מאת: טלי קורד

והפעם חדשות טובות: היכן-שהוא בעולם מתחילים כבר להיערך ליום שאחרי פערי השכר המגדריים. שלא מאוד במפתיע, מדובר באיסלנד, אחת המתחרות החזקות בתואר המקום הכי טוב לחיות בו לנשים. זו אותה המדינה שהייתה הראשונה בעולם לתת לנשים ולגברים זכויות ירושה שוות ללא תנאי, ואותה המדינה שהעניקה לתושבותיה את זכות ההצבעה בשנת 1915, שלוש שנים לפני בריטניה וחמש שנים לפני ארצות הברית.
והנה היא עושה זאת שוב: ע"פ סעדיה זהידי, ראשת קמפיין סגירת פערי השכר של הפורום הכלכלי העולמי, איסלנד עשויה להיות בקרוב המדינה הראשונה בעולם שתגיע לשיוון שכר מלא בין גברים לנשים (ודווקא היינו כל כך קרובות!). הפורום הכלכלי העולמי עורך בכל שנה סקר שמציג את פערי השכר ברחבי הגלובוס. איסלנד, שכעת נמצאת להערכת זהידי ב-87% מסגירת הפער לחלוטין, שולטת בראש הרשימה כבר שש שנים. והסקר ממשיך לפאר: גם פערי החינוך המגדרי נסגרו כבר מזמן באיסלנד, ואפילו בתחום הפוליטיקה היא מובילה, עם נציגות לנשים כראשות מדינה ב-20 מתוך 50 השנים האחרונות, והיא בין 10 המדינות בעלות קצב האיזון הכי מהיר ביחס גברים-נשים בתפקידי מפתח כפקידי ממשל וחקיקה.

אם תהיתן איך זה קרה (וקורה), חלק מהתשובה לפחות טמוi ברוח הלוחמנית של נשות איסלנד, שמוכנות ללכת רחוק כדי להשיג את מה שמגיע להן. כזכור, בשנת 1975 התרחשה באיסלנד אחת השביתות המפורסמות בהיסטוריה. בשעה 12 בצהריים בדיוק פצחו כ-90% מנשות המדינה בשביתה במחאה על אי השיוויון המגדרי, על האלימות נגד נשים, על האפליה – על השיטה כולה ומקומן בה. המדינה הושבתה כמעט לחלוטין באותו יום. ללא כספריות, דיילות, טלפניות, זבניות ובלי נשים שיבשלו ויטפלו בילדים, נאלצו גברי המדינה להתמודד בפעם הראשונה עם תפקידיהן.
המחאה העוצמתית נמשכה עד חצות, ואחריה חזרו הנשים – שחלקן התכנסו בבירת המדינה ריקוויק לדון, לשמוע נאומים ולמחות – לבתיהן ומשרותיהן. כעבור מספר חודשים עבר באיסלנד חוק שיוון מגדרי ששרטט את זכויותיהן של הנשים לשכר ותנאים סוציאליים שווים. חמש שנים מאוחר יותר נבחרה ויגדיס פינבוגדוטיר לנשיאת המדינה: האשה הראשונה בתולדותיה (ותולדות אירופה כולה) לכהן בתפקיד. פינבוגדוטיר הייתה נשיאה אהודה מאוד ונבחרה שלוש פעמים נוספות עד לפרישתה בשנת 1996. קצת פחות מעשור וחצי לאחר מכן, שנת 2009 סימנה באיסלנד "פעם ראשונה" חשובה נוספת, כאשר נבחרה לראשות הממשלה אשה לסבית מוצהרת, יוהאנה סיגורדארדוטיר.
להמשיך? בשנת 2000 הסדירה המדינה בחוק את זכויותיהם של אבות טריים לחופשה בתשלום לאחר הולדת הילד\ה החדש\ה. לפי החוק החדש זכאים גם האבות וגם האמהות ל-3 חודשים בתשלום כל אחד ובנוסף ל-3 חודשים אותם יכלו לחלק ביניהם. אבות קיבלו תשלום של 80% משכרם, אלא שהסכום היה כפוף לתקרה מסוימת עליה החליטה הממשלה. התקרה הלכה וירדה עם השנים עד שכיום הנתונים מדווחים כבר על ירידה בכמות הגברים שבוחרים לקחת את החופשה – משפחות פשוט לא יכולות להרשות זאת לעצמן, והגברים נותרים כמטפלים משניים שרק עוזרים לאמהות בתקופה ראשונית זו של ההורות.

לאור כל זאת – וגורמים נוספים, כמובן – לא מפתיע שאיסלנד מככבת בראש רשימת המדינות הכי מאושרות בעולם של האו"ם. בסקר האחרון היא הגיעה למקום השני והקרוב מאוד לשיאנית הטבלה שוויץ. על פי דבריה של זהידי, אם תמשיך איסלנד במגמה הנוכחית היא תהיה בקרוב הראשונה לסגור לחלוטין את פערי השכר בין גברים לנשים, מה שימשיך כמובן להתבטא גם בתחומים אחרים ולקדם את שיוויון הזכויות במדינה. ישראל, אגב, הגיעה בסקר למקום ה-11. הסקר הבא יצא רק בסוף אפריל אז היי, אולי עם קצת פוש של חקיקה אגרסיבית נוכל גם אנחנו לפתוח בקרוב את הרשימה.
או אולי המסקנה היא לפתוח בשביתה. עוד לא החלטתי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

הממשלה הפלסטינית היוצאת | צילום: רויטרס
לפני כחודש התפטר ראש הממשלה הפלסטיני מתפקידו במהלך שהחל שרשרת של מהלכים ורופורמות ברשות הפלסטינית. מה מסמנים המהלכים האלה, ואיך זה ישפיע עלינו? גלי אלון בסדרת כתבות על הפוליטיקה הפלסטינית

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.