מאת: ציפי ערן 

שלום, שמי ציפי ערן, אני טיפה אובססיבית ומאוד פוחדת מכישלון.

לטור השני בסדרה

כמו כל אקטיביסטית פמיניסטית, אני תמיד נמצאת באיזושהי דרגה של כעס, כי הפטריארכיה קיימת באוויר שאנו נושמות, ובכל האינטראקציות שלנו עם הסביבה, ובכל התקשורת, ואין יום (אלא אם כן נשארות מתחת לפוך) שלא נתקלות בזה. אבל אנחנו גם חיות את חיינו, ויש לנו כל מיני עיסוקים, ודברים שמעניינים אותנו. וגם לי, בין היתר, כשאני קוראת ספר או רואה תוכנית על אירועים היסטוריים, או שומעת משהו שחדש לי, אני פותחת את האינטרנט כדי ללמוד מה באמת קרה, כי אני אוהבת ללמוד ואוהבת לדעת. כל חיפוש מעלה בראש התוצאות את הערכים הקשורים בוויקיפדיה. וכמעט כל פעם משהו בוויקיפדיה עצבן אותי: או שהערך קצר מדי, או לא מעודכן, או שיש בו תוכן סקסיסטי, או, כשמדובר בנשים ובפמיניזם, הוא כלל לא קיים.

אז יום אחד ישבתי עם חברתי, נשמתי, המהפכנית הרדיקלית דןוג וכשהתלוננתי על ויקי, היא אמרה "את יודעת שגם את יכולה לערוך בוויקי, נכון?" וככה, כמו כלום, קודם כעסתי, ואחר כך קיבלתי החלטה, ואז, בנחישות, גרמתי לזה לקרות.

קודם כל, הייתי צריכה ללמוד לערוך. זה לא היה לי יותר מדי קשה, ומאז ועד היום זה נהיה מאוד קל. גיליתי שיש הרבה רמות של ידע בוויקיפדיה, אבל עם ידע מאוד בסיסי אפשר פשוט לערוך. אחרי זה הייתי צריכה להתגבר על התחושה (שיש להרבה נשים לצערי) של "מה? אני??? מה פתאום שאני אערוך? מה אני יודעת? זה מפחיד!". ואז נברתי קצת בשיחות ובערכים, והבנתי שיש שם ילדים בני 14, ואת כל הערכים הקלוקלים והחסרים מישהו פרסם, ובאיזה קטע אני פחות מסוגלת?  אני כנראה יותר מסוגלת, וכדאי שאזכור זאת.

אז ערכתי, וכתבתי ערכים חדשים. אחד הערכים הראשונים שכתבתי היה "שירי אייזנר". אל תלכו לחפש, כי הוא לא קיים. הוא נמחק בהצבעה. אני לתומי חשבתי שיש חשיבות לפעילה שהרימה יחד עם לילך בן דוד את ה-פוליטיקה והאקטיביזם הביסקסואלי בישראל, מה גם שהיא פרסמה על זה ספר, ואפילו הוזמנה להרווארד בגלל זה. אבל התגובות שקיבלתי בוויקיפדיה לא היו, חלילה, "מצטערים, זה לא עומד בכללי החשיבות שלנו" או "אנחנו יודעים שאת חדשה אז אולי אפשר לעזור לך להבין מה כן ולא מקובל פה"… אלא היו יותר בסגנון "מה פתאום שכל סטודנטית למגדר תחשוב שהיא משהו ויהיה עליה ערך" ו"מגדר זה בכלל לא תחום, לא כמו פיזיקה". אני מניחה שאני לא היחידה שספגה הערות מזלזלות ומקטינות באינטרנט, אבל זה לא אומר שאני מוכנה לקבל את זה.

נלחמתי על הערך הזה, ואפילו הצלחתי לשכנע די הרבה אנשים. אבל נערכה הצבעה, והפסדתי, והערך נמחק.

אבל. וזה אבל גדול – כשראיתי את המכניקה של ההצבעות (יום קודם לכן לא ידעתי שיש כזה דבר בכלל, לא הבנתי איך הדברים עובדים שם, זה היה כמו חור שחור של מסתורין) הבנתי שעם עוד שלושה קולות הערך שכתבתי היה נשאר, והפעילות הביסקסואלית הרדיקלית הייתה הופכת לחלק מ"הידע האנושי" (מטרת ויקיפדיה – לתעד את כל הידע האנושי).

