מאת: עו"ד צילית יעקובסון

בכל בוקר, כאשר אני מפזרת את ילדיי בגנים ובבית הספר, הדאגות שלהם מסתכמות בשאלות כגון "מה יש לי בסנדוויץ'?", "האם לא שכחתי שום מחברת בבית?". היישר מפיזורי הבוקר אני ממשיכה למקלט לנשים נפגעות אלימות, שם שוהים יחד עם אימותיהן ילדים, בני גילם של ילדיי. עבורם המציאות היא אחרת. הם לא דואגים איזה מחברת שכחו, או מה אמא שמה להם בסנדוויץ', הילדים הללו אפילו לא התחילו את שנת הלימודים. הם דואגים מתי הם יחזרו לחיות כמו כולם בבית משל עצמם.

ההכרה במציאות שלי ושל ילדיי, מול המציאות של נשים וילדים אלה מכה בי בעוצמות חזקות בכל בוקר, מיומי הראשון בעמותת "בת מלך". התחושה הכואבת של הבוקס בבטן לא התכהתה למרות שכבר עברו להם מספר שנים. לקראת יום המאבק לאלימות נגד נשים שיצוין החודש, אני רוצה לספר לכם על הפעילות שלנו בעמותת "בת מלך", המלווה נשים נפגעות אלימות במשפחה.

עמותת "בת מלך" מספקת שירותים מקיפים לנשים נפגעות אלימות במשפחה מקרב המגזר הדתי והחרדי על כל גווניו. שירותים אלה כוללים הגנה פיזית, תמיכה נפשית, סיוע סוציאלי, משפטי וכלכלי ושירותים ותוכניות שמטרתם חינוך למניעת אלימות במשפחה, סיוע לנפגעי האלימות, שיקום ובניית חיים עצמאיים. אלימות במשפחה הינה תופעה שחוצה מגזרים, אולם יש לה מאפיינים ייחודיים במגזר הדתי והחרדי, ומכאן שליחותנו. מקלטי העמותה, מאפשרים לנשים שחיות בתוך מעגל האלימות לפרוץ אותו, ולהתחיל חיים חדשים ועצמאיים. מטרת הצוות שפועל במקלט היא לייצר מציאות בריאה ויציבה עבורן ועבור הילדים, תוך הסתכלות מתמדת קדימה. אמנם במקלטים אנו רואים הרבה כאב, אבל לצד זה גם הרבה מאוד תקווה. מעבר לעבודת הקודש שנעשית במקלטים, החזון שעומד לנגד עינינו, הוא לשבור את מעגל השתיקה סביב האלימות במשפחה בקרב המגזר הדתי והחרדי. המקלט מהווה את הפתרון בקצה הרצף מבחינה הטיפולית והוא המענה היחידי לאותן נשים. אך מה קורה עם נשים הסובלות מאלימות, אך לא מעזות לקום ולברוח ממציאות זו? או גרוע יותר – שהן לא מודעות לכך שיש להן פתרון ושמגיעים להן חיים טובים יותר? מטרתנו היא להגיע גם לאותן נשים שעדיין שבויות בקשר ההסתרה והשתיקה.

אישה הסובלת מאלימות פיזית, נפשית, מינית או כלכלית מתקשה לצאת ממעגל האלימות, לא כי היא לא רוצה. אלא, כי מקנן בתוכה הפחד שלא יאמינו לה. במשך שנים דאגה האישה להסתיר את האמת בכדי לגונן על ילדיה. היא מבינה שהפער בין מה שהחברה רואה בחוץ למה שקורה בתוך המשפחה הוא עצום. כאשר מדובר במגזר הדתי והחרדי, הפער הזה רק מתעצם. ככל שהחברה סגורה יותר והנראות המשפחתית תופסת מקום משמעותי, ההסתרה נפוצה יותר. עבורן חשיפת האמת עלולה להוביל לפגיעה 'בשם המשפחה', בשידוכי הילדים ויציאה מהקהילה בה חיו כל חייהן.

השליחות שלנו היא לפרוץ את מעגל השתיקה ולהיות פה עבור אותן נשים שקולן לא נשמע. אנו לא נשקוט עד שכל אישה הנמצאת בתוך מערכת יחסים אלימה מצד בן זוגה, תדע שיש מישהו שיכול לסייע לה. המטרה שלנו היא לעקור את התופעה הזו מהשורש. התהליך נעשה בצורה רגישה מתוך הבנת הרגישות המגזרית. כן אני יודעת, התהליך הוא ארוך, אבל אנו לא נתייאש כי אנו רואים כבר את ניצני השינוי. אם בעבר הנשים במקלט היו מגיעות עם ילדים יחסית גדולים, היום אנו רואים נשים צעירות שמגיעות עם תינוקות בשלבים מוקדמים יותר של הנישואין. הן מחכות הרבה פחות זמן עד לבריחתן מהבית.

מחובתנו כחברה, לא להתעלם מאותן נשים וילדים, להיות להן לפה ולהשמיע את קולן בכל יום ויום.

 

הכותבת הינה יו"ר עמותת "בת מלך"

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

מיקי פורת הייתה הנערה הראשונה שהתקבלה לבית הספר לקציני ים, לאחר שכתבה מכתב למנהל בית הספר על הפליה כנגד נערות באי קבלתן לבית הספר. מגיל צעיר היא שמה לב לאי שוויון מגדרי ובזכותה נסללה הדרך לנערות בבית הספר לקציני ים. היא מתארת את החוויה להיות הראשונה ואיך הרגישה במסגרת שעד אז הייתה רק גברית

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.