קת'לין האנה (Kathleen Hanna), הסולנית של להקת הריוט גירל  Bikini Kill, הבינה כבר בשנות התשעים את הפוטנציאל החתרני בלקחת מילה מבישה, מילה רעה, כינוי גנאי ולהפוך אותה לסמל של גאווה: האנה נודעה בכך שבזמן חלק מהופעותיה, אותיות המילה הלועזית Slut , היו כתובות בטוש לרוחב בטנה. האנה הבינה ששימוש לרעה בכינוי Slut מעיד על אופיו הסקסיסטי והשוביניסטי של מי שמשתמש בה נגד נשים מאשר על האופי של האישה אותה היא מסמנת.

משמעות המילה הלועזית Slut, מילת גנאי אשר נועדה לתאר התנהגות מינית מופקרת של נשים, ושל נשים בלבד, עוברת בימים אלו מתיחת פנים על ידי נשים אשר מבקשות לנכס בחזרה את הזכות על מיניותן ולהצביע על המוסר הכפול שמילה זו מכילה. מגמה זו זהה לשימוש הפוליטי המכוון של המילים Queer ו- Fat ; מה שהיה בעבר עלבון הפך להיות תג זהות שנושאיה מתגאים בו.

אין ספק שהשימוש המזהיר ביותר והנכון ביותר עבור מילה זו מצוי בשם של המצעד הכי חשוב נגד תרבות האונס- "צעדת השרמוטות". בשנת 2011, שוטר קנדי הצהיר בנאומו על אלימות מינית כי "נשים צריכות להפסיק להתלבש כמו שרמוטות – אם הן לא רוצות להיאנס". בתגובה נוסדה תנועת ה-"SlutWalk" העולמית, שמוחה נגד התפיסה שנשים מביאות על עצמן אונס ואלימות מינית בגלל התנהגות או לבוש חשוף.

השימוש במילה SLUT ובגרסתה הישראלית- שרמוטה (שהיא גם במקרה, אבל רק במקרה, מילה שמקורה בערבית) נועדה לזעזע ולגרום לאי נוחות. אכן המילה צורמת. אין ספק שכל אישה אשר קראו לה בחייה שרמוטה יודעת על מה אני מדברת- על התחושה המבולבלת והמעליבה, על התהייה בדבר הרלוונטיות של החיים הפרטיים שלנו לציבור הרחב. כן, גם נשים משתמשות במילה זו לתאר נשים אחרות, לרוב כדי להדגיש למה היא שרמוטה ואת- או את- לא שרמוטה. שרמוטה היא מישהי שאין לה כבוד כלפי עצמה. עד כדי כך אין לה כבוד שהיא מאפשרת לאחרים לעשות בה כרצונם. לכן להיות שרמוטה זהו דבר נורא, את מאבדת את הסוכנות שלך, את חופש הבחירה שלך ואת חופש הפעולה שלך והופכת להיות כלי דרכו הסביבה באה על סיפוקה. אבל, השימוש במילה זו היא נחוצה והכרחית-  גם אם נרצה להתנער ממושג שכל כך מבזה נשים ולא נרצה דבר או חצי דבר עם מושג שכזה, לא נוכל לברוח מהאמת המכאיבה המתגלמת במשפטו של השוטר- אם נשים רוצות להפסיק להיאנס שיפסיקו להתלבש כמו שרמוטות.

ופה בדיוק העניין, את לעולם תהיי שרמוטה. גם אם תצניעי את גופך, את אישיותך ואת מילתך כפי שהפתגם התנכי מיטיב לומר לנשים: "כבודה של בת המלך פנימה"', את עדיין תהיי מטרה לכיבוש וחדירה. האמת היא שהשוטר הקנדי היה צריך להחליף את המילה שרמוטה במילה "נשים" ולומר שאם נשים רוצות להפסיק להיאנס שיפסיקו להיות נשים. אז לפחות הוא היה דובר אמת.

אם כך, מצעד השרמוטות אומר את הדבר הכי חשוב לתרבות שמסביבנו- שום עילה לא קיימת עבור תקיפה של נשים. הצעדה בראש ובראשונה מוחה על הנורמה לפיה אישה שנמצאת במרחב הציבורי, ללא קשר למה שהיא לובשת או איך שהיא נראית, אינה מרגישה ביטחון ומוטרדת על בסיס יומיומי. מארגנות המצעד הקרוב בירושלים אומרות : "אנחנו רוצות לשנות את התפישה לפיה התנהגות או צורת לבוש האישה מזמינה או מצדיקה הטרדה ואונס. אנו מתקוממות על הציפייה מנשים לחשוב פעמיים לפני שהן יוצאות מהבית בלבוש שהן בוחרות, מתוך מחשבה שהדבר קובע האם הן יוטרדו או לא. אנו סבורות כי בישראל של 2015 אין הצדקה לכך."

