הדיון סביב הדף "Standing with IDF" שמעלה תמונות של נשים חשופות עם כיתוב שמביע אהבה לצה"ל הוא מאוד נפיץ ומעלה הרבה שאלות בנוגע לשימוש שלנו כנשים בגוף שלנו.
הדעה שלי בנושא לא מגובשת ואני חושבת שאין עמדה אחת שיכולה באמת "לפתור" את הנושא. אני כן חושבת שמדובר בנושא מרתק ולכן אנסה לפרק אותו קצת מראות עיניי ואשמח לשמוע איך אתן רואות את הנושא.
ללא שם

כשנחשפתי לנושא בפעם הראשונה והבנתי שאישה היא שפתחה את העמוד חשבתי מעולה – זאת משמעותו של פמיניזם, לתת לנשים את שיויון הזכויות המגיע להן ולהעניק הן שליטה על גופן.
מתוך ההבנה הזאת מותר לנשים להשתמש בגופן לכל מטרה שירצו, גם בכדי להעלות את המורל של חיילי צה"ל. והיות שאת הדף הקימה אישה ומדובר בנשים שחושפות את גופן מרצון אז אנחנו אמורות לומר יאללה, כל הכבוד להן! נשים חזקות ומהממות! אל תתנו לאף אחד לומר לכן מה מותר ומה אסור לכן לעשות עם גופכן!

אבל אז מגיעה מחשבה נוספת. מה עובר לגברים בראש כשהם צופים בתמונות הללו? כשהם "זוכים" לקבל תמונות עירום של נשים כ"מתנה" על שירותם למדינה – יש כאן התייחסות לאישה כחפץ, כמתנה שזוכים בה, לא כאדם אמיתי ומורכב אלא כאובייקט וזאת בעיה. מכאן נובעת תרבות האונס בה גברים רואים בנשים אובייקטים לסיפור מיני ותו לא. העמוד הזה עלול להוביל לכך שעוד גברים יחשבו ש"מגיעה להם" אישה מתוקף היותם גברים או לוחמים ושגוף האישה הוא פרס עבורם. מדובר בהתנהגות פסולה ונוראית שחייבים להפסיק איתה מייד!

ואז מגיעה עוד מחשבה, "המבט הגברי" הזה שמסתכל על התמונות הללו ורואה בנו אובייקטים, למה שאני אשמע לו? יש פרקטיקה פמיניסטית שלמה שמנסה "להפוך" את המבט המחפצן הזה על ידי שימוש בגופנו בכדי לקדם נושאים פוליטיים שחשובים לנו.
לדוגמא, קידום מודעות לסרטן השד על ידי חשיפת גופנו או מחאות על חוקים נגד הנקה או על חוקים שלא מאפשרים לנשים ללכת חשופות חזה ברחוב על ידי חשיפת חזה. יש משהו שתובע בחזרה את הגוף שלנו מהגברים שמביטים בו כשאנחנו אלו שחושפות את עצמנו כדי לקדם מטרה שחשובה לנו. ואם המטרה הזאת היא המורל של חיילי צה"ל אז מי אני שאשפוט?
דוגמא נהדרת לקונספט הזה אפשר לראות בפרסומת בוידאו הזה שנוצרה שנה לאחר מקרה אונס מזעזע בדלהי ונועדה להעלות מודעות לאלימות מינית נגד נשים על ידי "הפיכת המבט הגברי" פשוטו כמשמעו.

