מאת: דיקלה משעלי

עם הגעתם של שני הפסים הכחולים בבדיקה הביתית והתבהרותה החד משמעית של הידיעה שהנה, הצלחנו לייצר בתוכנו חיים, מגיעה גם הידיעה הברורה שהחיים הולכים להשתנות. שום דבר לא יכול להכין אותך לסופת הטורנדו שהולכת להכות בך אבל ברור לנו שמיד בתום קפיצות השמחה, כל מה שהיינו עד עכשיו ידחק הצידה ונהפוך מהאישה שהיינו לאישה אחרת. לאימא. במהלך תשעת החודשים הבאים אנחנו מבינות שהרבה מן ההרגלים שאהבנו וטיפחנו לאורך השנים יאלצו להישאר מאחור. אז מגיע הוויתור המוכר על הסושי, על היין ועל הסיגריה. בשנים האחרונות התווספה התלבטות חדשה: האם לוותר גם על הקנאביס?

בהריון הראשון את מוצפת מידע על כל האסור והמותר. בתוך ים המידע הזה, כמעט ואין מחקרים שעוסקים בעישון קנאביס בהריון ובהנקה. היום אנחנו כבר יודעות להגיד שהקנאביס עובר בשליה וכן בחלב האם. אבל האם ישנה השפעה על העובר? נראה ששנים רבות עוד יעברו לפני שנדע את התשובה לשאלה זו. למרות זאת, נשים רבות שעישנו קנאביס לפני ההיריון מחליטות להפסיק בבת אחת או להבדיל, להמשיך ולעשן, גם במהלך ההיריון וגם במהלך ההנקה.

מ', בת 29, היא אם לילדה אחת בת שנה וחצי. מ' מעשנת וויד בחמש השנים האחרונות. כל ערב היא ובן זוגה יושבים במרפסת ומעשנים ג'וינט. כשנכנסה להריון, היה לה קשה מאד להיפרד מההרגל הזה ואיתו, מהזמן המשותף:

"בשלושת החודשים הראשונים של ההיריון ניסיתי שלא לעשן. גם אחריהם עישנתי מעט יחסית. אחרי שילדתי ניסיתי למנן. כשהבנתי שאין מספיק מחקרים בנושא, החלטתי שלדעתי זה בסדר – וחזרתי לעשן. זה דבר שגורים לי להרגיש שאני עושה כיף עם עצמי, משהו בסוף היום שמזכיר לי את מי שהייתי לפני שהייתי אמא".

היו רגשות אשם?

"בהתחלה פחדתי שאני עושה לה נזק קוגניטיבי. אם לדוגמא אני השכבתי אותה לישון, עישנתי, ואחרי חצי שעה הנקתי אותה, חשבתי שהיא ינקה את מה שעישנתי. הייתי ממש בסרטים. אבל ניסיתי להקשיב לאינטואיציה שלי ולראות אם ההתנהגות שלה משתנה. נכנסתי לקבוצת הפייסבוק של "נשים בירוק" וראיתי שיש הרבה נשים שעשו את זה והילדים בסדר. היום זה כבר לא יושב עלי. אני מאמינה שבהריון הבא אני גם אעבור לאידוי ובשלושת החודשים הראשונים אנסה לא לעשן, כי אז מתהווה כל המערכת העצבית של התינוק ואני חושבת שעדיף להימנע".

הסביבה שלך יודעת או שאת מסתירה?

"המשפחה שלי לא יודעת. יש לקנאביס תדמית שלילית ועקרונית זה לא חוקי".

על פי מחקרים משנת 2016, 13% מהנשים בעולם מעשנות קנאביס בזמן ההיריון. בספטמבר 2018 פרסמה האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים אזהרה לנשים בהריון ולנשים מניקות מפני עישון קנאביס. אצלנו, משרד הבריאות לא הוציא הנחייה מסודרת בנושא, כיוון שעישון קנאביס הוא מעשה פלילי.

