אונלי פנס: זנות או לא?

עורכת: נועה בורשטיין חדד

מאת: הידד ליטמן ושרון אורשלימי

בשבוע האחרון הרשת שוצפת וקוצפת בעקבות שתי נשים, המפורסמות, כל אחת בתחומה, בזירת האונלי פנס. בפינה הבינלאומית: לילי פיליפס בת ה-23 מבריטניה, שאתגרה את עצמה לשכב עם 100 גברים ב-24 שעות, התמוטטה, שטפה את עיניה וקמה להכריז על אתגר עצמי נוסף: 1000 גברים ביממה.

בפינה המקומית: ירדן לסרי בת ה-26, שהתראיינה לאחרונה על האופן בו מרוויחה כסף באונלי פנס. בריאיון סיפרה שעברה פגיעה מינית ואונס כנערה והיום, החליטה לקבל תשלום על אותו אלמנט שבעבר שימש לביוש ולהשפלה שלה. אם מקשיבות לדבריה של לסרי, מגלות שהיא אוחזת בתפיסות חיוביות על מין ומיניות ומאמינה כי יש לחנך למיניות חיובית, לידע על הגוף ולשחרור מיני.

השתיים האלו מדגימות את המגוון הקיים בז'אנר: קיצוניות עד כדי פגיעה עצמית בשביל עוד עוקבים ובדרך גם הרס עצמי, אל מול אג'נדה הבאה לידי ביטוי בעירום וגירוי מיני בתשלום, מתוך מקום שלוקח בעלות על הגוף והמיניות. ברוכים הבאים וברוכות הבאות לעבודת המין הדיגיטלית.

ירדן לסרי בראריון למאקו עם הכיתוב "אני מבחינתי לשחרר את כל העירום שלי לעולם"
ירדן לסרי

מיניות כמשאב מעצים

לפני 40 שנה בערך, פמיניסטית רדיקליות יצאו נגד פורנוגרפיה ובכלל נגד עבודת מין, ומולן עמדו פמיניסטית מסוג אחר שהאמינו שביטוי מיני של נשים הוא לגיטימי גם אם הוא כולל סקס מול מצלמה ובתשלום. מסתבר שהמחלוקת הטעונה ממשיכה עד היום ומתמקדת בהגדרה: אונלי פנס – זנות או לא.

בואו נודה על האמת. במרחב הפמיניסטי שלנו, אם תכתבי באופן חשוף על מיניות או על פגיעות מיניות, זה יהיה לגיטימי. תעשי סרט הכולל עירום, גם זה יהיה לגיטימי. תתפשטי ב"צעדת השרמוטות"?, וודאי שלגיטימי. אבל להתפשט בשביל כסף? זה כבר לא לגיטימי.

אחד הטיעונים העיקרים שעד היום תופס כנגד עבודת מין הוא הניצול של הנשים בתעשייה. אם הגבר הוא המשלם והאישה מספקת שירות שמטרתו גירוי מיני נטו, היא מיד הופכת למנוצלת וחסרת כוח, וזה לא משנה אם היא תגיד אחרת. מחקרים מראים כי נשים שעובדות במצלמות רשת בפרט, חוות עונג, מיני או רגשי, וכי גברים הצורכים שירות זה, לא רוצים רק לאונן, אלא נהנים גם מהתקשורת והאינטראקציה הנשית. יש כאן משהו מעבר למין אבל ההקשר של גירוי מיני הוא מה שהופך את הדבר למגונה, אסור ונצלני (כלפי האישה כמובן) בעיניים פמיניסטיות ומוסרניות, שלא לומר, פוריטניות.

כלומר, שימוש לתועלת כספית, במשאב שקיים אצל האישה, הוא אסור מוסרית כי מדובר במיניות, ומיניות זה משהו שעושים במסגרת מהוגנת: מערכת יחסים או נישואין (שהן כשלעצמן פעמים רבות, הסכמים כלכליים ומיניים). ואולי זו הנקודה בה פמיניזם ושמרנות נפגשים.

"אני שונה מפורנו": מיה ונטורה על ההצלחה העולמית ב"אונליפאנס"

בין עונג לסכנה

בשנת 1984 כתבה קרול ואנס כי מיניות האישה נתונה תמיד במתח בין עונג לסכנה. לטענתה, לפמיניסטיות רדיקליות יש נטייה להתמקד יותר בסכנה ופחות בעונג, במיוחד בהקשר של עובדות מין. כמובן שאם יש ניצול בעבודת מין הוא אסור ויש להוקיעו ולמגרו, אבל עדיין, אפילו אישה בגירה, שבוחרת במודע לקבל כסף על חשיפת גופה ברשת, הופכת מיידית לזונה, עם כל ההקשרים השליליים והסטיגמות שמילה זו נושאת.

ירדן לסרי מדברת על חופש מיני. היא מדברת על גוף האישה ועל עונג,  והמסרים שלה על מיניות תואמים אג'נדה של מנחה למיניות, אז למה לצמצם אותה לגוף?

פמיניסטיות מסוימות וודאי יתמקדו בפגיעה המינית שעברה לסרי כנערה. הן יטענו שהפגיעה המינית שעברה לא השאירה לה מרחב בחירה והסלילה אותה לחיים הכוללים ניצול מיני מתמיד שלה על ידי אחרים. אבל האם הטענה הזו לא מפקיעה מלסרי את השליטה על הנרטיב שלה עצמה? האם היא לא מצמצמת אותה לכדי קורבן של נסיבות חיים, על אף שאת הבחירות שעשתה עשתה במו עצמה?

