Reading Time: 3 minutes

"זאת הסיבה שמי שרוצים לשמר את הפטריארכיה מרבים להתעלל בנו: אנחנו מפחידות אותם, מאוד"

שיח ה"טרפיות" מפרק קהילות פמיניסטיות ברחבי העולם כבר שנים והנה הוא הגיע גם אלינו. לילך בן דוד על חשיבותו של מאבק טרנסי בתוך כל מאבק פמיניסטי
Reading Time: 3 minutes

חששתי מכך שהיום הזה יגיע, אבל בעצם ידעתי שהוא חייב להגיע. חששתי מהיום שבו השיח של ה"Terfs" (trans-exclusionary radical feminists, או בתרגום חופשי, פמיניסטיות ששונאות נשים טרנסיות) יגיע לארץ, אבל זה היה בלתי נמנע. זה היה בלתי נמנע בגלל שבשנים האחרונות הדור החדש של פמיניסטיות לומד פמיניזם מקבוצות פייסבוק, לא מהדורות הקודמים, ואפילו לא נגיד מספרים. וכשלומדות פמיניזם מקבוצות פייסבוק, השיח הופך לרדוד. העומק ההיסטורי והחכמה של הנשים שהיו כאם לפנינו נעלם, וכל מי שיש לה מקלדת מוזמנת להמציא את הגלגל הפמיניסטי מחדש, ולהכניס לתוכו איזה הטיות דכאניות שבמקרה יש לה להגיד.

אז זהרה ביטון כתבה פוסט ב"שיח פמיניסטי" שחוזר מילה במילה על הרטוריקה הטרנספובית של פמיניסטיות מהותניות אמריקאיות. ואני, אני אעשה את מה שעשיתי תמיד, ואמלא אחר מצוותה של ויקי שירן: "מול סילוף, דיסאינפורמציה, אדישות והתעלמות, צריך לנשום עמוק ולכתוב". אז למרות שבא לי לצרוח, אני אנשום עמוק, ואכתוב תגובה רצינית.

אני אתחיל מהדבר החשוב שעליו אני לחלוטין מסכימה עם זהרה: מגדר הוא לא איזו זהות פנימית עמוקה שמגלה משהו אמיתי לגבי האישיות המיוחדת שלנו. בנוסף, אני גם מסכימה שמגדר הוא לא סט קבוע, יציב וקוהרנטי של התנהגויות. כפי שזהרה כותבת "מגדר זה כלא, זה דיכוי". לא הייתי יכולה להסכים יותר. כתבתי על כך רבות בעבר.

חששתי מכך שהיום הזה יגיע, אבל בעצם ידעתי שהוא חייב להגיע. חששתי מהיום שבו השיח של ה TERFs (פמיניסטיות ששונאות נשים…

Posted by Lilach Ben David on Thursday, February 6, 2020

אלא שכאן דרכינו נפרדות, כי זהרה מגיעה מכאן למסקנה שבגלל שמגדר הוא כל כך מעפן, הוא לא "אמיתי", והדבר ה"אמיתי" היחיד הוא מין. או במילותיה:

"אני לא מאמינה במגדר, אני מאמינה במין […] הדבר היחיד שהוא נשי בעיני הוא כוס, שחלות ורחם והדבר היחיד שגברי בעיני זה זין וביצים".

מכאן זהרה הולכת עוד צעד, ומאשימה דווקא את אלה שרואים במגדר נזיל בקיבוע סטיראוטיפים מגדריים:

"התיאוריה של המגדר הנזיל, לא רק שהיא תופעה חדשה, היא תוצאה של התבניות החברתיות שהמין שלנו משליך עלינו אבל במקום לשבור את התבניות האלה, אנחנו בונות עוד תבניות חדשות. במקום להגיד, יש לי זין ואני אוהב ללבוש שמלות כי שמלות זה לא בהכרח של נשים, אני פשוט אגיד לא, שמלות זה רק לנשים, ואני לא אישה, אני משהו אחר. יוצרים עוד ועוד תבניות, עוד ועוד חוקים".

