דינה דיין היא אחת המועמדות המעניינות  והמפתיעות בפריימריז הקרובים לראשות מפלגת העבודה (4.7.2017). בתור אישה , מזרחית, וחרדית היא בולטת מול שאר 8 המתמודדים שכולם גברים ורובם מגיעים מאותו רקע.
את הקמפיין שלה היא בחרה לפתוח בסרטון ויראלי שמבדל אותה מהמתמודדים האחרים ומבטיח לעשות שינוי במפלגה :

הסרטון עורר תגובות חיוביות רבות אך גם תהיות לגבי עמדותיה בנושאים שונים כמו שילוב דת ומדינה, ושילוב חרדיות/ים בחברה – התיישבנו לשאול אותה כמה שאלות על עמדותיה בנושאים האלה ובכלל על הבחירה לרוץ דווקא במפלגת העבודה .

1מה עשית לפני שהחלטת להתמודד על ראשות מפלגת העבודה ?

הייתי מורה בתיכון במצפה רמון, אחראית התיירות במועצת מצפה רמון, המנכ"לית של עמותת נטיעות – קהילות של בעלי תשובה, הקמתי את תנועת הפריפריות יחד עם שותפות ושותפים נפלאיםות מהדרום והצפון. בין לבין הלכתי לעשות תואר ראשון ושני באוניברסיטה הפתוחה אחרי שבתיכון אמרו לי שאהיה מזכירה לכל היותר.

 2למה בחרת במפלגת העבודה כבית הפוליטי שלך, והאם את מרגישה שהמפלגה היום מייצגת אותך?

בחרתי במפלגת העבודה כי היא פלטפורמה פוליטית דמוקרטית ועם זיקה לערכי היסוד שלי: שלום וצדק חברתי. אני גם באה משושלת של חברי מפלגת העבודה ואני גאה בזה מאוד. עם זאת בהחלט אי אפשר להגיד שאני מרגישה שהמפלגה מייצגת אותי. גם ברמת הזהות – אמנם הרשימה לכנסת משופעת בנשים יחסית למפלגות אחרות אבל עדיין לא בצורה מספיקה ובטח שלא בשאר התפקידים במפלגה. בהקשר המזרחי והפריפריאלי המפלגה לוקה בחסר ובענק, ואת זה באתי לתקן יחד עם שותפות ושותפים רבים, לדוגמה החוג המזרחי במפלגה. ברמה הדתית והחרדית המצב חמור עוד יותר.

 3מה גרם לך לרצות לרוץ לראשות המפלגה?

ההבנה שהמפלגה שבורה וצמאה לתיקון ושינוי היא שגרמה לי להבין שאסור לעמוד מנגד בזמן שהספינה טובעת. אנחנו בנקודת שפל בין השאר בגלל שהמפלגה לא קשורה מספיק לעם, למעמדות החלשים ולמעמד הביניים. נועדנו להיות מפלגת פועלים שמדברת אל כולם אבל בפועל מנהלת אותנו חונטה שפונה לקהל מצומצם. הבנתי שאי אפשר עוד לעצום עיניים ואם אחכה לשינוי לא יקרה כולם.

4למה החלטת ללכת על פורמט של סרטון בן 2.5 דקות בתור הפתיחה של הקמפיין, סרטון שלא בהכרח מראה את הניסיון החברתי והדעות שלך בנושאים שונים.

איזו עוד דרך יש להעביר מסרים באופן חד משמעי בעולם דיגיטלי? צריך לדעת גם לעשות רעש כדי לחולל שינוי, אז הלכנו, הצוות המסור שלי ואני, על סרטון שחשבנו שיסביר את מה שמיליון ראיונות מצולמים לא יצליחו להסביר. צריך להתחבר לתחושות של הבוחרים מתוך התחושות שלנו – תחושות של אי-צדק. המנגנון המפלגתי חוסם ממנהיגות לצמוח מלמטה, ואם רוצים לשנות את זה צריך להגיע מבחוץ ובצורה משמעותית.

5מתחילת דרכך , נראה שכלי התקשורת המרכזיים פחות מסקרים אותך. האם את מרגישה ככה, והאם זה השתנה בעקבות הסרטון?

השתנה בוודאי. אני לא חושבת שיש ערוץ מרכזי שפסחנו עליו או עיתון משמעותי שלא ניגש אלי בשאלות, חלקן לא קלות. על כל פנים אני לא מטרידה את עצמי בחישובים של כלי התקשורת, אלא פשוט מנסה להעביר מסר שאני מאמינה בו.

 6בסרטון לא מופיע הניסיון המקצועי שלך, או צעדים שהיית רוצה לעשות כפוליטיקאית . למה?

אם הייתי מוציאה סרטון על הביוגרפיה שלי, מישהו היה מתעניין? היו אומרים שאני מרוכזת בעצמי. אני פעילה פוליטית וחברתית ותיקה, אבל רק אחרי שרבים התחברו לזעקה שלי הגיעו פתאום שאלות על קורות החיים. זה גם נעשה בצורה שאני חושבת שלא הייתה מופנית למתמודדים גברים, כאילו הכישורים שלהם להנהיג שקופים ואין צורך לבדוק אותם. חלק מהסיאוב הנוראי שהורס את מפלגת העבודה מתקשר לעובדה שחלק לא מבוטל מהנהגת המפלגה עסוקה בעצמה. "אני בטחוניסט", "אני כלכלן", "אני עשיתי אקזיט"- היינו בסרט הזה כבר. לא ראיתי שזה עזר למישהו ללכת לקניות בסופר מבלי לחזור עם חור בכיס. מנהיג אמיתי לא יכול להיות עסוק בעצמו כל הזמן.

