מאת: טלי קורד

בשנת 1967 חוקק בבריטניה חוק שסיפק הגנה משפטית לנשים שמבקשות לעבור הפלה והסדיר הפלות, כל עוד הן נעשות בידי אנשי מקצוע המוכשרים לכך, ובשני תנאים: שההריון מהווה סיכון לבריאות הפיסית או הנפשית של האשה או לילדיה, ושהסיכון גבוה יותר מזה שמהווה ההפלה. החוק הבריטי נחשב בזמנו לאחד מחוקי ההפלה הליברליים ביותר באירופה, ומאז עבר שינויים קלים בלבד ונותר על כנו.
ליתר דיוק, הוא נותר על כנו ברוב בריטניה – אנגליה, סקוטלנד ו-וויילס, אך אינו תקף בצפון אירלנד, שהתפצלה מאירלנד והצטרפה לממלכה הבריטית בתחילת שנות ה-20 לאחר מאבק ארוך ומדמם.

ההצטרפות לבריטניה היה כרוכה בחלוקת סמכויות מורכבת, שנבעה מההתנצחות הפנים-צפון-אירית בין אלו שראו עצמם חלק מהאיחוד (יוניוניסטים) ואלו שרצו עצמאות לאירלנד מאוחדת (לאומנים). אחד התחומים שנותרו באותו תהליך בידי צפון אירלנד עצמה היה מדיניות שירותי הבריאות, ובתוכה כמובן גם נושא ההפלות.
מסיבה זו לא חל על צפון אירלנד אותו חוק הפלה בריטי מ-67', ובמקומו הבסיס המשפטי לנושא הוא חוק משנת 1861, הקובע כי הפלה מכוונת היא עברה פלילית. למרות החוק המיושן, על פניו המצב סביר: בשנת 45' נוסף לחוק סעיף חריגה שמאפשר לבצע הפלה אם קיים סיכון לחיי האם, או אם יש סיבה לחשוב שהמשך ההריון יגרור השלכות חמורות לבריאות הפיסית או הנפשית שלה.

אלא ש"על פניו" היא ביטוי המפתח. בפועל קיים במדינה איסור כמעט גורף לחלוטין על הפלות, אפילו במקרי אונס, גילוי עריות ומומים קשים בעובר. סעיף החריגה דורש סיכון קריטי מאוד ומחמיר עם הבקשות, ולעומת זאת העונש האפשרי לאשה על הפלה הוא מהקשים באירופה – עד מאסר עולם. ואכן, בחודש שעבר דיווחו העיתונים על אשה בת 21 שלפני שנתיים נכנסה להריון לא רצוי, גרמה לעצמה להפלה בעזרת כדורים שקנתה באינטרנט, ונשפטה על כך ל-3 חודשי מאסר על תנאי.
זו הייתה פסיקה נדירה והסיפור עשה כותרות בדיוק משום נדירותו – הצעירה הייתה ככל הנראה אחת הראשונות, אם לא הראשונה, לעמוד בסיטואציה כזאת. אבל בשבועות שעברו מאז הספיקה להצטרף אליה אשה נוספת, בת 35, שהואשמה כי רכשה כדורי הפלה דומים וסייעה לבתה הקטינה להפטר מהריון לא רצוי. ההליכים במקרה הזה נדחו בינתיים עד שיכריע ביהמ"ש אם התיק בכלל תקף על פי אותו חוק מ-1861.

בינתיים התייצבו לצד אותן נאשמות נשים וגברים רבים בהפגנות ואפילו יונייט, האיגוד המקצועי הגדול ביותר בבריטניה יצא בקריאה לבטל את האישומים ואף הזהיר מהחמרה אפשרית ומצב בו נשים שיגיעו לבתי חולים בעקבות הפלות יעברו תחקור אישי כדי לוודא שזה לא נעשה בכוונה ובצורה בלתי חוקית. מן העבר השני נעמדה – שלא במפתיע – צמרת הכנסייה הקתולית במדינה, אחד הגורמים העיקריים לכך שאותו חוק מיושן לא מצליח לעבור רפורמה.227168_pro-choice_rally_in_support_of_21_year_old_woman_charged_with_abortion_half

הכנסייה הודיעה כי היא מפצירה באנשים שלא לתמוך בפוליטיקאים שמנסים לשנות את החוק ובמקום זאת להשאר נאמנים לדרכה של הכנסייה ולעמוד לצד אותם נציגי ציבור שמתנגדים ל"מאמצים להפוך לחוקי את הרצח של תינוקות שעוד לא נולדו". למרות כל הידע המדעי והרפואי שהצטבר מאז שהתגבשה דרכה של הכנסייה (ולצורך העניין גם מאז שחוקק חוק ההרשעה), ראשי הכנסייה הקתולית בצפון אירלנד עדיין רואים בעוברים יצורים שווי ערך וזכויות לאדם בוגר.
למעשה הנסיון לרפורמה בחוק אינו חדש – הוא עולה מחדש כל כמה שנים ורק לפני כמה חודשים נדחה שוב לאחר דיון ארוך. עושה רושם שישנם לא מעט גורמים במדינה שרוצים לראות שינוי ולגרור את היחס לנשים הרות (ובכלל) לתוך המאה ה-21, אבל כל עוד שולטת הדת במדינה ומכתיבה בצורה כה בוטה את סדר היום הפרטי, קשה לראות כיצד זה יצליח.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

הממשלה הפלסטינית היוצאת | צילום: רויטרס
לפני כחודש התפטר ראש הממשלה הפלסטיני מתפקידו במהלך שהחל שרשרת של מהלכים ורופורמות ברשות הפלסטינית. מה מסמנים המהלכים האלה, ואיך זה ישפיע עלינו? גלי אלון בסדרת כתבות על הפוליטיקה הפלסטינית

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.