יעניין
אותך
לירון כהן
3 פברואר 2020 | משך הקריאה: 8 דקות

"על חורבותיו של מקום ששימש לניצול והחפצה של נשים ייבנה בעזרתכם מיזם חדש של חירות נשית ועשייה חברתית. אנחנו זקוקים לעזרתכם כדי להפוך את החזון למציאות"

כך נכתב בפרסומת לקמפיין מימון המונים להקמתו של מיזם חדש להעצמה נשית בשם "קמות מההריסות". הקמפיין ביקש את תמיכת הציבור במיזם וגייס 200,000 ₪ להקמתו. לאחר גיוס הכסף והפרסום הנרחב שקיבל הקמפיין, שינה המיזם את שמו וייעודו. 

כיצד זה קרה? וחשוב יותר – מי מרוויח מהמיזם הזה, ששם בפרונט נשים, חלקן עובדות לשעבר במועדון הפוסיקט, שעל חורבותיו נבנה המיזם – אך בפועל לא משרת אותן או מהווה איזשהו פתרון עבורן?

בעוד שבעלי קרן JTLV השקעות הרוויחו מליוני שקלים מהכנסות מועדון הפוסיקט, כעת הוסב המקום לחלל חברתי חסר תכלית ברורה. האם מדובר בעוד "שורה באקסל לפופוליזם"?


בחודש יולי השנה נסגר לפעילות מועדון ה"פוסיקט", מועדון חשפנות בכיכר אתרים, אחד המקומות המרכזיים והיקרים בתל-אביב. זאת, לאחר שנים של מאבקים משפטיים של המטה למאבק בסחר נשים וזנות. תחילה נשלל רישיון העסק על ידי עיריית תל אביב ובהמשך פונה על ידי משטרת ישראל. בשלב הראשון נהרסו החדרים הפרטיים אשר שימשו לעבודת מין עד שנסגר המקום סופית. מועדון 'הפוסיקט' עבר בחודשים האחרונים הסבה תחת המיזם "קמות מההריסות" ביוזמה של יקיר שגב, יזם ומייסד ארגון "רוח חדשה" ואייל בירם, יזם ומייסד ארגון "ישראליז". 

המבנה, כך נכתב בקמפיין מימון ההמונים, שגייס מעל ל200,000 ₪ מהציבור, ישמש בין היתר כבית לפעילויות העצמה של נשים בסיכון וחממה ליזמות חברתית וליזמים חברתיים בדגש על נשים יזמיות.

בחודשים האחרונים סוקר המיזם וקיבל פרסום ותהודה תקשורתית רחבה. בראיון ל – Ynet סיפרה אחת האחריות על המיזם כך: "מקום ששם דגש על נשים, נשיות בריאה…המטרה שלנו להפוך ממקום שהחפיץ וניצל נשים למקום של עשיית טוב, ממקום שהיה אפל ומוחשך למקום מואר". הראיון משודר תחת הכותרת "העתיד של הפוסיקט: מקום להעצמה נשית" וכמובן, מזמין את הצופים והצופות לתרום לפרויקט. היא מוסיפה ומתארת: "אנחנו מזמינים אנשים לסיורים ובונים מרכז מבקרים, אנחנו רוצים שזה יהיה לא רק סיור של תראו מה היה פה אלא מקום שמקדם שיח ערכי, עמוק על הדבר הזה שקורה לא בחצר האחורית של מדינת ישראל אלא בחצר הקדמית. העדויות שאנחנו מקבלים הם קשות, סיפורי אונס של נשים ודברים קשים שנשים חוו. הסיפור של החפצה, ניצול ופגיעה הוא סיפור קשה".

על אף חוסר הבהירות באשר למיזם, מטרותיו וכיצד יפעל לחירות נשית, מתעטף הקמפיין בכסות של סיפור גבורה פמיניסטי ואף משתש בסיפוריהן של נשים מתעשיית הזנות והחשפנות, הזקוקות, כך על פי הנרטיב של המקום, לשיקום. בחירת השם, "קמות מההריסות" והשמתן של נשים אלה בפרונט לא הייתה מקרית. לא סתם נוצר הרושם כי היוזמה מגיעה כתיקון על העוול שנעשה לאותן נשים שעבדו שם בעבר – ואם לא ישירות עבורן, אז עבור נשים אחרות. 

בעזרת הפרסום הנרחב והשימוש בנרטיב הפמיניסטי, קמפיין מימון ההמונים הצליח להשיג את יעדו ולגייס סכום כסף שלא היה מזיק לארגונים פמיניסטיים עם רקורד של עשייה מוכחת.