נחושה אמרתי? היה נראה לי שצ'יק צ'ק אני מגייסת עוד שלוש או חמש פעילות כדי לא להפסיד בהצבעה הבאה. כי ידעתי שיהיו עוד. בינתיים, הצלחתי ללמוד שלא רק שכמעט ואין נשים שעורכות בוויקיפדיה, אלא שיש היסטוריה של התעמרות בנשים ששם, ולכן הן לא נשארות גם כשהן רוצות להיות שם. התוצאה של כתיבה על ידי קבוצה מאוד, מאוד הגמונית של גברים (רובם – אשכנזים, מעמד ביניים ומעלה, משכילים, סטרייטים) תהיה גוף ידע שדומה להם, בו אין הרבה נשים, ואין דגש על נושאים הקשורים לנשים, או המעניינים נשים (או להטב"קיות, או מזרחים או ערביות, וכן הלאה). כי ככלות הכל, מדובר ביוזמה התנדבותית, וא.נשים כותבים על מה שמעניין אותם.

אז אותי מעניין שהייצוג של נשים בגוף "הידע האנושי" יהיה דומה למספרנו באוכלוסייה, ושהעשייה שלנו לא תיפסל על בסיס "גברים כתבו את ההיסטוריה ולכן רק מה שהם כתבו חשוב". במיוחד, כשכל כך הרבה נשים אשר הישגיהן כן עומדים ב"תקן הגברי" פשוט נמחקו, או המצאותיהן נגנבו, או שמן פשוט נשמט. ולכן, לא רק חשובות לי הצבעות, אלא אני באמת רוצה נשים שכותבות ועורכות ומוסיפות ידע של נשים, בשפה של נשים, ועם סטנדרטים של נשים (לא שיש לנו שפה אחת או סט אחד של סטנדרטים, פשוט שהמיקס יכלול גם את שלנו, מה שדומה ומה ששונה).

וכך, חברות, נולדה ויקי נשים. הוצאתי קול קוראת, התחלתי שיתוף פעולה עם ויקימדיה ישראל (העמותה שמאחורי ויקיפדיה), ארגנתי הרצאות והדרכות ומפגשים, דיברתי עם התקשורת… ומה שיש לי לומר אחרי ארבע שנים זה שלא היה קל בכלל לגייס שלוש ובטח לא חמש נשים שיידבקו בעשייה, ויצביעו וכן הלאה – אבל אני עדיין נחושה, ועם הזמן, המיזם צבר לא מעט הצלחות.

אני אשכרה משנה מציאות

חשוב להבין שוויקיפדיה משקפת את המציאות (גם אם חלקית, ועל פי ההגמוניה), מכיוון שמדובר באנציקלופדיה הגדולה בעולם. זהו ה-המקור של מידע זמין, כולםן פחות או יותר משתמשים בוויקיפדיה, וא.נשים רבים מאוד רואים בוויקיפדיה את ה"סוגר ויכוח". יותר ויותר, תלמידי בית ספר משתמשים בוויקיפדיה כדי לכתוב עבודות, גוגל משתמשת בה כדי להביא לכם תקצירים בחיפושים, ואפליקציות של מפות – שמשמשות כל מיני חברות – גם שואבות משם מידע. אנשים בזרקור הציבורי חייבים שיהיה עליהם ערך, וחברות מסחריות גם נלחמות להיכלל במיזם. זה לא משהו זניח, מה שקורה בוויקיפדיה.

אז כשאני משנה את ויקיפדיה אני משנה את העולם. או לפחות את איך שהעולם מצטייר, ויצטייר לאורך זמן. אז אם אני משנה את כל הערכים בהם כתוב משהו כמו "הוא נשא אותה לאישה" או "היא ילדה לו בן" ל"הם התחתנו" ו"נולד להם ילד" – כבר שיניתי מציאות. אם אני, וכל מי שהצטרפה למטרה, כותבות עוד ערך על אישה שאין לה ייצוג, פותחות עוד קטגוריה שתקל על מי שמחפשת נשים במקצוע או תחום מסוים, מעלות תמונות או מביסות הצעות למדיניות שהיא סקסיסטית (נגיד, לצבוע עצי משפחה בוורוד לנשים ותכלת לגברים), אנחנו משנות לא רק את התיעוד והייצוג, אלא גם מה שהציבור יקרא ויבין וידע.

גם את יכולה

אם גם את כמוני, מתעצבנת כשמוחקים נשים, פונים לטרנסג'נדריות בפניה הלא נכונה, או טוענים שפמיניזם זה מיותר כי כבר יש שוויון… אם את אחת מהרבות שהגיבו בתרעומת לסיפורים על ויקיפדיה שעלו מדי פעם בפייסבוק, ואת רוצה לעשות עם זה משהו, תדעי שזה בכלל לא קשה.

