מילים רבות וחשובות נכתבו על הסקסיזם שאפיין את הדיווחים על הספורטאיות באולימפיאדת ריו – החל מהערות על המראה החיצוני של המתעמלות וכלה בייחוס הישיגיהן לגברים. תשומת הלב לה זוכה האולימפיאדה חשפה קהל חדש לסטנדרט הכפול בדיווחי ספורט וגרם לשיח ציבורי חשוב. הפעם בחרתי להתמקד דווקא ברגעים היפים של נשים באולימפיאדה, רגעים פמיניסטיים מעוררי השראה. הספורטאיות לימדו אותנו שיעורים חשובים על אחווה, גאווה, אומץ וכנות ועל כך – ולא רק על המדליות – נריע להן.

מאת: יערה כהן

סימון ביילס: "אני סימון ביילס הראשונה"

אולימפיאדת ריו פוליטיקלי אולימפית יערה כהן סימון ביילס נשים בספורט ריו 2016 פמיניסטיות פמיניזם מישל קרטר

"מייקל פלפס השנייה" "יוסיין בולט הבאה" – כך כונתה המתעמלת האמריקאית סימון ביילס, לאחר שזכתה בארבע מדליות זהב בריו. הספורטאית בת ה-19, שזו האולימפיאדה הראשונה שלה, הגיעה להישגים מרשימים וזכאית להכרה עצמאית – ללא השוואה לגברים מענפים אחרים, מעוטרים ככל שיהיו. ביילס הגיבה באופן מעורר השראה ואמרה: "אני לא יוסיין בולט הבא או מייקל פלפס הבא, אני סימון ביילס הראשונה". מדליות, שיאים ועוצמה נשית – סימון, אחרייך.

פו יואנחווי: "קיבלתי מחזור אבל זה לא תירוץ"

אולימפיאדת ריו פוליטיקלי אולימפית יערה כהן סימון ביילס נשים בספורט ריו 2016 פמיניסטיות פמיניזם מישל קרטר

השחיינית פו יואנחווי כבשה את הקהל במולדתה סין ובעולם עם הבעות הפנים המשעשעות שלה ובהתלהבותה הכנה. בעוד חבריה לפודיום עמדו עם הבעת פנים קפואה, פו יואנחווי בחרה להשתשעשע בהבעות מצחיקות. בראיונות איתה היא מתלהבת ומגיבה ברגש רב, אשר רכש לה קהל מעריצים נרחב בסין – יותר מכל מתחרה אולימפי אחר במדינה. הקהל הסיני מצביע בלייקים ומראה שהנוקשות של המדינה הקומוניסטית והישיגיה אינה מרגשת אותו כמו האנשים שמאחורי המדליות והאישיות שלהם.

אולימפיאדת ריו פוליטיקלי אולימפית יערה כהן סימון ביילס נשים בספורט ריו 2016 פמיניסטיות פמיניזם מישל קרטר

אך פו יואנחווי היא לא רק חביבת הקהל, היא גם שוברת טאבו. בראיון עמה לאחר משחה מירוץ השליחים, בו הקבוצה שלה הגיעה למקום הרביעי, יואנחווי אמרה שהיא מרגישה שהביצוע שלה היה חסר והתנצלה בפני הצוות שלה. ניכר היה שהיא חווה כאב רב והמראיינת התייחסה לכך, שיבחה אותה על התפקוד שלה במסגרת הנסיבות ושאלה האם כואבת לה הבטן. השחיינית השיבה: "למען האמת כן, קיבלתי מחזור אתמול בלילה, אבל זה לא תירוץ – עדיין לא שחיתי טוב מספיק". בסין, מדינה מסורתית ובה אחוז גבוה של גברים (בשל מדיניות הגבלת הילודה), החינוך המיני מצומצם והאמונה הרווחת היא ששימוש בטמפונים גורם ל"איבוד הבתולין". בסין קיים טאבו בנושא מחזור הוסת של ספורטאיות והראיון ששבר אותו, זכה לתגובות אוהדות רבות וכן לפליאה על כך שניתן לשחות בזמן המחזור.

 

 

שוברות שיאים ותופסות כותרות

אולימפיאדת ריו פוליטיקלי אולימפית יערה כהן סימון ביילס נשים בספורט ריו 2016 פמיניסטיות פמיניזם מישל קרטר

רשימת מאה הספורטאים המפורסמים בעולם של אתר ESPN כוללת רק 8 נשים ואף אחת מהן לא בעשירייה הפותחת, אבל השבוע כל ילד שמע על קייטי לדיקי ועל סימון ביילס. כל אחת מהן זכתה בארבע מדליות זהב באולימפיאדת ריו והעלתה את הרף בתחומה. לדיקי שברה שיא עולמי ב-3 משחים שונים ונצחונותיה של ביילס היו בהפרשים גבוהים מאוד מהבאות בתור. החלק הכי טוב? השתיים האלה צעירות ורק בראשית הקריירה שלהן – מי יודע לאן הם יגיעו.