הפרסום גם תרם רבות ליצירת שלל שיתופי פעולה של המיזם עם ארגונים ויוזמות חברתיות שונות, בינהם גם ארגונים פמיניסטיים. לאחרונה התקיים במקום אירוע התרמה לצעירה הבריטית מקפריסין, תחת האמירה כי "זו ההזדמנות לתמוך ולעזור לנפגעת במסעה להשיג צדק אישי ומשפטי", אירוע שנעשה בשיתוף פעולה עם ארגון לוט"ם, היחידה למאבק בטרור מגדרי. בנוסף, מתקיימים במקום שיתופי פעולה נוספים עם יוזמות חברתיות, כגון כנס ראשון של "הרשת המסורתית", בהובלת ד"ר גלי סמבירא. 

עיתון הנשים "סלונה" שחתום על שיתוף הפעולה עם המיזם התארח במקום וסיקר באופן מחמיא למדי את המיזם ואת חברת הנדל"ן "JTLV השקעות", בעלי הנכס. בכתבה אוהדת במיוחד שממשיכה את הנרטיב שמציגים היזמים יקיר שגב ואייל בירם, מוצג הפרויקט כך:"חברת נדל”ן גדולה, בצעד אחראי, ערכי ומוביל, החליטה שלא לאפשר את המשך פעילותו של המועדון במקום. החברה אף הגדילה לעשות והקדישה את המבנה לחמש השנים הקרובות לפעילותן של עמותות ויזמים חברתיים שונים. הפכה אותו לבית לעשייה לתרבות ישראלית ויהודית תוך עידוד מפגש בין אוכלוסיות מגוונות. כל כך מוערך בעיני, משמעותי ומרגש ההחלטה שהתקבלה. שנים שהמקום הנאלח הזה התרכז כל כולו בניצול מיני של נשים ובפגיעה בנשים רבות. שנים שכולנו עברנו ליד ומתחת לבניין והדבר הזה המשיך להתקיים, לגלגל כספים בתעשייה פוגענית ונצלנית."

אך כיצד פועל המיזם לשיקומן של אותן נשים שעבדו במקום או לקידום נשים? שאלה זו טרם נשאלה בסיקורים התקשורתיים

על רקע הדברים, חשוב להכיר כי קרן ההשקעות "JTLV", שבבעלותה כשבעים אחוזים מהזכויות בכיכר אתרים, היא בעלת הבית של הנכס משנת 2017. הבעלים הנוכחיים ירשו את הסכם השכירות של מועדון הפוסיקט, ששילמו לקרן 90,000 ₪ בחודש עבור שכירות. הסכם השכירות עם בעלי מועדון הפוסיקט לא חודש  בדצמבר 2018, לאחר שנשלל רישיונו על ידי עיריית ת"א בעקבות המאבקים המשפטיים, אך המועדון המשיך בפעילותו עד סוף חודש יוני 2019. קרן JTLV הגישה תביעה לפינוי הנכס, והשיגה הסכם פיצוי הנע בין 120,000-150,000 ₪ לחודש עד למועד הסגירה המוחלט.

כך שבסיכומו של דבר, על אף התנערותה מאופי פעילות המועדון, שלשלה קרן JTLV לכיסה בין מליון וחצי לשני מליון ₪ מדמי השכירות של המקום בשנתיים בהן פעל בבעלותה.

קרן JTLV השקעות היא יזמית נדל"ן ששוויה מוערך במליארדי שקלים. היא מחזיקה כתשעה מרכזי מסחר ברחבי ישראל. בראש הקרן עומד עמיר בירם. על פי התכניות העירוניות, עתיד אזור כיכר אתרים להיהרס ולהפוך למתחם של גורדי שחקים. עד אז, מתחם מועדון הפוסיקט בבעלותו ניתן באדיבות, כך על פי הפרסומים, ליזמים יקיר שגב ואייל בירם – הלוא הוא קרוב משפחתו של עמיר בירם, פרט מידע שהושמט מכל פרסום תקשורתי.

עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" טוענים כי בעיריית ת"א "חותרים להקמתו של פרויקט נדל"ני גרנדיוזי ועצום, אשר מהווה הפקעה של הסביבה החופית לטובת מלתעותיהם של כרישי נדל"ן פרטיים, כשלנגד עיניהם ניצב שיקול של רווח כספי גרידא". בראיון לאתר "כלכליסט" הגיב עמיר בירם, בעלי הקרן לטענות אלה כי: "בכיכר אתרים צריך להוסיף שורה באקסל – לפופוליזם". "על חורבותיו של מקום ששימש לניצול והחפצה של נשים ייבנה בעזרתכם מיזם חדש של חירות נשית ועשייה חברתית" – נשמע כמו שורה מתאימה.

