איסוף נתונים וכתיבתם: "תזכור"

חברותינו בפרויקט "תזכור" עסקו גם בשנה האחרונה בתיעוד אירועי האלימות המגדרית שהתרחשו על מנת להמחיש את ממדיה של התופעה. חלק רחב מהאירועים לא התפרסמו בכלי התקשורת ועל כן, גם הסיכום העמוק של "תזכור" מציג תמונה חסרה על אף המאמצים לספר את סיפורן של כל הנשים, נפגעות האלימות המגדרית בישראל. השנה התפרסמו ידיעות על 142 מקרי אלימות מגדרית. ביניהן הרשעות וביטולי הרשעות על מקרים שאירעו בשנים  קודמות.

109 מקרי אלימות ואיומים כלפי נשים בוצעו ופורסמו השנה. ב31 מהמקרים נעשה שימוש בנשק קר (29%), בשבעה מקרים נעשה שימוש בנשק חם (6%) ושאר המקרים בוצעו ללא נשק – או שכלי הנשק לא פורסם.

26 נשים נרצחו על רקע מגדרי השנה. בעשרה מקרי רצח, נעשה שימוש בנשק חם ובתשעה – בנשק קר. בשבעת המקרים הנוספים לא פורסם כלי הנשק, או שהתקיפה בוצעה ללא נשק.

הנתונים משקפים תמונה כואבת שהיא מציאות חייהן, הלכה למעשה, של נשים במרחב הציבורי. המציאות הזו אינה מקבלת די מקום בשיח הציבורי וכפועל יוצא – אינה מטופלת כראוי. הפרטים המלאים על היקף התופעה אינם ידועים לנו ורב הנסתר על הגלוי. מהנתונים שכן ידועים לנו, ניתן ללמוד כי מרבית מקרי האלימות בהם נעשה שימוש בנשק קר או ללא נשק בכלל – לא הסתיימו במוות. הדבר מחזק את הטענות נגד רפורמת הנשק החדשה של המשרד לביטחון פנים, זו שאומצה השנה ועתידה להכניס עוד אלפי כלי נשק לבתיהן של נשים רבות. רפורמה שמעמידה את חייהן בסכנה שכן, זמינותו של כלי הנשק מעלה את סיכוייהן להירצח.

מהנתונים עולה תמונה נוספת: אלימות כלפי נשים פוגעת בכולן. התופעה אינה מדלגת על נשים משום מוצא אתני, השקפה דתית, מעמד חברתי-כלכלי או גיאוגרפי. התוקפים, גם הם, מצויים בכל רחבי החברה הישראלית.

חשוב לציין שאלו רק מקרים שפורסמו ולכן מהווים תמונת קצה של תופעת האלימות המגדרית. בנוסף, בפרסום זה ישנה החרגה של מקרים של אלימות מינית – איתם, התמונה עגומה הרבה יותר.

"תזכור": את שנת 2019 אנחנו פותחות בתקווה שאף אישה לא תצטרף לרשימה האיומה הזו ומאחלות חיים בביטחון בבית ומחוצה לו לכולנו. אנו נמשיך לפעול למען שקיפות נתונים אודות אלימות נגד נשים, בתקווה כי בשנה הקרובה תעלה בפנינו תמונה ברורה יותר של היקף התופעה, וכי מניין הנרצחות ירד. אנו דורשות ממשלת ישראל להתעורר ולהפסיק להפקיר את דמנו. הגיע הזמן להיענות לדרישתנו ולדרישות הנוספות כפי שהוצגו על ידי קואליציית דגל אדום:

  • העברת התקציב של 250 מיליון השקלים לתוכנית החומש למאבק באלימות נגד נשים ועיגונה בחוק ויישום כלל המלצותיה של הועדה הבין משרדית לטיפול באלימות משפחה.
  • הקמת רשות ממשלתית מתכללת שתרכז תחתיה את נושא המאבק באלימות נגד נשים. – שינוי מדיניות מקיף במשטרת ישראל בכל הנוגע לטיפול בתיקי אלימות במשפחה ואלימות כלפי נשים.
  • פיקוח על כלי ירייה מורשים שנסחרים בשוק הבלתי חוקי, ביטול הקריטריונים המרחיבים לאחזקת נשק וכן את הוראת השעה המאפשרת למאבטחים לקחת את כלי הנשק עמם הביתה בתום עבודתם.

לפניכן התיעוד של מקרי האלימות בשנה החולפת – לחצו על התמונה להגדלתה:

 

תגובות

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

חיילות המועמדות לתפקיד תצפיתניות מסרבות להתגייס לתפקיד והן נכנסו לכלא במעמד גיוסן. כתבת המשך למעצרן של חיילות מפי נ', שפנתה אלינו בעקבות הכתבה הקודמת. על תנאי המעצר והסירוב לשרת בתפקיד אך לא לכולן זה מתאפשר. נ' התחילה את ההכשרה למרות שהיא זכאי לתנאי שירות קרובים לבית.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.