ההחלטה להמשיך לעשן קנאביס בהריון ובהנקה היא החלטה לא קלה. כל שאכטה מציתה רגשות אשם וחרדות ושאלות לגבי פגיעה ביקר לי מכל. עם כל ג'וינט שנדלק, נדלק גם הפחד. האם אני אמא לא טובה? גם החברה לא עושה הנחות. נשים שבוחרות לעשן, עושות זאת פעמים רבות מאחוריי דלתיים סגורות. מן סוד שנשאר בתוך הבית.

א', בת 34, אם לילד בן ארבע, מעשנת מגיל 14. אחרי 16 שנים של עישון, היא עדיין הייתה בטוחה שיגיע הרגע בו היא תיכנס להריון ופשוט תפסיק לעשן:

"המחשבה שלי הייתה להפסיק, אבל כשנכנסתי להריון היה לי ברור שאני ממשיכה לעשן. זה מאוד עזר לי בחודשים הראשונים. הייתי מתעוררת עם בחילה כל יום והדבר היחיד שהייתי צריכה זה לדחוף שאכטה לפה ואז הסחרחורת נרגעת הבחילה נרגעת. חוץ מזה, אני מעשנת, אני אדם מעשן. אני ויתרתי על כל כך הרבה דברים עבור ההיריון הזה והרגשתי שזה משהו שאני פשוט לא מוכנה לוותר עליו. התייעצתי עם רופא הנשים שלי והוא אמר לי שעדיף שלא אכניס את הגוף למצב של חרדה או לחץ. ההחלטה להפסיק לעשן הכניסה אותי בדיוק לחרדה וללחץ האלה".

כעסת על עצמך שהחלטת להמשיך לעשן גם בהריון?

"אנשים מהסביבה דואגים לגרום לך להרגיש ממש חרא עם עצמך. הביקורת העצמית מגיעה מהסביבה, אנשים מסתכלים עליך במבט עקום. אמרו לי 'את יודעת שיש מחקרים ויכול לצאת לך ילד היפראקטיבי עם אינטליגנציה נמוכה?' ואני אמרתי שיכול לצאת לי ילד רגוע ויצרתי. אני מאמינה כ"כ בצמח הזה שאני באמת לא חושבת שהוא יכול לעשות משהו רע. עישנתי גם לפני שנכנסתי לחדר לידה, אני עם צירים יושבת על ספסל ומעשנת ג'וינט. זה עזר מאוד לכאב והצלחתי ללדת לידה טבעית".

את לא מרגישה שהכנסת את הילד לסוג של ניסוי?

"בכל דבר יש סיכון ואת הסיכון הזה אני מוכנה לקחת. גם ככה כולנו חלק מניסוי, לכל תקופה יש את הניסויים שלה. בכל מקרה ברגע שהחלטתי להביא ילד לעולם אוטומטית הוא הופך לחלק מניסוי, קודם כל הניסוי שלי כאמא".

נשים שהחליטו לא להתנצל ולהדליק את הג'וינט בחוץ, נתקלות בשיפוטיות וביקורת. למרות זאת, נשים רבות שהחליטו להמשיך לעשן עשו זאת מתוך הבנה עמוקה על האימהוּת שלהן. מתוך תחושה שזה הופך אותן לנשים שמחות ושלמות ואת האימהות שלהן להרבה יותר רגועה ובריאה. מכאן עולה השאלה מה יותר מזיק? אמא לחוצה או אמא מעושנת?בשונה משאלת הטבק והאלכוהול, מעטים המחקרים החד משמעיים בנושא ההשפעה של קנאביס על עוברים או פעוטות בשלב ההנקה. שנים רבות עוד יעברו, כך נראה, עד שנדע מה ההשפעה של הקנאביס על ילדי הצרכניות – אם בכלל היא קיימת. בכל זאת, גייסנו את מוחותינו וגוגלינו וניסינו לאתר את המחקרים הקיימים בנושא. כך גילינו שבשנת 1994 נערך מחקר על 42 נשים בג'מייקה, שעישנו קנאביס במהלך ההיריון. על פי המחקר, לא נמצאו הבדלים משמעותיים בעובר בין נשים שעישנו קנאביס לאלה שלא. לעומת זאת, מחקר שנערך באוניברסיטת ארסמוס, ברוטרדם שבהולנד בשנת 2015 בדק תינוקות לנשים שעישנו טבק ותינוקות לנשים שעישנו קנאביס במהלך ההיריון. ממצאי המחקר הראו שלתינוקות שנחשפו לקנאביס יש קליפת מוח קדם מצחית עבה יותר – דבר שנכון להיום לא ברורה השפעתו.

