על זכותן של אלמנות צה"ל לאהוב

עורכת: שרון אורשלימי

מאת: נוגה פרידמן

לפני כשלושה שבועות שודר סרטה של גלית גוטמן בקשת 12 "בחרתי בחיים", על חייהן של אלמנות לאחר אובדן בן זוג במלחמה הנוכחית, ובכלל. הסרט עסק בלגיטימיות למצוא אהבה חדשה לאחר נפילתו של בן הזוג ועל האופן בו החברה רואה התאהבות מחודשת לאחר מכן. לקראת הקרנת הסרט, עלו בי מחשבות רבות ופרסמתי פוסט בנושא, כמו שאני עושה הרבה מאז מותו של עידו.

לצערי הרב מאד, במהלך השנה האחרונה גיליתי על בשרי עד כמה אלמנוּת היא משרה ציבורית. כמובן שעיקר ההתמודדות עם האסון הזה הוא במישור האישי; זה שהאיש הייחודי שלי אבד לי, שאני צריכה להבין מי אני בלעדיו, איך אני מגדלת שלושה ילדים לבד ואיך אני לא טובעת בגעגועים ובחסר של עידו.

בשבעה לא יכולתי שלא לשים לב עד כמה כל מיני אנשים, קרובים ורחוקים, אומרים לי את אותם דברים כל הזמן ומתייחסים אליי בצורה שלא הכרתי קודם. כדוקטורנטית לסוציולוגיה, כבר אז הרגשתי שלא מדובר רק במנהגי מוות או בקלישאות נבובות שנובעות מהמבוכה שבסיטואציה או מזה שאנשים לא יודעים מה לומר. בהתחלה רק התפלאתי. לא הבנתי כלום.

גם עכשיו אני עדיין לא מבינה הרבה. אני כן יודעת לומר שמכל עבר קיבלתי מסרים שהבהירו לי שהאובדן שלי הופך אותי לנושאת תפקיד, ושאני חשה את כובד המשקל של ציפיות חברתיות על הכתפיים שלי בגלל שאני אלמנה. ועוד אלמנת צה"ל. ככל שנוקפים החודשים אני מבינה שאני לא מבינה מה מצופה ממני, כי אני מבינה שאני שוברת מוסכמות רק לאור התגובות מסביב לדברים שאני כותבת ועושה. אנשים חושבים אותי למתריסה ובועטת, אבל אני לא. כלומר, יוצא שכן, אבל זו לא הכוונה שלי. אני פשוט אומרת מה שאני חושבת ומרגישה.

פרטי-ציבורי

אני מרגישה מאד ממושטרת. בדברים קטנים, ועל ידי אנשים שאוהבים אותי. זה עוד סימן לכך שזה לא פרסונלי. זה קורה בכל מיני תחומי חיים, אבל ללא ספק, התחום הרומנטי הוא הממושטר מכולם. לדוגמא, כשאני יושבת בשיחה עם חברה, ואומרת משהו על פרק ב' שאולי יהיה לי מתישהו, משהו בעיניים של מי שאני מדברת איתה נפער. היא מופתעת מזה שאני בכלל מסוגלת לחשוב על זה. אני מבינה מזה שאלמנה טובה לא אמורה לדמיין את העתיד. ושיש איזו תפיסה שזה כלא בלי חלונות, שהזמן בו עוצר מלכת.

מנגד, יש את כל האנשים שמנחמים אותי בכך ש"בסוף את תמצאי אהבה חדשה". גם כאן ציון הזמן הוא הדבר החשוב, שמסמן שיש סוף איפשהו, ושאני אגיע אליו מתישהו, ושאז הכל יהיה בסדר. זו כמובן תפיסה רומנטית וילדותית שנשענת על רעיונות נוצריים מהמאה ה – 19 או משהו, אבל אנחנו חיות בתקופה קצת אחרת, או לפחות ככה חשבתי. לי זה ברור שאחרי פרק ב' יכול להיות שיהיה גם פרק ג', או שאולי לא יהיו פרקים אפילו, אולי רק פסקאות של אהבה, ובין לבין אני אעשה דברים אחרים שמעניינים אותי. שיגדירו אותי.

אני לא מחפשת אהבה כרגע, יש לי יותר מדי על הראש. אבל יש אלמנות מהשבעה באוקטובר שכן, כמו השלוש שכיכבו בכתבת מגזין בקשת 12 בשבוע שעבר. אני חושבת שמחוץ לעולם האלמנות זו הייתה עוד כתבה מבין רבות, אבל הפיד שלי בער: הרבה תגובות מרוגשות מאד, מהאומץ לחשוף ולדבר על הנושא הזה בפריים טיים, כמו גם ביקורות על כך שזה מוקדם מדי, שזה מסר מייאש לחיילים שנמצאים בחזית, ולמה צריך לדבר על זה בכלל בטלוויזיה, זה עניין פרטי.

