זו סיטואציה שמוכרת לרבות מאיתנו – תקלה באוטו, את חייבת ללכת למוסך, את מנסה לדחות את רוע הגזרה ולהתחמק אבל אין ברירה. עם הרבה חשש בלב את נכנסת למוסך, בטוחה שרשום לך בענק פרייארית על המצח. בטוחה שתצאי מפה מרוששת. אומנם את מנסה להראות אסרטיביות, להראות כאילו את מבינה קצת אך ברור לך שהקרב אבוד מראש. ברור לך שאת תשלמי כמה שיגידו לך בלי שיהיה לך מושג על מה בעצם. זאת הרגשה שאולי מטרידה כל אדם ברמה כזו או אחרת, אבל אני חושבת שיש בה גם פן מגדרי מובהק.

אני תהילה, בת 28, ומאז ומעולם הרגשתי ככה, תמיד כשהלכתי למוסך הרגשתי שמנסים לעבוד עלי, הרגשתי לא שייכת, כי בתכל'ס להיות במוסך זה להיות בסביבה גברית, להיות במקום לא נגיש, שרובנו לא יודעות עליו דבר ושאף אחד, או אחת, מעולם לא הסביר לנו כלום אודותיו. חוסר הידע הזה, שנובע מחינוך מגדרי בליבו, מוביל ליחסי כוחות לא שווים בין הלקוחה למוסכניק. את לא מבינה כלום ברכב והוא כן. ולצערנו, לפעמים יש אנשים שמנצלים את חוסר הידע והתמימות ו"עושים קופה" על חשבוננו.

מחקר שנערך באנגליה גילה כי בחלק מהמוסכים נשים ישלמו על תקלה זהה ברכב 30% יותר מגברים. בממוצע, נשים ישלמו 8% יותר מגברים בכל ביקור במוסך. כלומר, ההרגשה שלנו שאנחנו תמיד משלמות יותר נכונה.

החוויה של נשים בסביבת המוסך, היא לא רק של פראייריות אלא של יחסי כוחות מגדריים של ממש. כמו שכותבת שני: "בפעם היחידה שהלכתי לבד למוסך תיקנו לי פגוש שיצא מהמקום. המוסכניק לא טרח להרבות במילים. אפילו לא טרח לומר לי אם אני צריכה להישאר או ללכת. אני ניהלתי את רוב השיחה. הרגשתי שם כמו עוף מוזר. כולם גברים ומדברים אחד אל השני בצעקות. לא הרגשתי מרומה. הרגשתי כאילו אני לא שייכת. סוג של זבוב טורדני שלא מתאים לנוף של המוסך. רק רציתי ללכת משם".

החוויה של קרין וגוני מבהירה את הנקודה עוד יותר, קרין מספרת: "הייתה לי לא חוויה לא נעימה, אחרי שהגעתי לפחח לתקן דפיקה קטנטנה באוטו . אני חייבת לציין שהמחיר היה הוגן והיחס עד הסיפור הזה היה הוגן. כדי לצאת מהמוסך צריך לעשות רוורס ארוך מאוד והפחח פשוט נכנס בטבעיות לאוטו שלי ואמר לי ״בואי אני אוציא לך את האוטו שלא תצטרכי לחזור עוד שתי דקות לעוד תיקון״ . כאילו ברור שאין לי את היכולת לעשות רוורס. כשהערתי לו הוא אמר שהוא מציע לכולם גם לגברים. כנראה לגברים הוא מציע ולנשים הוא קובע".

גוני מוסיפה: "לקחתי את האוטו בפעם הראשונה לטסט, הטסטר ביקש ממני לסובב את ההגה, וצעק עלי באופן מאד לא ידידותי שלא סיבבתי כמו שצריך".

הבעיה כמובן טמונה בשילוב של חינוך וציפיות של החברה מאיתנו. פעמים רבות לא מצפים מנשים שידעו לטפל ברכב שלהן בעצמן וכתוצאה מכך ומכך שהחוויה של הגעה למוסך אינה נעימה כתוצאה מיחסי הכוחות המגדריים, אנחנו נוטות להמנע מההגעה למוסך ככל האפשר. זה מין מעגל קסמים שהיציאה ממנו דורשת מאיתנו מוכנות להתמודדות לא פשוטה. אבל לא מדובר כאן סתם בחוויה לא נעימה שהמנעות ממנה אינה גוררת בעיות. רכב הוא במובנים רבים חופש. הוא היכולת שלנו לנוע ממקום למקום, להכיר את העולם ולסוע לאן שבא לנו מתי שבא לנו בלי תלות באף אחד אחר. לכן כל כך חשוב שנוכל לטפל ברכב שלנו, לקחת אותו למוסך ובתקווה לא לשלם יותר כסף מהגבר הממוצע (בעיקר אם אנחנו זוכרות שהאישה הממוצעת מרוויחה 70 אחוז משכרו של הגבר הממוצע).
אז אם בא לכן לכבוש גם את ההתמודדות הזאת, החלטתי להביא לכן מספר עצות שיעזרו לכן לצאת מהמוסך כשידכן על העליונה.

טיפים להתמודדות במוסך:

– כאשר את ניגשת למוסך גם אם את לא מבינה כלום אל תתפארי בזה.

– אם את שמה את הרכב במוסך והולכת בקשי מבעל המקצוע שלפני כל החלפת חלק יתקשר ויבקש ממך אישור. את יכולה להגיד שאם לא יבקשו אישור את לא תשלמי עבור החלק. כמו כן כדאי לבקש שישמרו לך את החלק שהחליפו בצד.

– אם את הולכת לטיפול ספציפי ולא לתיקון תקלה, למדי קודם במה מדובר. למשל, טיפול שנתי שבו מחליפים מסנן שמן ומסנן אוויר, ולעיתים גם רפידות. בדקי מה כולל הטיפול הספציפי. את לא צריכה ללמוד מכונאות, אבל לדעת ברמה בסיסית מה הן רפידות בלמים וצלחות, כדי שכשיגידו לך את המושג תדעי בערך על מה מדובר. תוכלי לקרוא באתר "אוטול'ה" וללמוד מושגים חשובים.

– העדיפי ללכת למוסך שקיבלת עליו המלצה ממישהו או מישהי שאת סומכת עליו.

– אם את חוששת שעבדו עלייך, את יכולה תמיד לפנות לאיגוד המוסכים ולהתלונן והם יבדקו את התלונה ויטפלו בה אם הם יימצאו שהיא מוצדקת.

אני מקווה שלא יהיו לך יותר תקלות ברכב אף פעם ומי ייתן שלא תאלצי ללכת למוסך לשווא… אבל תזכרי שאת לא לבד גם במאבק הספציפי הזה ואולי בפעם הבאה תלכי עם ראש מעט יותר מורם למוסך 🙂

 

תגובות

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.