אז כאן צריך להגיד כמה דברים:

1. גם הרעיון שמין ביולוגי הוא "אמיתי" ובינארי הוא בסיס רעוע מאוד להזדהות, כי העובדות הביולוגיות מפריעות לו בהמון דרכים.

2. עצם זה שהבסיס לדיכוי הסקסיסטי הוא דבר לא "אמיתי" כמו מגדר, כלומר הבניה חברתית, לא אומר שצריך שיהיה משהו "אמיתי" כמו שזהרה מדמיינת את המין, כבסיס כזה. גם "גזע" הוא הבניה חברתית, כי מבחינה ביולוגית אין גזעים בתוך ההומו ספיאנס, ובכל זאת יש גזענות.

3. זה שמגדר הוא לא "אמיתי", כלומר הבניה חברתית, לא אומר שאין לו משמעות. אם היינו מקשיבות לחכמה של הפמיניסטיות שהיו פה לפנינו, היינו שומעות אותן אומרות שמגדר הוא מעמד. כלומר, מה שמגדיר את הקבוצה "נשים" הוא הדיכוי המשותף שלהן תחת הפטריארכיה שמסמנת אותן כנשים, ומה שמגדיר "גברים" הוא הפריווילגיות שלהם תחת הפטריארכיה. זה הכל. לא כוס, לא זין, שאף אחד לא טורח לוודא שיש לך לפני שהוא מחליט אם את אשה או לא, פשוט מעמד. ויותר מזה, מלמדות אותנו הפמיניסטיות האלה: דרושה סולידריות בתוך המעמד הזה כדי להתנגד לשיטה. לא סולידריות עם כל מי שיש לה כוס, שמובילה למקומות גרועים ביותר, אלא סולידריות עם כל מי שמזדהה עם המעמד המדוכא תחת הפטריארכיה ומעוניינת לפרק אותה.

4. וכאן בדיוק נכנסות טרנסיות ואנשים עם מגדר פלואידי וכל זה. כי עצם הקיום שלנו, בתור אנשים שעוברים בעצם הגופים שלנו והקיום היום-יומי שלנו על חוקי המגדר, הוא סכנה עצומה לפטריארכיה. זאת הסיבה שמי שרוצים לשמר את הפטריארכיה מרבים לרצוח אותנו ולהתעלל בנו ולהפלות נגדנו. אנחנו מפחידות אותם מאוד. אנחנו מפחידות כי אנחנו מראות בעצם הקיום שלנו שמגדר הוא הבניה חברתית, ובכך אנחנו שומטות את הרצפה מתחת לנסיון של הפטריארכיה להציג את עצמה כ"דרך הטבע".

5. לרוע המזל, זהרה התבלבלה. במקום לעמוד לצדנו נגד הפטריארכיה, במקום להבין שהמאבק שלנו לשחרור מגדרי, הוא טובה ענקית עבורה, כי הוא בסופו של יום גם משחרר אותה מכבלי המגדר, זהרה בחרה להעמד לצד הפטריארכיה והסיפור שהיא רוצה לספר על כך שהיא טבעית ונובעת מאברי המין שלנו, ולתקוף אותנו על כך שאנחנו מערערות על ההגיון הזה. בהערת שוליים, זה גם היה כואב ברמה האישית.

6. ואחרונה: תזהרו מהשיח של ה TERFs. הן לוקחות את הרעיונות הרקובים והאלימים ביותר של משטרת המגדר, ומפעילות אותם בשם הפמיניזם. הן עושות את זה כבר שנים, וזה מפרק קהילות פמיניסטיות ברחבי העולם. אני זכיתי להיות חברה בקהילה פמיניסטית עם עומק היסטורי וזיכרון. אצלנו, באשה לאשה, כבר לפני שנים רבות אמרנו שכל מי שמזדהה כאשה מוזמנת, ושאנחנו לא נבדוק לאף אחת בתחתונים, בדיוק בגלל הסולידריות שלנו כנשים. גם הפמיניסטיות של "שיח פמיניסטי" מוזמנות לבוא לאשה לאשה וללמוד מנשים שעושות פמיניזם רדיקלי אמיתי כבר 35 שנים.

