ברוכות השבות לנסיון שלנו לדון לעומק בעונה השנייה של כתום זה השחור החדש.Image

 

הפרק הזה של כתום הציג בפנינו פן מרתק של החיים בליצ'פילד – את היחסים הגזעיים המתוחים שקיימים בין האסירות ההיספניות לשחורות.
על הדרך נחשפנו ככל הנראה לעוד חלק מתוכניתה ארוכת הטווח של וי ולמדנו את סיפור הרקע של גלוריה.

הפרק נפתח בהצפה של הביוב בשירותים הפרטיים של צוות המטבח ההיספני. גלוריה ובנותיה החליטו להשתמש בכוח שלהן בכלא בכדי לנסות ולעקוף בתור למקלחות את וי ויתר הבנות האפרו-אמריקניות אבל נתקלו בוי שהתחילה ללכד סביבה את יתר האסירות. היא הכריזה שהיא ו"הבנות שלי" לא ייתנו לגלוריה לחתוך בתור ובמהרה מתפתח ריב.

ברגע "כתום" קלאסי אנחנו מקבלות עוד הערה ביקורתית מהירה על הגזענות והשפעותיה על היחסים בקהילות המדוכאות עצמן כאשר סינדי השחורה פונה לסוהרת השחורה שהגיעה להפריד את הקטטה ב"sister" ומקבלת נזיפה. פוסי מבהירה לה שהיא הייתה צריכה לדעת שלא פונים לסוהרת שחורה בכינוי "sister". במשפט האחד הזה אנו מבינות ישר את הסיטואציה הבלתי אפשרית שבה נמצאות סוהרות שחורות ולכל הנושא כמעט כל אפרו-אמריקני – הצורך להרחיק עצמך מהתרבות שלך בכדי להצליח בעולם לבן. הסוהרת לא רוצה יתיגו אותה כפושעת ומכיוון שבארצות הברית מאפיינים שמזוהים עם הקהילה האפרו-אמריקנית נחשבים למזוהים עם פשע, היא מגיבה ביתר קשיחות לכל נסיון לתייג אותה כאחת מהשכונה.

אחרי התגרה במקלחת, היחסים בין ההיספניות לאפרו-אמריקניות בכלא ממשיכים להיות מתוחים. טייסטי, סינדי, פוסיי ושות' מחליטות בעידודה של וי לנקום בצוות המטבח וקושרות את כל הנעליים שלהן יחד. בתגובה, צוות המטבח מגיש לבנותיה של וי אוכל מגעיל וכוללות ביניהן גם את ג'נאיי בגלל צבע עורה. ג'אנאיי העצבנית מפילה את דאייאה והשוטר בנט עף עליה ומםיל אותה לרצפה. בסופו של דבר גלוריה ווי מתעמתות בשירותים. גלוריה מפחידה מאוד אבל ברור לנו שאין מצב שהיא הצליחה לערער את וי עד כדי כך שתתחיל לבכות. גלוריה מסכימה לעזור לוי להכניס שתיים מבנותיה לצוות האחזקה. עד מהרה אנו לומדות שזו הייתה תוכניתה של וי, בשלב מסויים חשבתי שהיא חיבלה במקלחות בעצמה כי נראה שהכל הסתדר לטובתה. היא מנסה להפריד את הבנות האפרו-אמריקניות ולמצוא להן תחומי אחריות שמשם יוכלו להשפיע. בסופו של דבר הן זכו בשירותים משלהן וכנראה ישתלטו על עבודת התחזוקה שאני עוד לא יודעת מה יבוא ממנה אבל אני בטוחה שוי יודעת.

ולא רק וי. גם רד יודעת ששותפתה לשעבר היא בן אדם שיש לחשוש ממנו. היא צועקת על גלוריה שוי עבדה עליה ואנחנו מבינות שהקרב הקטן בין גלוריה לוי היה כנראה רק עוד שלב בדרך לעימות בין רד לוי שאני לא יכולה לחכות לו כבר.