מה מקינון הייתה אומרת על זה?

הטעם בדיון מלומד

על הפמיניסטיות שמתנגדות ללסרי, לאונלי פנס ולכל הקשר בין מין לפרנסה, להיזהר עם ההגדרות הדיכוטומיות. עליהן לראות את המורכבות ולהבין שתיוג נשים כאלה "בזנות", מושך את הקרקע תחת המטרה שלשמה התכנסנו ועושה להן שיימינג,  בדיוק על ידי אותן נשים שאמורות לתמוך בשחרור האישה ובחופש מיני.

בסופו של דבר, גברים ימשיכו לאונן וגם ישלמו על זה מרצונם, בין אם זה בצפייה בפורנו בקולנוע, בתאי צפייה, בשיחת טלפון ארוטית במחיר מופקע לדקה או באינטראקציה דיגיטלית באפליקציה. לסרי מספקת להם את השירות הזה, ולא רק שהיא גובה על זה תשלום, היא גם לא מתביישת בזה, ואולי זה מה שמרגיז את כולם.

תגובות

2 תגובות

  1. (תקראו לי פוריטנית)
    תארו לעצמכם אדם שחווה תקרית גזענית קשה – מישהו שעבר ברחוב, הביט בו, וראה רק את צבע עורו. אותו אדם לא ראה אדם שלם, עם נפש, חלומות, ורצונות – אלא רק תכונה חיצונית אחת שהפכה בעיניו לסימן, לסמל, לחפץ. אותו אדם פגע בו, התעלם מהאנושיות שבו וצמצם אותו לסך מאפייניו הפיזיים בלבד.

    עכשיו תארו שהאדם שנפגע בוחר "להרוויח" מהחוויה הזו. הוא פותח עסק שבו אנשים משלמים לו כדי להטיח בו את אותם כינויים גזעניים, כדי לצעוק עליו ולהקטין אותו שוב ושוב לאותה תכונה בודדת. אולי הוא אומר לעצמו: *"גם ככה יקראו לי ככה, אז למה לא להרוויח מזה?"*

    האם זה שחרור? האם זו העצמה? או שמא זו קבלה של המציאות שבה המבט הרדוקטיבי הזה – אותו מבט שמוחק את נפשו ומצמצם אותו למאפיין פיזי בודד – הוא המבט היחיד שיש לו ערך בעולם?

    אבל בואו נלך צעד נוסף קדימה: מי הוא אותו לקוח שמשלם כדי להשתתף בעסק הזה? האם זה אדם שרוצה "לפרוק מטען"? האם הוא רואה בכך "משחק תפקידים"? או שאולי עצם העובדה שיש אפשרות לשלם עבור חוויית הגזענות הזו נותנת לו לגיטימציה להיות גזען גם מחוץ לגבולות העסק הזה?

    וכך, אותו מעגל נבנה מחדש: הפגיעה שהובילה להחפצה הופכת למוצר, המוצר מושך אליו לקוחות שרואים בכך שירות לגיטימי, והלקוחות הללו יוצאים מהחדר הזה עם תחושת הקלה – לא כי הם התמודדו עם הגזענות שלהם, אלא כי הם שילמו על הפריבילגיה להנציח אותה.

    בסופו של דבר, לא רק שהאדם שנפגע נותר במעגל של החפצה והקטנה עצמית, אלא שהוא גם הפך – מבלי להתכוון – לספק של חותמת הכשר להתנהגות של הפוגע. מה שנדמה לרגע כשליטה או ניצחון, הוא למעשה המשך של אותו מבט שמוחק את הנפש האנושית.

    1. סליחה אבל האנלוגיה שלך לא נכונה לדעתי. מי יתן כסף כדי לקלל משהוא בגלל הצבע שלו? ברור לי שאין זו הכוונה שלך אבל אם נותנים אנלוגיה הן צריכות להיות מחוברות למציאות ולא מנותקות לגמרי. אני אתן לך אנלוגיה אחרת, למה אם אישה משלמת על שרותי סקס מגבר זה לא נחשב להחפצה? זה בסדר? בסופו של יום, כולנו מקבלים משכורת עבור שימוש כל שהוא בגוף שלנו. אם זה שימוש בשכל שלנו, בידיים, רגליים גב…..להכל יש תג מחיר. אז למה לא לוואגינה או הנרתיק? זו החלטה של האישה אם זה מתאים לה או לא. וכל סרסור של איברים של אנשים או עבודה שלהם היא לא חוקית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד מעניין אותך היום?

האם אפשר לדמיין רגעים של שלום אמיתי בלב תקופה של מלחמה? בטקסט מרגש ומלא השראה, גלי אלון משתפת בחוויותיה מפסטיבל "וודסטוק לשלום" – אירוע ייחודי שהפך חלום היפי למציאות ישראלית. דרך רגעים של מוזיקה, קהילתיות ותקווה, היא מגלה איך נראה שלום שאפשר לגעת בו. בואו לגלות איך שישה ימים במדבר הצליחו להצית ניצוץ של תקווה לעתיד אחר.

שלחו לי פעם בשבוע את הכתבות החדשות למייל

לראות את התמונה המלאה

פעם בשבוע אנחנו שולחות מייל שמחבר בין הכתבות ומציע לך דיון פמיניסטי מורכב.  

הדיון הזה חייב להתקיים ואנחנו זקוקות לעזרתך כדי להמשיך אותו

גם במלחמה, התפקיד שלנו הוא להביא את הסיפור האנושי ולתת במה לקולות של הנשים שלא תשמעו בשום מקום אחר.