ידע נשי לא תמיד נראה כמו ידע גברי. הוא לא תמיד מוערך כמוהו ופעמים רבות הוא קיים מתחת לפני השטח.
זו תוצאה של מאות שנים שבהן נשים דיברו בינן לבין עצמן, הודרו ממרכזי הכוח ונאלצו ליצור דרך אלטרנטיבית להעביר את המסרים שלהן.
בעידן שלנו, מספר יוזמות מצליחות בצורה הכי לא יומרנית אך הכי יעילה, להפוך את הידע החבוי הזה לגלוי.
אחת מהן היא הקהילה המדהימה של "מתולתלות".
הבאנו לכן כאן את הדרך שבה מנהלות הקהילה מספרות על המיזם המצליח שלהן. על איך הן לאט לאט אספו גוף ידע ענק, הביאו קול לנשים שזמן רב לא ידעו לומר מה מפריע להן וחיברו בין נשים מרקע שונה לחלוטין. קל לא לשים לב לחשיבות של יוזמות כמו "מתולתלות" אבל חשוב שאנחנו נדע לשים עליהן את הדגש כי אלו יוזמות כאלו שמשנות מלמטה את העולם שלנו ושמות נשים במרכז התמונה.


מהן "מתולתלות"?

קהילת "מתולתלות" היא קהילה מיוחדת במינה שמטרתה להעצים את התלתלים בישראל.
בעולם שבו תעשיית ההחלקות משגשגת וגיבורות תרבות מיישרות את שיערן בכדי להקנות לעצמן מראה הנחשב קלאסי, מאורגן, ומקצועי, קהילת "מתולתלות" באה לעודד את אהבת התלתלים, ושינוי התפיסה באשר לאיך שאנו רואות את עצמינו במראה ואיך שהסביבה רואה אותנו.

אז איך הכל התחיל?

היה הייתה ילדה מתולתלת, שגדלה לעולם שכולו חלק. בטלויזיה, בקולנוע ואפילו על גבי מדף הבובות לא נמצאו כמעט דמויות מתולתלות. הילדה גדלה, והעולם? העולם נשאר חלק.
נשמע מוכר? כנראה שאתן לא לבד! ואולי גם אתן קמות בכל בוקר עם שיער סורר שממש לא נראה דומה למה שרואים במדיה (ולא, בייביליס זה לא תלתלים). קונות ומנסות אינספור קרמים, ג'לים ומוסים רק כדי לגלות ששעה לאחר המריחה, השיער כבר קיבל חיים משלו וטס לפלנטה שכולה פריז. ואולי גם אתכן סיפרו קצת יותר מדי פעם אחת עד שנשבעתן שלא תלכו יותר לאף ספר בחיים. כל החוויות הללו ועוד הובילו את אוריין פז, 30, לייסד קהילה שמאחדת את כל המתולתלות לכדי קורת גג אחת חווייתית במיוחד- אז מתולתלות, הגעתן הביתה!

קהילת מתולתלות היא כבר מזמן זירת סושיאל משגשגת החולשת על פני אתר שאליו מועלות כתבות שיתופיות מחברות הקהילה, אינסטגרם וקבוצת פייסבוק המונה 35 אלף נשים וגברים(!) המעצימים בכל יום שיער מתולתל. את קבוצת מתולתלות מנהלות כיום 11 מתולתלות ששלמות עם תלתליהן ובאו לעשות קצת סדר בבלאגן ולהבהיר לכולם ששיער מתולתל הוא לא שיער מבולגן!

14285164_10154025710402833_711643041_o

תלתלים ואידיאל היופי

אידיאל היופי חינך אותנו, כחברה, לראות בשיער החלק את תמצית מודל היופי הנשי שאליו אנו צריכות לשאוף. מודל בו אישה צריכה להראות "נשית", כלומר;  רזה, גבוהה, מטופחת, בעלת חזה שופע וכמובן ששורשי שיער ראשה יהיו חלקים. נשים רבות בעולם מושפעות ממודל זה ומנסות להשיגו בדרכים רבות וכמעט בלתי אפשריות.

ואיך אפשר להאשימן בכך? הטענה הרווחת בעולם התקשורת היא ששיער חלק הוא מעודן יותר, מקצועי, אלגנטי ומעיד על רצינות, בעוד שהשיער המתולתל מעיד על חוסר רצינות ושובבות.