כיצד המיזם הנושא את השם "קמות מההריסות" פועל לקידום נשים?

שאלנו את השאלה שהייתה צריכה להישאל. הילה ברבי, מנהלת השיווק והדיגיטל של המיזם השיבה כי: "המקום מיועד לכלל הציבור, זוהי חממה חברתית לארגונים ויזמים חברתיים שפועלים בתוך החלל. המיזם מדבר על אחריות חברתית ואקטיביזם חברתי. כשאין התמקדות באוכלוסייה מסויימת".

כיצד ייתכן הפער בין הצגת המיזם כמעצים ומקדם נשים לבין עשייתו בפועל שלא מכוונת כלל עבור נשים?

"המקום בהגדרתו הוא לכלל האוכלוסיות ולא מתמקד בנשים. יש הכשרה שמתעסקת בנשים במנהיגות והן חלק מהקהילה. אבל זה לא בית לנשים", אומרת ברבי.

עוד נמסר כי מטרות המיזם השתנו עם הזמן, וכפי הנראה שם המיזם לא יישאר כפי שהוצג ויהפוך מ"קמות מההריסות" ל"המרחב החברתי".

"הקמפיין ירד ושונה לאורך הדרך, ההבנה הייתה שזה בית לכלל הציבור שלא מקדם רק נשים" כך נמסר מטעם הארגון. "במקום פועל מטבח המכשיר אוכלוסיות בסיכון, בימים אלו הם מכינים את הכיבוד לאנשים שיגיעו, ומכשירים מבקשי מקלט לעבודת מטבח. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם קיטשן סטודיו, ישראליז והמקרר החברתי".

האם לא מדובר בהטעיה של הציבור? גויס כסף עבור מטרה מסוימת ונוצר הרושם שתרומת הכסף היא עבור מיזם שאמור לשרת ולקדם נשים. 

"אנחנו לא מנסים לגזול מאף אחד או להיכנס לכיפוף ידיים, יש מקום לכולם וזה חלל שיכול להכיל הרבה אוכלוסיות. אנחנו לא מתיימרים להיות מה שאנחנו לא. יש תהליכים ובתהליכים מסיקים מסקנות."

"אנחנו רוצים לתקן ואנחנו מאמינים שאפשר לצמוח מהמקום הכי נמוך. עכשיו אנחנו זקוקים לעזרתכם כדי להפוך את המקום הזה, שהיה סמל לפגיעה וניצול למקום של מעורבות חברתית והעצמה נשית".

מילים אלו מלוות את סרטון הקמפיין של המיזם. הלוא כך נראית "העצמה נשית": שני גברים יזמים המשתמשים באותן נשים שאיבדו את הכנסתן עם סגירת המקום לקמפיין קורע לב, כתבות בערוצי תקשורת מרכזיים בהן מוצגות עדויותיהן מהעבודה בפוסיקט ועוד. היינו מצפות ממי ששם את אותן נשים בפרונט של המיזם, שגם ייקח אחריות על תהליך השיקום והתעסוקה שלהן. תופתעו לגלות שלא כך הדבר.

בהצהרה של בעלי המקום נכתב שתוצע תמיכה כספית לנשים שעבדו במקום בעבר בתור חשפניות, כיצד באה התמיכה לידי ביטוי?

"הסיפור של הנשים שעבדו פה הוא מורכב בפני עצמו. יש נשים שטוענות שהמקום היה להן טוב והן עשו כסף ויש נשים שהמקום היה גיהנום עבורן. המקום מורכב מאוד עבור הנשים שעבדו בו ולכן אינו מיועד ספציפית עבורן, אין מיקוד בעשייה חברתית עבור נשים. כל מי שעבדה במקום הוצע לה לעבור שיקום דרך עמותת "לא עומדות מנגד" בתהליך שיקומי שמאפשר להן לרכוש מקצוע ולצאת מהעולם בו הן מצויות המון שנים. שיקום זה עזרה כלכלית: בעלי הקרקע הציעו לנשים שעבדו במקום את תמיכתם דרך עמותת "לא עומדות מנגד". נמסר מטעם המיזם.

