"אי פעם תהיתם למה אנחנו לא פשוט יוצאות למאבק מזויין נגדכם? זה לא בגלל שיש מחסור בסכיני מטבח בארץ הזאת." –אנדריאה דבורקין

אתמול הרשת געשה ורעשה בעקבות פרסום תמונתה של חברתי הטובה החדשה תותן, שהלכה להפגנה בכיכר רבין עם השלט "בנים לגז". בטור הזה אנסה להסביר למה אני חושבת שהמסר של שנאת גברים הוא מסר חשוב מאוד בהקשרים פמיניסטיים, ולכן לא מדובר ב"הסחת דעת" אלא בעמדה שונה לגבי אותו הנושא עצמו.

אבל קודם כל, צריך להבין למה המסר האמיתי מאחורי השלט הוא מסר של שנאת גברים. לדעתי, אנשים סבירים אמורים להבין שבהקשר שבו השלט הונף, המטרה לא היתה באמת לקרוא לרצח עם נגד גברים, ולו בגלל שאין שום דרך פרקטית לעשות דבר כזה. גברים הם אלה שמבצעים את כל מעשי הרצח ההמוניים, כך שאלא אם כן נשכנע את הגברים להשמיד את עצמם או שנקים צבא נשי מתחרה, נראה שההצעה לא סבירה ולא רצינית. ותותן מן הסתם יודעת את זה. המטרה של השלט, בתוך ההקשר של ההפגנה, היתה להביע זעם בלתי מתפשר, שנאה ממש, כלפי כל הגברים.

ועכשיו, למה אני חושבת ששנאת גברים היא מסר פמיניסטי חשוב:

1. בניגוד לאליבי הסקסיסטי, שמנסה להציג את רצח הנשים כתופעה שולית או כתופעה ששייכת רק לערבים ומיעוטים אחרים, העמדה הפמיניסטית היא שרצח נשים הוא רק קצה הקרחון, הסימפטום הקיצוני ביותר של בעיה עמוקה הרבה יותר. הרי כולם מתנגדים לרצח נשים. אבל העמדה הפמיניסטית רוצה להגיד שרצח נשים הוא לא בעיה שולית, הוא נובע ממשהו עמוק במבנה של החברה שלנו, וככזה, האשמה היא לא רק על הגבר הרוצח, אלא על כל החברה.

ומהו הדבר הזה שעמוק הרבה יותר מהמקרה הקיצוני של רצח נשים? פמיניסטיות יגידו שהבעיה העמוקה בהרבה היא הפטריארכיה, כלומר המבנה של ריבוד מעמדי בחברה שלנו, שבו החברה מחולקת (בין השאר) למעמדות לפי מגדר: גברים למעלה, נשים למטה. זה מתבטא לא רק ברצח נשים, זה מתבטא גם למשל במוסד הנישואין כבעלות על הגוף והחיים של נשים, בחוסר שוויון כלכלי ופוליטי, בהדרה מכל מוקדי הכוח בחברה, ובשלל צורות של אלימות ממוגדרת נגד נשים: הטרדה מינית, תקיפה מינית, אונס, הטרדות רחוב, פורנוגרפיה מיינסטרימית, תעשיית המין, אלימות במשפחה, אלימות כלכלית, וגם הנכונות של מנהיגים גברים להתעלם מכל הצורות של האלימות הזאת.

2. אם אנחנו מקבלות שאנחנו חיות בחברה פטריארכלית, חברה שיש בה תרבות של אונס ואלימות כלפי נשים, ושכל הנשים, כמעמד, מוכפפות לדיכוי ולאלימות מצד הגברים כמעמד, אז התגובה הטבעית, התגובה האנושית, לכזאת כמות של אלימות ודיכוי, היא שנאה כלפי המדכא שלך.

במובן הזה, שנאת גברים מופגנת על ידי פמיניסטיות היא ביטוי לאמירה הפמיניסטית הרדיקלית שלפיה "נשים הן בני אדם". שאנחנו לא אוהבות את מה שנעשה לנו, ושאנחנו שונאות את מי שעושים לנו את זה.

