מאת: רוני רענן

תמונה: צילום מסך

נראה שנירו לוי לא מבין מה לא בסדר באתר היכרויות החדש שלו.
אני לא יודעת אם הוא באמת לא מבין מה לא בסדר באתר היכרויות החדש שלו או שהוא ״שחקן נשמה״ והוא כל כך נכנס לדמות שהוא כבר לא רואה עד כמה הוא מעליב, משפיל, מכעיס ומזלזל בנשים. האמת שהוא עושה את כל הדברים האלה גם לגברים, אבל כמו שהוא טוען, על כל גבר אחד באתר שלו יש 150 נשים, אז בגלל הנשים הן הקורבן המספרי הגדול יותר, גם במקרה הזה, אני אטען לזכותן.

אז נירו, גיסנו, בוא נסביר לך מה בעצם לא בסדר באתר ההיכרויות שלך.
נתחיל בעובדה שאמרת שכל אחד (ואחת) מאיתנו רוצה שקט כלכלי, והיום זה ממש לא פשוט להשיג כזה. עד כאן אני איתך, אבל אז אתה פשוט משריש את העובדה הכל כך מצערת הזו שזה לגיטימי שגבר ירוויח יותר מאשה, ושזה לגיטימי שהגבר יישא בעוול הכלכלי של הזוגיות (ואחר כך המשפחה) ושזה לגיטימי שהאשה תהיה תלויה באופן כלכלי בגבר.
זה לא לגיטימי. אם החברה שלנו היתה שוויונית ונשים קרייריסטיות היו מרוויחות שכר זהה לגברים על אותה העבודה וגם נשים וגם גברים היו לוקחים חלק באופן שווה בטיפול במשפחה (כי הרי אם אשה ״עולה״ כמו גבר למעביד שלה אולי לא יהיה כזה קל להגיד שהאמא היא זו שצריכה לצאת מוקדם, לעבוד פחות או לקחת יום מחלה לילד או לילדה). אם החברה שלנו היתה שוויונית אז הגבר לא היה צריך לשלם על הדייטים כי זה כבר לא היה נראה ״אבירי״ זה היה נראה כמו ניצול. החברה שלנו אוהבת כסף ואנחנו מודדים הצלחה בכסף ואהבה בכסף וגבריות בכסף. כסף זה לא מדד לכל אלה – זה מדד לקפיטליזם.
אז לא, זה לא סבבה בכלל מצדך להניח שאם יש בעיות כלכליות היום אז הפתרון הוא שהגבר ישלם, כי זה משריש את התפיסה שהגבר אמור להרוויח יותר, וזה משריש את התפיסה שזה לגיטימי שהאשה תשאר בבית ותנקה ותטפל בילדים כי גם ככה המשכורת שלה שווה למשכורת של מטפלת. וזה משריש את התפיסה שלך שנשים הן יצור חמדני שרוצה את הכסף של הגבר כדי שהן יוכלו להתפנק להן בפדיקור-מניקור ולעשות מסעות שופינג לא מרוסנים עד חשבון הגבר שלהן. זה משריש את התפיסה שנשים אוהבות שוגר דדי ושקונים להן ושעושים להן ושהן יצור תלותי וחסר יכולות עצמאיות.
אז כל הסטריאוטיפים האלה, נירו, הן תוצאה של אנשים כמוך שמדרבנים את הסטיגמות המיושנות האלה שהוליווד כל כך אוהבת, עדיין – בשנת 2016!
יש כל כך הרבה נשים עצמאיות, חזקות, שיש להן את היכולת הכלכלית בדיוק כמו לגברים. אז מי אתה, שתגרום לנשים להמשיך לחשוב שהן צריכות גבר כדי לשרוד? למה אתה לא משתמש בבמה ה״סלבית״ שלך כדי לגרום לחברה שלנו לא להתייחס אל גברים כמכונות כסף, כעבדים של הקפיטליזם ושל תעשיית ה״סטארט אפ״ המתישה, אולי תוכל לגרום לנשים להגיד – אני לא רוצה להיות תלויה במישהו כי כמו שאומר משפט ישן – מה שתלוי מתייבש ונופל.