בתמונה: לדיקי וביילס על שער מגזין "ספורטס אילוסטרייטד", בו נשים מככבות בשער כמעט רק בגיליון בגדי הים השנתי.

[ניתן להגיד שלפרסום אין ערך כשלעצמו, אך הדירוג של ESPN מבוסס על שילוב של משכורת, רווחים מפרסומות וכן עוקבים במדיה החברתית. משמעותם של הנתונים האלו היא פרנסה והשפעה – שני תחומים שנשמח לראות נשים מתקדמות בהם.]

אבי דה-אגוסטינו: "קומי, קומי, אנחנו צריכות לסיים, אלו המשחקים האולימפיים!"

אולימפיאדת ריו פוליטיקלי אולימפית יערה כהן סימון ביילס נשים בספורט ריו 2016 פמיניסטיות פמיניזם מישל קרטרבמהלך מירוץ המוקדמות בקטגוריית 5,000 מטר נפלה ניקי המבלין (ניו זילנד) ואבי דה-אוגוסטינו (ארה"ב) נפלה בעקבותיה. "קומי, קומי, אנחנו צריכות לסיים, אלו המשחקים האולימפיים!" אמרה דה-אוגוסטינו להמבלין ועזרה לה לקום. "תמשיכי, תמשיכי" קראה המבלין לדה-אוגוסטינו כשראתה שהאחרונה נותרה מאחור. השתיים אמנם סיימו אחרונות, אך לפי החלטת השופטים הורשו להמשיך לגמר כיוון שההפסד נגרם מהנפילה. "אני כל כך מודה לאבי שעזרה לי" אמרה ניקי על הספורטאית שמעולם לא פגשה קודם, "הבחורה הזו היא ההתגלמות של הרוח האולימפית ואני כל כך מתרשמת מכך". ספורטאיות מתחרות ברצינות ומגיעות להישיגים מרשימים, אבל זה לא אומר שאין מקום לאכפתיות, אמפתיה ואחווה.

אולימפיאדת ריו פוליטיקלי אולימפית יערה כהן סימון ביילס נשים בספורט ריו 2016 פמיניסטיות פמיניזם מישל קרטר

 

מישל קרטר: "העולם מתחיל להבין שישנם הרבה צורות גוף בעוד שאנחנו מקדמים רק אחד"

אולימפיאדת ריו פוליטיקלי אולימפית יערה כהן סימון ביילס נשים בספורט ריו 2016 פמיניסטיות פמיניזם מישל קרטר

מישל קרטר זכתה בזהב עבור ארה"ב בהדיפת כדור ברזל והייתה האישה הראשונה לעשות זאת, לטענתה כי מדובר בספורט שנחשב לגברי. קרטר סיפרה שהיא מתבקשת לדבר עם ספורטאיות צעירות בתחום ולעודד אותן "שזה בסדר שיהיו לך שרירים" – לא רק שזה בסדר, זה גם הכרחי כדי להגיע להישגים בהדיפת כדור ברזל. בראיונות עמה קרטר מרבה לדבר על חשיבותה של תפיסת גוף חיובית: "את צריכה להבין שהגוף שלך נבנה לעשות משהו… העולם מתחיל להבין שישנם הרבה צורות גוף בעוד שאנחנו מקדמים רק אחד". השנה נשים היוו 45% ממשתתפות האולימפיאדה והן מגיעות להישגים מרשימים, אך עדיין מתמודדות עם דימוי גוף שלילי (והתקשורת לא מסייעת בכך). ניצחונותיו של השחיין מייקל פלפס מיוחסים למבנה הגוף שלו, המתאים מאוד לשחייה, אך שחייניות וספורטאיות אחרות סופגות ביקורת על גופן השרירי. הקשר בין הגוף הספורטיבי לגוף הנשי הוא מורכב, והתייחסויות כמו של מישל חשובות לקידום השיח בנושא.

