Reading Time: 4 minutes

"הטובות לקרב" עונה 4 פרק 2: הכל בעצם הצגה?

מאיה ומריאלה תוהות האם כולנו כלים במשחק שבין שלטון ההון ושלטון החוק ואם זה הגיוני לצפות מעצמנו למרוד ולשלם את המחיר. הסקירה הפמיניסטית השבועית של העונה הרביעית של "הטובות לקרב" ממשיכה עם הפרק השני!
Reading Time: 4 minutes

מאת: מריאלה יאבו ומאיה רומן 

*****ספוילרים ל"הטובות לקרב" עונה 4 פרק 2 *****

מריאלה:

אז "הטובות לקרב" עונה 4 פרק 2! הפרק עסק בכל מיני דרכים במעמדות, ובעיקר בתיאטרליות שמאחורי משחקי המעמדות האלה: זה היה ממש פרפורמנס של גלימות ושל קומות גבוהות שרק מעלית אחת מגיעה אליהן, ושל קומות נמוכות שיש בהן כלבים חמודים אך משתוללים.

העניין התיאטרלי הזה הכי בלט בקו העלילה של השופט החדש ג'וליוס. בניגוד מוחלט לכל הגינונים הרבים שיש במערכת המשפט האמריקאית, הוא מקבל הודעת 'לך תזדיין' מגבר עשיר מאוד שלא מוכן לשחק את המשחק.

או שבעצם הוא לא משחק את המשחק הספציפי הזה, של החוק, כי הוא משחק במשחק אחר, עם לא פחות תיאטרליות וכללים – משחק ההון. בסופו של דבר, משחק ההון ניצח את משחק החוק, ואפילו השפיל אותו: אותו גבר עשיר שקילל את ג'וליוס בתחילת הפרק ממש מכריח אותו לבקש סליחה, בפומבי ובפני קהל, בסוף הפרק.

אבל לדעתי, בהנחה שאנחנו צופות בסדרה שהיא רדיקלית מאוד, יש פה גם עוד מסר. מתנצלת שוב על חנוניותי אבל כל הפרק יצא שחשבתי על רוסו (כן הפעם לא על מרקס!! אם כי מרקס מאוד הושפע מרוסו אז…). באחד הספרים של רוסו על מקור אי השוויון הוא מתייחס לקונספט הזה של רכוש פרטי, והוא אומר שהראשון ששם גדר סביב השטח שלו ו*אחרים סביבו קיבלו את הגדר הזו* הוא זה שיצר לראשונה את הרכוש הפרטי.

כמו שהשופטת הוותיקה מסבירה לג'וליוס השופט הטירון שלנו, כל המערכת בנויה על אנשים שיאמינו למערכת. ולכן לדעתי יש כאן מסר נוסף, כאמור רדיקלי, שקורא לנו להפסיק להאמין. בדיוק כמו שבסוף הפרק, כשלשותפים נמאס מהכלבים בקומה התחתונה, הם עולים במדרגות למחות. אולי זה גם מה שהסדרה מנסה להגיד לנו לעשות?

מאיה:

הנקודה שלך על התיאטרליות כל כך מדויקת. זה באמת בלט מאוד בפרק, בכמה מקומות, ואני חושבת שהקריאה שלך מאוד נכונה. אני הרגשתי מין תחושה כזאת של האיש שמאחורי הווילון, שזה הרי הכינוי של הקוסם מארץ עוץ שמגיח מאחורי וילון ואנחנו מגלות שהוא בעצם סתם בן אדם.

בזמן הפרק חשבתי פתאום שבאמת מה אם המאבטחים של בית המשפט היו מגיעים לאדם כלשהו כדי להכריח אותו לבוא למשפט ולאיש הזה היו מאבטחים משלו? או מה אם הוא היה מציע לנציגי בית המשפט לשלם להם מיליון דולר? כשלמישהו יש מספיק משאבים, צריך שיעמוד מולו אדם מאוד נחוש, כדי לגרום לו לעשות משהו שהוא לא מוכן לעשות.