3. זה חשוב במיוחד, כי בניגוד להמון צורות אחרות של דיכוי, הדיכוי של נשים הוא דיכוי אינטימי. בעוד שהחברה הגזענית שמה את "האחר" מאחורי גדרות, בגטאות או בבנטוסטנים נפרדים, נשים מצופות לחלוק את חייהן עם המדכאים שלהן, לאהוב את מי שמכים אותם, לכבד את מי שמפלים נגדן, לישון כל לילה ליד גברים שאונסים אותן ולהביא להם ילדים ולגדל אותם.

במציאות כזאת, הטאבו הגדול ביותר חייב להיות על שנאת גברים. אם נשים יגיבו לדיכוי שלהן כמו שכל אדם מגיב לדיכוי שלו, בשנאה, המבנה החברתי הזה פשוט יתמוטט. נשים מצופות לקבל באהבה את הדיכוי שלהן, או לפחות לא לשים לב שהוא שם.

זאת, אגב, הסיבה לכך שהתגובה לשלט של תותן היתה כל כך היסטרית. זה לא שמישהו חושב שההצעה היתה רצינית או ששואת גברים היא סכנה רצינית, אלא שנשבר פה טאבו חמור: נשים ששונאות גברים מרעידות את אמות הסיפים של הסדר החברתי שכל הגברים, כמעמד, נהנים ממנו, וזה אכן מאוד מפחיד.

4. לבסוף, כשאשה אומרת שהיא שונאת את כל הגברים, היא בהכרח מצביעה על שני דברים: הראשון הוא ההכללה. בזה שהיא אומרת שהיא שונאת את כל הגברים, היא בהכרח אומרת שהיא מזהה גברים ונשים כשני מעמדות נפרדים.

הדבר השני הוא יחסי הכוחות בין המעמדות האלה, וספציפית האלימות שמאפיינת אותם. הבעיה כאן היא לא שהמסר לא מובן, אלא שהוא מובן מדי: גברים יודעים טוב מאוד מה הם עשו ומה הם ממשיכים לעשות לנשים, והם רוצים לטשטש את המציאות הזאת ולהכחיש אותה. תותן והשלט שלה מפחידים כי הם לא נותנים להם לעשות בדיוק את זה.

לסיום

אני רוצה להעיר משהו כללי על שנאה. כפי שכבר אמרתי, אני חושבת ששנאה היא תגובה אנושית והגיונית לגמרי לדיכוי ואלימות. אבל זה לא אומר ששנאה היא לא רגש בעייתי. לשנאה יש מחירים, לא עבור המושא של השנאה (כלומר הגברים, שלא מעניינים אותי כרגע), אלא עבור השונאת עצמה.

תהליך בריא של החלמה הוא תהליך של השתחררות משנאה. אבל תהליך כזה לא יכול לקרות בוואקום, או מעצמו. תהליך כזה חייב לבוא בד בבד על שני תהליכים אחרים: הראשון הוא הפסקת האלימות והדיכוי, והשני הוא הכרה בפגיעה שקרתה. דוגמא לכך אפשר למצוא בוועדות האמת והפיוס שהוקמו אחרי נפילת שלטון האפרטהייד בדרום אפריקה. קודם הפסיקו את הדיכוי והאלימות (טוב, בערך), אחר כך הכירו בזוועות שקרו, ובכך אפשרו את המחילה ואת השחרור מהשנאה.

כך שגברים, אם מפריע לכם שפמיניסטיות אומרות שהן שונאות אתכם, אל תנסו להתגונן דרך הכחשת הדיכוי או האחריות שלכם (“לא כל הגברים"). זה לא יועיל לאף אחד. במקום זאת, אתם יכולים להגיד שאתם מבינים שהמבנה של החברה שלנו, בכל כך הרבה דרכים וצורות, מעמיד אתכם כעליונים על נשים ומכפיף נשים לאלימות מצד גברים. זאת תהיה ההכרה. בנוסף, אתם יכולים לתמוך בפמיניסטיות במאבק לפירוק הפטריארכיה. זה אומר שבמקום להשקיע מאמצים בלהתווכח עם נשים על הטבע של הדיכוי שאנחנו חוות באופן יום-יומי, אתם יכולים להשקיע מאמצים בלהתווכח עם גברים כדי לשכנע אותם שהדיכוי הזה קיים ואמיתי ושצריך להפסיק אותו.

