הבכורה של סדרת גיבורי העל החדשה, סופרגירל, השבוע, זכתה לרייטינג הגבוה ביותר מכל סדרה אחרת בעונת הסתיו הנוכחית בטלוויזיה האמריקנית. בפרק הבכורה צפו 13 מיליון צופים בשידור חי מה שהופך אותו גם לבכורה הנצפית ביותר בז'אנר סדרות גיבורי העל עד עתה. כמובן שבכורה פופולרית לא מעידה על כך שהסדרה עצמה תהיה פופולרית לאורך זמן, או על איכותה העתידית. אבל היא כן מוכיחה משהו. היא מדגימה שקהל הצופים מוכן לתת צ'אנס לסדרות בכיכובן של נשים, נקודה חשובה מאוד שרבים ממפיקי הטלוויזיה והקולנוע בארצות הברית לא מבינים, או לא מעוניינים להבין.
אז אוקיי, סופרגירל מדגימה שאפשר ליצור סדרה מצליחה אודות גיבורת על, אבל האם היא סדרה טובה והאם היא פמיניסטית?
התשובה היא לפעמים וכן, סוג של.
עד עתה שודר רק פרק אחד בסדרה ולכן קצת מוקדם מכדי לקבוע אם הסדרה איכותית או לא. הכתיבה טובה והדמויות נראות מעניינות. כמו כן, הסדרה היא מבית היוצר של גרג ברלנטי, המפיק של "החץ" וה"פלאש", סדרות שהצליחו להציג דמויות עמוקות ופמיניזם לא פעם ולא פעמיים.
כבר בפרק הראשון קל לראות שיוצרי הסדרה מודעים להיותה של סופרגירל אייקון פמיניסטי. סופרגירל היא הסדרה הראשונה על גיבורת על שמפציעה על המרקע האמריקאי מאז סופה של וונדר וומן ששודרה בשנות השבעים. הרבה משקל מונח על כתפיה בתור מודל עתידי לחיקוי. נראה שיוצרי הסדרה לא עומדים להתעלם מהמיצוב שלה בעולם התרבות העכשווי האמריקאי.
אז באיזה אופן סופרגירל פמיניסטית?
קודם כל, היא מצהירה על עצמה כפמיניסטית. ולא בצורה מתנצלת או מתנחמדת. אפילו לא כתשובה לשאלה. כשהעורכת הראשית של העיתון שבו קארה (הלא היא סופרגירל) עובדת, מחליטה לקרוא לגיבורה החדשה שנצפתה ברחבי העיר "סופרגירל", קארה תוהה אם לקרוא לה בשם "גירל", נערה, אינה בגידה בעקרונות הפמיניזם.
עצם ההתייחסות לשאלה שוודאי עלתה בראשן של הרבה צופות פמיניסטיות היא חשובה והתשובה לה חשובה לא פחות. עורכת העיתון (אלי מקביל עבורנו), עונה לה שגירל לא צריכה להיות מילה מעליבה או מקטינה. למה לא לעשות לה ריקליימינג ולהפוך אותה למילה שמסמלת עוצמה וכוח?
לא בטוח שההסבר הזה יספק את כל הצופות אבל הוא מעיד על התייחסות רצינית לשאלה הן מצד הדמויות והן מצד היוצרים.