אוקיי, אז האם החלטתי סוף סוף? אני בעד העמוד הזה כחלק מתביעה מחדש של נשים את הזכות על גופן גם בהינתן שגברים עלולים "לחפצן" אותו…. לא בדיוק.
כאן הדברים נעשים מסובכים יותר ותלויים בכל מקרה לגופו. כי אני כן חושבת שיש חשיבות למסר שאנחנו מנסות להעביר בעזרת גופנו. המבט הגברי לא "יתהפך" רק בגלל שנתפשט. ההיפוך הוא בכך שאנחנו משתמשות בעירום שלנו בכדי לקדם מטרות שחשובות לנו.
ובכן, תוכל יוצרת העמוד לומר, המטרה הזאת – העלאת המורל של חיילי צה"ל – חשובה לי. ומי את שתגידי לי איזו מטרה חשובה מספיק כדי שאתפשט עבורה ואיזו לא?
אין ספק שאני לא יכולה לקבוע לאישה אחרת מתי "מותר" או "אסור" לה להתפשט. בעיניי מותר לה להתפשט תמיד אם היא רוצה. אבל מותר לי גם להעיר שהעירום שלה מקדם שנאת נשים אם הוא משומש לקידום מטרות שובינסטיות.  במקרה הזה, אנחנו רואות שוב ושוב שהמלחמה הזאת מאוד מקושרת גם לתרבות האונס.
אנחנו שומעות ביטויים כמו "כנסו באמא שלהם", כמו "תזיינו אותם" ורואות שיש כאן קשר בין מלחמה לבין אלימות מינית ושליטה גברית. העמוד הזה מחזק עוד יותר את הקשר הזה ולכן גם אם השימוש בעירום בכדי לקדם את המטרה אינו פסול, המטרה עצמה פסולה ולכן יש להוריד את העמוד הזה בעיניי.

אבל, נקודה אחרונה שעולה אצלי בראש היא – למה להיטפל דווקא לעמוד הזה? יש בפייסבוק כל כך הרבה עמודים שוביניסטיים ונוראיים שמקדמים את תרבות האונס ומקדמים את הקשר בין מלחמה למיניות ועושים דברים נוראיים ורובם מנוהלים על ידי גברים. למה דווקא העמוד הזה שמנוהל על ידי אישה שלא מנצלת נשים אחרות אלא משתמשת בגוף שלה ושל נשים נוספות מודעות בכדי לקדם מטרות אלו זוכה לתקיפה כזו חסרת תקדים? לא עדיף לנו כפמיניסטיות לתקוף עמודים שמקדמים את תרבות האונס תוך ניצול של נשים?

לסיכום, כפי שקל לראות דעתי אינה חד משמעית בנושא. יש כאן סוגייה מאוד מסובכת שדורשת עוד הרבה מחשבה אבל היא גם מהווה מקום מעניין ללמוד בו מנשים אחרות על זוויות אחרות ולהבין לעומק מה פמיניסטי בעיניי כל אחת מאיתנו ומה לא.
ברגעים אלו מתנהל דיון מרתק בנושא בקבוצת הפייסבוק "שיח פמיניסטי" שכולל גם את מנהלת העמוד. אני ממליצה לכל מי שמתעניינת להיכנס לשם. רק תיזהרו, מדובר בנושא כה מורכב שהוא יכול לבלבל אתכן לימים רבים עכשיו.

מאיה רומן

תגובות

6 תגובות

  1. קודם כל כתוב בכתבה שיוצר העמוד הוא גבר – זה כבר מספיק סיבה בשבילי לפקפק בקיומן של הנשים הכותבות שם. אין לדעת פשוט בגלל שהן אינן מזדהות בשמן. אחת מהבנות שהעלתה תמונה הזדהתה בשמה, ולה בהחלט אאמין שהיא אישה.

    דבר שני, העמוד כבר ירד אך קם לו עמוד מתחזה, עם אותו שם, ש:
    1) מעלה תמונות שמצא בגוגל, ללא ידיעתן ורשותן של הבנות. כמובן שיש מקום לדון בהאם עצם העלאת התמונות שלהן לדף המקורי הן נתנו אישור לכל תושבי האינטרנט להשתמש בהן, אך זה דיון לפעם אחרת 🙂
    2) לא מעלה תמונות ש"לא עומדות בסטנדרט" – מישהי ששלחה תחת שלדעת המנהל/ת לא עומד בגוף האידאלי לפי החברה (צילומי מסך בקבוצה "שיח פמיניסטי"). זה ביחס למה שאמרת שנשים כאלו לא ישלחו – עובדה ששלחו וענו להן שלא יפורסמו חלקי גוף כאלו.

