:  

כמה מהמדינות העניות ביותר בעולם מתקשות לממן מערכת חינוך לילדים. אולם יש עדויות לכך שהשקעה בחינוך מניבה לאורך זמן שוויון מגדרי ובריאות משופרת לתושבים. השכלת נשים תורמת ליצרנות ולשגשוג כלכלי של המדינה. עם זאת, מדינות מסוימות מפסידות ביליון דולר בשנה כיוון שהשכלת הבנות אינה משתווה לזאת של הבנים.

12. אסונות טבע: 

רעידות אדמה, שטפונות ומגפות עלולים לפגוע בחינוך של מיליוני ילדות. מצבי חרום ואסונות מגבירים את עוניין של משפחות וגורמים להיעדר אפשרויות תעסוקה. משמעותו של מצב כזה הוא סיכוי מוגבר לנישואים מוקדמים או יציאה של נערות רבות לעבודה בזנות. גם במקרים בהם בתי ספר עדיין עומדים ומתפקדים, ישנו סיכוי רב שהורים שאיבדו את מטה לחמן לא יוכלו להרשות לעצמם לשלוח את ילדותיהן לבית הספר.

13. בגלל שהן ילדות:

גם כשזאת לא נורמה תרבותית, לעיתים קרובות ילדות נדחפות לשוליים ונושרות מבית הספר רק בשל היותן ילדות. הסכויי שלהן להשכלה נמוך אפילו יותר אם הן מגיעות מרקע דל, חיות באזורים נידחים או בעלות מוגבלות. הסיכויים של בנות מרקע עני במיוחד לסיים את בית הספר העממי, קלושים.

לעיתים קרובות קיימות הדרו חוקתיות, דתיות ומסורתיות שמקשות על ילדות להמשיך ללמוד בבית הספר.

****

השנה, מוקדש היום לנושא "הילדה מספרת את סיפורה". 

התמונה בכותרת: תלמידות פלסטיניות בעזה. צילום Ali Jadallah anadolu agency

 

השאירו תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

תגובה אחת

  1. עופרה פרל דקל on

    תודה אורנה על המאמר.
    קשה היה לקרוא את הנתונים והעובדות שרוכזו במאמר – ממש מפחיד לחשוב עד כמה חלקים גדולים של העולם נמצאים ממש רחוק אחורה ביחס אל בנות, ילדות, נערות…
    אני משוכנעת שרק כשנגיע לכך שמסה קריטית – של נשות כלל העולם – תהנה ממידת הזכויות והשיוויוניות שחוות רוב נשות המערב, רק אז גלגל השינוי באמת ינוע ויקדם את כולנו….