נעמה גולדברג, מקימת עמותת "לא עומדות מנגד – סיוע לנשים במעגל הזנות" מוסרת כי עד כה פנו אליהן ארבע נשים שעבדו במועדון בפוסיקט וביקשו סיוע. הן קיבלו את האפשרות לבחור קורס לימודי במימון בעלי המקום. מיותר לציין כי נשים הנמצאות במעגלים אלו חוות לעיתים נסיבות חיים קשות וזקוקות לסיוע בתחומי החיים השונים.

"נשים לא יכולות לקום בוקר בהיר אחד ופשוט לעזוב את מעגל הזנות, כשהן משותקות, מוכות טראומה, וסובלות מדיכאון וממחלות פיזיות. כדי להתקבל לעבודה, להתמיד בה וללמוד לנהל תקציב חודשי יש צורך בטיפול ובשיקום ארוך", כותבת דנה לוי, שורדת זנות.

סיוע במציאת עבודה הוא רק פן אחד בתהליך השיקום המקיף הנדרש עבור אישה במעגל הזנות המבקשת להיחלץ ממנו. השיקום דורש ליווי, טיפול רגשי וסיוע קונקרטי, בין אם מדובר בעזרה רפואית או סיוע בתחומים משפטיים ובריאותיים (נפשית וגופנית), בתחום הדיור ובמיצוי זכויות כלכליות או בהשתתפות בתכניות הכשרה, תעסוקה ושיקום. במקרים רבים קיימת התמודדות עם אתגרים נוספים כמו אלימות מגדרית, גירושין והורות, טיפול בהתמכרויות ובמקרים מסוימים אף התמודדות מול רשויות המדינה וההגירה, בשל שהייה לא חוקית במקרים של סחר בנשים.

"באשר לתהליך שיקום, שיקום זו מילה גדולה, ובשביל שיקום לא מספיק לממן לימודים", מסבירה נעמה מ"לא עומדות מנגד". "פירסמנו בקבוצת הפייסבוק שלנו קריאה לנשים שעבדו בעבר במועדון ה'פוסיקט' לפנות אלינו, אך לצערי פנו מעט מאוד". לנעמה לא ידוע האם בעלי הנכס או המיזם "קמות מההריסות" נמצא בקשר עם הנשים שעבדו בו בעבר וגם עבורנו התשובה לשאלה נותרה עמומה.

עמוד קמפיין הגיוס של המיזם שונה והטקסט בו נערך בשבועות האחרונים, אך רק לאחר שהסכום כולו גוייס. מהטקסט הושמטו המשפטים שמייעדים את המקום עבור נשים וכעת הוא מוגדר כך: "הקמנו עמותה ששמה לה למטרה קידום של פעילות חברתית ותרבותית" ובהמשך, משפטים עמומים ומסתוריים על מטרות חברתיות לא מוגדרות. 

"העברתי היום הרצאה במתחם הפוסיקט המחודש. אין ריקליימינג למקום הזה, צריך לשרוף אותו עד היסוד" כתבה בדף הפייסבוק שלה עו"ד ספיר סלוצקר עמראן, פעילה חברתית שהוזמנה להרצות במקום. "בין כל מיני ציטוטים איזוטריים ברמה של בית ספר יסודי על הקירות לוילונות הארוכים והשולחנות יעני חלל עבודה שיתופי, לא ברור מה הקונספט של המקום הזה. מקום שנשים נאנסו בו וגופן נוצל הופך לאיזה מרכז יזמות לא סגור על עצמו שמטרתו מה בדיוק? למרק את מצפונו של בעל המקום? האם יש איזשהו רווח לנשים שעבדו שם או ארגונים התומכים בהן מניהול המקום?

https://www.facebook.com/sapir.sluzker/posts/10219123836340115

נדמה כי המיזם "קמות מההריסות" חרט על דגלו "העצמה נשית" כי ברוח התקופה והבאז התקשורתי סביב סגירת מועדון הפוסיקט, היה זה הדבר הנכון לעשות, מבחינה תקשורתית. הרי מה יכול לעבוד טוב יותר מאשר סיפור גבורה? ועוד של נשים! 

השימוש והניצול של מאבקים פמיניסטיים כמו גם הפופוליזם הזול שנעשה סביב נשים בתעשיית הזנות והחשפנות לצורך קידום יוזמות שאין להן דבר וחצי דבר עם המאבק הפמיניסטי מעוררים תמיהה על עצימת העיניים של התקשורת בבואה לסקר אירועים ומיזמים ועל שיתוף הפעולה של ארגונים חברתיים ופמיניסטיים עם מיזמים שבשורה התחתונה, משמשים כעוד "שורה באקסל, של פופוליזם", עבור אלה המחזיקים בהון, בכוח ובמשאבים. 