מעבר להתייחסויות הברורות לפמיניזם במהלך הפיילוט (כמו כשקארה מודדת אפשרויות שונות לתחפושת שלה ומחפשת אחר אחת שתהיה נוחה ופרקטית, למרות שבסופו של דבר היא כן בוחרת בתחפושת שכוללת חצאית מה שלא נראה לי פרקטי במיוחד אבל ניחא), המיצוב כולו של הסדרה הוא פלטפורמה פמיניסטית מעניינת.
סופרגירל היא בת דודה של סופרמן. במקור, היא הייתה מבוגרת מסופרמן ונשלחה לכדור הארץ בכדי להגן על בן דודה הצעיר. אבל, למרבית הצער, החללית שלה הוסטה ממסלולה והיא מצאה את עצמה תקועה בחלל במשך 24 שנים והגיעה לכדור הארץ כשהיא הזדקנה באופן איטי יותר מסופרמן ולכן למעשה נראית צעירה ממנו.
העלילה הזו נועדה בכדי להסביר את הופעתה הפתאומית של סופרגירל ביקום הקומיקס של סופרמן. אבל, למרות שהיא ממש לא נוצרה ככזאת, נראה שהסדרה החדשה ממנפת אותה ולוקחת אותה למקום מאוד מעניין ודי פמיניסטי.
במובן מסויים, הייעוד של סופרגירל, או קארה-אל, נגזל ממנה. היא הייתה אמורה להיות האחראית, המבוגרת, הגיבורה שתגן על בן דודה ותפרוץ עבורו את הדרך. אבל, היא מוצאת את עצמה גדלה בצילו של בן דודה המפורסם.
פרק הפיילוט מדגיש זאת הרבה מאוד. הנוכחות של סופרמן תמיד קיימת. לא כבן דוד קרוב או חבר טוב אלא כדמות מרוחקת, מודל להערצה, דבר מה לשאוף אליו ואולי גם כתחרות פוטנציאלית.
סופרגירל היא למעשה, הגירסה הנשית של סופרמן (כן, יש גם את סופרוומן אבל היא כרגע לא קיימת ביקום הטלוויזיוני שלנו אז אני אתעלם ממנה לצורכי הביקורת הזאת). יש להם את אותם כוחות ויכולות ותלבושות דומות עד מאוד. ההבדל היחידי ביניהם הוא המין של כל אחד מהם והעובדה שסופרמן כבר ביסס את עצמו ביקום של הסדרה כגיבור הגדול והחשוב ביותר בכדור הארץ וכעת קארה צריכה לייצר לעצמה מקום בצילו.
המיצוב הזה מאפשר לסופרגירל לחקור נושאים פמיניסטיים מורכבים מאוד. סופרמן הוא כמובן לא יריב שלה אלא קרוב המשפחה היחידי שנותר לה. אבל, במובן מסויים, הוא לקח את מקומה, היא כעת חייה בצילו. הוא סופרמן והיא רק סופרגירל.
אני לא יודעת אם אני מקווה ליותר מדי, אבל נראה לי שהסדרה מודעת למתח הזה ואני מאוד מקווה שהיא תשכיל לנצל אותו בכדי לכרות ממננו מסרים פמיניסטיים מורכבים ואמיתיים שמדברים על הדרך שבה אנחנו מפסלות את הזהות שלנו בעולם כנשים שמראש מוקטנות לנערות ונאלצות להתחרות מול גברים שלהם נקודת התחלה טובה משלנו.
בינתיים, אפשר להסתפק בכך שהסדרה עוברת בקלילות את מבחן בכדל. לקארה יש בוסית, אישה, אלי מקביל כפי שהזכרנו שהיא אישה חזקה, אולי מאיימת וללא ספק דמות מעניינת לחקור.
אחותה המאומצת (לקסי גריי מהאנטומיה!) מתגלה גם היא כדמות חזקה בעלת רקע מורכב משל עצמה.
נראה שהסדרה מכינה את הקרקע לסיפורים שיכולים להתגלות כמעניינים ופמיניסטיים ללא ספק.

סופרגירל צועדת על חבל מאוד דק. היא צריכה לאזן בין הרצון לעסוק בתכנים מורכבים לכך שהיא פונה גם לקהל צעיר, בין כל הסדרות האחרות שקיימות ביקום שבו היא מתקיימת ובין היכולות המדהימות של סופרגירל לכך שהיא עדיין, במובנים מסויימים, נערה מאוד צעירה שלא בהכרח יודעת מה מקומה בעולם. הפרק הראשון נראה מאוד מבטיח לדעתי ואפשר רק לקוות שקארה-אל תהפוך לגיבורה הפמיניסטית שכולנו מחכות לה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

ניתוח הספר "האירוע", שמספר את סיפורה של הכותבת שיברה הפלה לא חוקית בשנות ה60 בצרפת. הגוף הנשי הוא גוף ללא מוצא שכן כל ניסיון להפסיק את ההריון נתקל במערכות פטריארכליות חברתיות ומדינתיות. האירוע פורם את המערכות האלה וחושף צעד צעד כיצד נשים מנסות להציל את חייהן והסכנות הטמונות בכך.
אם אתן שואלות אותי מה הבעיה המרכזית המונעת מהאנושות להתמודד עם האתגרים הרבים שמציפים אותה – היא שפסיכופטים מולכים עלינו במופע מתעתע ואכזרי במיוחד. אבל יש מה לעשות, יש לנו כבר את הידע של איך להתמודד עם פסיכופטים

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.