מאת: ציפי ערן 

סיפורי הצלחה, שינויים וניצחונות שלא היו אלמלא הנשים של ויקי נשים

לטור הקודם בסדרה | לטור הבא בסדרה

לא כל העיסוק שלי בוויקיפדיה הוא מלחמות ומאבקים. בפרק הבא אספר לכן על הדברים הממש כייפים ושווים שיצא לי לעשות במסגרת הזו. אבל היום אני עדיין בקטע של "למה זה חשוב מבחינה פמיניסטית" אז אספר על המלחמות… וספוילר! הסוף טוב.

ורוד זה לבנות וכחול זה לבנים

לא כל הסוגיות נובעות מכוונות רעות. בדרך כלל זה ממש להיפך. הבעיה היא, שככל שא.נשים פועלים באופן שנראה להם "רגיל" או "מקובל" בפטריארכיה, הסיכויים הם גדולים שה"רגיל" הזה יהיה רווי סקסיזם.

יש בוויקיפדיה עורך אחד שעוסק הרבה בכלים טכניים. ביניהם – תבנית שקיימת לבניית עצי משפחה. אמנם יש בתבנית הזו אפשרות להוסיף צבעים אך לעורך הזה נראה היה שאם כל אחד יוסיף איזה צבע שהוא רוצה, יווצר בלאגן. אז ב"מזנון" (המקום בו מעלים הצעות למדיניות) הוא הציע לקבוע צבעים. כמובן שההצבעה הראשונה הייתה ורוד בייבי לנשים ותכלת לגברים ומכאן, החלה סאגה ארוכה.

כשעלתה לראשונה ההתנגדות לצבעים הסטריאוטיפיים, קבוצת עורכים החליטה שזה הזמן להתחפר בעמדתה. בין הנימוקים: ויקיפדיה היא לא פלטפורמה לשינוי, זה מה שמקובל בחברה. ויקיפדים שבאמת רצו לעזור, הציעו צבעים כהים יותר (מג'נטה וכחול. ועדיין, ורוד לבנות וכחול לבנים), צבעים רנדומליים של כתום-ירוק (עדיין חלוקה בינארית לגברים / נשים), הצעת ה"דווקא" של ורוד לגברים ותכלת לנשים ועוד… אפשר לראות את הלך הדברים בדף ההצבעה שעלתה. ההתנגדות העקרונית לפמיניזם ופמיניסטיות היא לא מאוד סמויה.

בסופו של דבר, ההצבעה לא התקיימה כי התגלה שהצבעים לא עומדים בדרישות הנגישות שוויקיפדיה מחויבת אליהם (שימו לב שגם בנושא הזה היו הרבה תגובות של "אז מה?"). אבל הכיוון לא היה לטובת ה"ורדרד-כחלחל" והריאקציונרים לא יכלו לכפות את דעתם. בדיון הזה היו שתי נשים בלבד, אבל זה הספיק.

פמיניזם

במקרה הזה, בחרתי להרחיב את הפתיח של הערך, אשר הגדיר פמיניזם כך:

"תפיסה… על פיה יש להיאבק בדיכוי נשים ובאפליה כנגדן בחברה ולהביא לשוויון הזדמנויות לנשים".

לטעמי מוגבל מדי, ונילה מדי, לא באמת תופס את מהות הדבר. שיניתי ל:

"…להביא לשוויון מגדרי – שוויון על פי חוק, שוויון במעמד החברתי, ושוויון בהזדמנויות".

בשלב זה אימצתי מדיניות של שינויים קטנים והדרגתיים, כי בנושאים של פמיניזם ומגדר יש נטייה לפולמוסים. אך אפילו השינוי הקטן הזה שוחזר. העורך ששיחזר אותי טען שזה "טרחני ולאו דווקא נכון". מממ… מה? מה לא נכון פה?  אז שיחזרתי את השיחזור. והרגשתי מטומטמת שניסיתי לשחק נחמד, אז הפעם הוספתי ודייקתי יותר:

"פמיניזם… היא אסופה של אידאולוגיות, תנועות פוליטיות, תנועות חברתיות ותאוריות אשר במרכזן המטרה להשיג ולמסד זכויות לנשים מבחינה פוליטית, חברתית, כלכלית ואישית. בכלל גישות אלה כלולים המאבק לשוויון על פי חוק, המאבק לשוויון הזדמנויות בחינוך ותעסוקה והמאבק נגד אלימות כלפי נשים. מקובל לספור את ההיסטוריה של הפמיניזם מהמאה ה-19 באירופה, כאשר תחילת התנועה התמקדה בהשגת זכויות בסיס פורמליות, כגון זכות ההצבעה".

