קואליציית האקדח על שולחן המטבח לא קיבלה היום את מבוקשה בבג"צ, שסירב להוציא צו ביניים לעצירת יישום תבחינים שקידם השר לבטחון פנים היוצא, גלעד ארדן ומקלות מאד על נשיאת נשק אזרחי. עם זאת, בג"צ דרש מהמדינה להציג עבודת מטה שנעשתה בתוך מספר חודשים.

עו"ד ענת טהון אשכנזי, מנכ"לית עמותת איתך-מעכי, שטענה בדיון בשם קואליציית האקדח על שולחן המטבח, אמרה שהוראת השעה כבר הוארכה בעבר וגם אז נאמר שתיעשה עבודת מטה. "אנחנו לא רוצים שתעבור שנה ונהיה באותו מצב של היום".

העתירה עסקה בשתי החלטות של השר לבטחון פנים: הוספת קריטריון שמאפשר לכל מי שהוכשר כרובאי 7 בצבא לשאת נשק ללא הכשרה נוספת וביטול ההוראה שאוסרת על עובדי חברות אבטחה לקחת את נשק האבטחה הביתה בסיום יום העבודה, ומחייבת את חברות האבטחה לדאוג לאיחסונו. בנוסף, מטרת העתירה הייתה לעגן את התבחינים שמקדם השר בתקנות שיעברו הליך פרלמנטרי, תוך דיון שקוף – ולא בהחלטה בלעדית של השר.

"שתי ההחלטות האלה גרמו לכך שאלפי אנשים מסתובבים עם נשק שלדעתנו מסכן את הציבור הרבה יותר מאשר מועיל", עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח שמייצגת גם היא את הקואליציה, אמרה לפוליטיקלי קוראת.

יוזמות האקדח על שולחן המטבח, פרוייקט שנועד לצמצם את תפוצת הנשק במרחב האזרחי, אומרות שההנחה של השר ארדן כי יותר נשק יתרום לבטחון האזרחים, אינה מבוססת על נתונים אלא על תחושות בטן וכי אין ראיות שהתפוצה הזאת מגבירה את הבטחון או מסייעת למנוע פשעים אלימים. "ההנחה מציגה תפיסה מעוותת של מהו בטחון", עו"ד סוצ'יו אומרת.

רלה מזלי, מיוזמות הפרויקט, סבורה שהדיון הראשון בעתירה היום, אף שלא ניתן בו צו ביניים, מהווה צעד קטן קדימה בנושא. "בית המשפט מיקד את הדרישה מהמדינה בהבאת נתונים ותמיכה עובדתית במדיניות הזאת ובחינה מסודרת של הקריטריונים. הדרישה שלנו מתחילת הפרויקט היתה קודם כל שיהיה איסוף נתונים מסודר על פשעים שמבוצעים בנשק חם. המשטרה לא אוספת ולא מפלחת את הנתונים הללו באופן שיטתי וצריך שיהיו נתונים לבסס עליהם מדיניות".

עו"ד טהון אשכנזי אמרה בדיון כי מאז שינוי התקנות היתה עליה של פי שלושה בבקשות לרשיונות נשק. השופטת אסתר חיות הקלה ראש בטיעון זה כיוון שלדבריה "ראינו שלא היו עשרות או מאות אלפי בקשות אלא רק כמה אלפים". מזלי אומרת על כך שבית המשפט מוגבל בראיית החומרה של תפוצת נשק בגלל חוסר איסוף הנתונים. לדבריה, בית המשפט גם מקבל את ההפרדה שנעשית בין נשק מורשה לנשק בלתי חוקי, אלא שבפועל הנשק הבלתי מורשה מגיע ממקורות חוקיים וככל שתפוצת הנשק המושרה תעלה, כך תעלה גם תפוצת הנשק הלא מורשה.

בת המשפט הורה למדינה להציג את עבודת המטה בסוף ספטמבר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

בשבעה לאוקטובר נהרגו חיילים ואזרחים בניסיון לשמור על הגבול בעוטף עזה. עשרות אלפי משפחות פונו מהצפון, מה שהוביל לניתוק מהקהילה ולפטירה מהירה של אנשים הרחק מבחיתם. גם את טקסי הקבורה היה קשה לעשות ביישובים בהם הלחימה המשיכה להתרחש. הכתבה מביאה שלושה סיפורים של התמודדות עם מוות ואבל בזמן המלחמה.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.