במרוצת הפרק אנחנו גם לומדות את סיפור חייה של גלוריה. היא הייתה אם חד הורית שעבדה בחנות מכולת עבור לורדס, בעלת החנות שככל הנראה מכרה כל מיני מוצרי כישוף ומזל טוב לקהל הלקוחות של החנות. הבשורות הרעות הגיעו בצורתו של ארתורו – החבר המכה של גלוריה ששנאתי כל כך במהלך הפרק מה שרק הפך את סופו הטרגי למספק עוד יותר. אחרי שהיכה את אחד מבניה של גלוריה היא מתכננת לעזוב אותו ובדיוק נעצרת בעבור רמאות (כל הזמן הזה גלוריה המירה עבור אנשים תלושי אוכל במזומן בשער נאה וחסכה את ההפרש). ארתורו הזועם מחפש לנקום בגלוריה וחוזר כשהיא בכלא בכדי לגנוב את הכסף שלה אבל הרוחות שאליהן התפללה לורדס כל הזמן שבות לנקום בו והוא ננעל תודות למנעולים שהוא עצמו התעקש להתקין ונשרף למוות. אאוצ' אבל הוא היה אדם נאלח אז פחות אאוצ'.

בצד הקליל יותר זכינו שוב לראות את המשך התחרות בין בו לניקי שמנסות להשכיב כמה שיותר נשים בכלא. צ'אנג היא השופטת. הבנו בלא מדורגות לפי "קושי" השגתן (החפצה!!! אבל נרשה להם) ובעוד שבו הולכת על הכמות, ניקי מעוניינת ללכת על איכות. היא מנסה להקסים את הסוהרת פישר ולמרבית הפלא לא מצליחה (אני באמת מופתעת כי לניקי הזאת יש כריזמה לא סבירה בעליל). נראה שפישר מתכננת משהו מעניין בעצמה, בשיחה בינה ובין קאפוטו היא חושבת שכדאי להם להתחיל להאזין ברנדומלית לשיחות של האסירות ומתנדבת לפרש את השיחות בספרדית.

פייפר ממשכה במסעה להיות פחות פייפר ויותר מעניינת. בהתחלה כשהיא שומעת שסבתה גוססת חשבתי שנראה שוב את פייפר הישנה – זאת שעושה עניין עצום ממות של סבתא, כשבואו נודה בזה – אף אחד מעל לגיל 30 לא מתרגש עד כדי כך מסבתא גוססת. אבל אנחנו רואות שפייפר למדה, היא מדברת עם רד ולא מעוניינת סתם לחפור לה על סבתא שלה,  גישה שדווקא מובילה לשיחה מעניינת בין השתיים. פייפר שוקלת לשחרר את הנושא בעקבות מילותיו האלמותיות של קלייב אואן ורד משיבה לה :fuck Clive Owen, never let go.
פייפר חדורת מוטיבציה הולכת לדבר עם הילי. היא מבקשת חופשה בכדי לבקר את סבתה וכשהילי דוחה אותה כצפוי היא עומדת ללכת. כשהיא עוצרת ליד הדלת בכדי לדבר עם הילי על אירועי הסיום של העונה הקודמת, אני בטוחה שנזכה לפיצוצים. אבל כל מהש אנו מקבות זו הכחשה של הילי הנורא.
בעקבות שיחה עם קאפוטו שחושפת שלפחות לאחד מהסוהרים בסדרה יש אולי איזשהו צד חיובי, הילי מחליט לנסות ולסדר לפייפר את החופשה שביקשה.

יש לציין שהילי מייצג סוג נורא במיוחד של גבר אבל מאפשר לנו שוב לראות בבירור מה בדיוק בהתנהגות שלו כל כך נורא – הוא מנסה לשלוט על הנשים שסביבו. הוא מנסה לשלוט על אשתו ונכשל שוב ושוב, גם כשהוא מנסה ללמוד רוסית ולהתפשר הוא לא מצליח. הוא לא מעוניין לדבר עם נשים על בעיות של נשים, כפי שהוא מספר לקאפוטו בעוד שורה מבריקה של הפרק. הוא רוצה את השליטה על הנשים שסביבו והסיבה היחידה שהוא מרשה לפייפר לצאת לחופשה היא שקאפוטו הסביר לו שהוא אחראי על הבנות הללו. האחריות הזאת לא חיובית, היא תחושת הכוח והסיפוק שהילי שואב ממנה. הוא נהנה לדעת שהוא זה שמאפשר לפייפר לצאת. הוא נורא.

והזוכה של הפרק לטעמי – נרי, אשתו של קאל, אחיה של פייפר שלא יכלה להיכנס לבקר את פייפר ומדגימה לנו מהו טירוף אמיתי בעודה מחכה למשפחה שלה בחוץ.

עד לפרק הבא,
מאיה רומן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.