בנוסף, חשבתי שהיה מעניין מאוד לראות איך האנשים האלה ש"מאחורי הווילון" הפחידו את ג'וליוס. כשהוא הגיע לשם לשדה היה נראה שמישהו יאיים לרצוח אותו או משהו כזה, שיאיימו עליו פיזית. אבל אז התברר שהאיום היה למעשה כלכלי/מעמדי: הוא פוגש את נהג המונית שהיה פעם שופט ושהפסיד בסופו של דבר, כי לא באמת היה לו איך להילחם במי שיש לו את הכוח ואת הכסף להמציא עשרות עדים.

הסוגייה הזאת של כסף מול מערכת המשפט עולה גם במקרה שלוקה ודיוויד לי עובדים עליו. בסופו לוקה מייעצת ללקוחה להתפשר עם בעלה לשעבר, כי הבריאות הנפשית שלה יותר חשובה. בעקבות העצה הזו הלקוחה מפסידה בסוף מיליונים. זה מאוד הדגיש לי את הנקודה שיש מי שיכולים לקנות שקט מהחוק. ויש מי שלא.

מריאלה:

נכון, אהבתי את החיבור לקו עלילה של לוקה, אבל גם תהיתי מה בעצם ראינו פה כשדייויד לי יצא צודק… אולי זה באמת כדי להראות לנו שזה משחק שצריך לדעת לשחק אותו. לוקה באה בגישה של "חוק שווה לצדק", ויש לה כל מיני שיקולים כמו הבריאות הנפשית של חברתה החדשה. אבל דייויד לי מכיר את המשחק יותר זמן ממנה, מבין שהשיקול הכספי הוא העיקרי, ולוקח אותו בחשבון תמיד.

הטובות לקרב עונה 4 פרק 2 תמונה של לואיס קאנינג

מאיה:

דיוויד לי הוא תמיד כל כך אהוב עליי. אני חושבת שבעיקר הוא דמות כזאת שתמיד עושה ההפך ממה שנראה. כשחושבות שהוא מניאק הוא מתגלה כחכם, וכשחושבות שהוא אחלה הוא מניאק. וכן, הוא עוסק בתחום הזה לפחות שש עונות (של "האישה הטובה") יותר מלוקה, אז זה היה נראה לי בסדר שהוא הבין בזה יותר.

ובכלל, היה כזה פאן לראות שוב דמויות אהובות כמו דיוויד לי וג'וליוס ומעל כולם, ידידנו, לואיס קאנינג! כשהוא התחיל שוב עם הקטע שלו של להסביר על המוגבלות שלו פרצתי בצחוק כמו דיאן.

מריאלה:

יו נכון!! קאנינג!!! איך אני אוהבת אותו! גם הייתה הופעת אורח של השחקנית שמשחקת את אמה של ג'יין בג'יין הבתולה! אבל יש משהו שלא הבנתי, בסוף הפרק הקודם (ובעצם העונה הקודמת) ראינו את הימ"מ נכנסים לחדרה של דיאן, ועכשיו היא כאילו חזרה מחופשה והכל בסדר?

מאיה:

כן, הייתה פה קפיצה לא מוסברת. שוודאי עוד תחזור מתישהו כטוויסט.

בסוף העונה הקודמת הימ"מ פרצו לבית של דיאן. נרמז שמי שעשו את זה היו חברות הקבוצה ההיא, של הפמיניסטיות, שהיא הייתה איתן, כי הן שלחו את הימ"מ גם לבית של מישהו אחר כדרך להפחיד אותו. מסתבר שהפועל to swat קיים והמשמעות שלו היא להזעיק את המשטרה לשווא לבית של מישהו ולסבך אותו.

וכן, לא הראו לנו מה היה, רק שאחר כך דיאן קיבלה מלא כסף ונעלמה לתשעה חודשים. אז כל השאלות פתוחות – האם היא עדיין עם המחתרת? האם היא ילדה ילד? כנראה שלא, אבל לגבי כל דמות אחרת שנעלמת לתשעה חודשים בזה הייתי חושדת. וגם –  איפה קורט? אני מנחשת שדברים רבים עוד יתגלו…

וכמובן יש את השאלה למה הבעלים החדשים של החברה נותנים לה את כל התיקים הפרו בונו האלה? הרי ברור לנו שהם יהיו רעים, אז לדעתי יש פה איזה תרגיל. כמו שנאמר בסוף הפרק: זה "היה קל מידי". אין ארוחות חינם.