אולימפיאדת ריו פוליטיקלי אולימפית יערה כהן סימון ביילס נשים בספורט ריו 2016 פמיניסטיות פמיניזם מישל קרטר

בנוסף להיותה ספורטאית, קרטר היא גם מאפרת מקצועית. היא מספרת שהיא מתאפרת גם לתחרויות ספורט ואף מתעטרת בריסים מלאכותיים. "אני לא הולכת לשנות את איך שאני מאמינה שאני צריכה להיראות כדי להתאים לסטנדרטים של אחרים. אני מאמינה שכשאת נראית במיטבך את מרגישה במיטבך ואת תצליחי יותר". מחוץ למגרש, קרטר מרבה בפעילות לקידום שיח בריא של נשים בנוגע למראה שלהן. היא הקימה מחנה ספורט לבנות שמתמקד בחוויה ספורטיבית כוללת – אימונים פיזיים לצד העצמה ואף הקימה ליין קוסמטיקה בשם "Shot Diva" (דיוות הדיפת כדור ברזל) ומראה כיצד ניתן לשלב בין יופי ונשיות לספורט מקצועי.

חמש הפיינליסטיות: נבחרת ההתעמלות האמריקאית

אולימפיאדת ריו פוליטיקלי אולימפית יערה כהן סימון ביילס נשים בספורט ריו 2016 פמיניסטיות פמיניזם מישל קרטר

נבחרת ההתעמלות האמריקאית, זכתה כבר ב-2012 לכינוי "the fierce five" בשל הישגיה הרבים אך התעלתה על עצמה השנה בין היתר בזכות המצטרפת החדשה סימון ביילס. בנוסף להישגיה המרשימים, הנבחרת זכתה בקשרי אחווה מסוקרים היטב. אלי רייזמן, שזכתה השנה במדליית כסף, השתתפה גם באולימפיאדת לונדון, בה זכתה בשלוש מדליות. בנוסף לותק שלה, אלי גם המבוגרת בקבוצה – בת 22 בענף שמתחרים בו כבר מגיל 16. רייזמן מכונה על ידי הקבוצה "מאמא", ומשמשת כמנטורית לספורטאיות הצעירות. "צריך מישהי כמוה, אם לא – הצוות מתחיל להתפרק ולא נשארים מאוחדים." אמרה גבי דאגלס.

 

לאחר שרייזמן זכתה במדליית הכסף חיכה לה מכתב בחדרה. "נשאנו אלייך עיניים מההתחלה והענקת לנו השראה בדרכים רבות" כתבו לורי הרננדז ומדיסון קוציאן, בנות קבוצתה ושותפותיה לחדר. סימון ביילס הוסיפה בראיון: "אני חושבת שהייתי גאה יותר באלי [רייזמן] על זכייתה בכסף מאשר על הזכייה שלי בזהב. היא עבדה כל כך קשה בקאמבק שלה. היא אחת מהמודלים שלי לחיקוי ואני לא חושבת שיש מישהי שהייתי מעדיפה לחלוק איתה את הפודיום."

 

בתור ילדה אהבתי לצפות באולימפיאדה עם אחיותי, ואהבנו במיוחד לצפות בספורטאיות. הרגעים היפים והסיפורים האישיים של הספורטאיות השנה היו ללא ספק משפיעים עלי בתור ילדה לחשוב על הערכים שהם מלמדים: אחווה בתוך צוות ובין מתחרות, על דימוי גוף חיובי (שהוא כל כך חשוב בכל גיל, אבל בייחוד בגיל ההתבגרות), על אומץ ועל כנות. בעיניי המסר הכי חזק מהסיפורים האלו הוא כמו שאמרה מישל קרטר: "אני יכולה לעשות את זה ואני יכולה לעשות את זה בתור אישה", ואני מוסיפה: בתור עצמי. הגעת לאולימפיאדה – פסגת הקריירה שלך, ועכשיו עלייך לתפקד באופן מושלם ולהביא הביתה זהב. אל תכנעי ללחץ ואל תרגישי שאת צריכה להיות כמו כולם. תהיי מישל קרטר ושימי ריסים מלאכותיים לתחרויות כי הם גורמים לך להרגיש טוב. תהיי פו יואנחווי ותעשי פרצופים למצלמה כי זה מי שאת. תהיי סימון ביילס ואל תשכחי להודות לאלי רייזמן שהייתה שם בשבילך, גם כשאת הרבה יותר מפורסמת ממנה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

הממשלה הפלסטינית היוצאת | צילום: רויטרס
לפני כחודש התפטר ראש הממשלה הפלסטיני מתפקידו במהלך שהחל שרשרת של מהלכים ורופורמות ברשות הפלסטינית. מה מסמנים המהלכים האלה, ואיך זה ישפיע עלינו? גלי אלון בסדרת כתבות על הפוליטיקה הפלסטינית

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.