אחרי חודשים ארוכים של געגועים, אחת הסדרות הכי פמיניסטיות על המסך שבה אלינו לקולה של רג'ינה ספקטור שבוקע מהמסך.
ברוכה השבה כתום, ברוכה הבאה פייפר ועכשיו בואו נדון קצת בפרק המעולה שפתח את עונה.

1_171652632

הפרק הראשון של העונה, כמו הפרק הראשון של העונה הקודמת התמקד כמעט כולו בדיירת הכי פחות מעניינת שהכרנו בכלא ליצ'פילד – פייפר. אנו מוצאים אותה בבידוד, חסרת מושג כתמיד אך קצת משוגעת מהרגיל.

בלי דקה לנשום, האקשן מתחיל, פייפר מועברת לאנשהו מבלי שהיא או אנחנו יודעים מה קורה. בזמן שפייפר מועברת לכלא אחר, אנחנו זוכות לצפות כבר עכשיו במה שהופך את כתום לסדרה כה מיוחדת – היכולת שלה לחבר בין חוויה אישית של נשים ספציפיות לבין החוויה של כולנו כנשים בחברה. מצד אחד, אנחנו רואים את הסוהרים חסרי ההתחשבות, שאף המציאו מילת גנאי חדשה ומתוחכמת לנשים כדי שלא ייאלצו להשתמש במילה bitch שכבר איננה פוליטקלי קוראת. במקומה אנו נחשפות למילה החדשה והמלבבת poochie מלשון pooch, כלומר כלב. אין ספק שהסוהרים אינם בסדר, והסדרה דואגת לחשוף בפנינו את הפן המגדרי של המשטור שלהם בעזרת הדיון הארוך על מקורותיה של המילה poochie ועל נשים שדומות אך לא דומות מספיק למילה קוניס.

hqdefault
מצד שני, פייפר היא עדיין פייפר, אישה פריבלגית, מתנשאת, שמשוכנעת שהיא זכאית ליחס מיוחד.

השילוב בין המיזוגניה הברורה של הסוהרים והגישה הפריבלגית של פייפר, אותה גישה שהשניאה אותה על רוב האסירות בעונה הראשונה היא חלק ממה שהופך את הסדרה הזו למרתקת.

מייד, כאילו כדי להעשיר עוד יותר את השילוב בין החוויה האישית לחברתית, אנו זוכות לפלאשבק אל ילדותה של פייפר. ילדה בלונדינית באוטובוס צהוב שתמיד עוקבת אחרי החוקים ולעולם אינה משקרת. ילדה שנתקלת בעולם שוביניסטי שמכריח אותה ללמוד לשקר. זה השילוב הזה, בין פייפר הסובייקט הייחודי, ילדה שגילתה שאביה בוגד באימה וגדלה עם תפיסת מוסר קצת מעוותת, לבין פייפר האובייקט כפי שהיא נתפסת על ידי יתר העולם – כאישה שהופך את כתום זה השחור החדש לסדרה מהפכנית.

מהפכנית או לא, כשפייפר מגיעה למטוס שאמור לשאת אותה למיקום מיסתורי, אני כבר מתחילה להלחץ. יכול להיות שהסדרה תעביר את הפוקוס שלה לפייפר במקום אחר כלשהו? אין סיכוי… אבל אולי כן? מה יקרה לטייסטי, קרייזי אייז? ומה עם אלכס?! איך נשרוד בלי הגבות של אלכס עונה שלמה?!
על המטוס מתיישבת פייפר ליד אסירה עם שיער קצר וקול מעצבן. מי שהקול והפנים של האסירה החדשה נראו לה מוכרות אינה טועה, זוהי לורי פאטי שמוכרת לחלקנו כפצצה על טנק, מסרט הקאלט הפמיניסטי-אפוקליפטי בעל אותו השם.

0

רבע שעה לתוך הפרק אנו סוף סוף זוכות להתייחסות לאירועי עונה שעברה. פייפר נפתחת לפצצת הטנק ומדברת על הרגע בו הרביצה לפנסאטאקי בסוף העונה הקודמת. היא מדברת על המקום האפל שאליו הלכה כדי שתוכל להמשיך להרביץ ולהרביץ לפנסאטאקי ותוהה אם הוא תמיד היה שם או שהוא נוצר בתקופה האחרונה. תהייה שנמצאת למעשה בבסיס הסדרה – עד כמה אנחנו אחראים על מעשינו ועד כמה הם תוצר של הסביבה שלנו.

