Reading Time: 3 minutes

בידיים רעות: כשג'פרי אפשטיין הפך מעסות לעובדות מין

הסיפור של אפשטיין אינו "רק" על מעשי אונס מחפירים בתמיכה מערכתית. הוא גם תיאור "השיטה" בה גבריות כוחנית הופכת מקצוע מכובד כמו עיסוי לעבודת מין. ארנה רז, מסאז'יסטית, עם סיפור שמתרחש לא רק בתחום המסאז'
Reading Time: 3 minutes

בימים רגילים טיפולי גוף ונפש, כמו מסאז' למשל, לא זוכים כמעט לכיסוי תקשורתי. אבל סרט דוקומנטרי על הזוועות שחולל ג'פרי אפשטיין, אנס ומיליארדר שהיה גם התגלמות השחיתות של הון שלטון, מציב את מקצוע העיסוי באור הזרקורים, תחת פילטר של אלימות מינית.

לאור הפשעים החמורים של אפשטיין זהו לכאורה פרט שולי. אבל אל תטעו. המסג׳ מדגים באופן מדויק את דפוס הפעולה הקרימינלי של אפשטיין. העולם שלו הורכב ממזימות, שקרים, והסתרות. טיפולי  מסג׳ שלעיתים קרובות, ניתנו על ידי מסג׳יסטיות מוסמכות, הפכו לשם קוד לשרותי מין, לאלימות, אונס, וניצול פרוורטי וציני של נערות וילדות.

שלב אחרי שלב: איך השיטה עבדה?

גיליין מקסווייל, בת זוגו של אפשטיין ושותפתו לפשע, הייתה משאירה כרטיסי ביקור במקומות ספא, כדי שמועמדות מתאימות תתקשרנה אליה ותבואנה לתת לאפשטיין מסאז'. כבר מלכתחילה, מדובר בניצול מעמדי ומגדרי.

קיים פער עצום בין חוג הסילון של אפשטיין וחבריו ובין המסאז׳יסטיות. אלו עבדו כמעט בשכר מינימום, והספא לקח אחוזים גבוהים משכרן. לרוב הן היו נשים צעירות עם אתגרים כלכליים וחברתיים, שהשקיעו את מעט הכסף שיש להן בהכשרה מקצועית. הדבר הפך אותן לקורבנות מצוינות ל"שיטה" של אפשטיין.

וירג׳יניה גופר, למשל, הייתה עובדת ספא שחלמה ללמוד מסאז' מקצועי. בסדרה היא סיפרה שפגשה את גיליין כשיישבה בדלפק בספא וקראה ספר על הנושא. גיליין סיפרה לגופר שהיא מכירה מישהו שמחפש מסאז'יסטית שעושה ביקורי בית, ושידלה אותה לבוא ״להתאמן״ עליו. היא גם הבטיחה שאם  תצטיין היא תוכל להתלוות אליו במסעות בעולם, תרוויח כסף ותרכוש השכלה.

כל יום עדות אחרת."שמי וירג'יניה ג'ופריי, כשהייתי בת 16 קיבלתי עבודה בקיץ במאר – א – לאגו שבבעלות דונלד טראמפ, בפאלם…

Posted by ‎פוליטיקלי קוראת‎ on Monday, June 8, 2020

 

כשגופר הגיעה לבית המפואר, בו התגוררו אפשטיין ומקסוול, נכנסה לחדר הטיפולים ופגשה משהו שונה משהכירה מהספא היוקרתי בו עבדה: גבר ערום שוכב על בטנו על שולחן המסאז'.

אני מסאז'יסטית כבר כמעט שלושים שנה, ויכולה לספר לכן שכך, כמובן, לא נראה מסאז' אמיתי. במציאות, בחדר שקט ונעים המטופל.ת שוכבת ערומה (או בתחתונים, לפי בחירתה) מכוסה בסדין או מגבת. מסאז'יסטית חושפת לאורך המסאז' רק את חלק הגוף שעליו היא עובדת ושומרת בקפידה על צנעת הפרט. למדתי שא.נשים השוכבים ערומים מתחת לסדין, הם פגיעים ולכן מוטלת עלינו המטפלות האחריות להגן עליהם.

