מאת: ד"ר יעל חסון ועו"ד נוגה דגן-בוזגלו

נתחיל עם דוגמא מתקציב שדווקא משמש יותר נשים מגברים – תקציבי הסובסידיה לתחבורה ציבורית. מדובר על תמיכה ממשלתית בחברות המפעילות אוטובוסים ורכבות. הסובסידיה מגיעה אלינו, הנוסעות והנוסעים כי היא מוזילה את תעריפי הנסיעה.

לוח תקציבי הסובסידיה לתחבורה ציבורית

מתוך: הצעת התקציב של משרד התחבורה לשנים 2018-2017

 

מה לומדות מזה?

60% מהסובסידיה הממשלתית לתחבורה ציבורית בשנת 2018 – מגיעים לנשים וכך במשך חמש השנים לגביהן נערך הניתוח.

המשמעות היא, שלנו כנשים כדאי מאד להיאבק על הגדלת תקציבי התחבורה הציבורית, כי זה משרת את צרכינו. זה גם משרת את החברה כולה כי תחבורה ציבורית מהווה תמיכה של תשתית כלכלית, מצמצמת פקקים ואת זמן השהיה של כולנו בדרכים והיא גם טובה יותר לסביבה כי היא מזהמת פחות בהשוואה לשיירות של רכבים פרטיים.

זוהי חצי הכוס המלאה. החצי השני הוא בדיקת ההשקעה הממשלתית בכבישים, במיוחד כבישים בין עירוניים. זאת משום שיותר גברים מחזיקים ומשתמשים ברכב פרטי, וגברים יותר מנשים נוסעים בדרכים בין-עירוניות.

אם נבדוק את ההשקעה הממשלתית בסלילת כבישים והרחבתם אל מול ההשקעה בתחבורה ציבורית נגלה תמונה הפוכה.

לוח חלוקת ההשקעה הממשלתית בכבישים לפי מגדר

מתוך: הצעת התקציב של משרד התחבורה לשנים 2018-2017

 

מומחים מתחום התכנון מצביעים על כך שהוספת כבישים אינה מפחיתה את הפקקים אלא דווקא מעודדת נסיעה ברכב פרטי ורכישה של יותר רכבים פרטיים. התוצאה הסופית היא שיותר השקעה בכבישים = יותר גודש = יותר בזבוז זמן = יותר זיהום.

מסקנה: השקעה חברתית נכונה היא השקעה בתחבורה ציבורית. השוויון המגדרי יושג כאשר יותר גברים יעשו שימוש בתחבורה ציבורית, תקציבי התחבורה הציבורית יגדלו וכולנו, כולל הדורות הבאים- נרוויח.

ועוד, לא מספיק להגדיל את התקציב צריך לשפר את התאמה שלו לצרכים של נוסעות ונוסעים ולדפוסי הניידות השונים שלהם. ניתן למשל, להשתמש בסובסידיות כדי לכפות על המפעילים לשפר את השירות: על ידי שינויים בלוחות הזמנים, במסלולי הנסיעה ובמיקום התחנות והתאמתם לדפוסי התעסוקה והניידות של נשים וגברים ובהגברת הביטחון האישי בנסיעות ובתחנות.

 

לעמוד הבית של פרויקט הניתוח המגדרי של תקציב המדינה לחצו כאן

איפה הכסף?

לניתוח תקציב המדע

לניתוח מגדרי בנושא הטבות מס

לניתוח מגדרי בנושא ספורט

לניתוח מגדרי בנושא תקציבי פרט

לניתוח מגדרי בנושא שירותי הרווחה

לניתוח מגדרי של רכש ועידוד יזמות

לניתוח מגדרי של תקציב השכלה גבוהה

תגובות

תגובה אחת

  1. מעניין מאד. לא הבנתי מאין החלוקה של גברים:נשים בהקצאה. האם זה מבוסס על מחקר? הנחה כלשהי? בדיקה שלכן? נתון של המדינה? חסר איזה הסבר "בהתחלה" של הדברים. תודה רבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

מיקי פורת הייתה הנערה הראשונה שהתקבלה לבית הספר לקציני ים, לאחר שכתבה מכתב למנהל בית הספר על הפליה כנגד נערות באי קבלתן לבית הספר. מגיל צעיר היא שמה לב לאי שוויון מגדרי ובזכותה נסללה הדרך לנערות בבית הספר לקציני ים. היא מתארת את החוויה להיות הראשונה ואיך הרגישה במסגרת שעד אז הייתה רק גברית
השמאל העולמי מפנה גב לשמאל הישראלי, הימין רודף ומשתיק. עם המלחמה שהחלה בטבח בדרום, חווה השמאל הישראלי רגשות קשים של ניכור וחוסר מקום. אלה הרגשות שחוויתי אני מהשמאל הישראלי. אז אנחנו חייבות לדבר

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.