 

רוצות לקרוא עוד כתבות כאלה? תמכו בנו באופן קבוע או חד פעמי על מנת שנוכל להמשיך ולעשות תקשורת פמיניסטית

לפוסט הזה יש 3 תגובות

  1. Avatar
    מיקה

    כל מילה!! תודה רבה שכתבת.

  2. Avatar
    אלמוג לוין

    רק לעניין הפייסבוק רגע, נתקלתי בקבוצות פייסבוק בדיונים מהפכניים שהעיפו לי את המוח. נתקלתי גם בדיונים מתסכלים שרציתי לדפוק את הראש בקיר. אני בטוחה שלפני שקראתי את השרשור הראשון, הייתי אחת מהאנשים מהשרשור השני.
    בעניין המגדר, שאלה כנה. והתנצלות מראש, כל הנושא של מגדר מאד מבלבל בעיני כי בשבילי אישית זה משהו חיצוני שנכפה עלי. אבל אני מבינה שיש א.נשים שתופסות את המגדר כרכיב חשוב בזהות שלהןם, בין אם זה אותו מגדר שסומן בלידה או לא. אני לא בטוחה איך זה מסתדר עם מה שאת כותבת, שמגדר הוא מעמד. זה נראה לי כמו היבט אחד של מגדר, אבל לא היחיד. מעמד הוא משהו שנולדים אליו באופן מקרי. אישה שנולדה במעמד מסויים, אילו היתה נולדת בנסיבות אחרות, היתה שייכת למעמד אחר. מצד שני, א.נשים נאבקות שיכירו במגדר שלהםן, שאינו תואם את מה שסומן בלידה, דוקא כי מבחינתןם הוא דבר לא מקרי ולא חיצוני.

  3. Avatar
    ניב

    תודה רבה. תגובה ראויה לפוסט של זהרה. שבת שלום, שבת שירה הפרשה שמתארת הפיכת עם ישראל לעם שעד אז היה צבר של משפחות ושבטים. ומי שמובילה את המהפכה היא מרים. שבשבת קוראים את השירה שלה.
    וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן אֶת-הַתֹּף בְּיָדָהּ וַתֵּצֶאןָ כָל-הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלֹת.
    וַתַּעַן לָהֶם מִרְיָם שִׁירוּ לַ-ה' כִּי-גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם.

כתיבת תגובה

שיתוף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

עוד באותו נושא:

איך קומדיות רומנטיות מסכנות חיים של נשים?

Reading Time: 4 minutes קומדיות רומנטיות מציגות התנהגויות כמו מעקב, בידוד, השפלה והטרדה מינית, כחלק מפעולה רומנטית שמובילה לאהבת אמת. מחקרים מראים שהסצנות על המסך משפיעות על התנהגות בפועל, ומובילות לבסוף להטרדות, איומים ואלימות שנשים חוות מדי יום

כולנו מיכל סלה: כשהטראומה שלך היא בעצם גם שלנו

Reading Time: 3 minutes רצח הנשים בישראל מוציא אותנו לרחובות. לא רק כדי לזעוק בשם המתות, אלא כדי לשמור על עצמנו: כולנו נמצאות בקבוצת סיכון להיפגע מאלימות. רקפת גינסברג כותבת על הטראומה הקולקטיבית, שעוברת מדור לדור של נשים בישראל

הומלסית פוליטית: הילה שי וזאן היא לא הבעיה של נשים בפוליטיקה

Reading Time: 4 minutes כשאנחנו מפיצות שנאה כלפי פוליטיקאיות מכל קצוות הקשת הפוליטית אנחנו פוגעות בכוח האלקטורלי שלנו. אבל יותר מזה: הדרך היחידה לנצח את הפטריארכיה בפוליטיקה היא באמצעות סולידריות של בוחרות ונבחרות. כיצד להגיע לשם ומה בולם אותנו?

להתחבא מתחת לפוך: תסמונת המתחזה

Reading Time: 2 minutes "עם הזמן הכרתי עוד מתחזות. שמחזיקות עולם שלם של רעיונות, אבל כשצריך להוציא אותם לפועל השפתיים, הידיים והרגליים משתתקות…"