ע' בחודש החמישי להיריון הראשון. היא החלה לעשן בגיל 16. אחרי הצבא, תדירות העישון עלתה והיא ובן זוגה החליטו להפסיק לעשן יחדיו. אחרי שנתיים של הפסקה הם חזרו. לפני שנכנסה להריון הייתה בטוחה שתפסיק לעשן אך במהרה היא גילתה את היתרונות הרפואיים של הצמח, לצד זה גם גילתה את הקושי:

"כשנכנסתי להריון הייתי מעשנת בקטנה. גיליתי שזה עוזר לי עם הבחילות ועם כאבי הראש. אחרי יום יום מלא בשני אלה, זה הדבר היחיד שהחזיר לי את החיוניות. מצד שני אני מאוכזבת מעצמי וחוששת שאני עושה נזק ושהתינוקת שלי סובלת או שאגרום לה לבעיות התפתחות. אני יודעת שאם משהו יקרה אני לא אסלח לעצמי ואני לחלוטין מרגישה שאני לוקחת סיכון. לאחרונה החלטתי שאם אני כבר מעשנת, עדיף לי לא להרגיש רע עם זה כי כל הגוף שלי מגיב רע. אז אני מנסה לתת למחשבות האלה לעבור, לגעת בבטן, להתחבר אליה ולתת לזה פרופורציות. אני אומרת לעצמי שיש בזה את כל הטוב של לנוח, להירגע, ליהנות ממוזיקה ומיצירתיות. מצד שני יש את החוסר שליטה".

הסביבה שלך יודעת?

"אני מתביישת בזה. הייתה לי ציפייה שברגע שאכנס להריון, התינוק יהיה מעל הכל. לפני שנקלטתי הייתי הכי נגד עישון בהריון. הייתי רואה חברות שמעשנות וחושבת, 'מה היא לא יכולה להפסיק? מה זה כזה ביג דיל? לא אכפת לה מספיק מהילד?' זה צרם לי, אבל עד שאת לא בתוך זה קשה להבין. זו ההתמכרות שלי, אני יודעת. סביב וויד יש הרבה דיסאינפורמציה, למשל, על ההתמכרות הזו. מדברים רק על הצדדים החיוביים של הוויד ועל הלגליזציה. אבל אם את מעשנת כל יום אז את צריכה להבין שאיבדת שליטה. אני מרגישה שזו חולשה שלי, אבל בסופו של דבר אני באה הביתה ובא לי שאכטה".

על פי כתבה ששודרה לאחרונה בNBC, נכון ל2017, אחת מכל 14 נשים תעשן קנאביס במהלך ההיריון. מספר כפול מהנשים המעשנות בשנת 2015. את הגידול הזה במספרים ניתן לנעוץ בעובדה שנשים רבות לא מדווחות על עצם היותן מעשנות, מחשש שרשויות הרווחה יקחו מהן את ילדיהן. במדינות מסוימות, כמו וושינגטון וקולורדו, ילדים שבדמם נמצאה תוצאה חיובית לTHC אכן נלקחים מהוריהם.

