מאת: טלי קורד

קצת כמו אלבומים של דילן, לכל אחת יש את אספקט יום האשה האהוב עליה: למשל דיון בנשים משפיעות בהיסטוריה, עיון באינדקס תקרת הזכוכית השנתי של המגזין דה אקונומיסט, או המסורת הבלתי נמנעת של גלגול עיניים אל מול קריאות "אבל מה עם יום הגברים הבינלאומי!!!1". אם העובדה שבמקומות מסוימים התאריך הושטח לכדי קניית פרחים והתפעלות מנשים שגם מבשלות וגם יודעות להפעיל מחשב מבאסת אתכן, הנה הזדמנות לשקוע בנוסטלגיה מעוררת השראה לימים בהם הוא ציין שילוב מאבקים ופעילות חברתית למען עולם טוב והוגן יותר, לנשים ולא רק להן.

1909, ארה"ב: התחלה סוציאליסטית
מקורו של יום האשה הבינלאומי הוא דווקא לא בפעילות פמיניסטית גרידא אלא בהקשר של תנועה חברתית חשובה אחרת, הסוציאליזם. יום האשה צוין לראשונה בארה"ב ב-28 לפברואר 1909 במלאת (כמעט) שנה לצעדת ה-8 במרץ בה הפגינו כ-15,000 נשים בניו יורק למען משכורת טובה יותר, שעות עבודה נוחות יותר, הזכות להצביע וסוף להעסקת קטינים. למעשה גם הצעדה ההיא הייתה בעצמה מחווה לצעדה שערכו עובדות טקסטיל בניו יורק בשנת 1857 במחאה על תנאי ההעסקה שלהן. 52 שנים אחרי המחאה הראשונה החליטה המפלגה הסוציאליסטית בארה"ב להתחיל לציין יום אשה לאומי בכל סוף פברואר, ושנה מאוחר יותר הוא התקבל כיום בינלאומי.

image

1917, רוסיה: שביתה נגד המלחמה והצאר
נשות רוסיה ציינו את יום האשה הבינלאומי לראשונה בשנת 1913, וכבר בשנותיו הראשונות שם ובמקומות נוספים באירופה הוא הלך יד ביד עם מחאה נגד מלחמת העולם הראשונה. ארבע שנים מאוחר יותר, בשנת 1917, ציינו 90,000 עובדים ועובדות ברוסיה את יום האשה בשביתת "הלחם והשלום" ובדרישה למזון, לסיום המלחמה שגבתה מהעם הרוסי כ-2 מליון קורבנות, ולשינוי שיטת הממשל. אותה שביתה סימנה את ההתחלה של המהפכה הרוסית, מהפכה שגררה את התפטרותו של הצאר ניקולאס ה-2 והעלתה לשלטון את הבולשביקים מספר חודשים מאוחר יותר.

International_Womens_Day_1917

1956, דרום אפריקה: מחאה נגד הסגרגציה
קפיצה קלה לאוגוסט כדי לספר על יום האשה הלאומי של דרום אפריקה. בשנות ה-50 העבירה ממשלת דרא"פ חוקי מעבר, מעין פספורט פנים-ארצי שנועד להפריד בין האוכלוסיה השחורה והלבנה ולהגביל את תנועת השחורים במדינה. ב-9 לאוגוסט 1956 מחו על כך כ-20,000 נשים שחורות ולבנות מרחבי המדינה בצעדה בפרטוריה, עיר מושבה של הממשלה. הן אספו מעל 100,000 חתימות וצעדו עד למשרד רה"מ כדי להגיש לו את המסמכים באופן אישי, אך הוא סירב לפגוש אותן. כמה עשורים מאוחר יותר הפך האירוע ההיסטורי לסמל כשנקבע התאריך כיום האשה הלאומי של דרום אפריקה, ואיתו הסיסמא ששרו הנשים עוד ב-56: You strike a woman, you strike a rock.

womensdaysouthafrica

1979, צ'ילה: ביקורת כלפי החונטה הצבאית
ההפיכה הצבאית של 1973, בה החליפה החונטה של הגנרל פינושה את שלטון השמאל של הנשיא איינדה, הפכה כל רמיזה לסוציאליזם לאקט מסוכן. הצבא התנגד ליום האשה הבינלאומי, על כל הקונוטציות הסוציאליסטיות שלו, ועם זאת לא יכל להתעלם לחלוטין מיום שחוגג חצי מהאוכלוסיה אותה הוא מתיימר לייצג. ממשל פינושה ניכס אותו כ"יום האשה הלאומי" וצייר אותו מחדש כך שיתאים לצרכיו; בתגובה ניצלו מתנגדי השלטון את ימי האשה השנתיים כדי להביע ביקורת הולכת וגוברת נגד פינושה. השיא הגיע בשנת 1979, כשהמשטרה שללה ברגע האחרון את אישור ההתאספות שנתנה לאירועי היום והממשל כולו הוקיע את יום האשה ככזה שמשרת את האינטרסים של תנועת הקומוניזם העולמית. ציון יום האשה רק המשיך להתגבר, ועימו הדיכוי של המשטר, שהגיע לעיתים לכדי שימוש בגז מדמיע ומעצרים של מאות נשים.

הדוגמאות האלו (ורבות נוספות) עוזרות להבין את המאבק הפמיניסטי בתוך ההקשר שלו – כצורת ביטוי אחת מיני רבות לאותו רעיון בסיסי של חירות ושיוויון לכל בני האדם, בלי קשר לצבע העור, המגדר, המעמד הכלכלי או כל הפרדה אחרת. פמיניזם, בדיוק כמו מאבקים אחרים, הוא בסופו של דבר התנגדות פוליטית לגופים שמנסים לכפות הפרדה שכזאת, בין אם היא באה לידי ביטוי בדרכון שחור או בהחפצה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

הממשלה הפלסטינית היוצאת | צילום: רויטרס
לפני כחודש התפטר ראש הממשלה הפלסטיני מתפקידו במהלך שהחל שרשרת של מהלכים ורופורמות ברשות הפלסטינית. מה מסמנים המהלכים האלה, ואיך זה ישפיע עלינו? גלי אלון בסדרת כתבות על הפוליטיקה הפלסטינית

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.