נמשיך בעובדה שאתה מניח שהגברים שנמצאים באתרי/אפליקציות היכרויות הם לא רציניים. אז בוא אני אספר לך משהו, בתור ״רווקה תל אביבית לשעבר״ – גברים הם לפעמים רצינים ולפעמים לא. גם כאלה שמתחילים איתי בבר, וגם כאלה שמתפתח איתם משהו במקום העבודה וגם כאלה שאני מתחילה איתם בגינת כלבים. והיום, יותר ויותר זוגות מכירים באתרי ההיכרויות ה״לא רציניים״ שציינת. והגברים והנשים שבאתרים האלה הם רציניים מאוד, פשוט, כמו בפילוג האוכלוסייה – גם בטינדר ואחרות יש רציניים יותר רציניים פחות רציניים ממש וכאלה שממש לא רציניים. אבל ההנחה שלך שאם גבר משלם כסף – 450 ש״ח לחודש, זה אומר שהוא רציני, אז בוא אני אגיד לך משהו, גברים לא רציניים בכלל וגברים רציניים מאוד, משלמים סכומים גבוהים יותר על נשים גם בלי האתר שלך. אז אני אגיד לך מה יוצא מהפתרון הנהדר שלך – גברים משלמים ונשים לא – גברים קונים נשים באתר שלך, וזה מריח מאוד דומה לזנות, או פורנו או חשפנות, שאלה דברים שלא משנה מה תגיד, הם לא לגיטימים ואין להם הצדקה. האופן שבו אתה מכבס את הדברים שלך לא מצליחה להסתיר את העובדה שאתה פשוט מעודד את התופעות החברתיות האלה של גברים משלמים כסף על נשים, אם זה בכדי לזיין אותן, אם זה בכדי לראות אותן מזדיינות עם אחרים או אחרות ואם זה בשביל לראות אותן סתם מתפשטות. גם לשלם כסף כדי להיות בעל זכות בחירה עם מי לצאת לדייט – זה מריח מאוד דומה. לפחות באף שלי.

אז אתה גם משריש דעות קדומות על התפקידים המסורתיים של גבר ושל אשה, וגם משריש את העובדה שנשים הן אובייקט למכירה, לבסוף אתה גם לא רואה נשים ״עירומות״ אתה רואה נשים שלבושות ״אלגנטי״, שזה נירו, גיסנו, נקרא בשפה עקיפה – חיפצון. איך אפשר להגיד על הדימויים של הבחורות שבחרתם להראות כשהן לבושות בלבוש מינימלי שהן לבושות בצורה אלגנטית? בוא נעזוב רגע את הבחורה שלובשת בגד ים ביקיני קטן ונמרחת על החול בתנוחות עלאק סקסיות, מה לגבי הבחורה האחרונה, זאת שעליה נאמר ״הצלחת״ היא לבושה כמו לורה קראפט, והיא רחוקה מלבוש אלגנטי.

אני לא יודעת אם אתה באמת כזה תמים או שזה אכן חלק מאיזה משחק שיווק חולני. אבל דוריה למפל בהחלט ניסחה יפה כשאמרה שהמיזוגניה כל כך שקופה שהיא לא יכולה לקחת חלק בדיון הזה. אז אולי אני נופלת למשחק שלך, אבל יש אנשים שלוקחים את הדברים האלה ברצינות ואולי אם אף אחת לא תסביר להם למה כל מה שהוצאת מהפה שלך באותו ראיון הוא הבל הבלים, אולי אותם אנשים יחשבו לרגע שזו האמת וכך ראוי להתנהג.

שוויון בין בגברים לנשים זה לא רק על הנייר, זה לא רק זכויות יבשות – נשים יכולות להצביע, נשים יכולות ללמוד, נשים יכולות להחזיק רכוש, נשים יכולות לעבוד איפה שהן רוצות. שוויון זה גם האופן שבו החברה מתייחסת לרצונות והשאיפות שנשים וגברים רוצים בחיים, והדרכים השונות שהן והן עושים כדי להגיע לשם. זה לא שוויוני להתייחס לנשים כאלה יצור שנהנה להיות עלוקה על הגבר וזה לא שוויוני להגיד ״מה את רוצה? יש 150 נשים על גבר גבר אחד באתר, כנראה שהן רוצות את זה״. צריך להבין שהמושג רוצה והמושג בחירה הוא מטושטש בחברה שהיא כל כך מוסללת ומוכוונת מטרה.
אז נירו, בבקשה ממך, אל תעליב את עצמך ותעשה קצת מחקר לפני שאתה פותח את הפה שלך ואומר דברים כל כך מיושנים, שוביניסטים ומיזוגנים על המין הנשי.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

מיקי פורת הייתה הנערה הראשונה שהתקבלה לבית הספר לקציני ים, לאחר שכתבה מכתב למנהל בית הספר על הפליה כנגד נערות באי קבלתן לבית הספר. מגיל צעיר היא שמה לב לאי שוויון מגדרי ובזכותה נסללה הדרך לנערות בבית הספר לקציני ים. היא מתארת את החוויה להיות הראשונה ואיך הרגישה במסגרת שעד אז הייתה רק גברית
ניתוח הספר "האירוע", שמספר את סיפורה של הכותבת שיברה הפלה לא חוקית בשנות ה60 בצרפת. הגוף הנשי הוא גוף ללא מוצא שכן כל ניסיון להפסיק את ההריון נתקל במערכות פטריארכליות חברתיות ומדינתיות. האירוע פורם את המערכות האלה וחושף צעד צעד כיצד נשים מנסות להציל את חייהן והסכנות הטמונות בכך.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.