ב 2011, התכנסנו מספר חברות להקים את "מתפקדות" – ארגון ששם לו למטרה לקדם חברות וחברי כנסת עם עשייה פמיניסטית. קראנו דוחות שהוגשו לאו"ם על מצבן של נשים בישראל, ולא הצלחנו לקלוט את הפער בין העשייה השוקקת של נשים בזירה הפמיניסטית, לבין מיעוט הפעילות למען נשים בבית המחוקקים. המסקנה שהגענו אליה היתה שללא כוח אלקטוראלי, נשים כקבוצת מיעט בישראל לא זוכה לייצוג של האינטרסים שלה בכנסת. יכולות להיות חברות וחברי כנסת מצוינות עם כוונות מצוינות, שתכרנה את הבעיות העומדות בפני נשים, אך לא תשקענה מאמצים בכיוון זה, כי אין תגמול על העבודה הזו.

"…מה שמחזיר אותי לדבר הכי אופייני לסוג הפעילות שלי", היא אומרת, "והוא העדר תגמול אלקטורלי. זה מרתיח לי את הדם כשבאות נשים במצב קשה ואומרות לי, אני לא הצבעתי בשבילך, אבל אני יודעת שאת היחידה שרוצה לעזור לי'". מרתיח יותר מכוס התה הרותח ששפך עליה פעם פעיל ימין."

מתוך ראיון של רותה קופפר עם יעל דיין (הארץ, 24.09.2007)

במהלך פעילותה של הכנסת ה 18 פקדנו ללא הרף נשים למפלגות השונות, על מנת לייצר קבוצות לחץ על חברות וחברי הכנסת, ולהבטיח להן שעל פעילות למען נשים יתוגמלו בבחירות המקדימות – כל חברת וחבר כנסת שתצגנה קבלות על עשייה פמיניסטית, תבחר להמשיך לכהונה נוספת על ידי המתפקדות והמתפקדים למפלגה.

על מנת לאפשר לבוחרות שקיפות של עבודת הכנסת, חברנו לשדולת הנשים, ויצרנו דוח מוניטורינג, המדרג את חברות וחברי הכנסת על פי:

1 – הצעות חוק שהגישו, המקדמות סוגיות של נשים

2 – שאילתות שהעלו, ונוגעות לאינטרסים של נשים

3 – הצעות לסדר היום בעניינן של נשים

ואכן, בבחירות לכנסת ל ה 19 (22.1.2013) ראינו את התוצאות, בישראל הלכה והתהוותה הצבעה נשית – הצבעה של נשים לחברות וחברי כנסת ששמו על סדר היום שלהןם עשייה למען נשים. גם בבחירות המקדימות וגם בבחירות הכלליות, נשים הצביעו לנשים, אבל לא פחות מכך התעסקו בשאלה "אילו חברות וחברי כנסת פועלות למעני?", "את מי יש לי אינטרס אישי לקדם?". השאלות האלה פרצו את גבולות העשייה של מתפקדות, והחלו להעסיק נשים וגברים בארגונים חברתיים. נשים התהוו כקבוצת אינטרס גדולה ורבת השפעה.

כששאלו אותי לפני מספר חודשים אם מתפקדות יעשו את אותה פעילות לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, נאלצתי להשיב בשלילה. אין דרך לכמת עשייה עבור נשים מחוץ לכנסת, ולייצר דוח עם נתונים ברי השוואה. אך ככל שהבחירות התקרבו, הבנתי שלי כבוחרת אין אף מקור מידע שמאפשר להכיר את העשייה של המועמדות לרשויות הערים ולמועצות הערים, מבחינה פמיניסטית.

לכן גלגלתי את המשימה לידיים של פוליטיקלי קוראת, וכאן מצאנו דרך ביניים.

הסתייענו בשביט בן – אריה על מנת לאתר את רשימת המועמדות לבחירות המקומיות 2013

 ושאלנו את המתמודדות שתי שאלות:

1 – מה היתה העשייה שלך עבור נשים בזירה הציבורית עד כה

2 – במידה שתבחרי, מה בכוונתך לעשות על מנת לקדם סוגיות של נשים

את תשובות המועמדות לשאלות הללו תוכלו לראות מדי יום עד הבחירות המוניציפליות ב"פוליטיקלי קוראת", בבלוג ובפייסבוק, אם ישנםן מועמדות שמעניינות אתכן בעיר שלכן, וטרם החזירו תשובה, או אם ישנן מועמדות במקומות ריאליים ברשימות למועצת העיר שברצונכן להכיר או להפיץ את האג'נדה הפמיניסטית שלהן – שלחו להן הזמנה לכתיבת פרופיל פמיניסטי, ונשמח לפרסם אותו כאן, בפרויקט בחירות לרשויות מקומיות 2013 של פוליטיקלי קוראת.

בברכת קדנציה נשית וסוערת,

ליאן רם

חברת הועדה המנהל של מתפקדות: לובי פמיניסטי

ממייסדות פוליטיקלי קוראת: עיתון יומי חדשותי לנשים

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.