בלשנים חישוביים השוו גרסאות בשש שפות שונות של ויקיפדיה ומצאו שהאנציקלופדיה האינטרנטית מוטה נגד נשים בצורה עמוקה יותר ממה שחשבנו עד עתה.
זה לא סוד שרוב עורכי ויקפדיה הם גברים. נשים מהוות רק 9-13 אחוז מעורכות האנציקלופדיה האינטרנטית.
קרן ויקימדיה שמנהלת
את האתר מודעת לבעיה וטוענת כי היא מנסה להלחם באפלייה המגדרית שבה ולהעלות את אחוז העורכות ל25 עד סוף 2015 (ווו הו! אולי נזכה להוות רבע ממקבלי ההחלטות!).
ישנו אפילו ערך בויקיפדיה שמוקדש לאפלייה המגדרית שלה
(http://en.wikipedia.org/wiki/Gender_bias_on_Wikipedia)

אבל קשה שלא לתהות האם לא מדובר במעט מדי, מאוחר מדי. שכן מחקר שהתפרסם השבוע מצא ראיות לאפלייה מהותית במספר ערכי ויקפדיה הנוגעים לנשים.
מה שמצביע על נטייה מסוכנת להציג כאובייקטיבית את נק' המבט הגברית של האנציקלופדיה האינטרנטית.

החוקרות השוו שש גרסאות בשפות שונות של ויקיפדיה עם שלושה מאגרי מידע אחרים אודות גברים ונשים ידועים.
מה שמעניין הוא שמבחינת ייצוגן של נשים ויקיפדיה עולה על מתחרותיה בכל הגרסאות השונות. נשים ידועות מוזכרות לפחות כפי שהן מוזכרות ביתר האנציקלופדיות שנבדקו.
אולם, ההטייה המגדרית משפיעה על ערכי האנציקלופדיה בצורה עמוקה ומפחידה בהרבה. החוקרות מצאו כי הדרך בה נשים מוצגות בויקפדיה שונה מהותית מהדרך בה גברים מתוארים בה.
מספר מדדים מצביעים על כך. ראשית כל, מסתבר שיש סבירות גבוהה בהרבה שערך על אישה יקושר לערך אודות גבר מאשר להפך.
בנוסף, החוקרות ספרו את מספר המילים בכל מאמר ביוגרפי שמדגישים את המגדר או המין של האדם המתואר ומצאו שמאמרים אודות נשים נוטים להדגיש את המגדר של הנשים אותן הם מתארים ומשתמשים פעמים רבות במילים כמו "אישה", "נקבה" או "גברת" בזמן שמאמרים על גברים לא מכילים מילים דוגמת "גבר", "זכר" או "ג'נטלמן".
מילים כמו "נשואה", "גרושה", "ילדים" או "משפחה" נטו להופיע גם הן בתדירות גבוהה בהרבה במאמרים שעסקו בנשים.
הצוות חושב שההטייה הזו היא ראייה לכך שרוב עורכי ויקיפדיה רואים בגבריות את המגדר ה"נייטרלי". יש ליוצרי האנציקלופדיה נטייה להניח שהמאמר הוא אודות גבר אלא אם צויין אחרת.
המחקר האחרון מתווסף להחלטה של ויקיפדיה העולמית לחסום חמש עורכות פמיניסטיות (איך זה מסתדר עם הרצון שלהם להכפיל את מספר העורכות תוך שנה?) מלערוך את האתר מכיוון שהן ניסו לשנות את הערך אודות "גיימרגייט", הפרשייה בה גברים שחקני משחקי מחשב החלו לתקוף נשים שהצביעו על הסקסיזם הטמון בתעשייה.
ויקיפדיה היא כיום אחד ממקורות הידע הכי בסיסיים שלנו והיא מיזם נהדר בהרבה צורות. היא מנגישה את הידע האנושי, היא קהילתית והיא מנסה להשתפר.
אבל הבעיה שלה אינה סתם בעיה קוסמטית. היא נובעת מהנסיון של ויקיפדיה להציג עצמה כאובייקטיבית מלכתחילה, נסיון שתמיד ייגמר בכוח שמשפיע לרעה על מי שהאובייקטיביות אינה כוללת אותו.
כולנו רואים את העולם דרך העיניים שלנו וזו לא רק נטייה טבעית, אלא מהותית להיותנו בני אדם. הבעיה נוצרת כשידע שהוא סובייקטיבי מתיימר להיות אובייקטיבי – העובדה שויקיפדיה לא מבהירה מראש שרוב עורכיה הם גברים ולכן יש בה הטיה גברית היא שהופכת אותה למסוכנת.

המאמר המקורי:
http://arxiv.org/abs/1501.06307

(יונתן דרורי שלח לנו את הלינק; מאיה רומן תרגמה וכתבה את ההקדמה)

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

הממשלה הפלסטינית היוצאת | צילום: רויטרס
לפני כחודש התפטר ראש הממשלה הפלסטיני מתפקידו במהלך שהחל שרשרת של מהלכים ורופורמות ברשות הפלסטינית. מה מסמנים המהלכים האלה, ואיך זה ישפיע עלינו? גלי אלון בסדרת כתבות על הפוליטיקה הפלסטינית
מיקי פורת הייתה הנערה הראשונה שהתקבלה לבית הספר לקציני ים, לאחר שכתבה מכתב למנהל בית הספר על הפליה כנגד נערות באי קבלתן לבית הספר. מגיל צעיר היא שמה לב לאי שוויון מגדרי ובזכותה נסללה הדרך לנערות בבית הספר לקציני ים. היא מתארת את החוויה להיות הראשונה ואיך הרגישה במסגרת שעד אז הייתה רק גברית
השמאל העולמי מפנה גב לשמאל הישראלי, הימין רודף ומשתיק. עם המלחמה שהחלה בטבח בדרום, חווה השמאל הישראלי רגשות קשים של ניכור וחוסר מקום. אלה הרגשות שחוויתי אני מהשמאל הישראלי. אז אנחנו חייבות לדבר

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.