בספטמבר 2018, האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים פרסמה אזהרה לנשים בהריון ולנשים מניקות להימנע מעישון קנאביס. גם ארגון הבריאות האמריקאי, כמו ארגון הבריאות העולמי, ממליץ נגד עישון קנאביס במהלך הריון. אצלנו בישראל, עד כה לא הוצאה שום הנחיה מסודרת בנושא על ידי משרד הבריאות, פשוט כי עישון קנאביס עדיין נחשב למעשה פלילי. איגוד רופאי הילדים הישראלי הוציא בשנת 2017 נייר עמדה בו הוא מציע לנשים מעשנות להמשיך להניק למרות העישון – אך אין בו התייחסות ישירה לקנאביס אלא לעישון באופן כללי.

ב' היא אם לילדה בת שלוש, כעת בהיריון שני. במהלך ההיריון הראשון התמודדה בעיקר עם רגשות אשם סביב ההחלטה להמשיך ולעשן. כשהילדה גדלה והכל היה נראה בסדר, החליטה להמשיך ולעשן גם בהיריון השני:

"בהריון הראשון הייתי בטוחה שאצליח בלי. שאתמודד ואהיה גיבורה. אבל אז התחלתי לקרוא כתבות והבנתי שפעם ב… זה לא נורא. ובאמת בהתחלה כמעט ולא עישנתי בגלל ייסורי המצפון אבל בהמשך קיבלתי פידבקים מחברות שעישנו במהלך ההיריון והבנתי שזה לא סוף העולם. אז הייתי לוקחת שאכטה פה ושם עם טבק. הילדה נולדה ומתפתחת וגם בהנקה עישנתי. עכשיו אני בהריון שני ואני מרשה לעצמי קצת יותר. בשלב של הבחילות סבלתי מאד וזה עזר לי. עכשיו זה פחות בשביל זה, עכשיו זה כשבא לי בערב, עם כוס הקפה שלי לפני שאני מסיימת את היום".

היו רגשות אשם?

"הייתי מעשנת ובאמצע הלילה מחפשת כתבות כדי לבדוק אם זה עובר או לא עובר בשלייה. כשהבדיקות הראו שהכל תקין, רגשות האשם פחתו וכשהיא נולדה הם פחתו משמעותית. רגשות אשם זה דבר שמלווה אותך בתור אמא, לא משנה מה את עושה. היום בהריון השני הבנתי שאם לקחתי את ההחלטה שזה מה שאני עושה אז אני משחררת את רגשות האשם. בתור אמא יש לך כל הזמן ייסורי מצפון, כל פעם שמשהו קורה ואני רואה אצלה איזו הפרעת קשב וריכוז אז אני אומרת "הנה, אני אשמה". אבל בסוף יש המון ילדים שיש להם הפרעות קשב ואמא שלהם לא עישנה שום דבר. מצד שני, אני יודעת שאם משהו היה לא בסדר הייתי מתייסרת על זה כל החיים וזה דבר שצריך לקחת בחשבון. הנקתי שנה בזמן שעישנתי. הקפדתי לעשן ישר אחרי שסיימתי להיניק. הרשיתי את זה לעצמי, כי יש את הימים האלה שבא לך לתלוש את השערות וזה מכניס לפרופורציות.

הסתרת את זה?

"תלוי ממי. תמיד יש את הקולות. חברים שמגיעים אלינו הביתה ורואים אותי עם שאכטה ומסתכלים עלי עקום… אמנם ההורים שלי לא יודעים אבל אני גם לא מסתירה, לא ממי שפוגש אותי באופן שוטף. אני עובדת בבית חולים עם הרבה רופאי נשים ומהם אני מבינה שהגישה הכללית אומרת שלא יקרה כלום אם תעשני פעם ב… הכל בסדר, עדיף אמא רגועה מהלחץ שהיא מעבירה לעובר. לדעתי מה שמזיק זה הטבק והשריפה עצמה. היה טוב אם היו עושים מחקרים על ילדים כמו הבת שלי שהיא בת שלוש ואמא שלה עישנה בהריון ובהנקה".

