מאת: ארנה רז ונועה בורשטיין חדד

בשבוע שעבר, בשעות הלילה המאוחרות של יום ראשון, הודיע הבית הלבן בוושינגטון כי הוא מושך את כוחות ארצות הברית מצפון מזרח סוריה ומפנה את הדרך לפלישה טורקית למקום.

בשנת 2014, היה זה ארגון "היחידות להגנת העם" (YPG, ארגון כורדי-סורי המשמש כזרוע צבאית של המפלגה הדמוקרטית המאוחדת בסוריה. מחובר לארגון הצבאי YPJ המורכב מנשים בלבד) שיצא להגנת היזידים בסינג'אר מפני כוחות דאעש ומנעו מהארגון לשעבד נשים, נערות וילדות יזידיות. בהמשך, היו אלה כוחות כורדים שהובילו את המאבק בשטח נגד "ארגון המדינה האיסלמית".

עם זאת, בציוציו בטוויטר קבע נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שאמנם "הכורדים נלחמו איתנו, אך שילמו להם כמויות אדירות של כסף כדי לעשות זאת".

 

ביקורת רבה נשמעה סביב המהלך הזה של הנשיא טראמפ. ביקורת לה הוא הגיב, כמובן, בעוד ציוצי טוויטר בהם הדגיש כמה הוא "חזק" ואיים שאם טורקיה תעשה משהו בניגוד לעמדתו, הוא "ישמיד את הכלכלה שלה".

באף אחד מהציוצים האלה לא נשמע ביטוי לדאגה לגורלם של הכורדים החיים בחבל הארץ הזו ללא הכרה לאומית או עצמאות מדינית, חשופים לפגיעות מצד הממשל הסורי, מצד "דאעש" וכעת, גם מצד הצבא הטורקי.

אמש הוצאו להורג תשעה אזרחים בעיירות הגבול הכורדיות בצפון מזרח סוריה. תשעת הנרצחים הללו מצטרפים ל29 האזרחים שנרצחו בשבוע החולף. אחת מהן, חברין כאלף, פוליטיקאית כורדית, מזכ"לית מפלגת סוריה העתידית, פעילת זכויות נשים ולוחמת למען דו-קיום כורדי-ערבי, הוצאה ממכוניתה בכוח ולאחר מכן הוצאה להורג. הרכב בו נסעה נותר בצד הדרך, מחורר לחלוטין.

חברין כאלף ז"ל

 

הקבוצה ששולטת באזור ונחשדת בביצוע הרצח נקראת "אהראר אל-שרקייה". היא מורכבת בין היתר מבני ברית של ארגון "אל קאעידה". חשד נוסף הוא כי חברין כאלף נרצחה על ידי פעילי דאעש, שראו בפעילותה איום ממשי על עקרונותיהם. כך או אחרת, הדבר התאפשר בעקבות הפלישה הטורקית לאיזור.

מאז אותה פלישה, כמאה אלף אזרחים בצפון מזרח סוריה נעקרו מבתיהם, לפחות מחנה אחד של עקורים פונה מאזור הקרבות. בית חולים שהיה באזור החזית ננטש ותשתית מים חיונית יצאה מכלל שימוש. המשבר ההומניטרי באזור הולך ומחריף בעוד חיילות היבשה והאוויר של הצבא הטורקי פתחו במתקפה נגד המיליציה הסורית-כורדית שפועלת באזור. אותה מיליציה שהייתה בת בריתה של ארה"ב במלחמה בדאעש.

עד לשבוע האחרון צפון מזרח סוריה בקרבת הגבול עם תורכיה היווה מקום מפלט של בטחון יחסי לא.נשים שברחו מאזורי המלחמה האחרים בסוריה. ארגונים הומניטריים סיפקו אוכל, מים, עזרה רפואית וסיוע מציל חיים ליותר מ90000 עקורים וליותר ממיליון תושבי האזור שהסכסוך גרם לכך שלא היתה להם נגישות לשרותים סוציאליים. כעת האזור הפך לאתר קרבות.

הממשל הכורדי המקומי הודיע על פינוי מיידי של 7000 עקורים מהמחנה אל-מברוקה שנפגע מההפגזות. הארגון "רופאים ללא גבולות" דיווח על נטישה של בתי החולים בשל סכנת החיים שם.

מיסטי בוסוול, מנהלת מדיניות המזרח התיכון בוועדה הבינלאומית להצלה מעדכנת שהמצב על הקרקע מחמיר. ישנם דיווחים על מחסור במים ועל ארגוני סיוע הומניטריים שהפסיקו את שירותיהם באזור הגבול מחשש לחיי המתנדבים.

לפחות עשרים מיליון אזרחים כורדים חיים באזור המשתרע בין טורקיה, עירק, אירן וסוריה. הם מפוצלים על ידי הגבולות הלאומיים הללו ועל אף שקיבלו הכרה רשמית כאומה, העצמאות הלאומית שלהם נראית עוד רחוקה מאד.

קיימת "כורדיסטן" מדומיינת אך במציאות היא משתרעת על פני ארבע מדינות מסוכסכות. לאזרחים הכורדים בכל מדינה כזו יש שיוך אתני מרובד ורב לאומי ועל כן, אינטרסים שונים ומורכבים – כל שכן בתקופות לחימה ארוכות.

זמן רב שקבוצות כורדיות שונות נלחמות למען אוטונומיה במדינות בהן הם חיים. עד כה הם יצרו בריתות עם מעצמות בינלאומיות. ביניהן, בעיקר ארה"ב, שמשיכת כוחותיה הפיזית מהאזור חשפה את העם הכורדי לפגיעה כפולה: הן מהצבא הטורקי שפולש לאזור בתירוץ ל"טיהור הטרור", המתבצע תוך עקירה של כפרים כורדים והשתלטות יעילה ומהירה על שטחים והן מתאי דאעש המתחדשים.

#RiseUp4Rojava

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.