וגם, כמובן וכמו תמיד, זה יפה שהסדרה מקבילה את האישי והפוליטי. בפוליטי אנחנו רואות שיש חוק אחר לעשירים. באישי אנחנו רואות שהשותפים הבכירים, כולל דיאן, דופקים את הזוטרים. חשבתי שזה היה יפה שהראו שאת כולנו ניתן לקנות.

מריאלה:

טוב דיאן מעולם לא הייתה לוחמת של צדק חלוקתי…

מאיה:

נכון, היא מאוד מהמעמד הזה. אבל לכן זה חשוב בעיניי שמראים את זה. שלא הופכים אותה לקדושה מעונה. היא יוצאת נגד ג'וליוס כי קנו אותו, אבל אני לא בטוחה עד כמה היא הייתה עושה משהו אחר. למרות הערצתי אליה.

וכמובן, ברקע נמצאת השאלה הגדולה מכולן: האם אנחנו היינו עושות משהו אחר ועד כמה אדם אינדיבידואלי באמת יכול להתנגד? כשסחטו את ג'וליוס שאלתי את עצמי אם זה הגיוני שאני מצפה שהוא יקריב את הקריירה והמשפחה שלו בשביל העקרונות. זה מסוג הדברים שתמיד רוצות לחשוב שנעשה כשיגיע הרגע, אבל הם כמעט בלתי אפשריים בתוך העולם שאנחנו חיות בו.

מריאלה:

נכון ולכן מעניין לראות אם ימשיכו עם קו העלילה הזאת עוד פרק, ואז השאלה באמת תהיה מה דיאן תעשה עכשיו. כי מצד אחד, המסעדה נהרסה אין מה לעשות וזה נגמר. אבל מצד שני, היא כן יכולה להילחם עבור פיצויים לבעלת המסעדה ולצאת נגד אותו איש עשיר וחצוף.

מאיה:

אני חושבת שאכן ימשיכו עם קו העלילה הזה, וזה באמת מעלה סוגייה מעניינת של איך נלחמות באויב שכזה.

מריאלה:

אז נצטרך להמתין הפעם שבועיים להמשך! כפי שהשחקנים וכל צוות העובדים אמרו בסרטון בסוף הפרק (למי שלא ראתה, הנה קישור), בגלל הקשיים של עבודה מהבית הם מתעכבים עם הפרק השלישי, אז נתראה עוד שבועיים!

כל התמונות בכתבה: תמונות קידום רשמיות ל"הטובות לקרב" עונה 4 פרק 2, Patrick Harbron/CBS

ואם תרצו להתנחם בינתיים בצפייה מחודשת בפרק הראשון של העונה מאיה ומריאלה סקרו גם אותו!

לקריאה של ביקורות מסך פמיניסטיות נוספות באתר שלנו לחצו כאן

רוצות לקרוא עוד כתבות כאלה? תמכו בנו באופן קבוע או חד פעמי על מנת שנוכל להמשיך ולעשות תקשורת פמיניסטית

כתיבת תגובה

שיתוף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

עוד באותו נושא:

מסתמן: עצירות במתקן כליאה עברו כריתות רחם ללא הסכמתן

Reading Time: 4 minutes דיווחים ראשוניים על כריתות רחם והליכים כירורגים אחרים שנעשו ללא הסכמה בנשים במתקני כליאה בארצות הברית. ברקע: היסטוריה אמריקאית של עיקור כפוי במאה האחרונה, בקרב אוכלוסיות מוחלשות – ילדות אמנה, נכות, סובלות ממחלות נפש, וכהות עור

חטאתי לפנייך ואני לוקח אחריות

Reading Time: 5 minutes התנצלות, מרחב החלמה ולקיחת אחריות אמיתית הם חלק מהתהליך המורכב שקורבנות מתמודדות איתו לאחר פגיעה. אך, מובן מאליו ככל שזה יישמע, טרם הבנו את המשמעות הרחבה של הדברים

הייתי שם

Reading Time: 50 minutes במה פתוחה לעדויות על אלימות כלפי נשים, כחלק מפרויקט #הייתי_שם בעמוד הפייסבוק של פוליטיקלי קוראת. העדויות הללו מציגות תמונה רחבה ומעמיקה של אלימות כלפי נשים בישראל ושל המדינה, החברה והתרבות שתומכות בה.