קיימים מחקרים שהוכיחו פגיעה בעובר בעקבות עישון קנאביס בעת ההיריון, אך היו אלה מחקרים קצרים שלא בחנו את ההשפעות של הנושא לטווח הארוך. בנוסף, ההשפעות שנמדדו לא כללו משתנים נוספים כמו הבדלים פסיכולוגיים בין הנשים, מזון שונה, צורת עישון, סוג חומר ועוד שלל משתנים מהותיים במדידת הפגיעה בעובר, לכן קשה לייחס את הפגיעה לקנאביס בלבד.

לגבי הנקה, על פי מחקר שנערך בשנת 2018, בו נבדקו 27 נשים שעישנו בתקופת ההנקה, הקנאביס אכן עובר מחלב האם לתינוק. המנה היחסית של החומר הפעיל שנכנס אל החלב היא 2.4% מתוך כמות החומר הפעיל אליו נחשפת האם. בתהליך העיכול של התינוק את החלב, ישנה הפחתה נוספת בחומר הפעיל אליו הוא נחשף. מאידך, בשתן של תינוקות לאימהות מניקות-מעשנות, ניתן למצוא שאריות THC עד שבועיים-שלושה לאחר ההנקה. לצד זה, לא נמצאו כל שינויים בגדילה, ביכולת המוטורית או המנטלית. מאידך, כאמור, אין בנמצא מחקרים לטווח ארוך.

על פי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), מרכיב הTHC שעלול להשפיע על התפתחות המוח של התינוק, נותר בחלב האם עד שישה ימים לאחר העישון.

ג', בת 33, היא אם לשלושה ילדים. הבכור בן 11, השני בן חמש והשלישי בן שנתיים. היא מעשנת מגיל 15 ונכנסה להריון בגיל צעיר, כך שהתקשתה מאד להפסיק לעשן. אז, לפני יותר מעשור, עישון קנאביס בהריון היה נדיר עוד יותר. בכל זאת, החליטה ג' לשים את הבושה בצד ולחלוק עם רופאת הנשים שלה את מחשבותיה:

"מההיריון הראשון ועד האחרון עישנתי לאורך כל ההיריון וכל ההנקה. זה עזר לי בטירוף. זה מרגיע ותומך, גם במובן של הבחילות והגוף אבל גם במובן של הסבלנות ומצב הרוח. בהריון הראשון ממש ניסיתי להפסיק, אבל זה חסר לי. רופאת הנשים הסבירה לי שזה משפיע על העובר כמו שזה משפיע עלי ושרצוי לעשן נקי, בלי טבק. היא הראתה לי וידאו בו רואים עובר בזמן שהאם מעשנת קנאביס, הוא זז קצת יותר. לעומת זאת, עובר שאמו שותה אלכוהול ממש נכנס לאי נחת, אגרופים נקפצים ודברים בסגנון".

זה לא הפחיד אותך, העובדה שזה עובר לתינוק?

"בסופו של דבר ראיתי שקל לי יותר. אני רגועה יותר וזה גם מחבר אותי לתינוק. אני מאמינה שבצמח הזה יש רפואה אמתחת ואני מאמינה שהחוויה הזו של העובר והאם, גם במהלך העישון, מחברת ביננו".

ובתקופת ההנקה?

"יש עניין של מינונים, כי את לא רוצה ליצור התמכרות אצל התינוק שלך. הייתי מעשנת ג'וינט אחד ביום והייתי משתדלת לשנות את השעות, כדי שלא ייווצר הרגל, כדי לא להפוך את זה למשהו שהתינוק מחכה לו. בנוסף, היה לי חשוב לדעת בדיוק מה אני מעשנת, לדאוג לחומרים טובים, בלי ריסוסים ותוספות. והאמת? אני רואה את ההשפעה על הילדים שלי".

