מאת: ליאור בצר

מתוך אתר הפסטיבל:
"פסטיבל חדש לשירה ישראלית, ייערך בתחילת חודש יוני ברחבי הארץ בהשתתפות עשרות משוררות ומשוררים.

'תיקון' נולד ממחאה כפולה: התנגדות משוררים למינויו של בני ציפר למנהל פסטיבל מטולה, בעקבות טורו האחרון בעיתון 'הארץ' שבו הצדיק והאדיר ניצול מיני של מעריצות צעירות על ידי אמנים, ומחאה ארוכת-שנים של נשים כותבות על הדרתן הנמשכת ממוסף 'הארץ' לספרות, שציפר עורכו זה קרוב לשלושה עשורים. בתגובה לטור ההוא התעוררה מחאה חסרת תקדים בשדה השירה בישראל: למעלה מ-120 משוררות ומשוררים, נכון להיום, הצהירו שיסרבו להשתתף בפסטיבל מטולה כל עוד ציפר מנהלו."

תקציר האירועים הקודמים, למי שהחמיצה:

באוגוסט 2014 כתב בני ציפר, עורך מוסף התרבות והספרות של עיתון "הארץ" (שעדיין מעסיק בין שורותיו את יצחק לאור, סתם הערת אגב) את הטור הכל-כך-מיזוגיני-שזה-כמעט-נפלא הבא –

ציפר

חשוב לציין שהטור הזה נכתב לאחר שנים רבות של הדרה שקטה של נשים כותבות ויוצרות מתוך המדור בעריכתו. זו הייתה עובדה ידועה שפחות נשים מתפרסמות במדור של ציפר מאשר בעלוני פרסום של קופ"ח כללית למגזר החרדי.

באוקטובר האחרון מונה ציפר למנהל האמנותי של פסטיבל השירה במטולה, מינוי שעורר ביקורת בשל המונופול שניתן לציפר על שתי במות מרכזיות הניתנות לשירה בארץ – המוסף ב"הארץ", ופסטיבל השירה.

במרץ האחרון, הגדיל ציפר לעשות, וכתב בטורו כי "משגלים עם בחורות צעירות" הם מן ההכרח על מנת שיוכל האדם ליצור, וכי "בלעדי זה לא תהיה יצירה, עם כל הצער שעלול הדבר להסב לצעירות הללו, שחייהן אולי נפגעו."
zifer

(לפוסט בפוליטיקלי ממרץ האחרון: http://bit.ly/1UeHiNU)

לאחר הפרסום הזה, יצאו משוררות ומשוררים בגילוי דעת ובו הכריזו שלא יפקדו את פסטיבל השירה השנתי במטולה, כל עוד ציפר הוא מנהלו. מתוך גילוי הדעת:

אין זו הפעם הראשונה שבה בני ציפר מעודד בטוריו הטרדה מינית ("צריך להסיר את הכובע בפני ינון מגל") או מסנגר על פדופיליה ("לפני שמתנפלים אוטומטית על פדופילים, בואו נזכור שגם הפדופיליה הממומשת הלכה למעשה, כלומר משכב עם ילדים או נערים או נערות מתחת לגיל ההסכמה, היא עניין יחסי ותרבותי").  אך דומה שהתבטאות זו, האחרונה לעת עתה ברצף התבטאויות פוגעניות של ציפר, חוצה (עוד) קו אדום, שכן יש בה התרת דמן של נשים, כחלק מן הסדר התקין של "עמים בני תרבות", אשר "יודעים שכדי שתהיה אמנות… יש להעניק לאמנים פריבילגיות וחירויות מוסריות שאין לבני אדם אחרים." זהו ביטוי בוטה לתרבות האונס באצטלה 'תרבותית', אם לא גם עבירה על החוק. למותר לציין כי בתפיסת עולמו של ציפר אין נשים אמניות: נשים הן רק הקורבן ההכרחי על מזבח השראתם של אמנים גברים, "עם כל הצער" וגו'.

