על הדרך שבה מסתכלים על ציבור האמהות בעולם השיווק והפרסום כמקשה אחת אבל מספרים לנו אחרת, וכיצד העולם הזה ממשיך להתעלם מקיומם של הורים מן המין השני (נקרא להם אבות) ובכך תורמים לשמירת הסדר הפטריארכלי הקיים.

"מחקרים מוכיחים שאימהות אחראיות לכ-85% מהחלטות הקניות במשפחה" כך נכתב בין היתר באחד מהפרסומים לכנס "m2m כנס שיווק לאמהות" שהתקיים זו השנה השניה בשבוע האחרון.

הגעתי לכנס, איך לא, ברגשות מעורבים. קטעי פרסומות עם האמא שמכינה שניצלים בבית, חומרי ניקוי שרק את תביני איך להשתמש בהם ו"הכי קרוב אליך אמא" מציפים אותי כשאני חושבת על האופן שבו פרסומאים ואנשי שיווק מסתכלים על אמהות. אבל רציתי לדעת בכל זאת מה כבר יכול להיות חדש, מה אפשר להגיד, ואולי סוף כל סוף יגידו לי משהו אחר.

ראשון לעלות לבמה, היה יוסי פינק, העורך הראשי של קו מנחה ואתרי ביזפורטל ולצערי הרב גבר שנבחר לפתוח את הכנס. יוסי דיבר על  שיתוף תוכן של אמהות בפורומים השונים בתפוז אנשים. הוא דיבר על עושר התוכן שם, על כך שאמהות בכל שלב באמהות שלהן פונות לשתף ולהתייעץ בפורומים השונים. אני לא באמת מבינה מה התפקיד של תפוז אנשים ופורטלים כאלו בעידן הפייסבוק, הוא קרא לתפוז "מיני אלוהים" (כשאלוהים הוא הגוגל) ואני גיחכתי בקטנה. אז הנה משווקים, אם אתם רוצים למצוא את האמהות הן נמצאות בפורומים והן מדברות שם על הכל – תתפסו אותן שם לפני שמישהו אחר יתפוס וימכור להן מוצרי צריכה.

אחריו עלתה ליהיא לפיד, אין ספק שהיא יודעת לדבר מאוד יפה (כמו זוגה שיחיה…). נושא ההרצאה שלה היה "להיות אישה כמו שמתאים לך". בעצם לאורך כל הכנס ניסו הנואמות להעלות את אותו הרעיון ואחר כך סתרו את עצמן שוב ושוב – אי אפשר להתייחס לאמהות כמקשה אחת. ליהיא סיפרה על גיבורות הילדות שלה, על הדרך שהתוותה לעצמה בזכות עצמה והיכולות שלה. היא דנה בשאלה האם היא פמיניסטית על דרך השלילה ("אני יודעת להחליף גלגל לבד. אבל כשיש לי פנצ'ר, אני עושה פרצוף נורא אומלל לכולם, ומחכה שמישהו יחליף לי גלגל) ואני שוב הרגשתי שיש איזושהי דרישה מפמניסטיות להתבייש בפמניזם שלהן, שהוא לא מקובל ועדיף אם כבר להתייחס אליו אז רק תמיד בהסתייגות ("אני פמניסטית אבל…"). ליהיא דיברה על אמהות עובדות, ועל כך שהמושג "גבר קרייריסט" לא קיים. צודקת. היא גרמה לקהל להזיל דמעה כאשר תיארה איך כל אמא מאחרת לפחות פעם אחת לקחת את הילד שלה מהגן בעוד הוא מתחבק בחיבוק חם ונעים עם הסייעת המנחת. פייר, גם אני דמעתי. היא סיימה בהקראת כמה מקטעי הטורים שלה וירדה גם היא כמו קודמה, בלי מילה אחת על אבות.

ליהיא לפיד - פמניסטית, אבל...
ליהיא לפיד – פמניסטית, אבל…

אחריה עלתה קרן קורלי מקבוצת נילסן ישראל שסיפרה לנו על המחקרים האחרונים בתחום. אז למקרה שרציתן לדעת –  אמהות מרגישות שהן תמיד בסיר לחץ ולכן מעריכות כשמציעים להן פתרונות שיקלו עליהן את החיים. נשים חוות את קבלת ההחלטות בבית בעוד הגברים מחליטים לגבי דברים שנוגעים רק להם ולכן נשים מעריכות כאשר מאפשרים להן החלטות שנוגעות רק להן וגורמות להן להרגיש שוות לגברים. ששוב מסתכלים על אמהות כמקשה אחת, אבל יש הבדלים באופן הצריכה בין אמהות שונות, בין אמהות צעירות למבוגרות ולכן צריך לדבר לאמהות במסר, בזמן ובמקום הנכון. שאמהות קשובות להמלצות טובות, שחמישים אחוז מהן נמצאות בפייסבוק ומחציתן יוצרות שאלות בפייסבוק, 44% קוראות בלוגרים ושלושים ומשהו אחוז נכנסות לעמודי מותגים.
שהמשימה השיווקית הגדולה היא לגרום לאמהות להרגיש טוב עם האמהות שלהן. שהאמא היא הגייטקיפר, היא טועמת את האוכל שהיא מכינה לילדים, כאשר סדר העדיפויות הוא קודם שיהיה מה לאכול, שיהיה טעים ושיהיה בריא. היא יודעת לזהות מה הילדים שלה יאהבו ולכן בשיווק צריך להגדיר מראש לאמא לאיזה מבין הילדים המוצר נוצר.

אחריה עלתה ליאת ורדי בר, סמנ"כלית באקליפטוס, ששוב דיברה על כך שאי אפשר לדבר על אמהות כמקשה אחת ואחר כך סתרה את עצמה ודיברה על האמהות כמקשה אחת. יש להן צורך לשתף, הן יעשו הכל בשביל הילדים שלהן, הן תמיד עושות מחקר לפני כל דבר שהן קונות לילדים, תמיד חסר להן זמן ושעות שינה וכו'… בשלב הזה כבר באמת היה לי קשה להקשיב לעוד אוסף של סטראוטיפים על אמהות מהי, בלי מילה אחת על אבות.

79-123 M2M A4 (2)

אחרונה עלתה דינה דיין, חוזרת בתשובה ומייסדת "נטיעות" היא דיברה על החברה החרדית כחברה שמשתנה, על כך שנשים חרדיות מביעות צורך להתקדם אקדמית כדי להשתכר בשכר יותר גבוה, דבר שפעם לא העזו בכלל לדבר עליו. ושבסופו של דבר החברה החרדית מהווה בישראל כמיליון תושבות ותושבים ולכן כדאי ללמוד אותן ולהבין כיצד הן יכולות לקחת חלק מהחברה הצרכנית שתשפיע בצורה משמעותית על כלכלת ישראל בשנים הבאות ככל שהיא תמשיך להשתנות.

לאורך כל הכנס הרגשתי, שאומנם מדובר בכנס שיווק לאמהות, הייתה הדרה מוחלטת של שיח על אבות ועל החלק שלהם במשפחה. לא כי הם לא היו נושא הכנס אלא כי כביכול הם לא קיימים בשיח השיווקי בהקשרים האלו של הורות. הורות = אמא. נקודה.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.