מאת: ד"ר יעל חסון ועו"ד נוגה דגן-בוזגלו

אי שוויון כלכלי הוא נושא שמעסיק נשים משחר לידתן של תנועות הנשים ברחבי העולם.  מכיוון שהתקציב מהווה את תכנית העבודה העיקרית של ממשלות ורשויות מקומיות ומשקף את סדרי העדיפויות שלהן ואת המדיניות הכלכלית, פותחו במדינות רבות גישות וכלים לבחינת ההשפעות התקציב על נשים וגברים.

ניתוח מגדרי של התקציב ושל תהליך הכנתו משקף כיצד מחולקים המשאבים הציבוריים ובאיזו מידה הולמת חלוקת המשאבים את הצרכים וסדרי העדיפויות של נשים וגברים, נערות ונערים, ילדות וילדים. זוהי גישה העושה שימוש בתקציב ככלי לחשיפת דפוסים של אי שוויון ולתיקונם,  במטרה לקדם את מעמדן של נשים ולצמצם את אי השוויון המגדרי בחברה.

לאחר יותר מעשור של מאבק ציבורי הצליח מרכז אדוה בשיתוף ארגונים נוספים להביא להחלטת ממשלה שתחייב את כל משרדי הממשלה ויחדות הסמך שלהם לפלח את תקציביהם לפי מגדר  (החלטה 2084 מאוקטובר 2014). נקבע כי המהלך יתבצע בהדרגה ומרכז אדוה מלווה את המשרדים בתהליך הניתוח.

ניתוח מלא של תקציב המדינה צריך להתייחס לשכר, לתקציבי פעולות והתקשרויות עם ספקים, לשירותים שניתנים לאזרחים/ות ולייצוג נשים במוקדי כוח בגופים ממשלתיים. אנחנו עדיין לא שם, אבל זו המטרה.

 

לניתוחים מגדריים של התקציב בנושאים:

לעמוד הבית של הפרויקט

תחבורה

מדע

הטבות מס

בחינה של תקציבי הפרט

ספורט

שירותי הרווחה

השכלה גבוהה

רכש מנשים ועידוד יזמות

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

בשבעה לאוקטובר נהרגו חיילים ואזרחים בניסיון לשמור על הגבול בעוטף עזה. עשרות אלפי משפחות פונו מהצפון, מה שהוביל לניתוק מהקהילה ולפטירה מהירה של אנשים הרחק מבחיתם. גם את טקסי הקבורה היה קשה לעשות ביישובים בהם הלחימה המשיכה להתרחש. הכתבה מביאה שלושה סיפורים של התמודדות עם מוות ואבל בזמן המלחמה.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.