את לא צריכה להיות זועמת ואובססיבית כמוני (או שכן, מה שעובד). אפשר לכתוב ערכים וללחום על הצדק, ואפשר גם להיות נוכחת בדיוק במידה שתאפשר לך לעשות ולתמוך בשינויים. יש לנו – כמו בכל נושא – כוח במספרים. אז הדבר העיקרי שאת יכולה לעשות זה פשוט להצטרף. אני לא אכביר במילים או אגלה את כל ה"סודות" עכשיו. אבל אני כן רוצה לספר את מה שהכי חשוב לדעת על ויקי נשים:

  • אפשר לתרום לשינוי משמעותי עם השקעה של 15 דקות בשבוע (או כמה דקות ביום, או שעה בחודש… זה מאוד גמיש, ובזמנך שלך, מאיפה שאת נמצאת ובכל שעה)
  • מעבר לעשייה עצמה, הבסיס של ויקי נשים הוא תמיכה, ייעוץ וסיוע הדדי – את אף פעם לא לבד. בין אם זה עזרה ב"איך, כמה, למה" או התייצבות לצדך במצב של בעיה או התנגדות – בשביל זה אנחנו קיימות.
  • המיזם מתנהל לפי עקרונות פמיניסטיים. בזה אני מתכוונת שהוא לא היררכי, והוא הצטלבותי. המטרה הכוללת היא ייצוג וסגירת פערים, לא רק לקטגוריה הרחבה "נשים" אלא לכל הזהויות והאתגרים שלנו: פערי מוצא, מעמד, מגדר, מיניות וכן הלאה. עם זאת, כל אחת כותבת או עורכת מה שהיא רוצה. אין כללים, הפוליטיקה, הפמיניזם ותחומי העניין שלך הם שלך.פערים, אגב, זה גם פערים בקהילה הוויקיפדית (מספר העורכות לעומת מספר העורכים) וגם בתכנים (כמה ערכים יש על נשים ונושאים הקשורים לנשים).

אם את רוצה לשמוע עוד על זה, ואפילו להיפגש (ללמוד, לערוך, מה שנחליט), את יכולה להירשם בקישור הבא, ונהיה בקשר.

 

בפעם הבאה:

סיפורי הצלחה: שינויים וניצחונות שלא היו אלמלא הנשים של ויקי נשים

 

ציפי ערן:

"אני מתחילה הרבה דברים מתוך זעם. יש בי זעם פמיניסטי טהור, והוא יוצא בהרבה סוגים של מצבים, רוב הזמן כלפי הפטריארכיה וגילוייה, ולפעמים כלפי א.נשים שפועלות או טוענים לפעולה בשם הפמיניזם.

כך, למשל, הובלתי את צעדת השרמוטות מהגדולות שנראו בתל אביב (הצעדה השניה וגם הצעדה השלישית). צעדה ששמה את הפעילות הזו על המפה. זה קרה כי בארגון אחר, בהובלת גברים, הוחלט ש"צעדת השרמוטות" הוא שם "שרמוטי" מידי. בלי להבין שזה בדיוק הסלאט שיימינג אותו המחאה באה למגר. אחרי ניסיונות הידברות, בהם הגברים היטיבו להסגביר – אבל לא היה ממש עם מי לדבר, החלטתי לא לתת לזה לקרות. ואז קרתה היסטוריה. חברותיי למאבק ואני יצרנו קמפיין הצטלבותי שהפך ויראלי ומשך מאות אלפי צפיות ושיתופים. מדובר בתקופה אחרת של פייסבוק וזה היה דבר חדש ומרגש. לצעדה עצמה הגיעו מעל לאלף נשים – גם כן משהו שעוד לא נראה. בייחוד עבור אירוע שהשתדל לייצג חתך אוכלוסייה רחב ומגוון מאד. גם שם, כמו בויקי-נשים: קודם כעסתי, אחר כך קיבלתי החלטה ואז, בנחישות, גרמתי לזה לקרות"

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

חביבה מסיכה, זמרת ושחקנית תיאטרון יהודייה-תוניסאית משנות העשרים, הייתה דמות נערצת ואהובה הן בציבור היהודי והן בציבור התוניסאי הכללי. היא הייתה אישה יפה, ססגונית ושנויה במחלוקת, שניהלה חיי אהבה מגוונים וסוערים עם נשים וגברים, באופן פומבי ומוחצן. בגיל 27 נרצחה בידי מאהב יהודי קנאי. בספר שפורסם בשנת 2023 מסופרים קורות חייה.

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.