Reading Time: 3 minutes

"בזכות עצמה": היא-סטורי בחסות נטפליקס

אישה שחורה, בת לעבדים משוחררים, הופכת לאימפריה כלכלית למול מחסומים מגדריים, גזעיים וכלכליים. "בזכות עצמה", היא סדרה שנותנת כבוד לאישה פורצת דרך. ליטל עמוס בביקורת טלוויזיה פמיניסטית.
Reading Time: 3 minutes

"שיער זה יופי, שיער זה רגש. שיער זה המורשת שלנו.

שיער מספר לנו מי אנחנו, איפה היינו, ולאן אנו מועדים."

 

ככה מתחילה הסדרה 'בזכות עצמה: בהשראת חייה של מאדאם סי-ג'יי ווקר' (Self Made) בנטפליקס, שמציגה את סיפור חייה של שרה ברידלאב, שנודעה לימים כמאדאם סי-ג'יי ווקר.

'בזכות עצמה' מתרחשת באמריקה של תחילת המאה הקודמת, ומציגה באופן חד וממגנט את סיפור חייה של הגברת שעשתה את "הבלתי יאומן": שרה ברידלאב (בגילומה של אוקטביה ספנסר, 'העזרה', 'מאחורי המספרים').

שרה גדלה בלואיזיאנה כבת לעבדים משוחררים. היא התייתמה, התאלמנה, ועבדה ככובסת שחורה בעבור תשלום של דולר וחצי ליום. לאחר מכן, התחתנה שוב עם בחור בשם  דיוויס והתגרשה ממנו, בין השאר כי הכה אותה.

ופתאום, דפיקה בדלת

יום אחד, שרה פגשה באדי מונרו (כרמן אג'וגו) אשר הגיעה לפתח ביתה כדי למכור את מוצרי השיער שיצרה. מונרו גם היא אישה שחורה, בת לעבדים משוחררים ותוצר של דיכוי. אבל, היא נחשבת ליותר בהירה ויפה.

אחד ממוצריה של אדי נועד להצמחת שיער. שרה ניסתה אותו כדי לטפל בהתקרחות ממנה סבלה, בין השאר כתוצאה ממצבה הנפשי. המוצר שינה את חייה של שרה, ושתי הנשים הסכימו על עסקה: שרה מכבסת לאדי בתמורה לטיפול בשיער שלה.

לאחר מכן, שרה ביקשה מאדי להפוך למוכרת של המוצרים שלה. אדי סירבה, כיוון ששרה אינה מודל היופי שרצתה שיהיה מזוהה פומבית עם המוצר שלה. בתגובה, שרה קיבלה החלטה: בעקבות הניסיון שצברה אצל אדי, היא עשתה ניסויים ורקחה מצמיח שיער משלה.

משחק של גוונים 

כשמצאה דרך לרקוח מוצר שיער משלה, שרה רקחה גם את "מאדאם ווקר". צעד אחרי צעד היא הפכה לשם דבר, ויצרה תעשייה של קוסמטיקה ומוצרי עיצוב שיער לנשים שחורות בארה"ב. מאותו הרגע, אדי מונרו הפכה ליריבתה העסקית.

היחסים בין אדי מונרו ושרה ווקר הם אחד מהחלקים המעניינים ביותר בסדרה, בעיניי. נראה שאדי מונרו אוהבת ושונאת, מעריכה ובזה, מפרגנת ומקנאה לשרה בו זמנית. שתי הנשים מסמנות גם תפיסות שונות ל"שחרור" בצומת של מגזר וגזע.

אכן, שרה בנתה את הקריירה שלה גם בזכות אדי מונרו ושאבה את הרעיון ממנה. אבל בניגוד לאדי, שרה הפכה ל"מאדאם ווקר", מותג עם משמעות. בעוד אדי "העצימה" נשים אחרות רק לפי מודל היופי שלה, שרה הייתה הראשונה שיצאה נגד מודל היופי הנחשק, שאנו חוטאים בו עד היום: בהיר זה נקי ואסתטי יותר, שחור בהיר מתעכל קצת יותר, ושחור? פחות.

איך נראית אימפריה של אישה?

ככה גם נרקחה ההצלחה של שרה, בזכות עצמה. כאישה שידעה בתבונה רבה לזהות את הצרכים והאפשרויות הטמונות בקהל היעד שלה, היא התייחסה למוצרי השיער לא רק כ"מוצרי שיער". באמצעותם היא העצימה את עצמה ובנתה אימפריה, מינפה את ההצלחה שלה כדי לעודד נשים אחרות למצוא, לאהוב ולהעצים את עצמן.

שרה פיתחה עוד מוצרים, הקימה מפעל לייצור, גייסה נשים לשיווק והקימה בית ספר להעצמה נשית עבור הסוכנות שלה, שהרוויחו הרבה יותר מהמקובל בשוק. היא גם עודדה אותן להיות מלומדות, להחצין את ההשכלה ואת הכישורים שלהן.