גם את זה שיחזר האדון "חיים 7", הפעם בשתי טענות: החזרה לגרסה יציבה, ושוב התנגדות על רקע "לא נכון". אז, עוד לא הייתי מאוד מנוסה במחלוקות ושכחתי את עקרון הגרסה היציבה (מי שמשחזר שיחזורים פותח ב"מלחמת עריכה", והפעם זו הייתי אני שעשתה זאת). נפלתי על עניין טכני. עכשיו הייתי צריכה להילחם בשתי חזיתות: האחת, בדף השיחה של הערך, כדי "להוכיח" שפמיניזם עוסק בשוויון זכויות ולא רק שוויון הזדמנויות (עד היום אני לא יודעת אם באמת "חיים 7" חושב שהוא מומחה לפמיניזם, או שהוא פשוט ניסה להטריל). החזית השנייה הייתה יותר רצינית: "חיים 7" פתח נגדי בירור. בבירור, מביאים תלונה נגד מישהו, בתקווה שייחסם, ייענש או יגונה באופן כלשהו. זה פותח את כל ההיסטוריה של מי שמתלוננים עליו ונותן הזדמנות לקהילת העורכים להתבטא בעדו או נגדו. מספר עורכים, שלימים לצערי יצא לי להכיר טוב יותר, ניצלו את ההזדמנות לחבוט בי. מהלכים כאלה מתישים ודורשים תשומת לב אך אני נחושה ולא מוותרת להם. עד עכשיו קיים הערך בגרסתו המשופרת (קמעה). והחונטה האנטי-פמיניסטית הבינה שאני לא מתקפלת.

אלימות מינית בישראל

יש בוויקיפדיה עקרון לפיו אסור לעורר מהומה כדי להעביר נקודה אך זה אף פעם לא הניא אף אחד מלעורר מהומה. אחת המלחמות הכואבות התעוררה בגלל נושא האלימות המינית. לא, דווקא לא מהסיבות בגינן יצאנו לרחובות לאחרונה, אלא כי מישהו כתב ערך ספציפי על אלימות מינית בחברה החרדית. העורכים החרדים בוויקיפדיה התחרפנו. גברים בוויקיפדיה נורא אוהבים לחשוב על עצמם כשיא השיאים של הרציונל והאובייקטיביות, מה חבל שהם לא רואים את עצמם במצבים האלה.

אין לי מושג אם מי שכתב את הערך חיפש להיכנס בדתיים ואני לא מופתעת כלל שכתיבת הערך התקבלה כך. אישית אני חושבת, שאכן תופעות שונות מקבלות ביטוי שונה באוכלוסיות שונות. אלימות מינית בקרב הקהילה ההומואית לא נראית כמו אלימות מינית בקהילה החרדית, שלא נראית כמו אלימות מינית בצבא וכן הלאה. גם התגובות החברתיות והמוסדיות משתנות ממקום למקום. אני לא רואה בעיה עקרונית בכתיבה על קבוצה מסוימת, כל עוד כותבים גם על שאר הקבוצות ולא ממקדים את הזרקור על קבוצה אחת, כאילו רק היא אחראית לנושא.

העורכים הדתיים של ויקיפדיה ניסו למחוק את הערך בהצבעה, ללא הצלחה. אז, כל קהילת העורכים יצאה לקרב. עורך דתי התחיל לכתוב ערך על "אלימות מינית בישראל" שהייתה למעשה מעין מניפסט המשווה בין דתיים לחילונים. לא גישה שאני, או כל אחת עם ידע בסיסי על אלימות מינית, הייתה בוחרת לתוכן תחת הכותרת הזו אך כמובן שלא היה עם מי לדבר. כל מה שעניין את העורך ותומכיו היה ההתקפה שחוו בהצבעה והצורך לאזן את המתקפות. אך כפמיניסטית וכאישה נפגעת אלימות, הערך הזה קרוב לליבי והחלטתי שאני פשוט לא מאפשרת לדבר הזה לקרות. העברתי את הערך למצב טיוטה, בטענה שהיא עוד לא מוכנה וכך כל הקהילה המשיכה לנהל קרב על עריכת הערך ועל קיומו בכלל – עם כל האמוציות הנלוות.

לא אלאה כאן בכל הגועל נפש, ההתקפות, הויכוחים המרים, ההכפשות ושאר הדברים שהפרו את השלווה במשך שבוע, שבועיים או נצח. לא וויתרנו. בסופו של דבר, התערבו ה"בירוקרטים", אנשי המילה האחרונה במחלוקות ויקיפדיה, שמתערבים רק לעיתים רחוקות ושני הערכים נמחקו. לפני שהייתה לקבוצה כלשהי הזדמנות להתחיל מחדש, גייסתי מישהי ממרכז הסיוע שתכתוב ערך אמיתי על אלימות מינית והיום הערך קיים.