הטענה שזה עניין פרטי היא טענה צבועה מאד. למען האמת, יחד עם מות אהובינו, הופקעה מאיתנו גם הפרטיות שלנו ברמה מסויימת. נורמות וציפיות חברתיות הן דבר שנוכח תמיד ונמצא בכל מצב חיים, אבל מאז שעידו נהרג, אני מרגישה את הלחצים החיצוניים האלה פי חמשת אלפים, וזה לא משהו שאפשר לנפנף ב"תעשי רק מה שעושה לך טוב ואל תקשיבי לאף אחד" כי זה כבר לא רק עניין פרטי שלי את מי אני אוהבת או עם מי אני שוכבת. יש פה עניין לציבור, והציבור מתעניין מאד, עד כדי כך שאסור לי לדמיין שמתישהו אתאהב שוב. וגם אם אני מדמיינת את זה, אני לא אמורה לדבר על זה, מסתבר.

ייתכן שהשורשים ליד החברתית הארוכה שנשלחת ללב ולמיטה שלי נעוצים במעמד האלמנה בדת היהודית (יחד עם הדאגה והערבות של הסביבה באות גם החובות שאני אמורה לעמוד בהן כדי להיות ראויה לרחמים, חמלה ועזרה) ויכול להיות שזה קשור לכך שעידו נהרג בקרב נגד האויב כשהוא הגן על המולדת. אין לי מושג. לי חשוב רק להסב תשומת הלב לארכיטיפ האלמנה, שמסתבר שקיים בכולנו, גם כשלא חשבנו על כך מעולם. ואולי שווה גם לדרוס אותו כמה פעמים עם סמי טריילר, כי זה עוד אופן שבו הפטריארכיה ממשטרת נשים שנמצאות מחוץ לסדר החברתי.

תגובות

6 תגובות

  1. נגה תודה על זוית כנה ומעניינת!
    הצטמקתי בכסא מידי פעם כשגיליתי שיש קונספציות פטריארכליות שגם אני, כאישה, פמיניסטית, שבויה בהן מבלי לשים לב.
    אהבתי שלקחת לידיך את איבוד הפרטיות ומחד צדדי הפכת אותו לדו צדדי ושיתפת ושיקפת את מה שאת חושבת, רואה ורוצה ובכך הפכת אותו ללגיטימי.
    מאחלת לך רק טוב 🙏🏻

  2. חשבתי בעקבות זה על חברתי שהתאלמנה לפני כעשור, צעירה עם 3 ילדים קטנים, והיתה כל מה שלא. הומור שחור כבר בשבעה, התנערות מכל נסיון לכלוא אותה בתפקיד או רגשות, ושנתיים אח״כ נולדה לה ילדה רביעית כפי שרצתה תמיד, מסטוץ. היא היתה כל כך אותנטית שהחברה לא העזה לשפוט אותה. ובן זוגה המת היה החבר הכי טוב ואוהב שלה. תמיד רציתי שתכירו כשקראתי אותך בפייסבוק

  3. כמה שאת צודקת במה שכתבת ובמה שאת מרגישה..
    לסרט של גלית גוטמן היו תגובות מרושעות – איך הן מרשות לעצמן להמשיך בחיים, למצוא אהבה חדשה ובעצם להפקיע את עצמן מהציבור.

  4. קודם כל גם כאן הכתיבה שלך בועטת ונוגעת בו זמנית וכמה שזה מקרב לבבות בלי באמת להכיר. ולגבי נושא הכתיבה- כולנו מוסללים והתגובות והחשיבה האוטומטיים הם כרפלקס, מעודד שאפשר לזוז משם לראות ולהבין את המורכבות בזכות הכתבה ששודרה ובזכות הכתיבה שלך. תודה❤️

  5. כמה חוכמה ומודעות. כרגיל את אמיצה, חכמה וכנה. תודה שאת חולקת. תודה שאת🙏🙏🙏❤️

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

מה עומד מאחורי שינוי המדיניות של כוחות הביטחון? כשהמידע הכמוס ביותר מוצא דרכו לציבור כמעט ללא סינון, נראה כי מדיניות "העמימות" הפכה לחשיפה מכוונת. אבל מה המשמעות של המהלך הזה? האם אנחנו מקבלים גם תשובות על המערכות הקריטיות לעתידנו – כמו תהליכי הפקת לקחים וחשבון נפש? שירה ברבינאי שחם בטור חדש, שואל את כל השאלות הנכונות.
האם אפשר לדמיין רגעים של שלום אמיתי בלב תקופה של מלחמה? בטקסט מרגש ומלא השראה, גלי אלון משתפת בחוויותיה מפסטיבל "וודסטוק לשלום" – אירוע ייחודי שהפך חלום היפי למציאות ישראלית. דרך רגעים של מוזיקה, קהילתיות ותקווה, היא מגלה איך נראה שלום שאפשר לגעת בו. בואו לגלות איך שישה ימים במדבר הצליחו להצית ניצוץ של תקווה לעתיד אחר.
"קו ארוך מחוק: מחשבות על תקווה בימי מלחמה", הוא אסופת מסות שנכתבו מתוך מציאות של ייאוש, מלחמה ופחד, המבקשות לחקור ולהתמקד בתקווה כמעשה דינמי ומורכב. הספר מציע התבוננות מגוונת ועמוקה על התקווה, על כוחה ועל סתירותיה, ומזמין לדיון את האפשרות למצוא משמעות דרך ראיית האחר, יצירה ודיאלוג עם הזמן.

שלחו לי פעם בשבוע את הכתבות החדשות למייל

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.