בימים רגילים טיפולי גוף ונפש, כמו מסאז' למשל, לא זוכים כמעט לכיסוי תקשורתי. אבל סרט דוקומנטרי על הזוועות שחולל ג'פרי אפשטיין, אנס ומיליארדר שהיה גם התגלמות השחיתות של הון שלטון, מציב את מקצוע העיסוי באור הזרקורים, תחת פילטר של אלימות מינית.

לאור הפשעים החמורים של אפשטיין זהו לכאורה פרט שולי. אבל אל תטעו. המסג׳ מדגים באופן מדויק את דפוס הפעולה הקרימינלי של אפשטיין. העולם שלו הורכב ממזימות, שקרים, והסתרות. טיפולי  מסג׳ שלעיתים קרובות, ניתנו על ידי מסג׳יסטיות מוסמכות, הפכו לשם קוד לשרותי מין, לאלימות, אונס, וניצול פרוורטי וציני של נערות וילדות.

שלב אחרי שלב: איך השיטה עבדה?

גיליין מקסווייל, בת זוגו של אפשטיין ושותפתו לפשע, הייתה משאירה כרטיסי ביקור במקומות ספא, כדי שמועמדות מתאימות תתקשרנה אליה ותבואנה לתת לאפשטיין מסאז'. כבר מלכתחילה, מדובר בניצול מעמדי ומגדרי.

קיים פער עצום בין חוג הסילון של אפשטיין וחבריו ובין המסאז׳יסטיות. אלו עבדו כמעט בשכר מינימום, והספא לקח אחוזים גבוהים משכרן. לרוב הן היו נשים צעירות עם אתגרים כלכליים וחברתיים, שהשקיעו את מעט הכסף שיש להן בהכשרה מקצועית. הדבר הפך אותן לקורבנות מצוינות ל"שיטה" של אפשטיין.

וירג׳יניה גופר, למשל, הייתה עובדת ספא שחלמה ללמוד מסאז' מקצועי. בסדרה היא סיפרה שפגשה את גיליין כשיישבה בדלפק בספא וקראה ספר על הנושא. גיליין סיפרה לגופר שהיא מכירה מישהו שמחפש מסאז'יסטית שעושה ביקורי בית, ושידלה אותה לבוא ״להתאמן״ עליו. היא גם הבטיחה שאם  תצטיין היא תוכל להתלוות אליו במסעות בעולם, תרוויח כסף ותרכוש השכלה.

https://www.facebook.com/politicallycorret/photos/a.591747104219676/3274235412637485/?type=3&theater

 

כשגופר הגיעה לבית המפואר, בו התגוררו אפשטיין ומקסוול, נכנסה לחדר הטיפולים ופגשה משהו שונה משהכירה מהספא היוקרתי בו עבדה: גבר ערום שוכב על בטנו על שולחן המסאז'.

אני מסאז'יסטית כבר כמעט שלושים שנה, ויכולה לספר לכן שכך, כמובן, לא נראה מסאז' אמיתי. במציאות, בחדר שקט ונעים המטופל.ת שוכבת ערומה (או בתחתונים, לפי בחירתה) מכוסה בסדין או מגבת. מסאז'יסטית חושפת לאורך המסאז' רק את חלק הגוף שעליו היא עובדת ושומרת בקפידה על צנעת הפרט. למדתי שא.נשים השוכבים ערומים מתחת לסדין, הם פגיעים ולכן מוטלת עלינו המטפלות האחריות להגן עליהם.

העירום של אפשטיין, כמובן, לא היה פגיע אלא פוגע. במהלך ״הטיפול״ נהג להתהפך על הגב כשאברו זקור. המטפלות הפכו לקורבן, ונאנסו. חדר הטיפולים  שאמור היה  להיות מקום בטוח ושלו הפך לזירת אלימות ועינויים.

אפשטיין השתמש במוסכמות של מסאז' כדי להכין את השטח ולהרגיע את הנערות, כדי  שיהיה יותר נוח לו  להתנפל עליהן ולתקוף אותן. הן הוזמנו כבעלות מקצוע, כדי לעסות, עמדה שלרוב כוללת שליטה. במקרה הזה, היא נלקחה מהן.

אונס מסאז'יסטית כמתנה בין חברים

דיווחים על  מסאז' וחדרי טיפולים חזרו על עצמם בעדויות הקורבנות של אפשטיין. היו לו בתים רבים ומפוארים ברחבי העולם, ובכל אחד נמצאו חדרי טיפולים ושולחנות מסאז' מפוזרים בחדרי האורחים ובשטחי האירוח החיצוניים.

הנערות שאפשטיין תקף סיפרו שתפקידן היה להעניק לו ולחבריו מסאז' ולאחר מכן יחסי מין. הגברים פיזרו לעברן קצת כסף עבור המסג' ואז האמינו שקנו אותן זאת זכותן לתקוף ולהרוס אותן. הן גם קיבלו בונוס אם גייסו נערות נוספות.

מסאז' גם היה סוג של צ׳ופר  שאפשטיין וחבריו חילקו, כמו שוברי מתנה. אחת מהעדויות בסדרה היא שלכבוד יום הולדתו של אפשטיין חבר "נתן" לו במתנה שתי בנות 12 שנשלחו מצרפת להעניק לו "מסאז'".

