"רשימת אמילי" היא ועדת פעולה פוליטית של נשים במפלגה הדמוקרטית האמריקאית שמטרתה גיוס כספים למען תמיכה במועמדות של המפלגה התומכות בזכויות נשים להפלה מלאכותית. הארגון הוקם בשנת 1985 על ידי 25 נשים שנפגשו בביתה של האקטיביסטית אלן מלקולם בעיר וושינגטון והחליטו לעשות מעשה.

גזיר עיתון מתקופת הקמתה של רשימת אמילי
התמונה מתוך האתר הרשמי של "רשימת אמילי"

הבחירה בשם אמילי נבעה מכך שבאנגלית, מדובר בראשי תיבות של המשפט: "כסף שמוכן מראש הוא כמו שמרים" (Early Money Is Like Yeast), כלומר, על מנת שכסף יתפתח – עליו להיות מוכן כבר מההתחלה; וזה בדיוק מה שהארגון עושה: הוא נותן למועמדות תרומות נדיבות בשלב מוקדם של המירוץ הפוליטי, על מנת שתהיינה אטרקטיביות לתורמים ותוכלנה להשיג תרומות ממקורות נוספים.

רשימת אמילי נמצאת היום בכותרות האמריקאיות בגלל הצטרפותו של מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו יורק, לשעבר מולטי מליונר בעל כוח והשפעה, כמועמד למירוץ לנשיאות במפלגה הדמוקרטית. מועמדותו מעוררת מחלוקות רבות ובכל יום נוספים סיפורים הקשורים אליו ולהתנהלות חברת בומברג שהוא עומד בראשה.

אחד מסיפורים אלו קשור גם לרשימת אמילי: לאחרונה התפרסמה ידיעה, לפיה בשנת 2018, בזמן קשה במיוחד למפלגה הדמוקרטית בכלל ולנשים בפרט, כאשר התחולל בקונגרס הקרב על מינויו של השופט ברט קאוונה לבית המשפט העליון, רשימת אמילי ארגנה ארוחת צהריים חגיגית בניו יורק כדי לגייס כספים. בין המוזמנים לנאום היה גם מייקל בלומברג. אולם ימים ספורים לפני האירוע, בלומברג השמיץ את תנועת הMeToo והביע ספק בקשר לאשמתו של השדרן ואיש הטלוויזיה הציבורית צ׳רלי רוז, שהיה אהוב מאד על הצופים והיו לו מעריצים רבים אך פוטר עקב הטרדות מיניות.

מנהלות האירוע מטעם רשימת אמילי התלבטו קשות האם לבטל את הזמנתו של בלומברג לנאום, והחליטו שהארגון לא יכול להרשות לעצמו להסתכסך עם אדם כה חזק שבמשך השנים תרם לארגון סכומים לא מבוטלים. אך הארגון ספג ביקורת קשה על החלטה זאת. כאן כדאי להוסיף שלמייקל בלומברג ולחברת בלומברג יש היסטוריה בעייתית ביחס לנשים והוא עצמו מפורסם בהערות הפוגעניות שלו לנשים שעבדו בחברה שלו.

מסתבר שכמו ראשי עיר ופוליטיקאים רבים ברחבי ארצות הברית, גם רשימת אמילי חוששת מכוחו של בלומברג, ולא רוצה לסכן את יחסיה איתו או להפוך אותו ליריב. בכתבות שמצאתי בעיתונות האמריקאית, היחס אל רשימת אמילי אמביוולנטי: כתבה מפברואר 2020 בעתון ״Common Dreams״ מגנה את ההחלטה להזמין את מייקל בלומברג לנאום בארוע ב2018  וקוראת לה  ״שחיתות גרוטסקית״.

בכתבה מהניו יורק טיימס משנת 2018, בזמן הבחירות לשני בתי הקונגרס, נכתבה ביקורת של מועמדות שלא קיבלו את התמיכה של רשימת אמילי. הן סיפרו שהייתה העדפה של מועמדת אחת התומכת בהפלות על פני יריבתה, גם היא תומכת בהפלות. יש לציין שרשימת אמילי למדה משגיאות העבר, ובשלב זה בהתמודדות של המפלגה הדמוקרטית למרוץ לנשיאות בשנת 2020, הארגון תומך בשתי המועמדות: אליזבט וורן ואמי קלובשר. הרשימה העבירה מענק של 250,000 דולר לכל מועמדת דרך קרן התרומות שלה.

גם החזון של רשימת אמילי, שמבוסס על תמיכה במועמדות דמוקרטיות רק לפי העמדה שלהן בנושא זכויות הרבייה ובזכות הבחירה בהפלה מלאכותית, זוכה עדיין לביקורת. חברת בית הנבחרים הדמוקרטית מרסי קפטר מאוהיו סבורה שיהיה עדיף אם ההתמקדות של רשימת אמילי תהיה רחבה יותר ותכלול את נושא שכר המינימום שקשור מאד למצוקתן של נשים. אבל רשימת אמילי תמיד האמינה שיש להתמקד בנושא ההפלה כיון ש"נשים לא יכולות להיות שוות עד שתהייה להן שליטה על גופן".

למרות הביקורת, חשוב להדגיש שרשימת אמילי תרמה המון להגדלת הנוכחות הנשית בפוליטיקה הדמוקרטית. ניתן היה לראות את זה בבחירות לשני בתי הקונגרס בשנה שעברה.

כשנשים מצביעות, נשים זוכות
תמונה מתוך האתר הרשמי של "רשימת אמילי"

ואם נחצה את האוקיינוס ונעבור מהזירה האמריקאית לישראלית: בבחירות הקרובות, שיתקיימו ב2.3.2020, נמצא שוב מועמדות ספורות שיכהנו בכנסת בעלת רוב גברי מובהק. לנו כאן נותר רק לקנא וללמוד מהנשים האמריקאיות שכבר לפני 35 שנים הקימו ארגון כמו רשימת אמילי, אשר בעזרת התמיכה שלו במועמדותן של נשים, מגדיל את מספרן במפלגה הדמוקרטית ומשנה את המציאות הפוליטית במוסדות האמריקאיים.

עוד על רשימת אמילי בערך הויקיפדיה שתרגמתי לעברית.

תמונה בראש הכתבה: מתוך האתר הרשמי של רשימת אמילי

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

חיילות המועמדות לתפקיד תצפיתניות מסרבות להתגייס לתפקיד והן נכנסו לכלא במעמד גיוסן. כתבת המשך למעצרן של חיילות מפי נ', שפנתה אלינו בעקבות הכתבה הקודמת. על תנאי המעצר והסירוב לשרת בתפקיד אך לא לכולן זה מתאפשר. נ' התחילה את ההכשרה למרות שהיא זכאי לתנאי שירות קרובים לבית.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.