מאת: טלי קורד

ארצות הברית, ארץ-האפשרויות-הבלתי-מוגבלות-לגברים-לבנים-אמידים, חרטה על דגלה את החירות האישית: לכל אדם יש את הזכות לחיות את חייו כפי שימצא לנכון (דוגמת קיצון לכך היא הליברטריאניזם, אך לא לשם כך נתכנסנו). בארה"ב, כמו גם בשאר העולם המערבי ברמה כזו או אחרת, קיים מתח מתמיד סביב השאלה: מה לגיטימי ולא לגיטימי לממשלה לקבוע עבור האדם הפרטי. אבל גם כשהיא לא קובעת, זה לא אומר שהיא לא יכולה לתת עצה. וכמו שכולנו יודעות, אם יש נושא אחד שאנשים אוהבים לייעץ עליו גם כשלא שאלו אותם, הרי זה אימהוּת.

ה-CDC, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, שחרר בתחילת החודש דו"ח שמייעץ לנשים הריוניות לא לשתות אלכוהול ומסביר את הסכנות הרבות לעובר. עד כאן די לגיטימי: אמנם המידע על כמות השתייה המינימלית שבאמת משפיעה אינו חד משמעי, אבל מדובר בהמלצה בלבד, מידע שעשוי לעניין ולהיות חשוב לנשים שחפצות בהריון בריא. משם זכותן לשקול בעצמן את העלות מול התועלת ולהכריע. אבל מה קורה כשה-CDC מחליט להקדים תרופה למכה (בכל זאת, זה המנדט שלו – it's in the name) ולייעץ גם לנשים לא הריוניות? כלומר, לנשים שאולי בהריון ולא יודעות זאת, ובאופן כללי, לנשים בהיותן נשים, שהריון נתפס כחלק עצום מהמהות שלהן בין אם הן בכלל מעוניינות בכך או לא?
התשובה היא, כמובן, בלאגן. אותו סקר הגדיל לעשות וכיוון את אי-ההמלצה שלו לגבי אלכוהול לא רק לנשים בהריון אלא לכל הנשים שלא לוקחות כרגע אמצעי מניעה. הרציונל הוא שכל עוד את לא בטוחה שאת לא בהריון, את עשויה להיות בהריון, או אולי תרצי עוד רגע להיות בהריון. מכאן הקפיצה הלוגית כבר מתבקשת: בשביל מה האלכוהול, מתוקה? לא חראם על התינוק התיאורטי? אגב, המלצה דומה ניתנה גם לגבי חומצה פולית, שעל פי ה-CDC כדאי לכל הנשים בין הגילאים 15-45 לקחת, וזאת משום שחצי מההריונות בארה"ב אינם מתוכננים. כאן הלוגיקה כמעט עובדת, אלמלא הקשר החזק בין "לא מתוכננים" ל"לא רצויים".

ככל הנראה אפילו גורמים בתוך ה-CDC עצמו הבינו שיש בהמלצה הזאת פגם, גם אם לא לחלוטין הצליחו לשים עליו את האצבע (או אולי הצליחו ובחרו להמשיך, זכותם, זו מדינה חופשית). אולי לכן באינפוגרפיקה המצורפת הם הבליטו גם את הסיכונים הכלליים שמעמידה שתייה מוגזמת בפני נשים. בתרגום חופשי: "פציעות/אלימות, מחלות לב, סרטן, מחלות מין, בעיות פוריות, הריון לא מתוכנן".
אז קודם כל, אשרי אוכלוסיית הגברים האמריקאיים, שמסתבר שיכולים לשתות עד דלא ידע מבלי להסתכן במחלות לב, מין, פוריות וכדומה. אבל באופן אישי מעניינים אותי יותר שני הקצוות של הרשימה הזאת. כשאתם אומרים פציעות ואלימות, אתם מתכוונים לכל האלימות הנשית הנוראית הזאת שתוקפת מדי יום ביומו את גברי המדינה, ומתודלקת כידוע באלכוהול? לכל מקרי האונס, האלימות במשפחה, הרצח וההטרדות המיניות האלה שמצוינים כל הזמן בחדשות? אם כן, מציעה להבא לקרוא את הכתבות תוך שימת קשב רב יותר לפרטים הקטנים. או שמא הכוונה היא לאלימות שמופעלת כלפי הנשים עצמן, שגם היא מערבת לא פעם משקאות חריפים, ויכלה להמנע אילו רק נשים היו מתחילות כבר להגן על עצמן במקום לשבת ולשתות את המאי טאי הורוד שלהן ולתת לגברים המסכנים, שבקושי שולטים בעצמם לידן, להרים עליהן יד?

ולסיום נקנח באזהרה שסוגרת את הרשימה: הריון לא מתוכנן. פרדוקס חמוד התגנב לו לטקסט פתאום. מצד אחד, אל תשתו כי נרצה שיהיה לכן הריון בריא ומוצלח ולא יגמר חס ושלום בהפלה. הריונות זה חשוב! ומצד שני, אל תשתו כי אולי לא תשימו לב ותכנסו להריון בטעות. תחליטו כבר: אתם רוצים שאעשה ילד או לא?

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

הממשלה הפלסטינית היוצאת | צילום: רויטרס
לפני כחודש התפטר ראש הממשלה הפלסטיני מתפקידו במהלך שהחל שרשרת של מהלכים ורופורמות ברשות הפלסטינית. מה מסמנים המהלכים האלה, ואיך זה ישפיע עלינו? גלי אלון בסדרת כתבות על הפוליטיקה הפלסטינית

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.