"לכודים בישראל", ספרה של מריאן עזיזי, רואה אור בימים אלה בישראל לאחר שתורגם לעברית. הספר פורסם לראשונה לפני שנתיים באנגליה וזכה לשבחים רבים, דורג בציון של חמישה כוכבים והפך לרב מכר בכל רחבי בריטניה.

מריאן עזיזי היא עיתונאית בריטית שהגיעה לישראל לפני קרוב לשלושה עשורים בעקבות נישואיה לגבר ישראלי. בישראל, גילתה עזיזי את כבלי הבירוקרטיה, את הצביעות הממסדית ולדבריה גם את השחיתות במערכת המשפט.

בספרה האוטוביוגרפי מספרת עזיזי את סיפור האהבה שלה ושל הגבר לו נישאה, סיפור שהתחיל בעוצמה ולהט רבים והסתיים במפח נפש גדול. לצד זאת פורטת עזיזי לפרוטות, באמצעות מילים מדויקות, את הקשיים שמטילה המערכת הממסדית בישראל על הפרט ומיטיבה לתאר את ההשלכות ההרסניות של כבלים אלה על נפש האדם.

לצד תיאור מדויק להפליא של מערכת בתי המשפט, ההוצאה לפועל והתנהלות מול משרדי ממשלה ועורכי דין, מיטיבה עזיזי לתבל את הסיפור בהומור על סיטואציות שמוכרות לכל ישראלי באשר הוא ישראלי – הטיסות היוצאות מאירופה לישראל שתמיד נדחקות לשולי שדה התעופה, קלות היד שחותמת על צווי עיכוב יציאה מהארץ, הבוטות הישראלית אך גם הישירות, החום והאהבה.

נישואיה של עזיזי עלו על שרטון וכפועל יוצא מכך נאלצה, בעל כורחה, להכיר מקרוב את ההתנהלות הקשה שבבתי המשפט למשפחה בישראל, את הריביות המופרכות של ההוצאה לפועל ואת הקלות שבה בירוקרטיה פשוטה לוכדת את האדם, מקיפה אותו ולמעשה גורמת לטביעתו שכן לא ניתן להיחלץ ממנה. עזיזי, אישה פמיניסטית, עצמאית ולוחמת, החלה במאבק עיקש במה שהתברר לה שאינו מקרה פרטי שלה אלא תופעה של ממש, וכך במסע ארוך מצאה עצמה נואמת מול ועידת האו"ם לזכויות האדם בז'נבה. עזיזי השכילה להפוך את הלימון ללימונדה, ואת מסעה המפרך הפכה למסע למידה מעצים ומעורר השראה.

ספרה של עזיזי אינו רק רומן שמסופר בשפה קולחת, ואינו רק מסמך ביקורתי על המערכת הממסדית בישראל, אלא הוא סיפור של עוצמה וכוח של אישה אחת בודדה במערכה שהצליחה לעשות שינוי ולהשפיע על חייהם של אלפים רבים של אנשים, זהו סיפור של אישה שהמערכת הובילה אותה לסף פשיטת רגל אך בעוצמה רבה היא הרימה את ראשה, נלחמה והפכה לנואמת מרכזית בועידת זכויות האדם של האו"ם. ניתן ללמוד מהסיפור כיצד ואיך להתמודד עם משברים, כיצד להפוך את החמוץ למתוק ואיך ניתן להגיע לפסגות גבוהות אם רק חולמים על כך.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

חביבה מסיכה, זמרת ושחקנית תיאטרון יהודייה-תוניסאית משנות העשרים, הייתה דמות נערצת ואהובה הן בציבור היהודי והן בציבור התוניסאי הכללי. היא הייתה אישה יפה, ססגונית ושנויה במחלוקת, שניהלה חיי אהבה מגוונים וסוערים עם נשים וגברים, באופן פומבי ומוחצן. בגיל 27 נרצחה בידי מאהב יהודי קנאי. בספר שפורסם בשנת 2023 מסופרים קורות חייה.
מיקי פורת הייתה הנערה הראשונה שהתקבלה לבית הספר לקציני ים, לאחר שכתבה מכתב למנהל בית הספר על הפליה כנגד נערות באי קבלתן לבית הספר. מגיל צעיר היא שמה לב לאי שוויון מגדרי ובזכותה נסללה הדרך לנערות בבית הספר לקציני ים. היא מתארת את החוויה להיות הראשונה ואיך הרגישה במסגרת שעד אז הייתה רק גברית

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.