    1. קודם כל אני אחת ממנהלות הדף. הוגה הרעיון הוא גבר, אבל את רוב פעילות הדף מנהלות נשים ואנחנו אף צילמנו חלק מהתמונות שמועלות.

      דבר שני, כמו לכל דף ויראלי, נפתחו לנו עשרות דפים מתחרים שמנסים לרכב על ההצלחה ולקחת את הרעיון על מנת להשיג תמונות עירום או לייקים- הם אלו שהגיבו כי יש גוף נשי שלא עומד בסטנדרטים שלהם. מעולם לא הגבנו בחוסר כבוד או סרבנו להעלות תמונה בגלל מראה האישה! להפך! נשים בכל הגדלים והצורות מעלות תמונות, נוגד את תפיסת אידיאל היופי הנשי!

  2. רציתי לתקן – שגבר פתח את העמוד.
    http://tech.walla.co.il/?w=/4026/2768888
    כנראה יש לו ידידה העוזרת לו בפוסטים, או שהוא מתחזה לאישה.
    בכל אופן בעיני זה עמוד מחפיץ ומשפיל, גוף הנשים הן פרס לחיילים, פניהן אפילו לא מופיעות. עצוב.

      1. שתינו לא נוכל לדעת לעולם, ייתכן והוא מפרסם וכותב בלשון נקבה.

        עוד נקודה שחשבתי עליה:
        המראה הקלאסי המפורסם שם – בדרך כלל רזות עם חזה גדול. לא תראי שם אישה שלא עומדת בסטנדרט היופי החברתי הנהוג היום. גם מנחיל את התפיסה היא שכך אישה צריכה להראות – וכל מראה אחר פסול (בין אם שוקלת יותר חזה קטן לא מסירה שיער).

        כל הכבוד על הפוסט החשוב. שיתפתי.

        1. אני רוצה להעיר – שלרוב נשים שמנות לא ששות לחשוף את עצמן בעירום. קצת קשה להעביר ביקורת על העמוד על זה, כמו שכמה שאני שונאת את פמן, קשה לי להעביר ביקורת על זה שרוב חברות הארגון הן רזות עם ציצי קטן וזקור, ולא שמנות עם סימני מתיחה וציצי נפול.

          לא בטוח שזה צנזורה של העמוד, אלא באופן טבעי מי שחושפת את הגוף שלה בצורה כל כך חסרת הגנות, אלו נשים שיספגו יחסית מעט ביקורת גופנית.

          כמו כן, אני רוצה להעיר שהפרקטיקה של להטיל ספק בקיום של מישהי רק כי היא תומכת במטרה שאת לא מאמינה בה, זאת פרקטיקה ממש מבאסת. אני רואה את זה המון כלפי נשים שתומכות בלתת קול לנשים מתעשיית המין במקום לדבר בשמן (מואשמות בדרך כלל בזה שהן פרופיל פיקטיבי של גבר), ולי זה קרה כשהעזתי לצאת נגד אחת הנשים הכי חזקות בקהילה הפמיניסטית שהייתה אלימה כלפי אחרות, הואשמתי בהיותי גבר שתומך במשה קצב (הא?).
          בכל מקרה, לפתור קונפליקטים פנימיים על ידי נפנוף האמירה "היא גבר שמתחזה לאישה", זה די מעפן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

חיילות המועמדות לתפקיד תצפיתניות מסרבות להתגייס לתפקיד והן נכנסו לכלא במעמד גיוסן. כתבת המשך למעצרן של חיילות מפי נ', שפנתה אלינו בעקבות הכתבה הקודמת. על תנאי המעצר והסירוב לשרת בתפקיד אך לא לכולן זה מתאפשר. נ' התחילה את ההכשרה למרות שהיא זכאי לתנאי שירות קרובים לבית.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.