כידוע ברוב כלי התקשורת, כשמפרסמות מידע בעל ערך לציבור, לעיתים קרובות אינטרסים של מישהו בעל כוח וכסף עלולים להיפגע מכך – ויתכן שאותו מישהו יתבע את מפרסמת המידע על לשון הרע. החשיפה לתביעה נמצאת שם כל הזמן כסיכון שצריך להתמודד איתו. בפוליטיקלי קוראת, כדף בעל אג'נדה חברתית בכלל ופמיניסטית בפרט, נתקלנו לאורך השנים בדילמות משפטיות שנוגעות למה שמפורסם אצלנו בדף. מצד אחד, אנחנו רוצות להביא מידע חיוני לקוראות שלנו. מצד שני, אנחנו לא רוצות להוציא דיבתו של אדם לשווא ולגרום נזק מעבר למה שמתחייב מתוקף תפקידנו.

לאחרונה פסק בית המשפט המחוזי בקשר לארגון "קולך", עמותה אשר עוסקת, בין השאר, במניעת הטרדות מיניות בקרב הקהילה הדתית, כי חלה עליהן חובה חברתית לפרסם את שמו של מי שמטריד מינית ולהביא אותו לידיעת הציבור. לכן, הוא קבע שפרסום שמו של מי שהטריד מינית אינו מהווה לשון הרע, וחייב את מי שתבע אותן לשלם להן את הוצאות המשפט. שמחנו לקבל מעין אישור לדרך בה פעלנו תמיד, שהיא איזון בין חובתנו לספר לבין חובתנו להיזהר.

מרצה באוניברסיטה

מריו שניידר הוא מרצה למדע המדינה באוניברסיטה העברית. לפני כמה שנים סטודנטית הגישה נגדו תלונה על הטרדה מינית באוניברסיטה. האוניברסיטה שמרה על שמו וחתרה להסכם חסוי בינו לבין הנפגעת. באתר נענע10 פורסמה כתבה על הפרשה, שוב מבלי לגלות את שמו של המרצה המטריד.

לפוליטיקלי קוראת הגיע מידע ממקור ראשון על שמו של המרצה המטריד ועל מעשיו, ומתוך דאגה לשלומן של הסטודנטיות ובהסכמתה של הנפגעת פרסמנו את הפוסט הבא:

 

הלינק שבתמונה שמפנה לכתבה בנענע10, אגב, כבר לא פועל. מה שכן פועל הוא הלינק הזה, מה-14 באפריל 2015, בו נטען שמדובר בפרסום ראשון של שמו של המרצה. ובכן מצטערות נענע10, אבל פרסום ראשון זה לא היה, ולשקר זה לא יפה.

לתגובות זועמות שקיבלנו, שטענו שאנחנו מכפישות את שמו והורסות את חייו בכך שאנחנו מפרסמות שם ותמונה, ענינו: "אם לא היינו מפרסמות את שמו הוא יכול היה להמשיך להטריד נשים. צריך לעשות כאן בחירה ויש לכל צד שלה השלכות. בעינינו בטחונן של הנשים מהותי והסיכוי שנעשה כאן עוול לפרופסור מזערי". כך כתבנו במרץ 2015 ובכך קלענו לדעתם של השופטים מהעתיד, מ-2018.

הבחירה לפרסם את השם עוררה עניין רב. ב-25 במרץ 2015 מאיה רומן התראיינה אצל יעל דן, הפוסט קיבל יותר מ-80 שיתופים, והלחץ עשה את שלו. מריו שניידר הושעה מהאוניברסיטה לשנה וחצי.

עדכון נכון ל-17 בספטמבר 2020: כיום הוא כבר לא מרצה באוניברסיטה העברית, אך משום מה הוא עדיין מופיע באתר האינטרנט של האוניברסיטה כחבר סגל, פרופסור אמריטוס. אנו תוהות איך זה שאנשי האוניברסיטה לא הבינו כבר בעצמם שזה לא ראוי ואין בכך כבוד, שאדם כזה מוצג כחבר סגל בכיר במוסד ההשכלה שלהם.

גניקולוג

בימים אלו מתנהל המשפט נגד הגניקולוג בני שכטר שמואשם באונס מטופלות. שמו הותר לפרסום ב-13 בספטמבר 2016.

אך אנחנו ידענו את השם כבר מדצמבר 2015, והיינו מאוד מוטרדות. מדובר בגינקולוג, איש מקצוע שמטפל בהיבטים הכי אינטימיים ורגישים של הבריאות שלנו, וסביר להניח שחלק מהציבור שלנו ממש מטופל אצלו. איך נוכל להמשיך בחיינו בלי להזהיר אותן? לא נוכל.

לצערי, פייסבוק הנשמות מוחקים לפעמים פוסטים ישנים בלי הסבר, אבל תיעוד ההתלבטויות שלנו נמצא אצלי. בסופו של דבר, ב-9 בדצמבר 2015, כתבנו משהו כזה:

לאחרונה פורסם בכלי התקשורת על גניקולוג שנחקר בחשד למעשי אונס במטופלות, ועל כך ששוטרות סמויות נשלחו אליו על מנת להשיג ראיות נגדו. חיפוש אקראי בגוגל של "המשטרה שלחה שוטרות לגניקולוג" הוביל לרשומה באתר בשם "הקתדרא לחקר בית המשפט למשפחה ועובדים סוציאלים". כותב הרשומה חושף במכוון את שמו ומפרסם את תמונתו של הגניקולוג שלטענתו הוא הגניקולוג שנחקר, וטוען כי מדובר בעלילת שווא.

הרשומה כוללת התבטאויות אלימות וגסות כנגד השוטרות והמתלוננות ואינה מומלצת לקריאה. ביצוע החיפוש וקריאה ברשומה הוא באחריות הקוראת בלבד.

כך וידאנו שמי שרוצה לדעת תדע, מבלי שהפרנו צו איסור פרסום בעצמנו.

האם חייו של בני שכטר נהרסו? ובכן, הוא נאשם באונס ומנוהל נגדו משפט. מצד שני הוא עדיין גניקולוג פעיל ובעל שם בפורומי הרפואה השונים, ומרצה כסקסולוג באירועים ליום האהבה. תשפטו בעצמכן.

זמר

חשוב לגלות את כל העובדות כדי לא לגרום נזק לא הכרחי לאף אחד. לכן אנחנו מזכירות, בפעם האלף, שהתיק נגד איל גולן נסגר ע"י הפרקליטות מחוסר ראיות. אל תשכחו את זה אף פעם. זה לא אומר שאי אפשר לבקר את התנהלות התקשורת והסלחנות כלפיו.

גם לאיל גולן לא נהרסו החיים. בתשע"ז הוא נבחר לזמר השנה, והוא עדיין אחד מהאמנים המצליחים והעשירים בישראל.

כל זה מהווה רק את קצה הקרחון של מה שנוכל לעשות עם יותר משאבים, גב כלכלי, ויצוג משפטי. לכן אנחנו מבקשות מכן לתמוך בנו בהדסטארט וגם לקבל תשורות שוות. אחת התשורות היא הרצאה על לשון הרע וזכויות יוצרים באינטרנט מפיה של כותבת שורות אלה. תוכלו להזמין את ההרצאה לארגון שלכן או לאסוף חברות למפגש, ולשאול אותי שאלות על כל מה שנכתב כאן ועוד.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.