בשורה התחתונה, סיפורן של אותן נשים אשר עבדו כחשפניות בפוסיקט נותר שקוף כשהיה כשבמרכז הסיפור מונחים שוב, גברים עם כוח שמשתמשים בו, שוב, לתועלתם האישית.  

המקרה הזה הוא עוד עדות למופע הכוח של המוסד ההגמוני והפטריארכלי המתגייס כל כולו בשילוב ידיים אחד עבור השני: הפרסומים האוהדים בתקשורת ושילוב הכוחות של אותם אנשים שמחזיקים בכוח ובמשאבים. רווחיהם מהמיזם עוד לא ידועים,  אך ברור לכולנו שמתנות לא מקבלים בחינם וכי במקום שבו מתקיימת הגמוניה גברית לא יוכל להתקיים מאבק פמיניסטי.


יקיר שגב, יזם חברתי וממנהלי המרחב החברתי מסר בתגובה:

צר לי מאוד, ואפילו צורם, שעל מזבח הקליקים, מוקרבת עשייה חברתית ראויה שאין בה שום רווח לכל גורם וכל כולה מתן אפשרות ופלטפורמה לפעילות חיובית. בקיץ האחרון, לאחר מאבק משפטי ממושך, הצליחה קרן JTLV לפנות את מועדון החשפנות הפוסיקט ממתחם הקולוסיאום. עם פינוי המקום, קיבלנו לידינו את המתחם החשוך ללא כל דמי שימוש, עד שיוחלט מה יקרה בכיכר אתרים.

בניגוד לנטען בכתבה, הרצופה באי דיוקים, שום כוונות עמומות או אינטרסים לא היו חלק מתהליכי הניהול של המקום – מיום הפתחו, עברו כאן עשרות ארגונים חברתיים שעשו שימוש במקום, מאות מתנדבות ומתנדבים שלקחו חלק פעיל בניקיון ושיפוץ, על מנת שהמתחם יהיה מתאים לשהייה ולאירועים. ערבי התרמה למטרות חברתיות שונות, פעילות למכינות קדם צבאיות, פעילויות אמנות ויצירה, שיעורי הגנה עצמית לנשים ומטבח הכשרתי לבני נוער בסיכון – כל אלו רק תמצית קצרה של פעילויות ראשונות שהחלו במקום, שנמצא רק בשלבי גיבוש הפעילויות הקבועות. לא ויתרנו על אג'נדה נשית, פשוט הרחבנו אותה כדי לכלול סוגיות ואתגרים חברתיים נוספים שמגיעים לפתחנו ואנחנו מזמינים את הציבור הרחב ואת הארגונים והעמותות השונים כמובן לבוא, להציע ולהתארח.

פעילות גיוס התרומות נעשתה על מנת לאפשר את תחילת הפעילות – אף גורם לא מרוויח ממנה, אין שום בעלי אינטרסים עמומים ואף איש או אישה מבינינו לא התעשרו מהפעילות. כל טעות שלכאורה נעשתה תוך כדי התהליך, קרתה ללא כל כוונת מכוון והנזק שיצרה הוא כאין וכאפס לעומת הנזק שההאשמות העולות בכתבה כזו מייצרת, הן כלפי המרחב החברתי והן כלפי קרן JTLV שתרמה את השימוש במקום ללא כל דמי שכירות.

אני מזמין את הקוראות והקוראים לבוא ולצפות בעיניהם בתהליך קורם עור וגידים ולקחת חלק פעיל בתיקון הנדרש במקום.

הידעת?
פוליטיקלי קוראת קיימת מאז 2012.
פוליטיקלי קוראת היא גוף התקשורת הפמיניסטי היחיד בישראל.
התכנים שלנו מגיעים למליוני אנשים בכל חודש.
תגובות

תגובה אחת

  1. הייתי במקום באירוע ההתרמה לנפגעת הבריטית. מסכימה מאוד שאין קיום למקום כזה. כשנכנסתי למקום הרגשתי חוסר נוחות עד גועל. אם רוצים לקום מההריסות צריך להרוס ולבנות מחדש. האופן שבו זה נעשה בהחלט מריח ריח של פופוליזם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מומלצות עבורך
 אותה קטגוריה
תגובות

תגובה אחת

  1. הייתי במקום באירוע ההתרמה לנפגעת הבריטית. מסכימה מאוד שאין קיום למקום כזה. כשנכנסתי למקום הרגשתי חוסר נוחות עד גועל. אם רוצים לקום מההריסות צריך להרוס ולבנות מחדש. האופן שבו זה נעשה בהחלט מריח ריח של פופוליזם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *