child תופעה: גביית יתר על התקן תוך רחמי | פוליטיקלי קוראת

תופעה: גביית יתר על התקן תוך רחמי

בכל יחסי רופא/ה-חולה יש תלות גדולה של החולה ברופאה, ולמדינה ישנם אמצעים וכללים לפיקוח על יחסים אלו, כגון חוק זכויות החולה ומגבלות שונות, כגון תעריפים להגבלת מחירי השירות. רפואת נשים הוא תחום רגיש במיוחד ובמסגרתה ענייניה האינטימיים והרגישים ביותר של האשה תלויים ברופא/ת הנשים שלה. כך גם כשמדובר באמצעי מניעה, שאשה בדרך כלל זקוקה להם כדי שתתאפשר לה שליטה ובעלות מלאה על גופה ועל חייה, אך קבלתם מפוקחת ע"י רופא/ה.

בשונה מאמצעי מניעה אחרים שהשימוש בהם נעשה באופן עצמאי, ההתקן התוך רחמי מותקן ע"י הרופא/ה, בהליך פשוט וקצר יחסית. משרד הבריאות הגביל את מחיר הכנסת התקן שנגבה ע"י הרופא/ה בקופות החולים ל-298 ₪, ואת ההתקן עצמו ניתן לרכוש דרך קופות החולים במחיר מפוקח – החל מ180 ₪ להתקן ללא הורמונים וכ- 700 ₪ להתקן עם הורמונים. אבל, מסתבר כי רופאים רבים גובים הרבה יותר עבור רכישת ההתקן והתקנתו ואינם מיידעים את הנשים על האפשרות לרכוש את ההתקן דרך הקופה ובעיקר לא על תעריף ההתקנה המוגבל. התשלום על ההתקנה הולך ישירות ובלעדית לכיסם של הרופאים.

רונית פיסו, המובילה את פרויקט נשים וטכנולוגיות רפואיות בארגון אשה לאשה – מרכז פמיניסטי חיפה, מספרת כי הגיעו לארגון פניות רבות מנשים שנדרשו ע"י רופאי הנשים לשלם סכום הגבוה במאות שקלים מהתעריף המקסימלי. בעדויותיהן של הנשים הוזכרו מחירים שנעו בין 1000-700 ₪ עבור רכישת התקן ללא הורמונים והתקנתו בגוף האשה, ואילו המחיר להתקן הכולל הורמונים נסק לכ- 1,500 ₪. בשל התלות הגדולה של הנשים ברופא/ה והעובדה שהתעריף בדרך כלל לא ידוע לנשים שמגיעות לקבל טיפול, קיים חשש שגביית היתר נעשית באופן מכוון תוך ניצול התלות וחוסר הידיעה. ארגון אשה לאשה פנה למשרד הבריאות בנושא, אך עמדתו של המשרד היא שמדובר במקרים פרטניים ולא בתופעה נרחבת, וכי נשים מודעות לתעריף מכיוון שהוא מפורסם ברשומות קופות החולים. הארגון פונה לנשים באמצעות הרשתות החברתיות במטרה לקבל עדויות והוכחות נוספות על היקף התופעה, וכן להדריך את הפונות כיצד הן יכולות לקבל החזר מקופות החולים.

צילום: ירון כרמי

רונית פיסו. צילום: ירון כרמי

אנו מעודדות נשים שנתקלו בתופעה לדרוש את ההפרש מקופת החולים ואף לדווח לארגון אשה לאשה שאוסף נתונים על התופעה.

תמי דינס

(תוספת מאוחרת) תגובת משרד הבריאות:

תמי שלום רב,

במענה לפנייתך,

משרד הבריאות נמצא בתהליך הסדרה של נושא מתן השירות להכנסת והוצאת התקן תוך רחמי שלא במסגרת התוויות הסל וזאת במסגרת תכנית הגביה של הקופה.

עד כה הושלם תהליך זה בקופות החולים כללית, מכבי ולאומית כך שלגביהן לא אמורות להיות תלונות שכאלו, וככל שישנן נודה על קבלתן על מנת שנוכל לטפל בהן.

תהליך ההסדרה מול קופת חולים מאוחדת נמצא בעיצומו. המטרה היא להנגיש שירות זה גם במקרים בהם איננו כלול בסל ולכן אין הקופה חייבת לספקו עפ"י חוק.

ניתן לפנות לנציבות קבילות הציבור בטלפון *5400 או באמצעות מייל kvilot@moh.health.gov.il.

בברכה,

עינב שימרון – גרינבוים

דוברת משרד הבריאות

השאירו תגובה