מאת: מור קומפני   צילום: בן פלחוב

30 שנים חלפו מאז לכתה של המשוררת יונה וולך, והעיסוק הפומבי ביצירתה ובדמותה רק הולך וגובר. רק בשנתיים האחרונות נעשה עליה סרט דוקומנטרי ("שבעת הסלילים של יונה וולך"), שתי הצגות ("כשתבוא לשכב איתי", "ציפור אש") היא זכתה לפרק בסדרה של חגי לוי (המקוללים)  ולסרט עלילתי בבימויו של ניר ברגמן. בקנה נמצא עוד פרויקט קולנועי בפיתוח של התסריטאי עמית גור. גם הזמרת והיוצרת הילה רוח, מהקולות הבולטים והמיוחדים באינדי הישראלי, בחרה לפתוח את אלבום הבכורה שלה "רופאה במערב", עם הפואמה "דובה גריזלית" של וולך.

רוח הלחינה את השיר והוסיפה למילותיה המצמררות של וולך אנרגיית רוקנרול מוריבידית וקסומה. בשבוע שעבר השיקה רוח גם קליפ לשיר, פרי שיתוף פעולה שלה עם סטודיו אף.  הקליפ נעשה מתוך אהבתה של רוח לסרטי האימה והפילם נואר הקלאסיים, שהיוו גם השפעה ניכרת באלבומה. "חלמתי לעשות קליפ סרטי אימה הרבה שנים. אני צרכנית אובססיבית של הז'אנר מאז שאני ילדה קטנה", מספרת רוח. "הצחיק אותי לקחת את סצנת האינדי שסביבי, את החברים שלי, ולהפוך אותם לרוחות רפאים".

הילה רוח  - צילום בן פלחוב

רוח והאלבום אותו כתבה, הלחינה והפיקה, זכו לחיבוק מפרגן מצד מבקרי המוזיקה והקהל ולא בכדי. יש משהו בהגשה הבוגרת, בטקסטים שנעים בין בלבול לבעיטה ובעיקר בלחנים הדרמטיים, טעוני הרוק של רוח, שמצליח לתפוס את האוזן כבר מההאזנה הראשונה ולא להרפות. מחר (29.12) היא תופיע בבארבי ולמרות שברזומה שלה נמצאות לא מעט הופעות, היא לחוצה מאוד.

השבחים מקיר לקיר לא עוזרים להפחית את הלחץ?
"זה מאוד מחמיא אבל אני הכי מתפוצצת מהתרגשות. הרמה של הלחץ שלי לפני הופעות היא נדירה. לפחות כך אמרו לי, אני חשבתי שזה ברור מאליו. אני מאוד לא קולית לגבי זה, אני מצליחה להרגע רק אחרי שאני והלהקה מסיימים את הבאלאנס ושותים קצת. ככל שמתקרב התאריך אני מתרגשת יותר, דווקא יש בזה משהו יפה".

בקליפ משתתפת הסטנדאפיסטית תום יער. כמו וולך, גם היא אייקון פמיניסטי. איך נוצר החיבור ביניכן?
"תום ואני מכירות מפה ושם, היא מוכשרת מאוד והיא באמת אייקון פמיניסטי. גם אסף עדן (רייסקינדר), אור אדרי וזואי פולנסקי (ריו), גילברט ברויד וגבריאל ברויד (המסך הלבן) וכל מי שמשתתף בקליפ – הם אנשים שנמצאים בחיים שלי, בוול שלי בפייסבוק. הם תמיד מהדהדים. משהו ברעיון של לקחת אותם ולהפוך את ההד שלהם בחיי לזומבים שחיים לי בתוך הראש הגניב אותי. אני מאוד מרוצה מהתוצאה. עשינו את הקליפ תוך שבועיים, כולם התגייסו למענו והייתה לנו השראה מטורפת".

יונה וולך היא משוררת שהשפיעה עליך כיוצרת?
"אני נורא אוהבת שירה עברית. קראתי באופן אובססיבי המון שירה במשך שנים. תמיד וולך הייתה הדיוויד בואי של הדברים, היא הייתה מאבני היסוד שלי. כל הזמן ניסיתי להלחין כל מיני שירי משוררים, זה אף פעם לא צלח. זה בסוף צריך להתיישב לך בפה. פתאום זה קרה עם השיר הזה. ממש במקרה. אמרו לי שאני צריכה להופיע בערב לזכרה ותוך שבוע הייתי צריכה להלחין את הטקסט של "דובה גריזלית".

איך את מסבירה את העיסוק הממושך בוולך וביצירה שלה?
"יונה היא מאוד רוקנ'רול. היא נגישה ורלוונטית לתרבות צעירה. אפשר לדבר על המקום שלה גם כאישה בתוך זה. יש איזו פרונטליות מאוד מרגשת בה, זה פשוט לא פוסק, הפרונטליות בטקסט, האלימות, הרגישות, הכל חשוף ושם כל הזמן. אני מאמינה שהיא תהיה רלוונטית תמיד".

היא מגדירה את עצמה כמי ש"לא מאמינה בלפחד" ואולי זו הסיבה לכך שרוח בחרה להחליף בין שתי השורות האחרונות של הפואמה, חרף עדויות על נאמנותה של וולך למבנה המקורי בשירתה. צויין לא אחת כי וולך הקפידה לדאוג ששיריה לא יערכו ושהמבנה שלהם יישמר, אולם רוח מאמינה שבאבולוציה של תרבות ואמנות, הלחנה תוך מתן דגש לאופן בו השיר מתיישב בפה של המבצע, היא קריטית. "אני מקווה שזה לא נשמע פלצני", אומרת רוח במבוכה, "היה לי מאוד קריטי לא לוותר על שום חלק בטקסט, והתחלופה הקטנה הזו הרגישה לי טבעית. אם יונה וולך הייתה בחיים ולא הייתה מאשרת לא הייתי עושה את זה, כמובן. זה קרה בלי יותר מידי מחשבה. ביקשתי אישור ממי שמחזיק בזכויות לחומרים של וולך, הוא שלח לי מייל ואישר והוא שמח על הביצוע הזה".

"רופאה במערב" הוגדר כאלבום בשורה לרוק הנשי. מה הלאה?
"יש הרבה דברים מגניבים בתכנון.השתתפתי בכתיבת הטקסטים ושרתי באלבום של רם אוריון שעומד לצאת. אני עובדת עם רייסקינדר, אנחנו מקליטים וכותבים. הדבר המרכזי הוא שכנראה בקרוב אקליט אלבום עם הלהקה שלי, זה מאוד מרגש אותנו".

היית רוצה לפרוץ את גבולות האינדי?
"ברור. אני נורא אוהבת את המקום שאני נמצאת בו אבל אני אוהבת לעשות מוזיקה וקלישאת הקלישאות נכונה מבחינתי, שכמה שיותר אנשים ישמעו את זה. אני לא מתפשרת מבחינת הצורה או התוכן של הדברים שאני עושה אבל כמובן שתמיד אשמח לעוד קהל, מגוון ככל שיהיה, שישמע את זה".

הילה רוח תופיע במועדון הבארבי ביום ג', ה-29.12. פתיחת דלתות בשעה 20:30.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

שלוש שנים בילתה יעל דקלבאום בדרכים, עד שכלו כוחותיה. אז, הגיעה הקורונה והעניקה לה שנתיים של חשיבה מחודשת וטיפול עצמי. עכשיו היא חוזרת באלבום חדש, הופעה חדשה ותובנות חדשות על נשים, אקטיביזם, שירה ודיכאון. ראיון אישי וקרוב

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.