"בזכות עצמה" מראה בבהירות ששרה מצאה עצמה נאבקת לא רק בדיכוי מצד האדם הלבן, אלא גם בדיכוי מצד שחורים שנחשבו בהירים יותר, ולכן יפים יותר. היא נאלצה להתמודד עם דחייה, עם דעות גזעניות ומגדריות שנשארו גם לאחר העבדות, עם בעיות אישיות ועולם עסקי שהבהיר לה שהוא שייך לגברים. היכולת של הסדרה לתאר את מגוון המחסומים, מסתכמת ביצירה שמרחיבה עבורנו את הדיון על מפגשי הדיכוי השונים.

"שיער זה כוח"

"שיער זה כוח" אומרת לנו מאדאם סי ג'יי ווקר, וקשה קצת לא להיזרק למסר הקטן והדומה מסרט אחר: הלב, המוח והאומץ שמבקשים איש הפח, האריה והדחליל בסרט 'הקוסם מארץ עוץ'. כל אלה היו תמיד קיימים בהם.

גם פה, הכוח תמיד היה בה, והמוצר הזה שרקחה, הוציא אותו ממנה. מכובסת שלא נתנו לה סיכוי, שרה ברידלאב הפכה למאדאם סי ג'יי ווקר. בשנים בה קבעו לה איך להיות, היא עשתה את "הבלתי יאומן": אמרה והראתה לנשים שזכויות אינן של גברים לתת או לקחת. היא לא חיכתה שמישהו יגדיר אותה, היא הגדירה את עצמה והפכה להצלחה.

תמונה של נושא הכתבה מאדאם סי-ג'יי ווקר
תמונת ארכיון של שרה ברידלאב

אבל כאן לא נגמרת ההשראה שהדמות שלה מעניקה. עם הצלחתה הכלכלית, התפנתה ווקר גם לאפיקים חברתיים. בין השאר, תמכה כלכלית בארגונים פוליטיים שנלחמו בקו קלוקס קלאן ובגזענות שהיתה הלך רוח באותה תקופה.

מאדאם סי ג'יי ווקר נכנסה לספר השיאים של גינס בתור האישה הראשונה בעולם שהפכה למיליונרית, בזכות עצמה כמובן. כששאלו אותה מה הדבר שבזכותו הצליחה היא אמרה: "הדבר היחיד שעשיתי נכון היה, שפשוט קמתי והתחלתי לעשות".

הסדרה נוצרה בהשראת הביוגרפיה 'בתנאים שלה' ( On Her Own Ground), של העיתונאית והסופרת אליליה באנדלס (A'Lelia Bundles) שהיא גם בת הנינה של ווקר.

התסריט נכתב בתבונה רבה על ידי ארבעה תסריטאיות.ם ובוים ברגישות על ידי שתי בימאיות: דימיין דיוויס וקאסי למונס. עוד משחקים בסדרה: בלייר אנדרווד כבעלה של שרה וטיפאני האדיש ('טיול בנות') כבתה.

בזכות עצמה: סיפורה של מאדם סי ג'יי ווקר, 4 פרקים, נמצאת בנטפליקס. סדרה מהנה, מרתקת ונוטפת איכות.

קרדיט לתמונה בראש הכתבה: נטפליקס ישראל 

קרדיט לתמונה בסוף הכתבה: Scurlock Studio (Washington, D.C.) (photographers).   Smithsonian Institution, National Museum of American History 

רוצות לקרוא עוד כתבות כאלה? תמכו בנו באופן קבוע או חד פעמי על מנת שנוכל להמשיך ולעשות תקשורת פמיניסטית

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. Avatar
    מירב

    טוב שנטפליקס הפיקה את סיפורה של שרה ווקר , אם לא כך ייתכן ולא הייתי מכירה ומתוודעת לעוד אישה חזקה, נפלאה ופורצת דרך שהלכה עם האמת שלה עד הסוף המוצלח ! וכנגד כל הסיכויים בעולם של גברים ״ולבנים״ סיפור מרגש ומעצים על נשים פורצות דרך ועוד מהמאה הקודמת – מומלץ

כתיבת תגובה

שיתוף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

עוד באותו נושא:

מגיעה לנו גינקולוגיה אחרת

Reading Time: 5 minutes למקצוע הגינקולוגיה עבר והיסטוריה שמשליכים על ההווה שלו. יתרה מכך, אופן ההתמחות של גינקולוגים וגינקולוגיות לא תואם רפואה יומיומית עבור נשים. הגיע הזמן לרפואה פמיניסטית

חוקים כמו חול ואין מה לאכול

Reading Time: 2 minutes אתמול נדונה הצעת החוק בנושא אלימות כלכלית בכנסת. השיח הציבורי התמקד בסערה שהתחוללה בכנסת בדיון – אך מה עם מהות החוק עצמו? דעה