טיפולי המרה

בוודאי כבר שמתן לב, המלחמות הקשות באמת בוויקיפדיה הן לא גברים נגד נשים. הן באופן חד וברור מלחמות אידאולוגיות. יש את מלחמות הימין בשמאל, יש את מלחמות האנטי-טבעונות, ויש את מלחמות האנטי-פמיניזם ואנטי-להט"ב, הנערכות בעיקר על ידי קבוצת עורכים חרדים. זו לא אמירה גורפת על כל העורכים הדתיים בוויקיפדיה, אלא על קבוצה מאוד ספציפית – קטנה אך פעילה ואידאולוגית.

אחת המלחמות האחרונות הייתה ביחס לטיפולי המרה. אותה קבוצה ביקשה שהערך על הנושא יכלול התייחסות כאילו טיפולי המרה הם אפקטיביים ולגיטימיים, וצמצום הגל הגואה נגד הפרקטיקה ברחבי עולם. כמו תמיד בוויכוחי ויקי, כולם מעמידים פנים שאין להם שום רגשות אישיים בנושא, כי זה דבר רע, ורק נכונות המידע וכבודה של ויקיפדיה נגד עיניהם. מוזר, עם כן, למה זה תמיד אותם עורכים במלחמות נגד להט"ב ונשים… והם כלל אינם מתעסקים עם אי נכונות ערכים על אמנות ימי הביניים או משהו כזה.

מוזמנות לקרוא את הדיון (או שלא, הוא ארוך ומסורבל – אפשר לראות את ההחלטה בראש דף השיחה), אבל מה שחשוב לי לציין זה שני דברים: ראשית, שההחלטה הייתה לטובת קיום החקיקה נגד טיפולי המרה, והוצאת התייחסות כאילו היא לגיטימית ואפקטיבית; ושנית, ואולי יותר חשוב באופן כללי – אני חושבת שהעורך המוביל בהבאת המחלוקת לכדי הצבעה באמת חשב שהוא ינצח שם (אחרת למה לעשות את זה?) והוא לא. הקולות של העורכות של ויקי נשים הכריעו את הכף לטובה.

בטור הבא, אספר סיפורים נוספים על המחלוקות אצל עורכי ויקיפדיה. עד אז, מוזמנות לקחת חלק במיזם "ויקי-נשים":

 

ציפי ערן:

"אני מתחילה הרבה דברים מתוך זעם. יש בי זעם פמיניסטי טהור, והוא יוצא בהרבה סוגים של מצבים, רוב הזמן כלפי הפטריארכיה וגילוייה, ולפעמים כלפי א.נשים שפועלות או טוענים לפעולה בשם הפמיניזם.

כך, למשל, הובלתי את צעדת השרמוטות מהגדולות שנראו בתל אביב (הצעדה השניה וגם הצעדה השלישית). צעדה ששמה את הפעילות הזו על המפה. זה קרה כי בארגון אחר, בהובלת גברים, הוחלט ש"צעדת השרמוטות" הוא שם "שרמוטי" מידי. בלי להבין שזה בדיוק הסלאט שיימינג אותו המחאה באה למגר. אחרי ניסיונות הידברות, בהם הגברים היטיבו להסגביר – אבל לא היה ממש עם מי לדבר, החלטתי לא לתת לזה לקרות. ואז קרתה היסטוריה. חברותיי למאבק ואני יצרנו קמפיין הצטלבותי שהפך ויראלי ומשך מאות אלפי צפיות ושיתופים. מדובר בתקופה אחרת של פייסבוק וזה היה דבר חדש ומרגש. לצעדה עצמה הגיעו מעל לאלף נשים – גם כן משהו שעוד לא נראה. בייחוד עבור אירוע שהשתדל לייצג חתך אוכלוסייה רחב ומגוון מאד. גם שם, כמו בויקי-נשים: קודם כעסתי, אחר כך קיבלתי החלטה ואז, בנחישות, גרמתי לזה לקרות"

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

חביבה מסיכה, זמרת ושחקנית תיאטרון יהודייה-תוניסאית משנות העשרים, הייתה דמות נערצת ואהובה הן בציבור היהודי והן בציבור התוניסאי הכללי. היא הייתה אישה יפה, ססגונית ושנויה במחלוקת, שניהלה חיי אהבה מגוונים וסוערים עם נשים וגברים, באופן פומבי ומוחצן. בגיל 27 נרצחה בידי מאהב יהודי קנאי. בספר שפורסם בשנת 2023 מסופרים קורות חייה.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.