המסר הזה, הקושר בין יצירה ובין ההיתר להסב סבל, מדהים באלימותו, והוא חמור במיוחד ממקלדתו של אדם בעל כוח והשפעה בשדה הספרות והתרבות. המחשבה שאדם זה הקורא להתרת ניצול מיני של נערות ונשים, שלא לומר מתן לגיטימציה לאונס, בשם האמנות או בשם כל סיבה אחרת, הוא מנהל פסטיבל השירה במטולה, מעוררת צמרמורת.

פסטיבל שירה נועד לחגוג את חירות הרוח האנושית – לא החירות לאלימות, להתאכזרות ולניצול. העמדות שמבטא בני ציפר מבזות את הרוח האנושית.

אנו, המשוררות והמשוררים החתומות מטה, מודיעים מראש על סירובנו להשתתף בפסטיבל השירה במטולה כל עוד הוא מנוהל על ידי בני ציפר, וקוראות למנות לפסטיבל מנהל/ת שלא יכתים את המפעל החשוב הזה.

על גילוי הדעת חתמו מעל 100 משוררות ומשוררים, וביניהם כיפאח דסוקי, תהילה חכימי, טל ניצן, סבינה מסג, נעם פרתום, מאיה בז'רנו ועוד.

אך למרות הקריאה בגילוי הדעת, והסערה הציבורית, המינוי של ציפר כמנהל הפסטיבל נותר על כנו. (http://bit.ly/22v4JbS)

 

תיקון

מתוך השתלשלות האירועים הזו נולד צורך בפסטיבל המציע אלטרנטיבה למשוררות ולחובבות שירה שאינן רוצות לקחת חלק בפסטיבל של ציפר. את הפסטיבל, בשמו ההולם "תיקון" הגו ויזמו טל ניצן, דורית שילה וריקי כהן. מתוך מניפסט הפסטיבל:

"פסטיבל 'תיקון' נולד ממחאה ולבש צורת חגיגה. ראשיתו בתגובתנו להתבטאות חמורה ואלימה, אחת מני רבות, שאנו מסרבות ומסרבים לשתוק מולן ומול השקפת העולם המגולמת בהן. כל עוד בראש פסטיבל מטולה לשירה עומד מי שהעז להצדיק פשע בשם האמנות, והנהלת הפסטיבל מתייצבת מאחוריו, לא נוכל ליטול בו חלק – כמשוררות ומשוררים וכקהל.

במקום זאת בחרנו ליטול אחריות, לחתור לתיקון, לתת במה לשירה שחוגגת את כבוד האדם – ליזום אירוע שבו נוכל לומר שירה בלב שלם. 'תיקון' הוא פסטיבל שירה עצמאי, ללא כל תמיכה מוסדית. האירוע רב-המשתתפים, שיזמו והפיקו משוררות ומשוררים, ייפתח בדרום, בסופשבוע בשדה בוקר, וימשיך משם לחיפה, לתל אביב ולירושלים בשלושה ימים עוקבים."

הפסטיבל ייפתח בסוף השבוע הקרוב (2-4 ביוני) בשדה בוקר
וימשיך בסוף השבוע הבא בחיפה (8 ביוני), בתל אביב (9 ביוני) ובירושלים (10 ביוני).
לאתר הפסטיבל: https://tikunfestival.org/


תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

חיילות המועמדות לתפקיד תצפיתניות מסרבות להתגייס לתפקיד והן נכנסו לכלא במעמד גיוסן. כתבת המשך למעצרן של חיילות מפי נ', שפנתה אלינו בעקבות הכתבה הקודמת. על תנאי המעצר והסירוב לשרת בתפקיד אך לא לכולן זה מתאפשר. נ' התחילה את ההכשרה למרות שהיא זכאי לתנאי שירות קרובים לבית.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.