תמלול ראיון אצל יעל דן ע"י מיכל זאבי
התלוננת על תקיפה מינית? את לא רווחית למערכת

מה קורה כששוטרת סמויה פונה למשטרה ומתלוננת נגד התוקף שלה שהוא לא אחר מאשר קצין המשטרה שהוא המפעיל שלה ושהוא האדם היחיד שיודע על פעולותיה שבהן היא מסכנת את חייה? מה קורה שהתוקף עליו היא מתלוננת הוא לא רק מי שאמון על מתן ההוראות לפיהן עליה לפעול, אלא אדם שחייה למעשה מופקדים בידיו?

בימים אלו, כשפרשה אחרי פרשה חושפת את הנורמה הפסולה של הטרדות מיניות ברמות הכי גבוהות במשטרה, יש חשיבות רבה להשמעת קולה של שוטרת שאזרה עוז והתלוננה, אך מצאה את עצמה מופקרת לגורלה ע"י אותה משטרה.

תמללנו את השיחה שקיימה יעל דן בתכניתה "עושים צהריים" וששודרה ביום ראשון 1.2.15 בגלי צה"ל, ובה מגוללת דליה (שם בדוי) את סיפורה הקשה על המפעיל שלה שעפ"י החשד אנס והתעלל בה במהלך 4 שנים תוך שהוא מנצל את מרותו ואת העובדה שהיא תלויה בו.

כאשר היא אוזרת עוז ומתלוננת היא מוצאת עצמה בודדה מול מערכת שלא רק שאיננה מטפלת בה ואינה מגבה אותה אלא אף מסכנת את חייה.

האייטם המלא נמצא בקישור להלן:

ממליצות להקשיב גם לדברים החשובים שלא תמללנו – דבריה של הדס שטייף בתחילת האייטם ובסופו והתייחסותה של עו"ד רוני אלוני סדובניק למקרה קשה זה כמי שמייצגת את דליה.

 

http://player.glz.co.il/Player.aspx?FixedPoster=true&FixedPosterName=GLZAOD.jpg&ClipID=150201-13&Type=aod&Width=300&Height=200

 

חלוקת הזמנים באייטם:

05:44 – 8:14 – הקדמה של יעל דן + הדס שטייף

8:14 – 15:37 – שיחה עם דליה (שם בדוי)

15:37 – 23:05 – שיחה עם עו"ד של דליה – עו"ד רוני אלוני סדובניק

23:05 – 24:22 – הדס שטייף – סיכום

 

תמלול השיחה כפי ששודרה:

יעל דן: דליה, שם בדוי, שלום. היית סוכנת סמויה של המשטרה תארי לי קצת מה זה אומר להיות סוכנת סמויה? איך נראית העבודה הזאת?

דליה: זאת עבודה עם לחץ נפשי מאד מאד גבוה שאתה בקשר רציף רק עם בן אדם אחד בעצם שאף אחד מסביבך לא יודע מה אתה עושה ואתה חי חיים כפולים בלחץ מאד מאד גבוה

יעל דן: תוך סיכון ממש? לפעמים תחושת של סכנה לחייך?

דליה: בוודאי. אתה מתרועע עם עבריינים ואתה אמור לקשור איתם קשרים ולרכוש מהם סמים וכן יש סיכון מאד גבוה.

יעל דן: אפשר לעשות את העבודה הזאת, אם אני מבינה נכון, רק כשהמשטרה מגבה אותך ושומרת עלייך. בטח על חייך

דליה: במקרים האלה רק המשטרה אחראית בעצם ואתה נתון רק לשמירה של המשטרה ובעצם כל ההתנהלות זה אך ורק ההנחיות מהמפעיל שלך שהוא בעצם איש הסוד היחיד שלך במערכת

יעל דן: אז בואי נדבר רגע על המפעיל הזה שאמרת הוא האיש היחיד שיש לך אתו קשר כי מסביב את בבידוד מוחלט. תארי לי את היחסים שלך. איך נראים היחסים שלך עם המפעיל בד"כ?

דליה: בסופו של דבר כשאתה מסתכל על זה מהצד אתה מבין שאתה בקלות יכול להפוך לכלי משחק. שהכל זה מגיע בהנחיות ואתה חייב לבצע ואיפה שהוא אתה צריך את הגיבוי של המשטרה כי אתה מעורב כבר עם עבריינים.

יעל דן: כל דבר שהוא אומר לך את חייבת לבצע? כל הוראה? כל פעולה שהוא מנחה אותך את חייבת לבצע?

דליה: כן

יעל דן: את לא יכולה לסרב ולומר זה נראה לי מסוכן מדי או לא מתאים לי או השד יודע מה.

דליה: בואי נאמר שאם מסרבים למשהו אז הוא יביא את זה בתור הנחיה והוא יביא את זה ככה שאתה חייב לבצע את זה. בתור חדשה במערכת שנכנסה ויש לה רק אדם אחד שכביכול אמור להנחות אותה ואמור להיות הסמכות שאמור לדאוג לביטחון שלי… כן, זה פשוט להפוך לכלי משחק. לא מעבר לזה.

יעל דן: כמה זמן עבדת במחיצתו של אותו מפעיל?

דליה: זה… הייתה ההפעלה ולאחר מכן זה המשיך גם כשנחשפתי והפכתי לשוטרת מן המניין.

יעל דן: כמה זמן זה נמשך היחסים איתו?