אני יכולה להבטיח לכם שעם סיום הפשעים של הפטריארכיה נגד נשים וההכרה בהם, אף אשה לא תגיד יותר שהיא שונאת גברים.

תגובות

10 תגובות

  1. מצד אחד את ונשים כמוך משמיצות ומלגלגות על הדת אבל מצד שני משתמשות בהלכה בזמן גירושים כדי לעקור ילדים מאביהם ולשעבד את בני זוגן לשעבר. אין לכן בושה לקרוא לזה אפליה מתקנת. אפליה רק מקלקלת ועוד להשתמש בזה בהיכל הצדק בבית המשפט. גברים היום מובלים מושפלים ומבוזים לבתי משפט למשפחה, עוקרים מהם את ילדיהם ומשעבדים אותם לנשים ששונאות אותם. מגיעים עד לפת לחם ולא יכולים לעמוד על הרגלים. בזמן שהמדינה מממנת ממיסיהם את כל החד הוריות הבטלניות שיכולות להביא ילדים לעולם מבנק הזרע על החשבון המדינה, זכות שלא קיימת לגברים. איך עדיין הנרטיב שגברים צריכים להגן ולפרנס נשים עדיין קיים? צבועות ושקרניות.

  2. לפי מה שהבנתי פה, זה בעצם נקבות שלא מתביישות להגיד שהן שונאות את הגברים, אלו שנקבות מוצצות מאיתנו פשוטו כמשמעו את החיים אנרגיה וכסף.
    אם כל הגברים היו מבינים שנקבה שונאת גברים במהותה ומעוניינת רק במה שהוא יכול לעשות בשבילה (לתת לה גנים כסף פרנסה הגנה מעמד ) האנושות הייתה נכחדת מזמן. ואתן לא הייתן פה בשביל לנסות לשעבד אותנו דרך שנאה מוחצנת (שמקבלת גיבוי ממערכת רבת עוצמה, שלמרבה האירוניה העצובה קיימת על גבם של גברים)
    הקטע זה שזה למעשה דיכוי נגד גברים, ולא רק כיום אלא לכל אורך ההיסטוריה כולל התקופות "הדתיות" שבהן נחקקו חוקים חברתיים ופוליטיים בשביל מעמד הגבר, שיהיה לו סיבה להתקרב ליצור המבחיל הערפדי והפסיכוטי שנקרא נקבה. הרי אחרי שקיעת רומא הגדולה קמה הנצרות הקתולית.
    למרות שאתן מנסות להכחיד גברים (דבר מטופש בפני עצמו, הרי זה יהיה גול עצמי ואפילו אתן מבינות את זה. אז מה שבעצם אתן אומרות פה זה שאתן רוצות להפוך את "המין הגברי" לעבדים בחברה שהם יצרו, יוצרים, בונים ומתחזקים. אפילו כשגברים יוצרים את כל מה שיש לכן כולל הכל, אתן משתמשות בזה נגדנו, ואנחנו עושים את זה מתוך רצון לתת לכן. לדוגמא, גבר ממציא רובוטים שיעשו עבודה של הבית, הגבר מביא לאישה שלו מתנה מתוך כוונה ורצון טוב לעזור לה ולהקל עליה, והיא משיבה לו בסירוב לסקס ונותנת לו כתף קפואה. היא רוצה כמובן עוד ועוד מתנות . פחות פחות עבודה. יותר ויותר לנסות לשבור ולהרוס אותו בשביל האנוכיות והמטרות שלה. במקום להכיר מינימום טובה)
    אז מה הפתרון לנקבות ערפדיות עם פגם מהותי בייצור ובתכנון? ליצור נקבות אדם חדשות מותאמות לגברים, וגם לצרכים של רבייה יעילה בזמנים כמו תקופת האבן.
    אגב, אם תשימו לב ..גברים תמיד עשו האנשה לנקבות, כשהן יצור מפלצתי פסיכופתי וחסר רגשות ואמפתיה, בזמן שהן עשו ועושות דמוניזציה (הן למעשה משליכות עלינו את הדמות שלהן ממגוון סיבות) לגברים. (אנחנו נוטים להשליך את הדמות שלנו שהיא טובה מכובדת מינית ומעריכה על הנקבות. מה שבעצם יוצא זה שגם אתן מפעילות מניפולציות על יצור שלא צריך את כל זה בדביל לשרוד, לעומת זאת אתן חייבות את זה בשביל לשרוד. לפחות בתקופה פרימיטיבית וחשוכה כמו תקופת האבן. ואתן לא מסוגלות להשתנות לפי המצב ובחזרה כי אתן נולדתן מקובעות ומתוכנתןת מראש לפי זה, כי אין לדעת מתי תהיה אפוקליפסה. אבל זה מספיק. הגיע לנו עד כאן. אני מצפה לעולם בו נקבות יהיו מוצגות לראווה בתור המחריבות שאתן, וכמובן שלאחר הניתוח והמיפוי המלא של המוח שלכן לא יהיה לנו כל צורך בכן כמו שאתן.
    אתן ממלאות תפקיד חשוב,(הדפסת הדור הבא וסקס) אבל עם עידן הטכנולוגיה הרבה יותר קל ליצור לכן תחליפים ראויים ואפילו טובים יותר, ואנחנו לא נצטרך להיות ברברים כמובן. פשוט נעזוב אתכן לגמרי. אתן תתגוללו ברחובות בעולם שגברים יהיו הבעלים החוקיים מתוקף העובדה שהם (אנחנו) יצרנו.
    כך נשאיר אתכן בתור מוצגים הסטוריה איך נראתה המפלצת הנוראית והמשחיתה ביותר בהסטוריה של האדם.