7האם את מתכוונת לשחרר מצע כלשהו עד מועד הבחירות?

ה"אני מאמין" שלי משמש כמצע… ברחוב בלפור יושב מנהיג שלא כתב מצע מימיו. בואו לא נעמיד פנים שמצע משמש ככרטיס כניסה לתפקידים ציבוריים. כל מי שיצביע לי יקבל בדיוק את מה שהוא רוצה: אשה שתילחם בשבילו נגד הסיאוב והשחיתות, שתנהיג את השמאל בישראל לדרך חדשה של שוויון וצדק ותצעק את צעקת הפריפריה המוזנחת שפוליטיקאים שבעים שיש להם מצע לכל דבר משתמשים בה ככלי על לוח שחמט.

8.הריצה בפיימריז היא תהליך שדורש משאבים רבים ( ומין הסתם לגברים מתחום הצבא\עסקים יש יותר משאבים). כיצד את מגייסת את המשאבים הדרושים?

תרומות. מי שליבו חפץ בשינוי, מוזמן להשקיע. אני מתייחסת בכובד ראש לכל שקל ומנהלת קמפיין שהוא זול באופן חריג. אני עצמי מדברת עם התורמים אגב- אין לי מערך תורמים ממוסד. רק עבודת שטח ודיבור ישיר.

9האם יש חברי כנסת\ אנשי ציבור ידועים שתומכים בך לראשות המפלגה?

לטעמי זו שאלה שיש לשאול את אותם חברי כנסת או אישי ציבור. לשמחתי אני מקבלת הרבה תמיכה מכל מיני כיוונים וזה בהלחט נותן לי מרץ.

 10מה העמדות שלך בנוגע להפרדת דת ומדינה (נישואין אזרחיים, תחבורה בשבת וכו)?

חייה ותן לחיות. צריך לאפשר לציבורים בשונים בישראל לחיות זה לצד זה מבלי שירגישו איום או מגבלה. חילונים בשכונותיהם- מדוע שלא יוכלו לעלות על אוטובוס? זוג גאה – למה שהמדינה תמנע מהם נישואין? זה עניין של הגיון פשוט מבחינתי. הפתרונות כמובן מורכבים מזה וכוללים עקרונות וערכים של ציבורים שונים שצריך להגיע איתם להסכמיות, אבל זה אפשרי. אני מאמינה בלב שלם שההתקוטטות סביב נושאים אלו מתרחשת בעיקר כתוצאה מאינטרס של אנשי ציבור כאלה ואחרים שקוטפים את הפירות של הבערת השטח. ישנה דרך אחרת. עוד נצעד בה.

11את אישה חרדית, יש היום הרבה דיונים על שילוב חרדיות וחרדים בחברה החילונית.מה הקשיים שעומדים בפני נשים חרדיות היום, ומה הצעדים שהיית עושה כדי לשפר את מצבן?

נשים חרדיות נתקלות בקשיים רבים: ישנו קושי תדמיתי, ישנו קושי תרבותי וישנו קושי שלפעמים בא מבית- במיוחד במקרים של משפחות ברוכות ילדים. אני חושבת שבכדי ליצור מציאות יותר מאפשרת לנשים חרדיות צריך להשיקע הרבה בפרוייקטים של העצמה לנשים חרדיות באמצעות קורסים, תכניות מיוחדות ועידוד מקומות עבודה להכיר את הנשים החרדיות שהן באופן עקבי חרוצות ובעלות מוסר עבודה יוצא דופן.

 12מה זה פמיניזם בעיניך והאם את מגדירה עצמך פמיניסטית?  אם כן, למה כן, ואם לא , מדוע?

קודם כל והכי פשוט – פמיניזם זה הדרישה לשוויון חברתי לכולן. פמיניזם הוא ההבנה שאשה יכולה לעשות הכל- יש לנו את הדרך לעשות את כל מה שאנחנו רואות לנכון. אנחנו יכולות לעשות הכל בדרך שלנו. אני בהחלט מגדירה את עצמי אשה שיכולה לעשות הכל.

תגובות

2 תגובות

  1. "תפסה טרמפ" על מפלגת העבודה. שיוויון לנשים הוא נגזרת של התרבות המערבית, חילונית ליבראלית. איך אפשר לבקש שוויון זכויות לנשים ולחיות לפי ההלכה? אני לא יודע אם בדבריה על "החונטה" של מפלגת העבודה היא מתייחסת לאבי גבאי "השמאל שכח להיות יהודים" אבל שניהם לא שייכים למפלגה עם הערכים והתרבות של מקימי המדינה. זו לא הדרך להציל את מפלגת העבודה אלה להפוך אותה לליכוד ב'.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

בשבעה לאוקטובר נהרגו חיילים ואזרחים בניסיון לשמור על הגבול בעוטף עזה. עשרות אלפי משפחות פונו מהצפון, מה שהוביל לניתוק מהקהילה ולפטירה מהירה של אנשים הרחק מבחיתם. גם את טקסי הקבורה היה קשה לעשות ביישובים בהם הלחימה המשיכה להתרחש. הכתבה מביאה שלושה סיפורים של התמודדות עם מוות ואבל בזמן המלחמה.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.