אז את בעצם אומרת שזה עובר לילד, משפיע עליו – וטוב שכך?

"כן. אני שלמה עם זה לגמרי, להעביר לו את זה ובטוב. אמנם לבן שלי יש הפרעות קשב, אבל גם לי יש הפרעות קשב ואמא שלי לא עישנה כשהיא נשאה אותי. בנוסף, העישון משפיע עלי כאימא, זה עושה אותי הרבה יותר סבלנית. אני איתם, אני משתטה איתם, מוציאה להם צבעים, רוקדת איתם… לפעמים אני חושבת שזה ממש מחזיק את המשפחה".

איך הסביבה שלך מקבלת את זה?

"כשאמא שלי גילתה היא מאוד כעסה אבל עם הזמן היא שחררה את זה כי היא רואה שאני מתפקדת. זה לא שאני אמא מזניחה או תלויה בזה. היא ראתה שגם הילדים בסדר. תראי, אנחנו לא קבוצת הנשים הראשונה שמעשנת, זה קיים כבר המון שנים, פשוט לא מדובר. כל הסיקטיז והילדים שנולדו שם, כל ההורים ההיפים, הם היו הכי מעושנים שיש. אני לא חושבת שזה חדש. הניסוי התחיל עוד קודם".

"אין שום מחקר בעולם שמוכיח שקנאביס בטוח בהריון וזה כולל גם הנקה, כשההריון הוא כמובן השלב הקריטי". אומר ד"ר מיכאל מיקי דור, יועץ רפואי ראשי ליחידה לקנאביס רפואי בהנהלת משרד הבריאות ורופא משפחה פעיל.

"יש מעט מאוד מחקרים, פשוט כי הועדה שמאשרת מחקרים, לא תאשר לנו לבצע כזה מחקר, מבחינה מוסרית. ישנה אופציה נוספת: לבחון בדיעבד נשים שהשתמשו בקנאביס במהלך ההיריון. אך כאן הבעיה הופכת מורכבת עוד יותר מאחר ונשים שמעשנות קנאביס, משתמשות לרוב בסוגים שונים של קנאביס ואנו יודעים שמדובר בצמח מאד מורכב, בעל לפחות 150 מרכיבים שונים שהאחוז שלהם בפרח משפיע על חומריו הפעילים וכך, ההשפעה שלו על האם והעובר משתנה מעישון לעישון. מה שהאם עישנה היום הוא לא בהכרח מה שהיא תעשן מחר".

ד"ר דור טוען שלמרות שלא ניתן לבחון כיום את ההשפעות של הקנאביס בזמן ההריון וההנקה, יתכן ונוכל לבחון זאת בעתיד: "שנים רבות לא ידענו שרנטגן גורם נזק לנשים בהריון, לקח שנים עד שעלו על הקשר בין תינוקות שנולדו עם מומים לנשים הרות שעברו רנטגן. היום אנחנו יודעים יותר ממה להיזהר".

לצד זה, חשוב לזכור שנשים הריוניות שצורכות קנאביס היא לא תופעה חדשה: "בשנות השישים היה פסטיבל שנקרא וודסטוק, בו היו כמה מליוני נשים צעירות שעשו שלושה דברים: שמעו מוזיקה, עשו סקס ועישנו מריחואנה. אמנם לא נעשה מחקר אבל בראייה רטרואקטיבית של הדבר, לא התעוררנו לעולם שאחרי וודסטוק עם מליוני עוברים פגועים. זה אמנם לא ניסוי מדעי, אבל זה מידע שחשוב לזכור". ד"ר דור מוסיף ומספר על מחקר שמבוצע בימים אלה, על ילדים בגילאי 0-5, שהאימהות שלהן צרכו קנאביס במהלך ההיריון: "אותם ילדים הראו עיכוב בהתפתחות הקוגניטיבית. לגבי תינוקות, אני חושש מהלא נודע וכרופא, אני רוצה להגן על התינוק כמה שאני יכול".