דבריהן של מארגנות המצעד לא יכלו להיות מדויקות יותר- צעדת השרמוטות אמנם חוגגת חופש ביטוי מיני לנשים אך במקביל היא זועקת לציבור הרחב את התחושות היומיומיות של נשים במרחבים ציבוריים; פחד ללכת ברחובות חשוכים, אי נעימות גוברת כשאת חולפת מול קבוצת גברים עומדת, מחשבות כיצד להגיע הביתה בצורה הבטוחה ביותר גם אם היא הארוכה ביותר, מי זה המוזר הזה שהולך אחריי, עצבנות כאשר עוד גבר העיר לך על "כמה את יפה היום" או "מדוע את לא מחייכת?" ועוד רבבות של סיטואציות מרתיחות ומשפילות אשר מתרחשות כאשר הציבור (קראו: הציבור הגברי) נפגש עם ה- אישה.

 

אז כולנו בעצם שרמוטות גאות? אז זהו, שלא. בעבר, השימוש במילה שרמוטה הדיר את ההצטרפות של נשים דתיות ונשים מוסלמיות בצידוד המצעד וזאת משום שעל פי תפיסתן המשמעויות החיוביות שמנסות להדביק למושג אינו יכול להתקיים בחברה שבה הן חיות. אחת החולות הרעות שנגדן יוצאת השקפת העולם הפמיניסטית היא הדרת נשים.  עם זאת, יש לציין בנשימה זו שזוהי גם אחת החולות הרעות שבהן היא מצטיינת ולא פעם נשמעות טענות קשות כלפיה מבפנים. משום שצבעו הראשוני של הפמיניזם היה לבן, האמת הלבנה של הפמיניזם הפכה להיות האמת השלטת של התודעה הפמיניסטית. או כפי שהיטיבו לומר מלפני, הצבע היחיד שהוא חסר צבע הנו לבן. ככה זה. פמיניסטיות הן לרוב מערביות, חילוניות, לא אקצין שאומר גם שמאלניות, חלקינו לא מבוטל גם אקדמאיות וככאלה- התווית של שרמוטה לא באמת באמת מזיזה לנו. רוצה לומר-אם תקראו לי שרמוטה, אני קצת אתבאס, אבל שינתי לא תיהרס. מאידך, עבור נשים מחברות מסורתיות ודתיות- למילה השלכות משמעותיות, לעיתים גורליות. להן אין את הפריווילגיה להתהלך במרחב הציבורי תחת שלט הקורא " אני שרמוטה גאה!". לפי דעתי זו נקודה ראויה לדיון ופתרון- גם אם המחיר שלה יפחית מהרדיקליות שעומדת בבסיס השימוש במילה הבוטה.

מארגנות במצעד טוענות שהצעדה נקראת כך בגלל הקונוטציה השלילית של המילה: בין אם את מתלבשת חשוף ובין אם לא, בין אם חיי המין של מגוונים ובין אם לא- את יכולה למצוא את עצמך בעמדת הקורבן.

 

מה שנכון- נכון.

 

פרטים על המצעד:

צעדת השרמוטות הרביעית בירושלים- 29.05.15.  מארגנות הצעדה מזמינות אנשים מכל מהינים, המגדרים, הנטיות המיניות והמגזרים למחות עמן. הצעדה אינה מזוהה עם שום מפלגה. הצעדה תתאסף בשעה 12:00 בכיכר הדווידקא ותצא לדרך בשעה 12:30. תעבור ברחובות יפו, המלך ג'ורג', בן יהודה והלני המלכה. בסוף הצעדה תתקיים מסיבה בפאב "הוידאו" ברחוב הלני (יש לציין מדיניות של אפס סובלנות כלפי התנהגות מיזוגנית, גזענית או פוגענית בכל צורה).

כמו כל אירוע קהילתי, גם לצעדת השרמוטות יש הוצאות. לתמיכה – https://www.mimoona.co.il/Projects/2621

 

.

.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

חיילות המועמדות לתפקיד תצפיתניות מסרבות להתגייס לתפקיד והן נכנסו לכלא במעמד גיוסן. כתבת המשך למעצרן של חיילות מפי נ', שפנתה אלינו בעקבות הכתבה הקודמת. על תנאי המעצר והסירוב לשרת בתפקיד אך לא לכולן זה מתאפשר. נ' התחילה את ההכשרה למרות שהיא זכאי לתנאי שירות קרובים לבית.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.