  3. יש כאן -כשל לוגי- בתפיסות על גברים שמקבל ביטוי כבר שנים.
    והגיע הזמן להיפרד ממנו.

    ???? אז מה הכשל?
    הכללה על גברים.. מאפשרת בקלות לבצע היפוך מיגדרי ולראות את הבעיה בבירור.
    פשוט תחליפו גברים בכל קבוצת מיעוט שהיא, או בנשים, הוסיפו מאפיין שאינו תואם לכלל הקבוצה
    אלא רק למיעוט זעיר מתוכה – והפנו את המסר לכלל הקבוצה.

    ???? לשם המחשה:
    מרבית הנשים אינן אלימות כלפי הילדים שלהן.
    אך מרבית מבצעי האלימות נגד ילדים הם נשים. (זהו נתון מהארץ ומהעולם וחוזר על עצמו בכל דוח אפשרי ובמיוחד בדיווחי חדשות מגני ילדים, שכן נשים הם רוב המטפלות המוחלט. וזה די הגיוני סה"כ.)
    אז מה לדעתכם תהיה התגובה הציבורית לנוכח טקסט מכליל שמציג מקרי אלימות שונים כלפי ילדים
    ואז מפנה את האחריות להתערב – רק כלפי כלל הנשים, ומציע להן להיות נשים טובות יותר? כי הרי ברור שהם לא?
    בדיוק.

  4. איזה גיבוב של טירוף! מפחיד לקרוא ועוד יותר מפחיד להבין שיש נשים שבאמת ובתמים מחזיקות בדעות האלה!
    אני אישה ואין בי אפילו לא קמצוץ שנאת גברים, תחושת מקופחות או הרגשה של ״מעמד מדוכא״. אם את מרגישה ככה, קודם כל תסתכלי על עצמך. תלמדי לשאול את עצמך מה את עשית לא בסדר, מה את יכלת לעשות יותר טוב.
    אם לא לימדו אותך את הלקח הזה עד היום, ההצלחה שלנו תלויה אך ורק בעצמנו וכל השאר הם תירוצים.

  5. אני באמת חושב שזה הטור עם הכי הרבה שגיאות לוגיות, סטטיסטיות, ומייצג בערך התעמולה השקרית הפמיניסטית, שבסוף אנשים יתפקחו ויבינו שזה לא יותר מפרופוגנדה סטאליניסטית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.