ר', בת 34, היא אם לשתי בנות, האחת פעוטה. אצל ר' עישון קנאביס הוא ממש דרך חיים, היא מגדירה את עצמה "גנג'ה וומן":

"זה חלק גדול מהחיים שלי. זה משהו שאני עושה בשביל עצמי יום יום. אני אדם מעשן, זה הסיפור שלי, הרפואה שלי וההנאה שלי. עם זאת – לפני ההיריון הראשון שלי, המחשבה שלי הייתה שברגע שאגלה שאני בהיריון אני אפסיק באותו הרגע. זה לא קרה. ניסיתי להוריד, עישנתי פחות ועם מעט מאד רגשות אשם. בהיריון השני היו הרבה יותר. יש את האשמה הזו, שאת חושבת שאת בידיים שלך הולכת להרוס משהו בבריאות של התינוק שלך. זה אנושי אבל זו לא המציאות. אז אין לי את הקטע של לתת לעצמי בראש באשמה כל היום, אני לא נותנת למחשבות של "דפקתי" "אני דופקת" "אני אדפוק" להיכנס לי לחיים. אפשר לדאוג כל היום, להיות אמא במילא פירושו לדאוג כל היום. אז הקטע של העישון זה משהו שאני עושה והוא נכון ובריא לי. בהריון הזה ממש התחשק לי לעשן זה ממש עשה לי טוב עם הבחילות. היה לי ממש רצון עז וצורך עז לעשן והייתי עם הרבה פחדים שאולי משהו לא בסדר איתה. פחדתי שזה יפגע בהתפתחות שלה, חשבתי איך היא תיראה כשהיא תצא, איך היא תצא… כל היום הייתי בתפילות, מבוקר עד לילה. זה בסדר להכיר בפחדים שלי.

אני מניקה וזה עובר בהנקה. מצד שני, זה העשב ריפוי הכי טוב בעולם, זה עושה תינוקות שלווים, רגועים, מתוקים. בתפיסה שלי אני לא חושבת שאני עושה משהו לא בסדר אלא להפך, אם כבר יש השפעה, זו השפעה חיובית על האמא שאני. בשנים האחרונות מאוד הפחידו אנשים מהקנאביס אבל זה היה פה תמיד, בתרבויות ובשבטים. זה היה לפני וזה יהיה גם אחרי. אני מאמינה שאם היו מחקרים מקיפים רק על מריחואנה אז אני בטוחה שאין עניין, זה מה שאני אומרת לעצמי. מלא אימהות שאני מכירה מסביבי עישנו וטפו טפו יצאו תינוקות בריאים".

את חושבת שאת מכורה?

"אני מכורה חד משמעית. אני לא מכורה לוויד כמו לריח שלו, לטעם שלו, לפעולה של לעשן. יש בי דפוסים של אדם מכור. אני חושבת הרבה על הפעם הבאה שאני אגלגל… בכנות, אני מכורה. למרות זאת, אני לא חושבת שעישנתי בהנקה ובהיריון בגלל שאני מכורה אלא כי אני מאוהבת בצמח הזה, הוא חלק מהחיים שלי. הרי אנחנו בדרך ללגליזציה, ההסתכלות על העשב הזה השתנתה, זה לא "סם" כמו שפעם הגדירו את זה, אלא עשב מרפא".

את החלל שנוצר בעולם המחקרי ממלאות קבוצות פייסבוק שונות. בקבוצות המיועדות להיריון והנקה, שאלה על שאכטה בהיריון יכולה לגרור למבול תגובות כמעט אלימות, שמפנות אצבע מאשימה אל האם והמלצות לעבור לפורמולה, על מנת שלא להיניק את התינוק בחלב מעושן. לצד זה, נפתחה הקבוצה "נשים בירוק" שמיועדת לנשים עם חיבה לצמח ומהווה מקום מפלט לכל אותן אימהות.

