כבר שלוש שנים שאני שואפת לחיים ירוקים ומקיימים יותר, עם השפעה נמוכה יותר על כדור הארץ. זה בא לידי ביטוי בהימנעות מכלים חד פעמיים, בהצלת מזון ובמיחזור וקנייה מינימלית או יד שנייה. כחלק מהתהליך הארוך שלי לנסות להיות יותר ידידותית לסביבה בחיי היומיום, התחלתי להתעניין ברעיון של קניות בלי אריזות, ולמזלי – אני לא היחידה!
יש קהילות גדולות ופעילות בפייסבוק ובוואטסאפ שמאפשרות לך להתעדכן מהבית באוכל שהולך להתבזבז בקהילה ולתאם מפגש (קבוצות הצלת מזון – כמו "מטבח ללא בזבוזים" בפייסבוק הן התחלה טובה) או קבוצות שבהן מתפרסם ריהוט שנזרק לרחוב ("הג'אנקייה" בפייסבוק נהדרת) וכמובן הפייסבוק מרקטפלייס, שיחד עם חנויות יד השנייה שאפשר למצוא פזורות כעת ברחבי הארץ (המציאון, צ'לסי, הביגודית ועוד חנויות פרטיות רבות), שמאפשרות לקנות יד שנייה כמעט כל דבר, ממשחקים לסוויץ' דרך בגדים ועד ויטרינה לסבתא.
גם רונה צ׳יש חשבה מה אפשר לעשות כדי להגדיל את כמות העסקים הסביבתיים. היא פתחה בעצמה את החנות הראשונה בישראל שחרטה על דגלה שלא למכור מוצרים ארוזים, ועל כן שמה – ״נייקד מרקט״, חנות שמוכרת מוצרים שהם, כפי שהיא קוראת להם, ״עירומים״ מאריזות פלסטיק.
צ'יש, בת ה-36 מתגוררת בתל אביב. לאחרונה עזבה את עבודתה במחלקת הפרומואים של "קשת" על מנת להקים את "Naked Market" – שנולד מתוך החלטה לקחת חלק פעיל בשינוי שהיא רוצה לראות בעולם. מה שמעניין הוא שצ'יש לא הייתה חלק מהקהילה בישראל לפני פתיחת החנות. היא פתחה אותה על סמך ההבנה שיש כנראה צורך כזה רק מצפייה בסרטונים של קהילת ה"אפס פסולת" העולמית והתחיל להציק לה שאין חנויות כאלה בישראל, ללא היכרות עם השוק שאליו התכוונה לפנות.
ביום-יום היא הכוח התפעולי העיקרי בחנות, אותה היא מנהלת וגם מתפקדת כקופאית ודיג׳יי (היא בוחרת את המוזיקה הנהדרת בחנות). לשמאלה בחנות יושב בוקי, אבא שלה, כותב בדימוס ב"וואלה!", שעוזר לה בתפעול הכללי של החנות כמה ימים בשבוע. בנוסף, יום אחד בשבוע אמה עוזרת ובן הזוג והאח מגיעים גם הם. בכך יצרה לעצמה צ'יש קהילה משל עצמה של לקוחות ומשפחה שיחד לומדים.ות איך להפוך את חייהם לסביבתיים יותר.
לחנות יש שתי מטרות. הראשונה היא להציע ללקוחות לרכוש באופן סביבתי יותר, והשנייה היא להתחיל להשמיע את הקול הצרכני, שדורש מספקים ליצור מוצרים שמגיעים באריזות גדולות יותר, כדי לאפשר לעוד חנויות כאלו להיפתח, ביוזמתה של צ׳יש או של אחרים.ות. מטרת-העל של צ׳יש היא להוביל מהפכה בצרכנות הישראלית ולקדם צריכה מודעת ומוכוונת צמצום פסולת.
הנייקד מרקט ממוקם בתל אביב והוא למעשה סוג של one stop shop, שמאפשרת מענה לרוב הצרכים הבסיסיים לניהול משק בית, באופן מרוכז ומסודר. אך בשונה ממטרתו העיקרית של השוק, שהיא מכירת הסחורה לצרכנים, מטרת החנות היא גם להפוך את הקהילה האקולוגית לשחקן בזירת המסחר, להעלות את צרכי הקהילה מול ספקים שונים, לשים את הדרישות האקולוגיות בחזית – הן בשכר הוגן ולא בעבדות- ובבחירת משאבים אקולוגיים לייצור והרחבת הפלטפורמה האישית להקטנת הפסולת האנושית.