בפלאשבק נוסף אנו רואות את פייפר הקטנה שמפחדת להיכנס לסרט למבוגרים. היא מתרצת את חוסר הרצון שלה להיכנס לסרט כפחד מכך שתראה משהו שעלול לצלק אותה לכל החיים. במקום זה היא צופה באביה בוגד באימה ומצולקת כנראה לכל החיים.

בחזרה על המטוס שבדרכו למיקום לא יודע, אנו פוגשות מספר נוסעים חדשים – אסירים גברים. אחד מהם מייד מתחיל להטריד את פייפר ואותנו בזמן שיעדו של המטוס מתחיל להתבהר.

מסתבר שאנחנו בשיקגו, בכלא חדש וקשוח בהרבה מליצ'פילד הישן. אבל לפני שאני יכולה להקשר לשומרים החדשים, לאסירות המעניינות ולשינוי האווירה אני לא יכולה שלא להתעצבן. איפה ליצ'פילד?! מה קרה לרד? לדאיה? איפה אלכס ומשקפיה הסקסיים?!

פייפר שוב עוברת את תהליך הקליטה בכלא החדש בו היא נמצאת. הסצנה מזכירה לנו את תחילת העונה הקודמת כשפייפר הגיעה לכלא רק שכעת התנאים קשים עוד יותר. כל האסירות החדשות עוברות חיפוש בעירום יחד, על כולן להישאר בתאים חוץ מבזמן הארוחות ושעה בשבוע כשהן זוכות לצאת לחצר. אנחנו כבר לא בקנזס יותר.

oitnb_pds_007_1h_c

פייפר מתחילה את מערכת היחסים שלה עם חברותיה החדשות לתא ברגל שמאל (סליחה לא יכולתי להתאפק) כשהיא מוחצת את יודה, ג'וק המזל נושא הסיגריות שלהן.

אפשר לראות את השינוי הקל שהתרחש בפייפר בהשוואה לעונה שעברה. בעונה הקודמת כשהעליבה את רד לקח לפייפר זמן רב מאוד לקבל אחריות על מעשיה ולנסות לתקן את הסיטואציה. כעת, היא מבינה שעליה להחליף את ג'וק המזל של התא אבל כמובן שלא בלי מעט זלזול.

כשהיא שואלת את חברתה לתא איך להציע את המיטה והיא תוהה בתגובה אם היא מעולם לא הציעה את מיטתה שלה או אם היא לינדזי לוהאן, אפשר להבין אותה.

בייאושה מתקשרת פייפר ללארי ומתחננת שיבקש מאביו לייצג אותה.

אח רכך, אנו זוכים לראות את האסירה החדשה האהובה עליי, אחת משותפותיה לחדר של פייפר ששרה את natural woman בקול רם ומחרבנת בו זמנית. היא הזוכה של הפרק מבחינתי.

בפלאשבק נוסף אנו רואות את פייפר הילדה מספרת לאימה את האמת, שראתה את אביה בוגד בה. האמא כועסת על פייפר שהלכה לסרט למבוגרים וממשיכה להתעלם מהרומן של אביה. ואנחנו רואות איך ילדה חמודה עם צמות מתחילה ללמוד שבעולם הזה עליה לשקר.

בחצר פייפר מתחברת לאסירות חדשות שמתחממות יחד, כמו פינגווינים. פייפר שוב מראה לנו מדוע היא לעיתים בלתי נסבלת כשהיא חופרת על פינגווינים ואחר כך עומדת מהצד בזמן שחברותיה הפינגווינים מרביצות לפצצה על טנק, בעלת הקול המציק. בליבי אני מתפללת שהיא תמצא את הטנק שלה ותחזור לפוצץ את כולן אבל זה כנראה לא יקרה, לפחות לא העונה.

ולפתע בקהל מרחוק, שיער חום כהה ומשקפיים מהממות מגיחות וליבנו המשותף נושם לרווחה למראה של אלכס.

פייפר מבקשת מהאסיר שראתה במטוס, שמגיש ארוחות בכלא, להעביר פתק לאלכס. בתמורה היא נותנת לבחור את תחתוניה המלוכלכות וכשהבחור מריח אותן בתאווה, הבטן שלי מתהפכת לפחות שלוש פעמים. אני כל כך מזועזעת שההקלה של פייפר כשהיא לומדת שהאסיר הוא מתנקש ולא אנס סדרתי נראית לי הגיונית לחלוטין.

אלכס מעדכנת את כולנו במתרחש. מסתבר שפנסאטאקי עודנה בחיים וששתיהן נמצאות בשיקגו באופן זמני כדי להעיד במשפט של קוברה, סוחר הסמים שעבורו עבדה אלכס. נראה שאלכס כבר לא כועסת על פייפר אבל אנחנו לא קונות את זה.

כשהיא מבקשת מפייפר לא לומר שהיא הכירה את קוברה, סופו של הפרק כבר נראה באופק ועדיין לצפות בפייפר מתלבטת אם לספר את האמת או לשקר עבור אלכס זה מרתק.

סבתא של פייפר מלמדת אותה בפלאשבק שלפעמים לא מדובר בטוב ורע, לפעמים צריך לבחור את הבחירה שתיצור הכי הרבה פחות סבל לאחרים. "זה נשמע נורא" אומרת פייפר ועדיין לומדת כל הזמן איך לפעול.

בנסיעה לבית המשפט, פייפר אומרת לאלכס שהיא לא רוצה לשקר. אלכס מבקשת ממנה לשקר. פייפר מבחינה כי היא עומדת מול התהיות המוסריות האלו רק כשהיא עם אלכס. ואני תוהה האם הסדרה מנסה לומר לנו שאלכס רעה עבור פייפר כי אני לא מוכנה לקבל כזאת מסקנה.

פייפר אומרת שהיא חייבת לעשות את הדבר הנכון אבל במשפט כשהיא רואה את אלכס, היא בוחרת לשקר. ובפעם הראשונה אולי מאז שהגיעה לכלא אני מרגישה שהיא עשתה את הבחירה הנכונה.

כשהיא מדברת על כמה שאהבה את אלכס, אבא של לארי מפנים את המידע ולבסוף מבהיר לה שאינו מסוגל להיות עורך דינה יותר. פייפר עומדת מאחורי ההחלטה שלה ואני נזכרת למה אני בעצם כן אוהבת אותה קצת.

השיחה מלאת השקרים של פייפר באירופה עם אביה שוברת את ליבי. כשהיא מדקלמת את כל החוקים שאביה לימד אותה, לא ללכת לבד בלילה, לא לקפוץ מאוטובוסים, תמיד ללכת בצד המואר של הרחוב אי אפשר שלא לראות מה חסר ברשימה. פייפר למדה לעקוב אחרי החוקים שיהפכו אותה לילדה טובה בעיניי אביה, בעיני החברה, היא הפנימה איך להתאים עצמה למה שמצופה ממנה אבל לא למדה מוסר אמיתי מהו וממש לא למדה איך לשמור על עצמה בעצמה.

כשאלכס מגיעה ושוברת לכולנו את הלב עם הגילוי שהיא אמרה את האמת והיא כעת משתחררת, המסר ברור מתמיד. אני אוהבת את פייפר ואלכס יחד כמו כל בת אדם אחרת עם עיניים אבל גם אני יכולה לראות שפייפר חייבת ללמוד לדאוג לעצמה. וכשמקק ענק עם סיגריה על גבו עובר לידה מתגנב לי חשד שאולי היא לאט לאט לומדת.

ספרו לנו מה אתן חשבתן על הפרק הראשון של העונה וחיזרו בקרוב כשנצפה בפרק השני ובתקווה נגלה סוף סוף מה שלום סופיה, רד, טייסטי וכל חברותינו בליצ'פילד.

מאיה רומן

The_cast_and_crew_of_'Orange_is_the_New_Black'_2014

תגובות

9 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.