העירום של אפשטיין, כמובן, לא היה פגיע אלא פוגע. במהלך ״הטיפול״ נהג להתהפך על הגב כשאברו זקור. המטפלות הפכו לקורבן, ונאנסו. חדר הטיפולים  שאמור היה  להיות מקום בטוח ושלו הפך לזירת אלימות ועינויים.

אפשטיין השתמש במוסכמות של מסאז' כדי להכין את השטח ולהרגיע את הנערות, כדי  שיהיה יותר נוח לו  להתנפל עליהן ולתקוף אותן. הן הוזמנו כבעלות מקצוע, כדי לעסות, עמדה שלרוב כוללת שליטה. במקרה הזה, היא נלקחה מהן.

אונס מסאז'יסטית כמתנה בין חברים

דיווחים על  מסאז' וחדרי טיפולים חזרו על עצמם בעדויות הקורבנות של אפשטיין. היו לו בתים רבים ומפוארים ברחבי העולם, ובכל אחד נמצאו חדרי טיפולים ושולחנות מסאז' מפוזרים בחדרי האורחים ובשטחי האירוח החיצוניים.

הנערות שאפשטיין תקף סיפרו שתפקידן היה להעניק לו ולחבריו מסאז' ולאחר מכן יחסי מין. הגברים פיזרו לעברן קצת כסף עבור המסג' ואז האמינו שקנו אותן זאת זכותן לתקוף ולהרוס אותן. הן גם קיבלו בונוס אם גייסו נערות נוספות.

מסאז' גם היה סוג של צ׳ופר  שאפשטיין וחבריו חילקו, כמו שוברי מתנה. אחת מהעדויות בסדרה היא שלכבוד יום הולדתו של אפשטיין חבר "נתן" לו במתנה שתי בנות 12 שנשלחו מצרפת להעניק לו "מסאז'".

חלק מהנשים הצעירות שהגיעו לתת לאפשטיין מסאז' לא היו מטפלות מקצועיות וחלקן כן. בשבילן, נוסף לטראומה של התקיפות המיניות והאונס גם אובדן הזהות המקצועית שלהן. אפשטיין הפך אותן לנותנות שרותי מין.

אחת השורדות שהשתתפה בסדרה היא מסאז׳יסטית מוסמכת, שאפשטיין אנס בזמן הטיפול. היא סיפרה שבנפש שלה חל פיצול. בו זמנית היא חוותה את עצמה גם כעושה את עבודתה כמסאז'יסטית, וגם כמישהי שעוברת אלימות מינית.

משחקי כוח שמוחקים מקצוע שלם

כשקראתי  ושמעתי על המסאז' בשערוריית אפשטיין לא דמיינתי איך זה התנהל. בזמן הצפייה בסדרה הבנתי מה עשה למקצוע ולקולגות שלי, וכאבה לי הבטן. הוא לא "סתם" הפך מסאז' לזנות. הוא הכריח גם מטפלות מוסמכות להפר את הקודים המקצועיים שלהן. בשבילנו, שלמדנו את המקצוע בצורה כל כך רצינית, זה דבר נורא ומבזה.

למדתי וקיבלתי הסמכה כמסז'יסטית בארצות הברית. התייחסנו ברצינות ללימודים: למדנו על המערכות השונות בגוף, תרגלנו טכניקות שונות של עיסוי, ואפילו התאמנו באמנות כיסוי הגוף בצורה מכבדת (Draping). עברנו בחינות, הצטרפנו לאגודה מקצועית, ידענו שמגע לא הולם הופך אותנו לחשופות לתביעות של מליונים.

למדנו שמסאז' הוא ״מגע עם כוונה״. כלומר שכל נגיעה במטופלת מתוכננת, מחושבת, ומכבדת. בחרתי בזמנו ללמוד את המקצוע כי אני מאמינה שלמגע יש ערך עצום לבריאות הנפשית והגופנית שלנו. ידעתי גם שיש נשים רבות שמסאז' הוא המגע היחידי החיובי לו הן זוכות. תמיד הרגשתי שהמטופלת ששוכבת מתחת לסדין סומכת עלי, והיא באחריותי.