מה שהופך את החנות למיוחדת עוד יותר, הוא פורמט רכישת הסחורה עבור החנות: המוצרים לעולם לא נקנים באריזות בודדות אלא בשקים גדולים, שתוכנם מועבר לכלים הייעודיים בחנות. מוצר שניתן להשיג אך ורק באריזות לא יימכר בחנות. צ'יש גם מספרת שישנה עדיפות לעסקים שמאפשרים מילוי חוזר של המכלים שלהם, כמו מכלי הסבון שבחנות. מיד אחר כך היא מתעדפת ייצור מקומי, עסקים קטנים ועסקים המנוהלים על ידי נשים. זו הסיבה שבמרקט חסרים כמה מוצרים, ביחס לסופרמרקט הרגיל, אך זו גם הסיבה שנמצא שם מוצרים מגוונים שלא נמצא בשום מקום אחר: שמפו מוצק, סבון מוצק לגילוח ועוד שלל חלופות למוצרים חד-פעמיים נפוצים, שוקולד בתפזורת ללא אריזה, חמאת בוטנים שנטחנת במקום, כדורי תמרים, פסטה בלי אריזה ואפילו אבקה ונוזל לכביסה.
תהליך הקנייה בחנות שונה מקנייה בסופרמרקט רגיל: למקום ניתן להגיע עם כלי קיבול או בלעדיו. את הכלי הריק יש לשקול במשקל שבכניסה ולכתוב עליו את משקלו בעיפרון שעווה. לאחר מכן, אפשר להתחיל בקניות ולמלא את הכלי במצרכים הרצויים, בין אם זה פתיתים, נוזל כביסה או אגוזי לוז. אם לא הגעת עם כלי, ניתן להשתמש בשקיות הנייר המוצעות בחנות או לקנות שקיות בד במחיר סמלי. בסיום הקניות נשקלים המוצרים בקופה, מינוס משקל הכלי.
כיום רוב הלקוחות בחנות הם לקוחות חוזרים מאזור המרכז, אך ישנם גם לא מעט לקוחות שמגיעים מרחוק במיוחד בשביל לצפות ולרכוש בחנות ששונה מאוד בנוף.
החנות היא גם עסק קהילתי – מתרחשות בו הרצאות, הדרכות ומבצעים מיוחדים כדי לעזור לכולנו להבין מה קורה לפסולת שלנו וכיצד אפשר לצמצם אותה ככל האפשר. בנוסף מתפרסמים אירועים קהילתיים ירוקים שמתרחשים בשכונה לשם תמיכה ועידוד בהם.
המסר של צ'יש הוא פשוט וברור: ״ התרגלנו לקנות בצורה מסוימת ונוחה. לפעמים נראה כאילו הדרך האקולוגית פחות נוחה, אבל צריך לעבור את המכשול ולצאת מאזור הנוחות. אף על פי שבהתחלה יהיה לא נוח, בסוף זה יהפוך להרגל.״
אני בהחלט מסכימה עם אמירה זו של צ'יש. חלק גדול מחיים אקולוגיים הוא פשוט ללמוד להתרגל מחדש אבל הפעם עם מחשבה מאחורי ההרגלים שלנו. הרבה מהדרכים שבהן אני חיה, בין אם בהצלת מזון ובגדים ובין בקנייה של חפצים יד שנייה, בעבר לא הייתי מעלה על הדעת לעשות ובטח שלא מרצון. מדהים כמה כוח יש להרגלים שלנו וכמה מהחיים שלנו נבחרו עבורנו, הן בזירה הפמיניסטית והן בזירה האקולוגית. אני מקווה שהכתבה הזו תהווה קול קורא ליזמיות ויזמים נוספים.ות לפתוח עוד עסקים אקולוגיים, שמטרתם להקטין את כמות הפסולת שלנו בארץ, כך שיהיה קל יותר לקנות באופן סביבתי קרוב לבית.
החנות: באינסטגרם , בפייסבוק, ובמייל