בראיון שנערך בחדשות ערוץ 22 עם חברת הכנסת שלי יחימוביץ, העידה על עצמה ששבועיים לאחר שנכנסה לעולם התקשורת תלתליה עברו יישור שאיתו נשארה עד היום. היא הסבירה שלאחר שהופיעה עם שיער חלק, כמות התלונות עליה ירדה ב50%. והיא לא היחידה, בעולם הפוליטיקה והתקשורת ניתן לראות רשימה ארוכה של ידועניות שנפרדו מתלתליהן. ביניהן נמנות חברת הכנסת ציפי לבני, מגישת החדשות רינה מצליח, השחקנית והדוגמנית מירי בוהדנה, הזמרת שרית חדד והרשימה עוד ארוכה. תופעת ההחלקה לא פסחה גם על הוליווד בה כמה מכוכבות הקולנוע הגדולות ביותר נכנעו להחלקות  ביניהן השחקנית ניקול קידמן, השחקנית ג'וליה רוברטס והזמרת העולמית ביונסה. בניגוד למתולתלות שהעדיפו את החלק על פני הטבעי ניתן לראות את אורלי וילנאי ואת קורין גדעון, שתי מנחות טלוויזיה שבחרו לשמור על תלתליהן הטבעיים ומשדרות חינניות רבה ומובילות שינוי מרענן ומבורך בנוף הטלויזיוני.

על רקע העובדה שהחברה בה אנו חיים מגדירה עבורנו מה יפה ומה לא, המוני מתולתלות ומתולתלים שזכו להנות משיער מתולתל מצאו את עצמם במבוי סתום מול הרצון להיות עצמם אל מול הסטנדרטים הבלתי מתפשרים שאנו רואים בכל כלי התקשורת. הצורך להיות "כמו כולם" הוא לגיטימי ומובן, במיוחד שמדובר במשהו כה חיצוני ובולט כמו שיער. בנוסף, לאורך השנים, מתולתלות רבות סבלו מסטיגמות שהדירו אותן מהמרחב החברתי והכריחו אותן להתמודד עם קשיים חברתיים או להיכנע ללחצים ולהשתמש בחומרים כימיים ואחרים להחלקת השיער. הקושי הזה בא לידי ביטוי בקהילת "מתולתלות".

צילום" שרונה כהן
עיבוד תמונה: שרונה כהן

מה תמצאו בקבוצת מתולתלות בפייסבוק?

קהילת "מתולתלות", באה לתת מענה חברתי לתופעה שאיננה מקבלת מענה באף מדיה אחרת., כך, באופן ניטרלי משתפות חברות הקבוצה טיפים ממקור ראשון וממליצות זו לזו על פתרונות שונים לשיער במגוון שיטות טיפוח במקום שכולו נטול פרסומות ויוזמות שיווקיות (בעלי אג'נדות פרסומיות אינם מורשים להיכנס לקהילה). מעבר לטיפים שלקורא החיצוני אולי נדמים כשטחיים, הקהילה מהווה מרחב בטוח להשמעת קול אחר. קול חדש להעצמת הביטחון של המתולתלים והמתולתלות שבאופן רגיל מודרים מהמדיות שמובילות את חיינו ומקום אמיתי לשתף חוויות טובות וגרועות כאחד. קול שהצליח באופן משמעותי לשבור את חומות הקהילה הדיגיטלית ולאט לאט לחלחל גם מעבר.

באופן טבעי, העובדה שהקהילה קמה מתוך תחושת חוסר השייכות של בעלי השיער המתולתל, נראה שהיא הצליחה להתעלות על כל הבדלים תרבותיים או מגדריים ללא כל קשר לסטטוס שלהם מחוץ לקהילה. מסתבר שזה לא כל כך משנה אם את ערבייה או יהודיה, אשכנזייה או מזרחית, דתיה או חילונית –  החוויות המשותפות של השיער המתולתל מצליחות לאחד את חברות הקבוצה תחת אותה המטריה ומהוות פלטפורמה נפלאה ליצירת חברויות נפלאות. ואף יותר מזה – כפי שיש מקום בקהילה לכלל סוגי השיער המתולתל (גלי, מקורזל, אפרו, מתולתל) יש מקום לכל מי ששותף לחוויות והתחושות שמביא איתו השיער המתולתל ללא כל קשר למה המגדר שלו, המוצא שלו והמקום בו הוא מתגורר.

כתבו: אליה קלמנוביץ', נטע אשכנזי ואוריין פז מנהלות קהילת "מתולתלות".

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

בשבעה לאוקטובר נהרגו חיילים ואזרחים בניסיון לשמור על הגבול בעוטף עזה. עשרות אלפי משפחות פונו מהצפון, מה שהוביל לניתוק מהקהילה ולפטירה מהירה של אנשים הרחק מבחיתם. גם את טקסי הקבורה היה קשה לעשות ביישובים בהם הלחימה המשיכה להתרחש. הכתבה מביאה שלושה סיפורים של התמודדות עם מוות ואבל בזמן המלחמה.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.