מאת: סמדר זמיר

#פרייםמשלה היא רשימה שקובצה לה יחדיו מתוך עמוד הפייסבוק שלי תחת אותו השם. הסרטים המופיעים בה לא נבחרו מתוך ניסיון ליצור רשימת "הכי" מסוג כלשהו. לא מדובר ב"רשימת הסרטים הטובים ביותר שנשים ביימו אי פעם" או "סרטים של נשים שחובה לראות" או כאלה ש"אסור לפספס" ויתר קביעות נחרצות מסוג זה. עבדתי משבוע לשבוע כשהקו המנחה היה להביא פריימים מסרטים של נשים למרחב הפייסבוקי, בין אם אהבתי את הסרט או לא. בנוסף, השתדלתי לגוון בגישה (ארט האוס או מסחרי), בסוגה (דוקומנטרי או פיקשן), במוצא של הסרט (ישראלי או זר), ובז'אנר (קומדיה או טרגדיה). רוצה לומר, הבחירה בסרטים הייתה כמעט אקראית, אבל כל אחד מהם איפשר לי לחשוב מחשבות על החיים שלנו מפרספקטיבה פמיניסטית. כי זה מה שאני עושה עם סרטי נשים. הם בשבילי סוג של משקפיים מגדריים על העולם. את מה שהיה בעמוד, העלתי לאתר של "פוליטיקלי קוראת", וכעת ניתן למצוא את הרשימה כולה כאן. פריים משלה, שישים סרטים, בשישה חלקים.

וכמה מילים על תמונת הנושא של הפרויקט, באדיבותה של מור קפלנסקי:
"המצולמת בתמונה היא סבתא שלי, נעמי קפלנסקי, שהייתה ממקימות ומקימי הערוץ הראשון. בגיל ארבעים פלוס, עם שלושה ילדים, נעמי החלה קריירה כיוצרת דוקומנטרית. במהלך הקריירה שלה, שנמשכה מעל שלושים שנה, סבתא נעמי הפיקה ויצרה סרטים וסדרות רבות, וביניהן: "עמוד האש", "ירושלים שהיתה בספרד", ו-"הכוזרים"."

אפשר לראות עוד על נעמי קפלנסקי, על מור ועל היחסים בינהם, בסרט הנפלא של מור קפלנסקי, "קפה נגלר".

לכל החלקים בפרויקט:

חלק ראשון: אליס גי בלשה, קרן ידעיה, שירין נאשט, ועוד.

חלק שני: נורית אביב, מיכל ויניק, אבתיסאם מרעאנה, ועוד.

חלק שלישי: לני ריפנשטאל, ענת צרויה, ג'ולי טיימור, ועוד.

חלק רביעי: עביר זייבק חדאד, מורן איפרגן, קתרין ברייה, ועוד.

חלק חמישי: פאטי ג'נקינס, אפרת שלום דנון, האחיות וואשבסקי, ועוד.

חלק שישי: אידה לופינו, שרון לוזון, ג'יין קמפיון, ועוד!

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

ניתוח הספר "האירוע", שמספר את סיפורה של הכותבת שיברה הפלה לא חוקית בשנות ה60 בצרפת. הגוף הנשי הוא גוף ללא מוצא שכן כל ניסיון להפסיק את ההריון נתקל במערכות פטריארכליות חברתיות ומדינתיות. האירוע פורם את המערכות האלה וחושף צעד צעד כיצד נשים מנסות להציל את חייהן והסכנות הטמונות בכך.
אם אתן שואלות אותי מה הבעיה המרכזית המונעת מהאנושות להתמודד עם האתגרים הרבים שמציפים אותה – היא שפסיכופטים מולכים עלינו במופע מתעתע ואכזרי במיוחד. אבל יש מה לעשות, יש לנו כבר את הידע של איך להתמודד עם פסיכופטים

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.