את הקהילה מנהלת דפנה גלפז שטוענת שהצמח מיטיב עם היולדת לא מעט: "כל ההתייחסות לאישה במהלך הלידה הוא מפרספקטיבה של רופא ועובר, בלי לקחת בחשבון את המקום של האישה בתוך התהליך. למשל, במהלך ההיריון, ישנו שלב טיפה יותר גבוה של חרדה וקנאביס מאד מסייע להפחית אותה. או, נשים בהיריון רגישות הרבה יותר לגוף שלהן, הן בקשב, הן חושבות אילו סיכונים לקחת. הקנאביס עוזר לחרדה, עוזר להרגיע, עוזר לדיכאון שההיריון והלידה לעיתים קרובות מובילות אליו. באופן כללי, אני חושבת שנשים צורכות קנאביס ממקום שונה מגברים הצורכים אותו. זה לא בא ממקום של להתמסטל תמיד, אלא הרבה פעמים זה בשביל להירגע, לשחרר חרדות, להוריד את הסטרס שהחיים מזמנים לנו. בנוסף, נשים צורכות קנאביס אחרת מאחר והמערכת האנדוקנבינואידית (המערכת הטבעית של הגוף עליה משפיע הקנאביס) שלנו היא אחרת משל גברים. הצמח עוזר לגוף וגם לנפש ועבור נשים בהיריון, לפעמים קשה מידי לוותר על זה".

תמונה בראש הכתבה:  THE KANSAS CITY STAR

תגובות

3 תגובות

  1. כתבה חשובה מאין כמוה.
    זה נושא מושתק שנשים מפחדות לדבר עליו, ואני מקווה שהכתבה הזאת היא צעד ראשון בהעלאת המודעות בנושא.
    הלוואי ויהיו יותר מחקרים מקיפים בנושא.
    תודה שהצגתן את הנושא באופן שקול והוגן והבאתן את מכלול הידע הקיים לכאן ולכאן.

  2. כתבה חשובה, קולות מגוונים שמציגים את ההתמודדות של נשים שמעשנות באופן יומיומי… באמת חבל שהמדע מגביל מחקרים בגלל סיבה "מוסרית", זה ממש לא מוסרי ולא אחראי מצד המדע והממשלה להפקיר ככה בלי מידע האת נשים ותינוקות כשיש לנו היום יכולות לעשות זאת…

  3. חוסר אחריות
    בדכ האתר הזה מקדם דברים טובים הגיוניים, אבל פה התחלתם לתמוך במשהו שמדעית מסכן את העובר, שמוצג בניו אייג פמיניזם. אין שום דבר פמיניסטי בלהתעלם מסיכונים האיכותיים.
    יש היום מחקרים שעישון וויד משפיע על התפתחות המח של מתבגרים, יש מחקרים על זה שרמת thc מסויימת עוברת לעובד ועוברת בהנקה. "אבל הילדה נראית בסדר עכשיו בגיל שלוש", זה מאוד מדעי ובודק איך היא הייתה יכולה להיות בלי הוויד או איך היא תהיה בגיל 16, 30 או 70….
    תתביישו לכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

בשבעה לאוקטובר נהרגו חיילים ואזרחים בניסיון לשמור על הגבול בעוטף עזה. עשרות אלפי משפחות פונו מהצפון, מה שהוביל לניתוק מהקהילה ולפטירה מהירה של אנשים הרחק מבחיתם. גם את טקסי הקבורה היה קשה לעשות ביישובים בהם הלחימה המשיכה להתרחש. הכתבה מביאה שלושה סיפורים של התמודדות עם מוות ואבל בזמן המלחמה.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.