אתמול לפני שנערך העימות השני בין שני המועמדים האמריקניים לנשיאות, ערך טראמפ מסיבת עיתונאים עם שלוש נשים שהאשימו את ביל קלינטון בהטרדה ותקיפה מינית ואחת שהאשימה את הילארי קלינטון בשל השתתפותה בצוות עורכי הדין שהגנו על האנס שלה.
טראמפ ישב, מכל צד שלו שתי נשים, מין מגן אנושי. שלשום התפרסמה הקלטה שבה הוא אומר שמעמדו ככוכב מאפשר לו לתפוס איזו אישה שבא לו בכוס. ההקלטה התבררה כסוג של קש ששבר את גב הגמל והובילה רפובליקאים רבים להתנער ממנה. טראמפ נלחץ לפינה וכשהוא בפינה הוא מגיב באלימות ובחוסר אחריות אופייני.
הנשים שהופיעו עם טרמפ הן פולה ג'ונס, שהגישה תביעה על הטרדה מינית נגד ביל קלינטון ב1991, חואניטה ברודריק שהאשימה את ביל קלינטון באונס ב1978, קת'לין ויילי שעבדה בבית הלבן והאשימה את ביל קלינטון שמישש אותה ללא הסכמתה ב1993 וקת'י שלטון שנאנסה בגיל 12 ושהילארי קלינטון הייתה בצוות ההגנה של האנס שלה.
ביל קלינטון לא נמצא אשם באף אחת מהעבירות אך הגיע להסכם פשרה עם ג'ונס ושילם לה 850 אלף דולר מבלי להודות באשמה.
כשנשאל טראמפ על אמירותיו הסקסיסטיות במהלך מסיבת העיתונאים הגנה עליו ברודריק ואמרה: "מר טראמפ אמר כמה מילים רעות, אבל ביל קלינטון אנס אותי והילארי קלינטון איימה עליי. אני חושבת שאין מה להשוות".
אחרי מסיבת העיתונאים נערך העימות השני לנשיאות במהלכו טראמפ הסיט את הדיון מהאמירות בהן נתפס לעבר ביל קלינטון והכחיש כל האשמות נוספות הנוגעות להטרדה מינית. לאורך העימות הוא עמד קרוב לקלינטון, לא חזר לפודיום שלו כנהוג ויצר סביבה מאיימת ורעילה.

מערכת הבחירות הנוכחית בארה"ב היא מהמכוערות אי פעם והיא הולכת להשפיע על היחס שנשים ובעיקר נשים בעמדות כוח יזכו לו במשך השנים הבאות. הפעלול של טראמפ אולי לא פגע מהותית בקמפיין של קלינטון אבל הוא עזר לו למנוע את הנטישה הגדולה של רפובליקנים שתמכו בו.
קשה שלא לראות את המלכוד העצום שקלינטון נמצאת בו.
מעשיו של בעלה הם לא מעשיה והנסיון של טראמפ לייצר מצב שבו האמירות וההתנהלות המזוויעה שלו שווים למעשה למצבה של קלינטון בשל מעשיו של בעלה הוא מרתיח. הוא גם לעולם לא היה קורה לו קלינטון לא הייתה אישה.
בתור אישה היא אחראית לא רק על מעשיה אלא על מעשיו של בעלה. גורלה קשור בגורלו. אפשר לומר שהיא הייתה צריכה להתגרש ממנו וזהו, כמו שרבים טוענים, אבל מי שאומר זאת לא מבין עד כמה אפסיים סיכויה של אישה גרושה להיבחר לתפקיד ציבורי בארה"ב.
קלינטון נמצאת במלכוד שכמעט כל אישה נמצאת בו – ההתקדמות שלה תלויה בבעלה לטוב ולרע, היא לא יכולה איתו ולא יכולה בלעדיו.

כל זה כמובן לא פוטר אותה מהצורך להתייחס להאשמות הללו וגם לא אותנו. אני עדיין חושבת שקלינטון עדיפה פי עשרות מונים על טראמפ וברור לי שהוא משתמש בארבעת הנשים הללו למטרותיו המגעילות אבל עדיין, הן נשים שמספרות על הטרדה מינית שעברו. אנחנו צריכות להקשיב להן ולקחת את טענותיהן ברצינות והמחשבה שקלינטון עזרה לבעלה להסתיר את הפגיעה בנשים הללו היא מחרידה.

בסופו של דבר, נראה כרגע שלא משנה מי יינצח במירוץ לנשיאות (ואני עדיין מקווה שזו תהיה הילארי), אנחנו כבר הפסדנו. נשים, התייחסות מבזה אליהן והטרדה מינית הפכו לקלפי מיקוח, לפריטי מידע שנשלפים כדי לנצח בויכוח רטורי, למשהו שנמצא בחדשות היום ונעלם מחר. זו תפנית בעייתית מאוד. כן, היא מראה שהתייחסות מבזה לנשים אינה דבר מה שאפשר להתעלם ממנו אבל היא מרדדת אותה. כאשר כל צד חושף האשמות על הצד שנגדו ואף אחד מהצדדים לא מתייחס אליהן ברצינות, הן נותרות תלויות באוויר, לא זוכות לטיפול. הנשים שישבו לצידו של טראמפ וישבו בקהל במהלך העימות ייחזרו עכשיו הביתה, טענותיהן לא ייזכו למענה רציני ממש כמו שאמירתו של טראמפ תישכח. הן ייזכרו כעוד קוריוז של מערכת הבחירות ואנחנו נישאר עם טעם לוואי נורא בפה ועם הידיעה שכל אישה שמנסה להשיג קצת כוח חשופה לרמות שנאה מפחידות שיכולות להניע גם את החזקות ביותר בינינו מלנסות להתקדם.
אתמול שני המועמדים איכזבו את הנשים שיכולות להצביע להם וזה בסופו של דבר הגאונות של המהלך הזה של טראמפ. על ידי חשיפת הפשעים של קלינטון והצגתם זה לצד זה, הוא גורם לייאוש בקרב הבוחרים ולתחושה שהוא וקלינטון גרועים באותה מידה. אולי זה נכון. אבל בן אדם שזו הטקטיקה שלו להתמודדות עם האשמות חמורות על יחסו לנשים, לא סתם לא ראוי להיות נשיא, הוא גם יכול לייצר נזק ממשי לחייהן של נשים ברחבי העולם. אני חושבת שהוא כבר ייצר נזק שכזה.

תמונה: כריס מרטין

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.