לאחרונה פירסמה ויצו מודעה לאיתור מתנדבות לניהול סניף ויצו באילת. בעקבות כך פנינו לבדוק מי מקבלי השכר בויצו – ומי המתנדבות. 

באתר "גיידסטאר" שמרכז את המידע הפתוח לציבור על כלל העמותות בישראל, מפורסמים בין היתר הנתונים על בעלי ובעלות התפקידים בעמותות ועל חמשת מקבלי השכר הגבוה בכל עמותה. ואלו הנתונים לגבי ויצו: מתוך חמשת מקבלי השכר הגבוה ביותר, ארבעה גברים: יגאל דקל יודקובסקי, מנכ"ל, חנוך בוט, סגן מנהל אגף הבינוי, דורון יחיאלי, מנהל אגף בינוי, ועו"ד גיל אשכנזי, מנהל אגף נכסים רכש וביטוח

השכר השנתי ברוטו של חמשת מקבלי השכר הגבוה בויצו נע בשנת 2018 בין 392,492 ₪ ל-439,305 ₪. רונית בר חן היא מנהלת הכספים של ויצו, שמקבלת את השכר הרביעי הכי גבוה בעמותה. כל חברות הועד המנהל, שמכח החוק נאסר עליהן לקבל שכר מהעמותה, הן נשים. 

חמשת מקבלי השכר הגבוה בויצו ב-2018 (מקור: "גיידסטאר"):

בעלי שכר גבוה ויצו

 

המידע שמצאנו עורר את סקרנותנו לדעת מה המצב בארגון גדול נוסף המעלה על נס קידום נשים – נעמ"ת. בנעמ"ת, לפי אתר "גיידסטאר", מתוך חמשת מקבלי השכר הגבוה ב-2018 שניים הם גברים: ירון מלך, מנהל כספים/גזבר, וסגן מנהלת בית ספר נעמ"ת בראשל"צ, מאיר מרדלר. הימצאותו של סגן מנהלת בית ספר ברשימת מקבלי השכר הגבוה של העמותה, כאשר מנהלת בית הספר עצמה לא נמצאת שם, מעוררת תהיות. היועצת המשפטית לאה שינדלה הדסי, יו"ר נעמ"ת חגית פאר, ומינה שפי מנהלת רשת החינוך נעמ"ת גם הן בין מקבלות השכר הגבוה.

חמשת מקבלי השכר הגבוה בנעמ"ת ב-2018 (מקור: "גיידסטאר"):

בעלי שכר גבוה נעמת

ויצו ונעמת יחד מגלגלות יותר ממיליארד שקלים בשנה. זאת כאשר רוב העמותות הפמיניסטיות בארץ, כאשר הן מצליחות לגייס כספים, מתנהלות עם תקציבים של מספר מיליוני שקלים במקרה הטוב. שני הארגונים הללו מקבלים את רוב כספם משירותים שהם מספקים למדינה ועדיין מקבלים עשרות מיליוני שקלים בתרומות שנתיות. הם מונופול בכל הקשור לעולם העמותות הפמיניסטיות. התרומות שהן מקבלות, מהוות פחות מ-10 אחוז מתקציבן ויותר מפי 10 מהתקציב של רוב העמותות האחרות בתחום. 

כלפי שתי העמותות האלה קיימת ביקורת פמיניסטית כבר לא מעט שנים. למשל, הופנתה כלפיהן ביקורת על התעלמות מההאשמות בנוגע לחלקן בחטיפות ילדי תימן, מזרח והבלקן וחוסר המוכנות לשחרר את הארכיונים שלהם. כעת, מתברר שויצ"ו גם מצפים מנשים שיתנדבו לנהל את הסניפים שלהם, כפי שהם מתנדבות לוועד העמותה, כאשר הגברים שבראשותה ימשיכו להרוויח עשרות אלפי שקלים בחודש. על פניו, נראה כי העמותות הללו למעשה תורמות להנצחת פער השכר המגדרי, בזמן שהן מגייסות כספים כדי לקדם נשים.

 

תגובת ויצו:

ויצו היא תנועת נשים מתנדבות הפועלת למען נשים, ילדים ובני נוער בחברה הישראלית כ 100 שנים. זאת מתוך אחריות חברתית וציונות לשמה. לצידן של 250 אלף חברות הארגון, בארץ ובעולם כולו,  מתנדבים בארגון גם גברים, הפועלים בכל מוסדותינו ברחבי הארץ, בקרב מגוון רחב של אוכלוסיות- ללא כל תמורה ובמסירות רבה. אנו גאים על כך וכמובן שנמשיך להשקיע בגיוס מתנדבות ומתנדבים ליישום חזונה של ויצו למען שוויון חברתי ולמען אוכלוסיות בסיכון. 

כארגון החברתי הגדול בארץ, המפעיל למעלה מ- 800 מוסדות ושירותים, פועל לצד הדרג המתנדב גם דרג מקצועי, מהמצומצמים שיש בקרב עמותות בהיקפים דומים. רובה המוחלט של ההנהלה המקצועית הוא רוב נשי והשכר בה מושפע מוותק בארגון ולא ממינו של בעל התפקיד. 

זאת ועוד, שאנו מבקשים להדגיש כי ביחס להיקף הפרויקטים והעובדים, השכר בהנהלת ויצו נמוך בכל קנה, גם ביחס לעמותות אחרות ולגופים דומים בהיקפם, כך שטענה על פערי שכר מוטעית ביסודה.

בנוגע למודעה – ויצו מגייסת נשים להשתלב בהנהלה המתנדבת, כיושבות ראש סניפים בערים השונות. מדובר בתפקיד בעל ערך לקהילה המקומית ואנו גאות בעשייתן. תפקיד זה דומה לתפקידים דומים בקהילה הנעשים בהתנדבות, כגון חברות במועצות ערים ואנו גאים בכך מאוד.

תגובת נעמ"ת לא התקבלה עד לשעה זו.

תגובות

2 תגובות

  1. לא הבנתי מה הבעיה עם נעמ"ת. ששניים מתוך חמשת מקבלי השכר הגבוהים הם גברים? זו הבעיה?
    ועל זה את רוצה מנעמ"ת הסבר?
    הסבר למה?

  2. הי .
    אני התנדבתי בויצו במשך שנים , במלבורן , אוסטרליה .
    יש כאן הרבה קבוצות שעושות המון למען ישראל .. הרב נשים .. עד שהפכתי לאם חד הורית בעצמי וביקשתי משהו קטן מאוד ( עזרה קטנה , לא כספית ) ולא היה עם מי לדבר .
    פעם ויצו הייתה עוזרת וחיה על אידיאלים . היום , לדעתי , זה הפך לגוף של גיוס כספים ופוליטי ..
    עצוב פשוט לראות כמה הגברים האלו מקבלים בעמותות שאמורות להיות של נשים בלבד .
    השאלה היא – איך הם הגיעו לעמדות כאלו ??
    אולי חילוקי דעות בין הרבה נשים העביר את הגברים כל כך למעלה .
    כדאי לעשות בדק בית .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.