אבל תמיד ידעתי גם שמסאז' הוא מקצוע של נתינה, שבאופן מסורתי נחשב למקצוע נשי, ושמאז ומתמיד איימה עליו משמעות נוספת.

מצד אחד, כשאנו חושבות על מסאז' למטרות טיפולי גוף ונפש, למשל בקופות החולים או במרכזי ספא, חדרי טיפולים נתפסים כמקומות בטוחים: מרוהטים בצורה מינימליסטית ומשרים הרגשה של שלווה, ניקיון ובריאות.

מצד שני, בחסות תרבות האונס ובדמיון העממי, למסאז' יש משמעות זולה ואפלה המתקשרת לזנות. לא מעט לקוחות מניחים שכל מסאז'יסטית רוצה ומוכנה לסיים את העיסוי ביחסי מין ו'סוף טוב' . כאילו ש"מסאז'" הוא קטגוריה של שירות מין שהיא מספקת, לא שונה מ"סאדו".

אפשטיין השתמש בתפאורה הבטוחה לכאורה של עיסוי כמסווה לביצוע פשעי מין קשים, וביזה את המילים מסאז' וחדר טיפולים. הוא הפך מרחב מוגן למאיים, רמס את המוניטין והשם הטוב של המקצוע והפך את כל העוסקות בו לעובדות מין.

שנים התמודדנו עם הרמיזות שנלוו למקצוע והצלחנו לשמר את כבודו. הפשעים של אפשטיין החזירו אותנו, הנשים שעוסקות בטיפול בעיסוי, שנות אור אחורה.

לכתבות נוספות על תרבות האונס לחצו כאן

תמונה בראש הכתבה: חדר עיסוי בדמיון העממי Engin_Akyurt מאתר Pixabay

רוצות לקרוא עוד כתבות כאלה? תמכו בנו באופן קבוע או חד פעמי על מנת שנוכל להמשיך ולעשות תקשורת פמיניסטית

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. Avatar
    איתמר

    כיצד השם של אהוד ברק – שישנן עדויות כי "נהנה" משירותיה נשמט מהכתבה ?

כתיבת תגובה

שיתוף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

עוד באותו נושא:

מסתמן: עצירות במתקן כליאה עברו כריתות רחם ללא הסכמתן

Reading Time: 4 minutes דיווחים ראשוניים על כריתות רחם והליכים כירורגים אחרים שנעשו ללא הסכמה בנשים במתקני כליאה בארצות הברית. ברקע: היסטוריה אמריקאית של עיקור כפוי במאה האחרונה, בקרב אוכלוסיות מוחלשות – ילדות אמנה, נכות, סובלות ממחלות נפש, וכהות עור

חטאתי לפנייך ואני לוקח אחריות

Reading Time: 5 minutes התנצלות, מרחב החלמה ולקיחת אחריות אמיתית הם חלק מהתהליך המורכב שקורבנות מתמודדות איתו לאחר פגיעה. אך, מובן מאליו ככל שזה יישמע, טרם הבנו את המשמעות הרחבה של הדברים

הייתי שם

Reading Time: 50 minutes במה פתוחה לעדויות על אלימות כלפי נשים, כחלק מפרויקט #הייתי_שם בעמוד הפייסבוק של פוליטיקלי קוראת. העדויות הללו מציגות תמונה רחבה ומעמיקה של אלימות כלפי נשים בישראל ושל המדינה, החברה והתרבות שתומכות בה.

בעקבות האימהות – יומן מסע

Reading Time: 12 minutes השיטה פשוטה – הם קודם כל מפצלים בין המפגינים. מרחוק אנחנו רואות אימהות אחרות, אנחנו מקוות שזה עוזר. כמה דקות אחר כך הן מופיעות עם עיניים אדומות ומספרות שהפעם, האלימות הופנתה גם אליהן.