חלק מהנשים הצעירות שהגיעו לתת לאפשטיין מסאז' לא היו מטפלות מקצועיות וחלקן כן. בשבילן, נוסף לטראומה של התקיפות המיניות והאונס גם אובדן הזהות המקצועית שלהן. אפשטיין הפך אותן לנותנות שרותי מין.

אחת השורדות שהשתתפה בסדרה היא מסאז׳יסטית מוסמכת, שאפשטיין אנס בזמן הטיפול. היא סיפרה שבנפש שלה חל פיצול. בו זמנית היא חוותה את עצמה גם כעושה את עבודתה כמסאז'יסטית, וגם כמישהי שעוברת אלימות מינית.

משחקי כוח שמוחקים מקצוע שלם

כשקראתי  ושמעתי על המסאז' בשערוריית אפשטיין לא דמיינתי איך זה התנהל. בזמן הצפייה בסדרה הבנתי מה עשה למקצוע ולקולגות שלי, וכאבה לי הבטן. הוא לא "סתם" הפך מסאז' לזנות. הוא הכריח גם מטפלות מוסמכות להפר את הקודים המקצועיים שלהן. בשבילנו, שלמדנו את המקצוע בצורה כל כך רצינית, זה דבר נורא ומבזה.

למדתי וקיבלתי הסמכה כמסז'יסטית בארצות הברית. התייחסנו ברצינות ללימודים: למדנו על המערכות השונות בגוף, תרגלנו טכניקות שונות של עיסוי, ואפילו התאמנו באמנות כיסוי הגוף בצורה מכבדת (Draping). עברנו בחינות, הצטרפנו לאגודה מקצועית, ידענו שמגע לא הולם הופך אותנו לחשופות לתביעות של מליונים.

למדנו שמסאז' הוא ״מגע עם כוונה״. כלומר שכל נגיעה במטופלת מתוכננת, מחושבת, ומכבדת. בחרתי בזמנו ללמוד את המקצוע כי אני מאמינה שלמגע יש ערך עצום לבריאות הנפשית והגופנית שלנו. ידעתי גם שיש נשים רבות שמסאז' הוא המגע היחידי החיובי לו הן זוכות. תמיד הרגשתי שהמטופלת ששוכבת מתחת לסדין סומכת עלי, והיא באחריותי.

אבל תמיד ידעתי גם שמסאז' הוא מקצוע של נתינה, שבאופן מסורתי נחשב למקצוע נשי, ושמאז ומתמיד איימה עליו משמעות נוספת.

מצד אחד, כשאנו חושבות על מסאז' למטרות טיפולי גוף ונפש, למשל בקופות החולים או במרכזי ספא, חדרי טיפולים נתפסים כמקומות בטוחים: מרוהטים בצורה מינימליסטית ומשרים הרגשה של שלווה, ניקיון ובריאות.

מצד שני, בחסות תרבות האונס ובדמיון העממי, למסאז' יש משמעות זולה ואפלה המתקשרת לזנות. לא מעט לקוחות מניחים שכל מסאז'יסטית רוצה ומוכנה לסיים את העיסוי ביחסי מין ו'סוף טוב' . כאילו ש"מסאז'" הוא קטגוריה של שירות מין שהיא מספקת, לא שונה מ"סאדו".

אפשטיין השתמש בתפאורה הבטוחה לכאורה של עיסוי כמסווה לביצוע פשעי מין קשים, וביזה את המילים מסאז' וחדר טיפולים. הוא הפך מרחב מוגן למאיים, רמס את המוניטין והשם הטוב של המקצוע והפך את כל העוסקות בו לעובדות מין.

שנים התמודדנו עם הרמיזות שנלוו למקצוע והצלחנו לשמר את כבודו. הפשעים של אפשטיין החזירו אותנו, הנשים שעוסקות בטיפול בעיסוי, שנות אור אחורה.

לכתבות נוספות על תרבות האונס לחצו כאן

תמונה בראש הכתבה: חדר עיסוי בדמיון העממי Engin_Akyurt מאתר Pixabay

תגובות

תגובה אחת

  1. כיצד השם של אהוד ברק – שישנן עדויות כי "נהנה" משירותיה נשמט מהכתבה ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

ב24/3 ציינו בארגנטינה 48 שנים להפיכה הצבאית ומאות אלפי אנשים יצאו לרחובות בדרישה לצדק עבור הקורבנות שהועלמו ונרצחו. מה ניתן ללמוד ממשתחררי השבי בארגנטינה על השבי של החטופים בעזה? כיצד ניתן ליישם צדק מעברי על נפגעות אלימות מינית, כפי שיישמו בארגנטינה.
ניתוח הספר "האירוע", שמספר את סיפורה של הכותבת שיברה הפלה לא חוקית בשנות ה60 בצרפת. הגוף הנשי הוא גוף ללא מוצא שכן כל ניסיון להפסיק את ההריון נתקל במערכות פטריארכליות חברתיות ומדינתיות. האירוע פורם את המערכות האלה וחושף צעד צעד כיצד נשים מנסות להציל את חייהן והסכנות הטמונות בכך.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.