דליה: אההה.. למעלה מ-3… למעלה מ 4 שנים.

יעל דן: ואת טוענת היום שהוא ניצל את הקשר הזה של מפעיל ומופעלת לניצול מיני?

דליה: אני לא יכולה להיכנס לפרטים האלו מהסיבה שכרגע זה עדיין בחקירה אבל אני יכולה להגיד לך שכשוטרת לשעבר הטיפול במשטרה… קודם כל לא היה טיפול, כי עד שאזרתי את האומץ ורציתי לפנות הלאה אז לא היה למי לפנות. לא בתחנה, לא במחוז, לא במשטרה בכלל וגם לאחר שלקחתי ייעוץ משפטי בשביל לראות מה אני עושה עם העניין הזה נתקלנו פשוט באטימות ואף אחד לא רצה להגיב לעניין או להקשיב לעניין.

יעל דן: תארי לי רגע את התלונה הראשונה את הרגע שאת מחליטה זהו את לא יכולה שזה יימשך הדבר הזה  שקורה ביניכם, אם את יכולה אני רוצה רק שתחדדי לי את זה יותר. מדובר בתקיפות אלימות מצדו אותך?

דליה: אני לא יכולה להיכנס לאירועים האלו כי זה עדיין בחקירה.

יעל דן: אוקיי. מהו הרגע הזה שבו את מחליטה להתלונן ואל מי את פונה?

דליה: כשאני מחליטה להתלונן אני פונה במחוז ששרתתי אני פונה ל… אני לא רוצה להגיש שמות פניתי לקצין שפשוט התגובה שלו הייתה "אנחנו נבדוק את העניין". כמובן שאף אחד לא בדק את העניין. לאחר שלקחתי ייעוץ משפטי הפנו אותי לשיחה עם דרג בכיר יותר אחרי 7 חודשים, ששמה גם סרבו להכניס את העורכת דין שמייצגת אותי לשיחה, לאחר מכן אותו קצין בכיר העביר אותי לעוד קצין שגוללתי בפניו את כל הסיפור והשתלשלות האירועים ובסופו של דבר הוא סיכם את זה ש"אני לא רווחית למערכת" ו"שהוא לא מוצא לנכון" ו"שהוא בכלל היה נגד אותו הרעיון שאני אגיע אליו" ופשוט ככה השיחה הזאת הסתיימה. פשוט אין טיפול במשטרה. ואני לא מבינה על איזה ניקוי אורוות מדובר ואני לא מבינה על מה כולם אומרים שהמשטרה באמת מטפלת. אין כתובת, אין לשוטרת לאן לפנות, זה נראה שכאילו שהמשטרה היא מעל החוק בעניין הזה שמותר לה הכל. זה הלך הרוחות מבחינתי שהיה, וזה פשוט עצוב, זה פשוט עצוב שזה ארגון שאנחנו אמורים הכי לסמוך עליו, ושאמור לשמור על טוהר המידות הופך להיות ארגון כזה שהציבור לא יכול להאמין לו בכלל.

יעל דן: בסופו של דבר את עזבת אותם או שהם סילקו אותך?

דליה: אני בעקבות כל האירועים עזבתי, כי לא יכולתי לשאת את הדברים האלו יותר, ובסופו של יום גם כשרצינו לחזור למערכת הזו אז אני לא רווחית למערכת לדבריהם.

יעל דן: מה זאת אומרת את לא רווחית? איזה הסבר נתנו לך? מה זה נקרא לא רווחית?

דליה: את לא רווחית למערכת. זה מה שהוא אמר, ואני מצטטת את הדברים שלו.

יעל דן: מי זה הוא? הממונה?

דליה: אותו קצין שהפנו אותי אליו. שהיה אמור לטפל בבעיה הזאת.

יעל דן: אני רוצה לשאול אותך כמי שהייתה שוטרת סמויה, וסיכנה את חייה, היום את מחוץ למערכת את בעמדה שבעצם את ניצבת מול המערכת שלא מגינה עלייך ולא שומרת עלייך, את מרגישה בסכנת חיים?

דליה: בוודאי. הם יודעים את זה.

יעל דן: הם יודעים שיש סכנה לחייך מצד אותם העבריינים שפעלת נגדם?

דליה: בוודאי שהם יודעים את זה. בוודאי. הם ידעו את זה מהתחלה הם ידעו את זה. אבל זה פשוט לא מעניין אף אחד. איך אומרים? עשית את העבודה שלך, עכשיו זה לא מעניין אותנו, זה מאחורינו, את כאב ראש בשבילנו עדיף שתעזבי את המערכת. פשוט ככה.

יעל דן: והמפעיל שלך ממשיך בתפקידו? לא הוזז ולא נבדק ולא ננזף ולא כלום?

דליה: כרגע זה… עוד הפעם… זה בטיפול של מח"ש.

יעל דן: אהה. בואי נצרף אלינו בשלב הזה לשיחה את עו"ד שלך את רוני אלוני סדובניק.

 

יעל דן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

חיילות המועמדות לתפקיד תצפיתניות מסרבות להתגייס לתפקיד והן נכנסו לכלא במעמד גיוסן. כתבת המשך למעצרן של חיילות מפי נ', שפנתה אלינו בעקבות הכתבה הקודמת. על תנאי המעצר והסירוב לשרת בתפקיד אך לא לכולן זה מתאפשר. נ' התחילה את ההכשרה למרות שהיא זכאי לתנאי שירות קרובים לבית.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.